https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/podle-ekologickych-organizaci-nepovede-nova-dohoda-o-norme-euro-7-ke-zlepseni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Podle ekologických organizací nepovede nová dohoda o normě Euro 7 ke zlepšení ovzduší

19.12.2023 10:34 | BRUSEL (ČTK)
Kontrola vypouštěných emisí u automobilu.
Kontrola vypouštěných emisí u automobilu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zatímco u automobilek vyvolala dohoda o emisní normě Euro 7, kterou uzavřeli zástupci zemí Evropské unie a Evropského parlamentu, pozitivní ohlas, environmentální organizace požadovaly výrazně vyšší cíle a o nových limitech hovoří jako o "zmrazení současné situace" a vítězství automobilové lobby. Také některé firmy ze širšího odvětví automobilového průmyslu ovšem tvrdí, že dohoda mohla být ambicióznější.
 

Dohoda po tlaku části členských zemí včetně Česka výrazně zmírnila původní návrh Evropské komise, proti němuž automobilky protestovaly. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. Nařízení nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) označilo dohodu za "významný milník v zavádění světově nejpřísnějších emisních standardů", díky němuž získají výrobci jistotu pro plánování své další strategie. "Největších zlepšení kvality vzduchu bude dosaženo vyřazením starých vozů na silnicích v EU a rychlou elektrifikací," uvedla šéfka sdružení Sigrid de Vriesová.

Zástupci firem dodávajících automobilové části naproti tomu doufali, že z původního návrhu komise by se do konečné dohody mohlo dostat více. "Je pozitivní vidět pokrok u limitů pro (emisní) částice z brzd...I tak by však byly větší ambice technicky a ekonomicky proveditelné," uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník Evropské asociace dodavatelů automobilových součástek a systémů (CLEPA).

Výrazně kriticky se k dojednanému texu staví zástupci organizací pro ochranu ovzduší. Zatímco původní návrh mohl podle nich zlepšit čistotu vzduchu v Evropě a předejít řadě předčasných úmrtí, finální kompromis žádné podstatné zlepšení nepřináší. "Standard Euro 7 schválený zákonodárci umožní firmám vydávat za ekologická vozidla, která ve skutečnosti nebudou o nic čistší," řekl šéf automobilové sekce organizace Transport&Environment Lucien Mathieu. Za jediný drobný posun označila jeho organizace fakt, že Euro 7 bude počítat do limitů i částice o menší velikosti než dosavadní norma.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.12.2023 14:58
No, omezení současné globalizace (přepravování všeho možného sem tam, mnohdy zbytečně ), by prospělo mnohem více, než tato bu ze ra ce.
Ale to zelený nezajímá !
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

20.12.2023 16:09 Reaguje na smějící se bestie
Protože to není snaha o to něco objektivně zlepšit, ale kulturní válka.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.12.2023 19:39
U každého opatření je rozumné porovnávat jeho náklady s očekávanými přínosy. No a pokud jsou přínosy nepatrné a náklady vysoké, jen hlupák nebo zelený extremista by trval na mrhání prostředků.
Neboť i když se to nezdá, peníze neprší z nebe, ale pokud se utratí na hlouposti, nebudou na rozumné věci.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.12.2023 22:04
Původní návrh měl zadusit automobilový průmysl.
Tato změna mu dává malý odklad.

Třeba během toho času někdo dostane rozum ... anebo třeba zchudneme tak, že nikdo nebude mít odvahu žádné emisní limity vymáhat.
Odpovědět
VN

Vilém N

20.12.2023 07:25
A nebylo by vhodnější zadotovat auta s Euro6, nebo nově E7 lidem, kteří by zároveň odevzdali auto pod Euro5? Tj. dotáhnout většinu "chudších" lidí, kteří nemají na EV, ale přesto potřebují auto do vyšší "ekologičtější" vrstvy automobilistů? A až budou mít všici E7, tak se rozhlédnout a teprve volit cestu dál?
Cílený tlak na snižování hmotnosti a Cx by také prospěl (móda SUV).
Protože ty předpovědi, že po 2035 žádný spalovák a do 2050 uhlíková neutralita jsou dost směšné. Asi jako proroctví o konci světa, která se aktualizují už asi 2000 let.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

20.12.2023 11:19 Reaguje na Vilém N
Moc smysl to nemá, protože jednak ta auta za chvíli zmizí tak jako tak. Naopak, když budou auta Euro 5 vyřazovat ti, kteří mají na víceméně nové, tak to znamená, že ti, kteří by jinak přešli z něčeho ještě horšího, budou ty úplně stará auta dál udržovat v provozu. Navíc ta stará auta většinou moc nenajezdí (a pokud ano, tak se o to rychleji ztratí ze silnice). Naopak by mělo smysl důrazněji trestat různé "úpravy", které emisní parametry výrazně zhoršují. Ta poznámka k SUV je naopak docela dobrý nápad - stačilo by vztáhnout emise k ujetému kilometru a ne k litru výfukových plynů.
Odpovědět
ig

20.12.2023 21:17 Reaguje na Vilém N
Vymyslete něco lepšího než SUV, lidi na to ochotně přejdou a SUV vymizí :-)
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.1.2024 18:27
budou-li elektromobily s nevyměnitelnou baterií, ev. tato baterie se nevyplatí vyměnit, budou extrémní zátěž přírody. Stejně to platí i u baterií - zde je nutná ekolog. výroba a recyklace.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist