https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rumunsko-vyjadrilo-obavy-kvuli-ukrajinskemu-bagrovani-kanalu-v-delte-dunaje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rumunsko vyjádřilo obavy kvůli ukrajinskému bagrování kanálu v deltě Dunaje

21.2.2023 01:10 | BUKUREŠŤ (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Rumunsko oznámilo, že je znepokojeno náznaky, že sousední Ukrajina bagruje kanál v ekologicky cenné deltě řeky Dunaj. Informovala o tom agentura Reuters. Ukrajina kanálem Bystre vyváží své zemědělské plodiny kvůli omezeným možnostem exportu ze svých hlavních přístavů v důsledku ruské invaze. Minulý týden Kyjev uvedl, že se výrazně zvýšil maximální ponor lodí proplouvajících touto vodní cestou.
 

Rumunsko uvedlo, že se obává, že jakékoliv práce na tomto kanálu by mohly ohrozit volně žijící živočichy ve společné deltě Dunaje, která je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Podle Bukurešti by se rovněž mohlo jednat o porušení mezinárodní smlouvy o ochraně životního prostředí.

"Ukrajinský velvyslanec se dnes dostaví na (rumunské) ministerstvo zahraničí, kde bude požádán, aby rumunské orgány dostaly možnost práce prověřit," uvedl včera rumunský premiér Nicolae Ciuca. Rumunské ministerstvo zahraničí sdělilo, že s prohloubením kanálu nevyslovilo souhlas, a požádalo Ukrajinu, aby situaci vyjasnila a umožnila přístup odborníkům, kteří provedou měření a odeberou vzorky.

Ukrajinské úřady na žádost o komentář bezprostředně nereagovaly.

V pátek ukrajinské ministerstvo infrastruktury na twitteru uvedlo, že maximální ponor lodí proplouvajících průplavem se zvětšil z 3,9 metru na 6,5 metru. "Pokračujeme v rozvoji dunajských přístavů s našimi evropskými partnery," uvedlo ministerstvo.

O den později citoval rumunský zpravodajský web G4Media prohlášení ukrajinského velvyslanectví v Bukurešti, že bagrování je součástí běžných prací na kanálu.

Oblast při ústí druhé nejdelší evropské řeky do Černého moře patří k biologicky nejrozmanitějším v Evropě. Z větší části leží v Rumunsku, členském státě Evropské unie, a z menší připadá Ukrajině.

Přístup do Černého moře z říčních přístavů na Dunaji se pro Ukrajinu - jednoho z předních světových vývozců obilí a olejnin - stal klíčovým poté, co Rusko zablokovalo jeho černomořské přístavy po loňské únorové invazi.

Kvůli omezenému přístupu ke svým černomořským přístavům musela Ukrajina vyvážet obilí přes sousední země po železnici, silnici nebo menšími říčními loděmi. Přes rumunský černomořský přístav Konstanca loni vývozci přepravili 8,6 milionu tun ukrajinského obilí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MP

Milan Ptáček

21.2.2023 06:01
Miluju argument,,,Mohlo by ohrozit,,, za to se schová vše. Kvuli takovým idiotum, budeme brzy platit penále EU, za to že nemáme lodní dopravu v takové výši jakou máme mýt. Platit to bude kdo a z jakých peněz?
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

21.2.2023 15:59 Reaguje na Milan Ptáček
"Mohlo by ohrozit" - nevím co se čílíte.
Vždyť v podobném duchu to říkají mnohé matky a mnozí otcové svým dcerkám, když vyrážejí s partou na zábavu, a rodiče se obávají předčasného těhotenství dcerky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2023 09:17
Když jde do tuhého, musí jít ohledy bokem. To mají obilí vozit na
velbloudech ?
Bohužel, v době války není čas na ptákoviny.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

21.2.2023 09:31
To je stejné i u nás. Vážení "EKOLOGOVÉ", uvědomte si prosím, že příroda není skanzen. Příroda je stále se měnící organizmus, která ustojí úplně v pohodě spoustu změn. Ano, něco v místě změny vymizí, ale něco jiného tam zase přibude. Když se postaví zdymadlo, voda stoupne, žáby budou o něco výš... zamokří se více pozemky nad zdymadlem, změní se struktura porostu.

Problém pro přírodu není změna, problém pro přírodu je chemická likvidace. Lodní doprava ušetří spoustu paliva, tedy i exhalací a tedy i chemických sloučenin, které doopravdy škodí.

Jenomže to se tu bavíme v konečném důsledku o znečištění ovzduší. Jenže to ovzduší máme na celém světě společné. Neznečistíme-li ho my, znečistí ho někdo jiný. Takový socialismus. Takže výsledkem je, že lokální drobné změny se strašně naši ekologové bojí (je lokálně vidět, jde na ni jednoznačně ukázat), ale globální znečištění je podřadné. Raději zamezíme stavbě kanálů a čištění vodních cest a klidně to vyměníme za globální znečištění - to je všech, smrad odfoukne vítr a vše je cajk... Ale ono to není cajk, je to horší než lokální změna v přírodě.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.2.2023 10:00
Kanál odvádí ze severního ramena vodu a tudíž mokřiny kolem severního ramena dál po proudu vodu ztrácí a stávají se suchší. Je to přechodná věc daná hlavně blokováním oděsského a mykolajivského přístavu, respektive omezením vývozu z těchto přístavů daných válkou. Jakmile tato omezení skončí, nebude důvod vozit z Oděsy obilí železnicí do dunajských přístavů a vyvážet to odtamtud. Může se to vyvážet rovnou z Oděsy a dalších ukrajinských černomořských n přístavů.
Jinak v budoucnu to zřejmě bude záležitost jednání, protože postavením Ceaučeskova kanálu byla lodní doprava z podunajských států do Černého moře odkloněna mimo deltu Dunaje. Z velké nebo podstané části, tuším. Jediný stát, který nyní dunajskou deltu intenzívně využívá pro svou nákladní zámořskou dopravu, je pouze Ukrajina.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

22.2.2023 21:15
Raz neviem kanál Bystre nájsť.Mohol sa autor unúvať aspoň s nejakou mapkou :-(
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.2.2023 14:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Ten kanál na hranici s Rumunskem prohlubuje firma z Hamburku. Oni nemají s kanály problém. Podívejte se sem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kan%C3%A1l_Bystre
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

23.2.2023 15:28 Reaguje na Jarka O.
Ďakujem, nakoniec inde to byť nemohlo, je to skratka z Čierneho mora na Ukrajine do Kilijského kanála. V súčasnej situácii to dáva zmysel a nakoniec tie kanále sa aj tak musia z času na čas prebagrovať.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.2.2023 22:11 Reaguje na Vladimir Mertan
Rumunský známý mi to teď vysvětlil z pohledu Rumunska, které je na ukr. naštvané. Němci a ukrajinci bagrují kanál 2x hlubší než současný (7m) a tím snižují hladinu vody v ostatních kanálech a částech Dunaje, škodí rybám a ekosystémům, nehledě na to, že porušují mezinárodní úmluvu o Deltě Dunaje, a UNESCO je ticho.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.2.2023 22:18 Reaguje na Jarka O.
... a taky tim bez zeptání se ztěžují plavbu, rybolov, hospodářské využití ostatních částí Dunaje.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist