https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prodej-elektromobilu-v-evrope-stoupl-navzdory-krizi-o-tretinu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Prodej elektromobilů v Evropě stoupl navzdory krizi o třetinu

31.8.2020 12:02 | PRAHA (ČTK)
Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu.
Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu.
Prodej elektromobilů a hybridů v Evropě navzdory koronaviru roste. Na pěti největších evropských trzích stoupl ve 2. čtvrtletí meziročně odbyt aut na elektřinu o 35 procent a plug-in hybridů o 121 procent. Prodeje osobních aut přitom klesly o polovinu. Uvedla to analytická firma PwC.
 

V Česku vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů meziročně o 112 procent, tahounem byl podobně jako v západní Evropě segment plug-in hybridů. Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu. Česko má proti rozvinutým trhům zpoždění, za čtvrtletí se tu prodávají řádově stovky elektrických aut a jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty je 1,37 procenta. To je přibližně desetina toho, co na největších trzích EU.

"Plug-in hybridy pomáhají automobilkám snižovat celkové emise, a tím i hrozbu pokut od Evropské komise. Zároveň nejlépe kombinují výhody elektromotoru a konvenčního pohonu a jsou proto poměrně populární i u zákazníků. Na bateriové elektromobily jsou zase v některých zemích vysoké dotace. V kombinaci s koronavirovým poklesem prodejů konvenčních aut letos na pěti největších evropských trzích tvoří vozy s elektrickým pohonem 15 procent všech nových registrací automobilů," uvedl automobilový expert PwC Pavel Štefek.

Plug-in hybrid, tedy auto s konvenčním spalovacím motorem i baterií, kterou lze nabíjet ze sítě, dosahuje nižší spotřeby benzinu či nafty a zároveň i produkuje méně emisí. Automobilkám pomáhá plnit přísné limity Evropské komise. Zároveň plug-in hybridy nejsou tak drahé jako bateriové elektromobily a jsou z velké části nezávislé na stále ještě nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Čistě bateriové elektromobily zase táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12.000 eur (315.240 Kč) což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobek a tak kupující nyní dostávají od státu pobídku 6000 eur a od samotného výrobce až další 3000 eur. Výsledkem toho je, že ve Francii stouply prodeje bateriových elektromobilů o 48,7 procenta a v Německu se meziročně prodalo dokonce o 257 procent.

Důvodem zájmu o elektrická a nízkoemisní auta je podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky rozšíření nabídky jednotlivých výrobců i stoupající obliba u zákazníků. "Jízdní dynamika a komfort, nízká spotřeba a provozní náklady spolu s konkurenceschopnou cenou blížící se konvenčním pohonům jsou rozhodujícím faktorem," uvedl.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist