Pražské ulice jsou konstruovány na objem automobilové dopravy o 20 % nižší, říká Adam Scheinherr
1.10.2020 05:05 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Adam Scheinherr je český politik, strojní inženýr, manažer a fyzik, od roku 2018 zastupitel hlavního města Prahy a náměstek primátora pro oblast dopravy, nestraník za Praha sobě. Vystudoval strojní inženýrství a fyziku v Česku a ve Francii. Pracuje v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži na projektu OSN za celosvětové snížení hrozby použití jaderných zbraní. Vystoupil především jako odpůrce bourání Libeňského mostu v Praze. Zabýval se jeho technickým stavem a dopravní analýzou celého okolí. V roce 2015 založil iniciativu „Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat“, která představila kroky k jeho rekonstrukci a celkové záchraně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Hlavní město Praha
Přečtěte si také |
Peter Bednár: Lepší parkováníParkování na Černém mostě.
Licence | Některá práva vyhrazena
Na kole bezpečně a udržitelně.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | piqsels
Tématu dopravy se věnuje i aktuální číslo magazínu Pražská EVVOluce. Stáhněte si jej zdarma.
Kvůli krizi jezdí v některých dnech v Praze až dvakrát více cyklistů než v běžný pracovní den před krizí, obzvláště když je pěkné počasí. Občas jsme se dostali i na 233 %. Je proto důležité, aby Praha měla cyklistickou infrastrukturu připravenou a bezpečnou. Jednou z velkých dopravních výzev v Praze je dojíždění do Prahy. Do hlavního města jezdí asi 300 000 Středočechů. Ti asi nebudou chodit pěšky ani jezdit na kole. Jak přesvědčit je, aby nepoužívali auto? Na příjezdu do Prahy je to skutečně kritické, tam 80 % lidí jezdí autem a 20 % hromadnou dopravou. Nemyslím si, že by tam nemohl být žádný podíl cyklistické dopravy, můžete třeba dojet na kole na vlakovou stanici a přestoupit na vlak.
Na kole na vlakové nádraží a odtamtud vlakem.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Prahou vlakem.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Přečtěte si také |
Marek Zděradička: Nejlepší je auto, které do Prahy vůbec nedojede
Čím více se postaví obchvatů, okruhů a parkování, tím více na nich bude aut. To je fenomén dopravní indukce.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Uzavřené Smetanovo nábřeží u křížovatky s mostem Legií.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Lodě sem, lodě tam.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
reklama
Dále čtěte |
Český návrh na zrušení pokut pro automobilky získává další podporu, řekl Fiala
Evropská komise v lednu zahájí rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu
Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně v emisních pravidlech pro auta
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
ig
1.10.2020 13:18
A takovíhle šílenci nám vládnou. Doufám, že se mí pražští spoluobčané v příštích volbách vzpamatují a nehodí svůj hlas magorům.
Odpovědět
KS
Krejcar Stanislav
1.10.2020 19:10 Reaguje naNu aspon je to strojní inženýr, a nikoli jen knihovník. Sice jako strojní inženýr o dopravním stavitelství a normách ví ....., ale je aspon vzdělaným politikem. Politika nese snadnější peníze než smíchovská tatrovka. Po roce 1990 je v magistrátech a zastupitelstvech nemálo vzdělanců s ing. a mg. vzděláním. Za třicet let se toho i přes tuto množinu jinostraníků než komunistů moc nezmněnilo. Souboj vzdělanců komunistů-prátů-odsáků nebo anoistů se nekoná na praktických znalostních základech ale na ideologických jednotlivých stran. Možná budoucí generace pražáků zažijí to co zažili brazilci když si v minulém století postavili nové hlavní město. Jsem rád, že se toho nedožiji.
Odpovědět
VŠ
Viktor Šedivý
1.10.2020 19:55 Reaguje na Krejcar StanislavVzdělaný šílenec je stále jen šílenec.
Odpovědět
VŠ
Viktor Šedivý
1.10.2020 20:09A proto se z šířky ulice ukousne na zcela zbytečný pruh pro cyklisty. Tím se kapacita určitě zvýší :-/
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
1.10.2020 21:32 Reaguje na Viktor ŠedivýAsi tak, nejdřív se to zkurvilo ... tedy zklidnilo ... a když to všude stojí, tak první co nás napadne je, zkusit to ještě jednou. Nejdřív Dolínek a pak tohle.
To by člověk blil ... fakt, netušil jsem, že na to dojde, ale zlatej Bém. I s Janouškem.
Odpovědět
To by člověk blil ... fakt, netušil jsem, že na to dojde, ale zlatej Bém. I s Janouškem.
MG
Milan G
1.10.2020 22:00Já nevim, ale vždyť si to pražáci volí sami, to neni žádný import. Krndu si zvolili a brečeli, tohodle šílence si zvolili a zase brečí :-))
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
2.10.2020 09:01Tohle jsou naprosto idiotské vize. Město je třeba přizpůsobit lidem, a ne naopak.
Kdykoli se architekti snažili něco "moderního" vnutit lidem, vždy to krachlo. Krachly "koldomy", kde měli lidé žít "jako jedna velká rodina" a např. společně vařit v centrálních kuchyních (a s obrovskými náklady se to přestavovalo na normální byty). Krachl i projekt "architektonického skvostu" města Brasilia, protože lidé raději platili za denní létání z Ria, než by v tou souboru hnusných haluzen, navíc chaoticky uspořádaných, žili.
Odpovědět
Kdykoli se architekti snažili něco "moderního" vnutit lidem, vždy to krachlo. Krachly "koldomy", kde měli lidé žít "jako jedna velká rodina" a např. společně vařit v centrálních kuchyních (a s obrovskými náklady se to přestavovalo na normální byty). Krachl i projekt "architektonického skvostu" města Brasilia, protože lidé raději platili za denní létání z Ria, než by v tou souboru hnusných haluzen, navíc chaoticky uspořádaných, žili.
ig
2.10.2020 09:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Jenže tohle je modus operandi veškeré levice. My chytří a nadřazení vymyslíme nějaké geniální řešení a lidi do něj nadupeme. A když to nefunguje, chyba není v nás, ale v těch lidech :-)
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
2.10.2020 11:40 Reaguje naJe zajímavé, že celá desetiletí jsou fakulty architektury docela silnou líhní levice. Přičemž až na výjimky takové, co káže vodu a sama pije víno. Bohatí architekti pro sebe koldomy nestaví a jezdí auty s velkou spotřebou (pokud nemají soukromá letadla).
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
2.10.2020 11:57 Reaguje naCož je důvod proč už z principu nemůže být levice demokratická:-).
Odpovědět
va
vaber
4.10.2020 08:49 Reaguje na Jan Šimůnekje mi to fuk co Praha udělá, městům se vyhýbám,
ale kterým lidem je třeba přizpůsobit města ,těm co se bez auta nepřemístí na větší vzdálenost než 50m, nebo těm co raději chodí pěšky nebo těm co jezdí na kole, nebo turistům, nebo se lidé mají přizpůsobovat autům
Odpovědět
ale kterým lidem je třeba přizpůsobit města ,těm co se bez auta nepřemístí na větší vzdálenost než 50m, nebo těm co raději chodí pěšky nebo těm co jezdí na kole, nebo turistům, nebo se lidé mají přizpůsobovat autům
JŠ
Jan Šimůnek
4.10.2020 13:35 Reaguje na vaberExistují opravdu i lidé, kteří se na 50 metrů chůzí nepřemístí. Ne proto, že by nechtěli, ale proto, že nemohou. Nákup pro celou rodinu na týden se už na těch 50 m přenáší dost blbě. To samé výbava pro malé dítě / děti.
A tomu je třeba město přizpůsobit, nebo z něj udělat skansen, kde reálně nikdo nežije a žít ani nemůže.
Ale to znamená vzít vládu z rukou těch, kdo jsou méněcenní (třeba tím, že se programově odmítají množit).
Což si mohou udělat pražáci v příštích volbách a klidně poslat piráty a podobné mimo zastupitelství.
Odpovědět
A tomu je třeba město přizpůsobit, nebo z něj udělat skansen, kde reálně nikdo nežije a žít ani nemůže.
Ale to znamená vzít vládu z rukou těch, kdo jsou méněcenní (třeba tím, že se programově odmítají množit).
Což si mohou udělat pražáci v příštích volbách a klidně poslat piráty a podobné mimo zastupitelství.
va
vaber
5.10.2020 08:23 Reaguje na Jan Šimůnekměsta se nemohou navrhovat pro nemocné lidi a já nepsal o nemocných lidech, ale o líných ,pokud to není taky nemoc, pro nemocné se navrhují domy
divné je ,že před léty žili lidé bez aut a nepovažovali to za skansen
nebude to rasistické, když napíši že méněcenní a rozumu mdlého, jsou obvykle ti ,co se hodně množí?
určitě jsou nezodpovědní ke svým dětem
Odpovědět
divné je ,že před léty žili lidé bez aut a nepovažovali to za skansen
nebude to rasistické, když napíši že méněcenní a rozumu mdlého, jsou obvykle ti ,co se hodně množí?
určitě jsou nezodpovědní ke svým dětem
BM
Břetislav Machaček
2.10.2020 20:38Nevidím to jinak, než Prahu zbourat a postavit ji s deseti pruhovými ulicemi a s mrakodrapy až do nebe. Snad jste pochopili nadsázku, ale tak nějak podobně se postupovalo v jiných metropolích, pokud nebyli ochotni
jít cestou omezení automobilové dopravy. Ono nestačí provozovat veřejnou dopravu, ale naučit lidi ji upřednostnit před individuální automobilovou. To je nadlidský úkol pro jakoukoliv politickou reprezentaci. V tom je bohužel zakopaný pes a bude i do budoucna. Praze může ulevit přenesení některých institucí do jiných krajských měst, kde zatím tyto problémy nejsou. Uzurpace všech vládních i nevládních institucí a jejich umístění
v historickém centru nemá smysl. Tak nezbývá než jejich přesunutí na periférie a nebo do jiných krajů. Jiné řešení neznám a nebo ty zákazy, zákazy a ještě jednou zákazy vjezdu, průjezdu či parkování. Tož si
vyberte co chcete a hlavně rychle, dokud je ještě trochu času něco
vyřešit. Až nastane kolaps a tvrdé restrikce jako v jiných velkoměstech
s auty sudých a lichých čísel, s mýtným a vysokým parkovným, tak bude
toho pláče ještě více. Z těch úřadů pusťte chlup krajům, jak už se stalo
s kanceláří ombudsmana. Kraje tím pozvednete a sobě ulevíte.
Odpovědět
jít cestou omezení automobilové dopravy. Ono nestačí provozovat veřejnou dopravu, ale naučit lidi ji upřednostnit před individuální automobilovou. To je nadlidský úkol pro jakoukoliv politickou reprezentaci. V tom je bohužel zakopaný pes a bude i do budoucna. Praze může ulevit přenesení některých institucí do jiných krajských měst, kde zatím tyto problémy nejsou. Uzurpace všech vládních i nevládních institucí a jejich umístění
v historickém centru nemá smysl. Tak nezbývá než jejich přesunutí na periférie a nebo do jiných krajů. Jiné řešení neznám a nebo ty zákazy, zákazy a ještě jednou zákazy vjezdu, průjezdu či parkování. Tož si
vyberte co chcete a hlavně rychle, dokud je ještě trochu času něco
vyřešit. Až nastane kolaps a tvrdé restrikce jako v jiných velkoměstech
s auty sudých a lichých čísel, s mýtným a vysokým parkovným, tak bude
toho pláče ještě více. Z těch úřadů pusťte chlup krajům, jak už se stalo
s kanceláří ombudsmana. Kraje tím pozvednete a sobě ulevíte.
VŠ
Viktor Šedivý
2.10.2020 21:05 Reaguje na Břetislav MachačekVůbec není třeba mrhat hromadami zákazů, zákazů, zákazů.
Mnohem lepší by bylo šetřit šikanami a retardéry, nevymýšlet z hlediska dopravní kapacity bezvýznamná "cykloopatření". Prostě zajistit, aby se dalo projet pokud možno rychle, tiše a beze smradu.
Vejde-li se někam deset pruhů, klidně deset pruhů. Pokud to uškrtíte na čtyři (věčně ucpané nervózními kolonami), stejně pomocí kavárenských stolků nevznikne "přívětivý městský prostor".
Vnitřní i vnější okruh potřebují postavit. I okruh v poněkud špatné trase je lepší, než žádný okruh.
A to přesouvání na periferie může být dost dvousečné - tím sice zdánlivě odlehčíte centru, ubude cest, které budou mít start nebo cíl v centru. Přibude vám ale najednou cest křížem přes celé město z jedné periferie na druhou.
Odpovědět
Mnohem lepší by bylo šetřit šikanami a retardéry, nevymýšlet z hlediska dopravní kapacity bezvýznamná "cykloopatření". Prostě zajistit, aby se dalo projet pokud možno rychle, tiše a beze smradu.
Vejde-li se někam deset pruhů, klidně deset pruhů. Pokud to uškrtíte na čtyři (věčně ucpané nervózními kolonami), stejně pomocí kavárenských stolků nevznikne "přívětivý městský prostor".
Vnitřní i vnější okruh potřebují postavit. I okruh v poněkud špatné trase je lepší, než žádný okruh.
A to přesouvání na periferie může být dost dvousečné - tím sice zdánlivě odlehčíte centru, ubude cest, které budou mít start nebo cíl v centru. Přibude vám ale najednou cest křížem přes celé město z jedné periferie na druhou.
BM
Břetislav Machaček
2.10.2020 22:02 Reaguje na Viktor ŠedivýV nynější koronavirové krizi spousta úředníků pracovala
z domova a nemuseli používat k dopravě auta. Mnozí ani
vůbec nikomu nechyběli a nechybí dodnes. Tam všude je
možno hledat úspory a snížit množství aut v centrech.
Mezi námi jezděte si po Praze klidně stovkou, zabíjejte
se tam v autech a auty chodce kolik chcete, když se
nechcete těch aut a kanceláří v centru vzdát. Do těch
periférií dojedete snáz z druhé strany po vnějším
okruhu než doposud mezi jednotlivými úřady v centru.
Hlavně pak už ale nebrečte, jak to tam máte ucpané.
To, že je to i díky hlouposti zastupitelů je pouze
vaše volba, koho jste si zvolili. Vyřešit si to tak
musíte sami, pokud chcete mít stále patent na všechny instituce, které by mohly klidně působit i v krajích.
My se bez nich obejdeme a pokud do nich potřebujete zaměstnance, tak my vám tam vyšleme další vystudované
lidi z krajů. Praha se tak nafukuje a venkov se vylidňuje. Moudré řešení v tom ale nevidím a tak nezbývá než asi
postavit vedle celou Prahu novou.
Odpovědět
z domova a nemuseli používat k dopravě auta. Mnozí ani
vůbec nikomu nechyběli a nechybí dodnes. Tam všude je
možno hledat úspory a snížit množství aut v centrech.
Mezi námi jezděte si po Praze klidně stovkou, zabíjejte
se tam v autech a auty chodce kolik chcete, když se
nechcete těch aut a kanceláří v centru vzdát. Do těch
periférií dojedete snáz z druhé strany po vnějším
okruhu než doposud mezi jednotlivými úřady v centru.
Hlavně pak už ale nebrečte, jak to tam máte ucpané.
To, že je to i díky hlouposti zastupitelů je pouze
vaše volba, koho jste si zvolili. Vyřešit si to tak
musíte sami, pokud chcete mít stále patent na všechny instituce, které by mohly klidně působit i v krajích.
My se bez nich obejdeme a pokud do nich potřebujete zaměstnance, tak my vám tam vyšleme další vystudované
lidi z krajů. Praha se tak nafukuje a venkov se vylidňuje. Moudré řešení v tom ale nevidím a tak nezbývá než asi
postavit vedle celou Prahu novou.
JD
Jiří Daneš
3.10.2020 11:38 Reaguje na Břetislav MachačekVelmi mnozí úředníci nikomu nechyběli. Snad by mohli zůstat doma natrvalo a plnit o úředních úkonů za minimální plat. Ušetřili bychom nejen provzní náklady na státní zprávu, ale hlavně bychom ušetřil nervovou soustavu českých občanů. Dávky by mohly být vydávána automatem , umí dnes už číst obličeje a jistě by se naučily číst i etniký původ podle obličeje, ty automaty tedy.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
4.10.2020 08:47 Reaguje na Viktor ŠedivýSe vším souhlas a vše má jedinou podmínku: Aby byli ekologové a kryptoekologové zbaveni možnosti do toho sebeméně kecat, natož to blokovat.
Odpovědět
VŠ
Viktor Šedivý
5.10.2020 16:30Je zajímavé sledovat způsob uvažování, kdy je zřejmé, že občané poptávají víc prostoru pro IAD, jako odpověď dostanou investice do MHD (které snad mohou zprostředkovaně pomoci) a "cykloopatření", která situaci leda zhorší.
Odpovědět