Prodej elektromobilů v Evropě stoupl navzdory krizi o třetinu
V Česku vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů meziročně o 112 procent, tahounem byl podobně jako v západní Evropě segment plug-in hybridů. Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu. Česko má proti rozvinutým trhům zpoždění, za čtvrtletí se tu prodávají řádově stovky elektrických aut a jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty je 1,37 procenta. To je přibližně desetina toho, co na největších trzích EU.
"Plug-in hybridy pomáhají automobilkám snižovat celkové emise, a tím i hrozbu pokut od Evropské komise. Zároveň nejlépe kombinují výhody elektromotoru a konvenčního pohonu a jsou proto poměrně populární i u zákazníků. Na bateriové elektromobily jsou zase v některých zemích vysoké dotace. V kombinaci s koronavirovým poklesem prodejů konvenčních aut letos na pěti největších evropských trzích tvoří vozy s elektrickým pohonem 15 procent všech nových registrací automobilů," uvedl automobilový expert PwC Pavel Štefek.
Plug-in hybrid, tedy auto s konvenčním spalovacím motorem i baterií, kterou lze nabíjet ze sítě, dosahuje nižší spotřeby benzinu či nafty a zároveň i produkuje méně emisí. Automobilkám pomáhá plnit přísné limity Evropské komise. Zároveň plug-in hybridy nejsou tak drahé jako bateriové elektromobily a jsou z velké části nezávislé na stále ještě nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.
Čistě bateriové elektromobily zase táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12.000 eur (315.240 Kč) což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobek a tak kupující nyní dostávají od státu pobídku 6000 eur a od samotného výrobce až další 3000 eur. Výsledkem toho je, že ve Francii stouply prodeje bateriových elektromobilů o 48,7 procenta a v Německu se meziročně prodalo dokonce o 257 procent.
Důvodem zájmu o elektrická a nízkoemisní auta je podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky rozšíření nabídky jednotlivých výrobců i stoupající obliba u zákazníků. "Jízdní dynamika a komfort, nízká spotřeba a provozní náklady spolu s konkurenceschopnou cenou blížící se konvenčním pohonům jsou rozhodujícím faktorem," uvedl.
reklama