Skupina ČEZ zařadí do své sítě veřejných dobíjecích stanic první vysoce výkonnou dobíjecí stanici s výkonem až 150 kW
V případě 150 kW stanic z produkce společnosti ABB se jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve městech. Bez problému zajistí dobití během 15-20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, které budou postupně přicházet na trh.
Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice omezen na úroveň ca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.
Síť provozovaná Skupinou ČEZ už se svým rozsahem více než 170 stojanů vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Počet rychlodobíjecích stanic v dresu ČEZ se tak během roku zdvojnásobil. Dalších téměř 60 stanic umožňuje tzv. normální dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Elektromobily se v prvním pololetí zastavily v síti stanic ČEZ k dobíjení akumulátorů celkem 66 258krát a odebraly 828 869 kWh elektřiny. Nejvytíženější byly stojany ve čtveřici pražských lokalit a v Olomouci.
„Trendem se stávají častější odběry o menších objemech, uživatelé začínají jednoznačně preferovat co nejrychlejší dobíjení svých aut. U rychlodobíjecích stanic se v 1. pololetí letošního roku uskutečnilo téměř 90 procent veškerého objemu dobíjení - 730 996 kWh,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. „V souladu se strategií rozvoje sítě veřejných dobíjecích stanic se proto v budoucnu chceme věnovat i výstavbě stanic o vyšších výkonech a aktuální 150kW instalace je prvním stojanem tohoto typu,“ dodává Tomáš Chmelík.
„Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW proto už dnes počítáme s jejich budoucí výměnou za výkonnější typy. Aktuální instalace nám navíc umožní v ostrém provozu vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s akumulačním systémem v podobě stacionární baterie,“ pokračuje Chmelík. Lokalita na Duhové totiž podle něj nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. „Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu. Využití stacionární akumulace proto připravujeme i na další lokality, které mají k dispozici omezený příkon,“ dodává Chmelík.
ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství.
V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.
reklama