https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/povinne-primichavani-bioslozek-do-nafty-a-benzinu-dneskem-skoncilo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Povinné přimíchávání biosložek do nafty a benzinu dneškem skončilo

1.7.2022 18:20 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Povinné přimíchávání biosložek do motorové nafty a benzinu skončilo, bude dobrovolné. Omezí se také okruh vozidel podléhajících silniční dani a daňově se zvýhodní používání služebních nízkoemisních vozidel k soukromým účelům. V účinnost dnes vstupuje novela zákona o daních z příjmů a dalších zákonů, která tyto změny zavádí. Vládní předloha navíc o dva roky odkládá termín zákazu provozu starých kotlů na uhlí.
 

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na jaře řekl, že zrušení povinného přimíchávání biosložky do nafty povede k jejímu zlevnění 1,50 až dvě koruny na litr. Vláda také uvedla, že dodavatelům pohonných hmot ubude administrativa spojená s vykazováním, že povinnost plní. Kromě toho Parlament již dříve schválil vládní návrh na dočasné snížení spotřební daně u benzinu a nafty o 1,50 Kč na litr. Snížení daně zatím platí do konce září, ministr Stanjura ale nevylučuje, že by mohlo být trvalé. U benzinu trvalé snížení nebo prodloužení podle něj vláda neplánuje.

Ceny pohonných hmot letos prudce vzrostly na přelomu února a března poté, co Rusko zahájilo 24. února vojenskou invazi na Ukrajinu. Ještě 23. února stál litr benzinu průměrně zhruba 37,40 koruny a nafty asi 36,40 Kč. Během dvou týdnů po začátku ruské invaze ale cena benzinu vyskočila na skoro 47,30 Kč/l a cena nafty na téměř 49,60 Kč/l. Od té doby ceny kolísají. Nyní lidé platí v průměru za benzin zhruba 48 korun, naftu pořizují o asi 30 haléřů dráž.

Další změnou, se kterou nově účinný zákon přichází, je částečné zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň se platí za vozidla sloužící k podnikání. Ruší se pro osobní automobily, autobusy a nákladní auta do 12 tun. Zároveň se snižuje sazba daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, a to na nejnižší přípustnou míru. Například nákladní automobil o třech nápravách s hmotností 22 tun a stářím do tří let by měl nově podléhat dani 5800 Kč místo současných 16 000 korun.

Zvýhodnění se dočkají i nízkoemisní vozidla. Týká se to služebních aut na alternativní pohon, například elektromobilů, které mohou zaměstnanci bezplatně využívat pro soukromé účely. Dosud v takovém případě platili vyšší daně, protože se jim základ daně zvyšoval o jedno procento vstupní ceny daného vozu. Nově to má být půl procenta. Současně se má zkrátit doba odpisování zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů. Ambicí této podpory je též transformace vozového parku českých podnikatelů a zaměstnavatelů na nízkoemisní vozidla.

Zákon přinesl také dvouletý odklad termínu zákazu provozu starých kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024. Vláda argumentuje tím, že na trhu existuje omezený počet montážních společností a nedostatek výrobků, které mají být nově instalovány. Odklad se týká stacionárních zdrojů na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW v rodinných domech, bytových domech a stavbách pro rodinnou rekreaci.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PB

Petr Blažek

1.7.2022 18:57
Zrušení přimíchávání biosložek nemá v současné době žádnou logiku. I když to bylo jen 6% tak v absolutních číslech to jsou miliony litrů, které zaplatíme Putinovi. Zvlášť divně to působí, když v dalším prohlášení Fiala uvedl podporu bioplynkám. Bohužel se to jeví pouze jako pomsta Babišovi a s vaničkou se vylilo i dítě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 19:44 Reaguje na Petr Blažek
Omyl, jak dycky. Ropa z Ruska letos končí a biopalivový tunel byl neskutečný tunel do kapsy estébáka.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.7.2022 20:19 Reaguje na Petr Blažek
Nikdo nikdy nevyčíslil, kolik nafty z fosilní ropy se spotřebuje na výrobu litru zelené nafty. Vždycky se jenom obecně mluví o tom, že je to úspora. Je to podobné jako u EET. Taky se nikdy neřeklo, kolik EET přinesla do státní kasy a hlavně, kolik byly náklady na EET.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.7.2022 13:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Cca 2.6 joule na naftu, a 4 na líh.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.7.2022 13:42 Reaguje na Petr Blažek
Dobrý den přeji. Na jeden joule biosložky se spálí 2,6 - 4 joule fosilních. Zrušením biosložky se projeví nižším dovozem od Putina. Navíc technologie na bioplyn vyrábí Farmtec od Babiše. Takže nelžete!
Odpovědět
PB

Petr Blažek

3.7.2022 19:57 Reaguje na Michal Ukropec
V časopise National geografic před časem uveřejnili studii, ve které bylo, že na 2 l bionafty se spotřebuje 1l ropných produktů. A to tam započítávali vše od setí, přes hnojení, sklizeň dopravu a lisování. U tohoto media bych se nebál, že straní Babišovi.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.7.2022 19:26
No, skončila ta povinnost. Ale smlouvy platí do konce roku a nikde se neobjevilo, že byly zrušeny. Stát by těžko platil odškodnění za nedodržení smluv !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 19:44 Reaguje na smějící se bestie
Nebude platit dotace, o to jde.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.7.2022 19:56 Reaguje na Pavel Hanzl
DIAG HUMAN asi neznáš, že !
Odpovědět
sv

s v

2.7.2022 14:05 Reaguje na smějící se bestie
Další socanský tunel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist