Sněmovna zpřesnila dobu platnosti stanoviska MŽP k dopravním stavbám
Podle nynějšího zákona je stanovisko platné pět let. Schválená změna znamená, že bude muset být platné v době, kdy další úřady vydávají svá rozhodnutí v navazujících správních řízeních.
Nejasnosti v nynějším zákoně představují podle navrhovatelů závažný problém při dostavbě dvou z deseti prioritních dopravních staveb, která ještě nemají vydána všechna potřebná povolení. Jde o D1 v úseku Říkovice - Přerov a D49 Hulín - Fryšták. Podle poslanců není možné stihnout vydání stavebního povolení na celou stavbu v době, dokud je ještě závazné stanovisko platné. Bylo by pak nutné vypracovat nové stanovisko podle EIA pro celou stavbu.
Poslanecký návrh se týká posuzování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA, u prioritních dopravních záměrů. Jde o prioritní dopravní záměry zavedené novelou zákona o EIA z roku 2016. Vláda je stanovila nařízením, musí se kromě jiného nacházet na transevropské dopravní síti a musely získat územní rozhodnutí do 31. března 2015. MŽP k nim podle zákona vydává závazná stanoviska. Jsou podkladem pro vydání například územního rozhodnutí v navazujících řízeních. Podle zákona musí obsahovat opatření k prevenci, vyloučení, snížení nebo nápravě nepříznivých vlivů na životní prostředí.
Zástupce překladatelů a předseda KDU-ČSL Marian Jurečka varoval, že pokud by stanoviska pozbyla platnosti při dalších povolovacích řízeních, musel by stát začít s procesem EIA znovu, a znovu tak vynakládat miliony korun.
Předlohu zkritizovala zpravodajka a předsedkyně sněmovního výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti). "Novela je připravena účelově a to kvůli dvěma stavbám," řekla. Vytkla jí, že s ní poslanci přicházejí krátce před volbami a chtějí po Sněmovně, aby změnu zákona schválila zrychleně. Hlavním nedostatkem návrhu je podle ní absence vyjádření Evropské komise.
Desítka prioritních staveb se do zákona o EIA dostala v roce 2016 vládní novelou, která umožnila tyto stavby postavit bez nutností opakovat posouzení vlivů na životní prostředí. Místo dalšího posudku jim stačí jen stanovisko MŽP. Problémy s posudky EIA měla v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Šlo o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává.
reklama




Vláda schválila novelu, která má zamezit takzvanému lakování zboží nazeleno
Vláda znovu projedná novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno
Vláda schválila novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno