https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prepravce-ma-odskodnit-kvuli-zpozdeni-po-srazce-letadla-s-ptakem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Přepravce má odškodnit kvůli zpoždění po srážce letadla s ptákem

2.8.2016 11:48 | LUCEMBURK/BRUSEL (ČTK)
Advokát uznal, že srážka s ptákem je mimo kontrolu leteckého přepravce, je však třeba ji pokládat za obvyklou součást jeho každodenní činnosti
Advokát uznal, že srážka s ptákem je mimo kontrolu leteckého přepravce, je však třeba ji pokládat za obvyklou součást jeho každodenní činnosti
Srážku letadla s ptákem není možné označit za mimořádnou okolnost, které by nešlo zabránit. Letecká společnost, které se kvůli tomu výrazně opozdí let, by proto měla pasažéry odškodnit. Ve svém stanovisku pro soud Evropské unie to napsal jeho generální advokát Yves Bot k případu dvou českých občanů, kteří se domáhají kompenzace u společnosti Travel Service.
 

Evropský soud nerozhoduje přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit, jen bude reagovat na otázku českého soudu, který požádal o výklad souvisejícího evropského práva. V této konkrétní kauze ještě unijní soud nedospěl k závěru, ovšem stanoviskem svého generálního advokáta se často řídí.

Ve věci dvou českých občanů, kteří kvůli více než pětihodinovému zpoždění letu z Ostravy do Burgasu žádají od Travel Service odškodné okolo 13 500 Kč a náklady řízení, se na Soudní dvůr EU obrátil Obvodní soud pro Prahu 6. Žádá vysvětlení, zda srážka letounu s ptákem představuje mimořádnou okolnost, které nebylo možné zabránit, tak, jak ji definuje evropské nařízení o náhradách a pomoci cestujícím v letecké dopravě. V případě mimořádné okolnosti přepravce cestující odškodňovat nemusí.

Generální advokát soudu ale míní, že za mimořádnou okolnost ve smyslu nařízení je možné pokládat jen situaci, která při normální praxi leteckého přepravce není obvyklá a která je zároveň svou podstatou mimo jeho kontrolu.

Advokát uznal, že srážka s ptákem je mimo kontrolu leteckého přepravce, je však třeba ji pokládat za obvyklou součást jeho každodenní činnosti. "Nebezpečí, které přítomnost ptactva na letištích představuje, je pro provozovatele letišť i pro letecké společnosti dobře známou skutečností. Navíc se takové střety odehrávají tak často, že je není možné považovat za mimořádné," míní generální advokát Bot.

Případ se v Česku dostal až k ústavnímu soudu. Ten v listopadu 2014 vyhověl firmě Travel Service a vrátil věc k projednání Obvodnímu soudu pro Prahu 6, který se s žádostí o vysvětlení následně obrátil na soud evropský.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist