Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Průzkum prodávaného ovoce a zeleniny
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) uspořádalo v průběhu března na šesti místech České republiky průzkum kvality prodávaného ovoce a zeleniny. V Praze, Českých Budějovicích, Brně, Olomouci, Karviné a Bohumíně navštívili pracovníci SOS 26 obchodů a tržišť a zaměřili se na plnění povinností prodávajících uvádět zemi původu prodávaného ovoce a zeleniny a na jakost.
Spotřebitelé jsou velmi často nespokojeni s kvalitou ovoce a zeleniny v obchodech. Není přitom rozhodující, zda nakupují v menších obchodech, na tržištích nebo super a hypermarketech. Lidé často poukazují na to, že v ostatních zemích Evropské unie je kvalita zeleniny a ovoce výrazně lepší – i v těch obchodech, které mají své prodejny i u nás. Proto se SOS rozhodlo na vzorku trhu zkontrolovat, zda deklarovaná kvalita odpovídá skutečnosti u vybraných 11 druhů ovoce a zeleniny. Kontrolovaly se: pomeranče, jablka, hroznové víno, banány, petržel, mrkev, rajčata, volně prodejné brambory, paprika, cibule, česnek. Navštíveny byly obchody: Plus, Delvita, Billa, Hruška, Hypernova, Kaufland, Lidl, Tesco, Albert, Penny Market, Jednota, Globus, dva drobné obchůdky a tři tržiště.
Nejčastějšími prohřešky, které zjistili dobrovolníci SOS, bylo neuvádění země původu. Nejvíce se s tímto nešvarem setkali na tržištích (Brno - Zelný trh, Olomouc a Bohumín), kde se prodávaly v době průzkumu stejné druhy ovoce a zeleniny z dovozu, jako na jiných prodejních místech. V tržnicích se setkali aktivisté SOS také s nekvalitním zbožím – s nahnilými banány a měkkou cibulí (Olomouc), s neuváděním jakosti, dokonce i ceny u prodávaného zboží (Bohumín).
V dalších menších i větších obchodech bylo zjištěno také neuvádění země původu, ne ale tak často, na Moravě nebyla uváděna země původu především u brambor. Ovšem největší problémy byly s jakostí, mnohdy deklarovaná kvalitativní třída neodpovídala skutečnosti. Velké problémy byly hlavně s rajčaty, petrželí, bramborami, ale i s hruškami a pomeranči.
SOS bude v těchto průzkumech v průběhu roku pokračovat, předpokládáme, že se změnou ročního období poroste především nabídka kvalitnějšího a čerstvějšího zboží na tržištích, kam za ním spotřebitelé míří. SOS se zjištěnými nedostatky seznámí dozorové orgány.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Spotřebitelé jsou velmi často nespokojeni s kvalitou ovoce a zeleniny v obchodech. Není přitom rozhodující, zda nakupují v menších obchodech, na tržištích nebo super a hypermarketech. Lidé často poukazují na to, že v ostatních zemích Evropské unie je kvalita zeleniny a ovoce výrazně lepší – i v těch obchodech, které mají své prodejny i u nás. Proto se SOS rozhodlo na vzorku trhu zkontrolovat, zda deklarovaná kvalita odpovídá skutečnosti u vybraných 11 druhů ovoce a zeleniny. Kontrolovaly se: pomeranče, jablka, hroznové víno, banány, petržel, mrkev, rajčata, volně prodejné brambory, paprika, cibule, česnek. Navštíveny byly obchody: Plus, Delvita, Billa, Hruška, Hypernova, Kaufland, Lidl, Tesco, Albert, Penny Market, Jednota, Globus, dva drobné obchůdky a tři tržiště.
Nejčastějšími prohřešky, které zjistili dobrovolníci SOS, bylo neuvádění země původu. Nejvíce se s tímto nešvarem setkali na tržištích (Brno - Zelný trh, Olomouc a Bohumín), kde se prodávaly v době průzkumu stejné druhy ovoce a zeleniny z dovozu, jako na jiných prodejních místech. V tržnicích se setkali aktivisté SOS také s nekvalitním zbožím – s nahnilými banány a měkkou cibulí (Olomouc), s neuváděním jakosti, dokonce i ceny u prodávaného zboží (Bohumín).
V dalších menších i větších obchodech bylo zjištěno také neuvádění země původu, ne ale tak často, na Moravě nebyla uváděna země původu především u brambor. Ovšem největší problémy byly s jakostí, mnohdy deklarovaná kvalitativní třída neodpovídala skutečnosti. Velké problémy byly hlavně s rajčaty, petrželí, bramborami, ale i s hruškami a pomeranči.
SOS bude v těchto průzkumech v průběhu roku pokračovat, předpokládáme, že se změnou ročního období poroste především nabídka kvalitnějšího a čerstvějšího zboží na tržištích, kam za ním spotřebitelé míří. SOS se zjištěnými nedostatky seznámí dozorové orgány.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk