https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/servisem-kvuli-dieselgate-v-cesku-prosly-jiz-dve-tretiny-aut
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Servisem kvůli dieselgate v Česku prošly již dvě třetiny aut

25.9.2018 00:16 (ČTK)
Servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí již v tuzemsku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157.000 dieselových vozů koncernu VW. / Ilustrační foto
Servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí již v tuzemsku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157.000 dieselových vozů koncernu VW. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí již v tuzemsku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157.000 dieselových vozů koncernu VW. Pozvánku k dobrovolné návštěvě opravny dostali již všichni majitelé. Vyplývá to z informací automobilek. Od odhalení kauzy pojmenované dieselgate uplynuly tři roky.
 

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

První vozy začal Volkswagen v Česku zvát do servisů v květnu 2016, Škoda pak zhruba o měsíc později. Úprava většinou spočívala v přehrání softwaru řídící jednotky.

"K 31. srpnu bylo v rámci akce na vznětové motory EA 189 zpracováno již 60 procent z 63.000 dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy. Osloveni byli všichni vlastníci. Další vozy průběžně přibývají v rámci běžných prohlídek a dalších návštěv servisů," řekl mediální zástupce importéra Jan Klíma.

Škoda zatím provedla servisní úpravu u více než 64 procent z celkového počtu 94.000 vozů značky. "Dobrovolná servisní akce stále probíhá a není nijak časově omezena. Jako výrobce doporučujeme všem majitelům provedení úprav. Cílem vývoje technických opatření bylo, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny. To opakovaně potvrdily příslušné homologační autority v jednotlivých zemích, tak i nezávislé odborné testy," doplnil mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Například u motorizací 2,0 TDI, které koncern svolával jako první, absolvovalo servisní akci kolem 90 procent aut.

Někteří majitelé dieselů se začali sdružovat k podání žalob na koncern VW kvůli odškodnění. V současnosti chce v tuzemsku Volkswagen žalovat přes 5000 lidí. Sdružují je firmy Safe Diesel a DieselGate. Safe Diesel dnes oznámila, že má přes 3300 žadatelů o odškodnění a celková žalovaná částka přesahuje 730 milionů Kč. Spolu s firmou DieselGate celková žalovaná částka přesahuje jednu miliardu Kč.

Emisní skandál VW spustil sérii odhalení i u dalších automobilek, které mohly homologační měření emisí rovněž obcházet. Evropská komise (EK) dnes oznámila, že zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BWM, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem takové dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici.



reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist