Praha otevřela první depo pro rozvoz zásilek pomocí nákladních elektrokol
V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. "Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města," uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Podle něho zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. "Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech," říká Scheinherr. Otevření cyklodepa má vést ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu.
„S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček.
Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Lokalita je na kraji centra města, ale je také chráněna mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.
Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.
Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.
O realizaci projektu rozhodla na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy v červnu letošního roku Rada hl. m. Prahy. Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během tří měsíců.
Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl m. Prahy.
Přečtěte si také |
Pražské ulice jsou konstruovány na objem automobilové dopravy o 20 % nižší, říká Adam Scheinherrreklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Viktor Šedivý
18.11.2020 14:51Tak až mi takový kurýr předvede, jak hodí na kolo paletu papíru ...
Milan G
18.11.2020 17:25Zásobování restaurací zůstává při starém.
Zbyněk Šeděnka
18.11.2020 22:04 Reaguje na Milan GTeplota 15 - 22st. C
Slunce lehce pod mrakem
Vítr maximálně 5m/s
Nesmí být deštivo
Nesmí být po dešti
Nesmí být namrzlé cesty
Pokud povětrnostní podmínky nebudou splňovat současně všechny parametry, cargokola nevyjedou a celý systém bude dotován z městského rozpočtu.