Německo plánuje snížit dotace na solární a větrné farmy
15.12.2020 13:25 | BERLÍN
(ČTK)
Z dokumentu podle Reuters nevyplývá, na kolik let bude podpora zkrácena, ani kdy by změny měly vstoupit v platnost.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Jarka Černá
Z dokumentu podle Reuters nevyplývá, na kolik let bude podpora zkrácena, ani kdy by změny měly vstoupit v platnost. Uvádí se v něm ale, že solární a větrné elektrárny by nejpozději od roku 2038 neměly dostávat podporu žádnou.
V dřívějších letech zvyšovalo Německo energetickou kapacitu z větru a sluneční energie každoročně o pět gigawattů. V roce 2018 schválilo plán zvýšit v příštích třech letech výrobu větrné a solární energie o dalších osm gigawattů. Vláda ale tehdy zároveň snížila dotaci na výrobu solární energie na 8,9 eur z 11,09 eur za kilowatthodinu.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 13:45Informace o Německých dotacích na OZE jsou dost zmatečné a všude uvádí úplně jiné sumy. Tady se třeba felili o 3 nuly, místo kWh patří MWh, ale v jiném článku dotují dle aukcí a to je zase něco úplně jiného.
Každopádně musí dotovat tak dlouho, dokud nekoupí přetoky akumulátory, jinak jim to celé OZE zbankrotuje.
Odpovědět
Každopádně musí dotovat tak dlouho, dokud nekoupí přetoky akumulátory, jinak jim to celé OZE zbankrotuje.
EN
Emil Novák
15.12.2020 14:35 Reaguje na Pavel HanzlOmyl to je, ale i váš. Nemá to být 8,9 Eur/MWh, ale 8,9 centů za kWh.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 17:36 Reaguje na Emil NovákNebo tak. Každopádně proti nám skoro nula s tím, že se tam OZE mohutně buduje, kdežto my za x násobné peníze nemáme ani ťok.
Odpovědět
EN
Emil Novák
15.12.2020 19:35 Reaguje na Pavel HanzlKaždopádně my na OZE platíme za každou spotřebovanou MWh méně než třetinu toho co Němci, když už jsme u těch x násobných peněz. Emise přitom mají na MWh jen o čtvrtinu nižší než my.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:16 Reaguje na Emil NovákPlácáte nesmysly. Dejte odkaz na srovnání, kolik platíme dotací na OZE my a kolik Němci.
Odpovědět
EN
Emil Novák
15.12.2020 21:37 Reaguje na Pavel HanzlNěmecko: "V letošním roce výše příspěvku činí 67,6 EUR/MWh. Pokud německá vláda nepřistoupila k jeho zastropování, meziročně by vzrostl o téměř 43 %. Nakonec však v následujícím roce němečtí odběratelé budou přispívat 65 eury za každou spotřebovanou MWh"
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
ČR: "Část nákladů je hrazena spotřebiteli v podobě příspěvku na podporované zdroje energie skrze faktury za elektřinu (max. částka je dána součinem 495 Kč/MWh a celkového odebraného množství elektřiny v MWh)" = podle aktuálního kurzu 18,82 Euro, tj. 27,8 % toho co letos platí za MWh německý spotřebitel.
https://oenergetice.cz/energetika-v-cr/eru-pocita-narustem-podpory-poze-uznava-czt-jako-ekologicky-nejefektivnejsi-variantu-vytapeni
Odpovědět
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
ČR: "Část nákladů je hrazena spotřebiteli v podobě příspěvku na podporované zdroje energie skrze faktury za elektřinu (max. částka je dána součinem 495 Kč/MWh a celkového odebraného množství elektřiny v MWh)" = podle aktuálního kurzu 18,82 Euro, tj. 27,8 % toho co letos platí za MWh německý spotřebitel.
https://oenergetice.cz/energetika-v-cr/eru-pocita-narustem-podpory-poze-uznava-czt-jako-ekologicky-nejefektivnejsi-variantu-vytapeni
JK
Jaroslav Kořínek
16.12.2020 10:51 Reaguje na Pavel HanzlZkuste definovat do kterých OZ projektů které nahradí dosavadní neeko energetické zdroje tak masivně, aby je nahradily. Jsou země které si mohou vybírat - já bych si vybral masivní investici do přílivové elektrárny.
Odpovědět
KS
Krejcar Stanislav
17.12.2020 14:45 Reaguje na Jaroslav KořínekAno, s JK souhlasím ! I v těchto diskuzích by se mělo dávat na profesní informace před bulvárem jedna paní povídala. Elektromobilita ekonomiku sama nezachrání a nespasí. Solár ani vítr v Evropě není dostatečná jistota stability - i když ČEZ a E-ON to ve svých reklamách tvrdí ! Ale to je zmatečné, protože tito producenti se ve své reklamě obracejí jen na občany a jejich bydlení. Ale každý občan kdekoli na světě MUSÍ i vykonávat nějakou pracovní činnost za kterou bere plat. Idea komunismu kdy člověk jen bere a nic nedává je fantasmagorie horší než verneovky.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:25 Reaguje na Emil NovákVaše logika je zcela kouzelná. V článku se felí tak, že místo centů uvedou eura a když na to upozorním, je to chyba moje. Vy byste mohl dělat hlavního demagoga ANO místo Prchala.
Pokud ta dotace dělala tedy 2.40 kč a naše byla nasazena na 13 kč,tak jsme přece úplně jinde. Jak to dopadlo u nás nevím, ale odahduji,že pod 8 kč/kWh to dnes nebude. A nesmyslná biopaliva se dotují stejně nesmyslně.
Odpovědět
Pokud ta dotace dělala tedy 2.40 kč a naše byla nasazena na 13 kč,tak jsme přece úplně jinde. Jak to dopadlo u nás nevím, ale odahduji,že pod 8 kč/kWh to dnes nebude. A nesmyslná biopaliva se dotují stejně nesmyslně.
EN
Emil Novák
15.12.2020 21:39 Reaguje na Pavel HanzlNaučte se číst, napsal jsem, že je to chyba i vaše, to "i" znamená nejen vaše, ale i autora článku.
Odpovědět
JŠ
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 17:38 Reaguje na Jan ŠimůnekAsi ne, mají to asi spočítaný. Ale už dnes tam mají elektriky z OZE tolik, jde cena na nulu a to je nesmyslný stav, to je potřeba dotovat, dokud není dost akumulátorů.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
16.12.2020 08:04 Reaguje na Pavel HanzlJá myslel, že je třeba to dotovat, dokud nebude dokončeno již celá staletí vyvíjené perpetuum mobile.
Odpovědět
ig
BM
Břetislav Machaček
15.12.2020 17:09Jó koronavirus zamává i s nesmyslnými dotacemi a možná i tím zeleným
šílenstvím. Na rozhazování nebude tolik, co dosud a dojde k narovnání
trhu. To musí být zklamání pro zastánce OZE, když s tím začínají
dokonce jejich vzor Němci ! Doufám, že po tom seknou brzy i u nás.
Odpovědět
šílenstvím. Na rozhazování nebude tolik, co dosud a dojde k narovnání
trhu. To musí být zklamání pro zastánce OZE, když s tím začínají
dokonce jejich vzor Němci ! Doufám, že po tom seknou brzy i u nás.
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 17:41 Reaguje na Břetislav MachačekNarovnání trhu se bojí nejvíc uhláci, to by šli do pytla všici. A za nimi jaderná lobby, ta bez státních kačáků nedá ani ťok. Dobře by se dařilo špičkovým elektrárnám, paroplynům, vodním, přečerpávačkám atd.
Odpovědět
EN
Emil Novák
15.12.2020 19:45 Reaguje na Pavel HanzlTo jsou zase lži. Vyrobená MWh v Německu z OZE bude v příštím roce průměrně dotována částkou 117,5 €. Uhelné ani jaderné elektrárny tam žádnou dotaci nedostávají, naopak uhelné elektrárny přispívají do státního rozpočtu obrovskými sumami prostřednictvím emisních povolenek, které potečou mimo jiných zelených investic právě i do dotací na výrobu elektřiny v OZE. Takže je úplně jasné, kdo by to "narovnání trhu" odnesl nejvíc. K tomu ale nedojde, dotovat se bude vesele dál.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:11 Reaguje na Emil NovákJá si tu připadám jak u blbých na dvorku.
Některé články píší, že dotace v Německu jdou silně dolů:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/reuters-nemecko-planuje-snizit-dotace-na-solarni-a-vetrne-farmy
Jiné píšou, že současně se dotuje do 60 eur:
https://oenergetice.cz/nemecko/vetrne-elektrarny-si-zari-nemecku-vysoutezily-nejvyssi-moznou-cenu-novinkou-byla-inovativni-aukce/
a vy do toho plácáte, že lžu. Co kdybyste dal nějaký solidní odkaz?
Odpovědět
Některé články píší, že dotace v Německu jdou silně dolů:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/reuters-nemecko-planuje-snizit-dotace-na-solarni-a-vetrne-farmy
Jiné píšou, že současně se dotuje do 60 eur:
https://oenergetice.cz/nemecko/vetrne-elektrarny-si-zari-nemecku-vysoutezily-nejvyssi-moznou-cenu-novinkou-byla-inovativni-aukce/
a vy do toho plácáte, že lžu. Co kdybyste dal nějaký solidní odkaz?
EN
Emil Novák
15.12.2020 21:53 Reaguje na Pavel HanzlSolidní odkaz jste dostal už několikrát, ale klidně vám ho dám znovu:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Spotřebovaná MWh bude Němce stát v příštím roce 96,5 EUR/MWh, z toho 65 EUR/MWh hradí přímo na účtech za elektřinu, zbytek bude doplácet státní rozpočet.
Dále se tam píše: "celková výroba elektřiny z podporovaných obnovitelných zdrojů v příštím roce odhaduje na 228 TWh. Provozovatelé přenosové soustavy předpokládají celkové platby provozovatelům těchto zdrojů ve výši 34 miliard eur, výnosy z prodeje elektrické energie na trhu odhadují nicméně na pouhých 7,2 miliard eur. To znamená, že 26,8 miliard eur bude muset být pokryto příjmy z poplatku hrazeného odběrateli a ze státního rozpočtu."
Takže na celkových 228 TWh z OZE dělá příspěvek 26,8 miliard EU, tj. prostým vydělením 117,54 EUR/MWh.
Vytiskněte si to, pověste nad postel a každé ráno, než zapnete počítač, si to pětkrát nahlas přečtěte.
Odpovědět
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Spotřebovaná MWh bude Němce stát v příštím roce 96,5 EUR/MWh, z toho 65 EUR/MWh hradí přímo na účtech za elektřinu, zbytek bude doplácet státní rozpočet.
Dále se tam píše: "celková výroba elektřiny z podporovaných obnovitelných zdrojů v příštím roce odhaduje na 228 TWh. Provozovatelé přenosové soustavy předpokládají celkové platby provozovatelům těchto zdrojů ve výši 34 miliard eur, výnosy z prodeje elektrické energie na trhu odhadují nicméně na pouhých 7,2 miliard eur. To znamená, že 26,8 miliard eur bude muset být pokryto příjmy z poplatku hrazeného odběrateli a ze státního rozpočtu."
Takže na celkových 228 TWh z OZE dělá příspěvek 26,8 miliard EU, tj. prostým vydělením 117,54 EUR/MWh.
Vytiskněte si to, pověste nad postel a každé ráno, než zapnete počítač, si to pětkrát nahlas přečtěte.
JS
Jaroslav Studnička
15.12.2020 20:17 Reaguje na Pavel HanzlPane Hanzle, vždyť vám to nikdo nebaští, děláte ze sebe hlupáka :-)
Odpovědět
VH
Vladimír Hošek
15.12.2020 17:45V Německu, potažmo v Evropě nastane zcela jiná situace v elektrizační soustavě odstavením jejich jaderných elektráren tuším v roce 1922.
Odpovědět
JD
Jiří Daneš
15.12.2020 20:06 Reaguje na Vladimír HošekBude to větší "legrace", než všechny epidemie, když přestane foukat a bude pod mrakem.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
15.12.2020 20:37 Reaguje na Jiří DanešTo si pište a víte koho nadnárodní distributoři odstaví jako
první? No toho kdo platí méně a přesměřují tok energie
k těm bohatým bez JE a dostatečných záložních zdrojů. Takže
se na to netěším, protože i "naše" hloubkové zásobníky
plynu prý patří německému RWE. Vidím to tak velmi bledě
a možná dojde i na sud s benzínem a agregát v garáži pro
tyto vámi popsané dny. To možná bude nejen spolehlivý
zdroj, ale v době celoevropského nedostatku i levnější.
Každopádně to bude levnější než mít sklep plný baterek,
kterým za pár hodin dojde "šťáva". No a krbová kamna
a dříví z lesa se budou hodit taky, když nebude proud
pro elektroniku kotlů a oběhová čerpadla. Města se z
toho potentují, když bloknou výtahy, čerpadla přestanou
přečerpávat vodu, splašky a vodu v topení. Doprava klekne,
protože zavládne chaos na neřízených křižovatkách a
klekne internet i s mobilními telefony. Pár firem a nebo
nemocnic chvíli vydrží se záložními zdroji a zbytek se
asi zblázní. Bez hotovosti si nekoupí lidé ani provaz
na oběšení. Takový hazard s hospodářstvím a lidmi je
zločin a ne záchrana planety, která tu bude i bez EU,
která chce být lídrem v její záchraně.
Odpovědět
první? No toho kdo platí méně a přesměřují tok energie
k těm bohatým bez JE a dostatečných záložních zdrojů. Takže
se na to netěším, protože i "naše" hloubkové zásobníky
plynu prý patří německému RWE. Vidím to tak velmi bledě
a možná dojde i na sud s benzínem a agregát v garáži pro
tyto vámi popsané dny. To možná bude nejen spolehlivý
zdroj, ale v době celoevropského nedostatku i levnější.
Každopádně to bude levnější než mít sklep plný baterek,
kterým za pár hodin dojde "šťáva". No a krbová kamna
a dříví z lesa se budou hodit taky, když nebude proud
pro elektroniku kotlů a oběhová čerpadla. Města se z
toho potentují, když bloknou výtahy, čerpadla přestanou
přečerpávat vodu, splašky a vodu v topení. Doprava klekne,
protože zavládne chaos na neřízených křižovatkách a
klekne internet i s mobilními telefony. Pár firem a nebo
nemocnic chvíli vydrží se záložními zdroji a zbytek se
asi zblázní. Bez hotovosti si nekoupí lidé ani provaz
na oběšení. Takový hazard s hospodářstvím a lidmi je
zločin a ne záchrana planety, která tu bude i bez EU,
která chce být lídrem v její záchraně.
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:14 Reaguje na Břetislav MachačekVy jste úžasný strašílek jak pan Vinkler, ten taky vidí čerta za každým rohem.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
15.12.2020 21:30 Reaguje na Pavel HanzlCo když tam ten čert opravdu je a jen vy ho nechcete vidět. To by mnohé vysvětlilo.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:40 Reaguje na Jiří SvobodaTakových čertů mě nakecávali komunisti vagón a přesně poznám, kterej je ten bolševickej.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
15.12.2020 23:00 Reaguje na Pavel HanzlUdělám výjimku a položím vám otázku:
Co když vámi nenáviděné Rusko zavře ty
kohouty s plynem a nebude co pálit
v těch paroplynech? To bude prča!
Ona to může být pouhá havárie na plynovodu a ne pouze záměr Evropu
"vyšťávit".
Odpovědět
Co když vámi nenáviděné Rusko zavře ty
kohouty s plynem a nebude co pálit
v těch paroplynech? To bude prča!
Ona to může být pouhá havárie na plynovodu a ne pouze záměr Evropu
"vyšťávit".
JD
Jiří Daneš
16.12.2020 01:06 Reaguje na Břetislav MachačekNa otázky toho typu Hanzl neodpovídá, nemá co.
Odpovědět
JK
Jaroslav Kořínek
16.12.2020 13:24 Reaguje na Pavel HanzlPan Vinkler není strašílek jen popisuje možnou realitu důsledků - šílení šílenců.
Odpovědět
ig
16.12.2020 08:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu, i s tím benzínem. Agregát na naftu by byl technicky lepší, ale nafta s řepkou se za pár měsíců zdrcne a čistou koupíte nejblíž na Ukrajině. Takže benzín ve vzduchotěsných kanystrech...
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:13 Reaguje na Vladimír HošekJak znám Němčoury, mají to dávno podchycené.
Odpovědět
JS
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:42 Reaguje na Jiří SvobodaAj tak sa može. Dokud nebude dost akumulátorů, tak pojede špičkový plyn, až jich bude dost, bude plyn ve studené záloze. Němčouři nikdy nebyli blbí. Jenom naši uhelní soudruzi půjdou do dža.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
15.12.2020 21:38Je zajímavé,že tady všichni ropáci mohutně prosazují a zastavení vývoje OZE a nejlépe jejich likvidaci a z čeho jako bzudeme brát elektřinu?
Z jádra které nejsme vůbec schopni postavit, nebo z uhláků, které krutě ničí atmosféru?
Tady je jasně vidět, že celé ropáctví je čistě iracionální víra v nic. Je pouze destruktivní, vše kritizuje a řešení nenabízí žádné. V Kremlu to tak vymysleli a funguje jim to. Ale jen u nás a u mdlých koblih.
Odpovědět
Z jádra které nejsme vůbec schopni postavit, nebo z uhláků, které krutě ničí atmosféru?
Tady je jasně vidět, že celé ropáctví je čistě iracionální víra v nic. Je pouze destruktivní, vše kritizuje a řešení nenabízí žádné. V Kremlu to tak vymysleli a funguje jim to. Ale jen u nás a u mdlých koblih.
JS
Jaroslav Studnička
15.12.2020 22:03 Reaguje na Pavel HanzlNebýt vašich demagogických a lživých příspevků, mohla by tu diskuze probíhat zcela normálně a dozvěděl byste se i spoustu zajimavého.
Takto tu musíme neustále dokola vyvracet vaše lži.
Odpovědět
Takto tu musíme neustále dokola vyvracet vaše lži.
JD
JČ
Jirka Černý
16.12.2020 10:51 Reaguje na Pavel HanzlMilujete obnovitelnou energii, proti tomu nic, ale iracionální víra vypadá tak že solár atd jde zálohovat naftovým agregátem, asi se schodneme že opačně by to teprve bylo iracionální.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
16.12.2020 11:18 Reaguje na Jirka ČernýJá znal jednoho člověka, který při svých pěti dětech
věřil v komunismus(ne v socialismus) tak, že měsíčně
věnoval tři přesčasové směny na fond solidarity. Po
revoluci se málem zbláznil a rok 1989 přežil jen o pár
let. Pan Hanzl věří na OZE a možná ho potká podobný
osud, až tu bude nedostatek stabilních zdrojů energie
a nastane revize těchto zcestných technologií. Ono
přijít o svoji modlu je hrozné, pokud to není rovnou
diagnóza.
Odpovědět
věřil v komunismus(ne v socialismus) tak, že měsíčně
věnoval tři přesčasové směny na fond solidarity. Po
revoluci se málem zbláznil a rok 1989 přežil jen o pár
let. Pan Hanzl věří na OZE a možná ho potká podobný
osud, až tu bude nedostatek stabilních zdrojů energie
a nastane revize těchto zcestných technologií. Ono
přijít o svoji modlu je hrozné, pokud to není rovnou
diagnóza.
PB
Petr Blažek
17.12.2020 17:50On je celý článek zavádějící. V Německu se dotace snižují neustále. Tam si nestanovili fixní ceny jako naši baroni. Při stavbě energetického zdroje mají zaručenou návratnost investic nějakou dobou dotace. a jelikož se snižuje cena těchto výrobků (např. fotovoltaických panelů) tak se snižuje dotovaná částka.
Ale samozřejmě spotřebitelská cena se nesnižuje, protože v síti přibývá procento energie z těchto zdrojů. To znamená, že třeba před 15 lety se připlácelo na 10procent zelené energie, tak dnes připlácí na 30procent.
Odpovědět
Ale samozřejmě spotřebitelská cena se nesnižuje, protože v síti přibývá procento energie z těchto zdrojů. To znamená, že třeba před 15 lety se připlácelo na 10procent zelené energie, tak dnes připlácí na 30procent.