Solar Impulse 2: Pětidenní přelet z Japonska na Havaj utavil solárnímu letounu baterie

Technici si zahřívání všimli už při nabírání výšky během prvního dne pětidenního přeletu z japonské Nagoji na Havajské ostrovy. Let samotný byl podle organizátorů historický milník v letectví, například tím, že letoun vydržel letět 172 hodin jen na sluneční energii. Při stoupání potřebuje letoun dosáhnout co nejrychleji letovou výška 8,5 km. Během samotného letu však už není žádná možnost baterie uchladit.
Podle informací, které mluvčí projektu poskytli, není na vině technická závada baterií či nedostatek technologie jako takové. Při navrhování letounu a plánování mise se prostě nepočítalo s tím, že rychlý výstup v tropickém klimatu povede k tak velkému zahřátí.
Výměna poškozených částí baterií zabere relativně krátkou dobu, nicméně se nestihne vhodné období pro přelet z Havaje na území USA. Start letounu je tak odložen až na duben 2016. Mezitím bude tým Solar Impulse 2 zkoumat, jak upravit chlazení baterií.
Letoun se po tu dobu stane hostem v hangáru dopravní fakulty Havajské univerzity na letišti Kalaeola. Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg stále věří, že misi obletět svět v letadle jen na energii ze slunce dokončí, byť s neplánovaným zpožděním.
reklama