https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-tezebni-firma-bhp-je-zodpovedna-za-nejvetsi-ekologickou-havarii-v-brazilii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud: Těžební firma BHP je zodpovědná za největší ekologickou havárii v Brazílii

14.11.2025 16:18 (ČTK)
Následky protržení nádrže s toxickými kaly v Brazílii.
Následky protržení nádrže s toxickými kaly v Brazílii.
Globální těžební gigant BHP Group je zodpovědný za největší ekologickou katastrofu v Brazílii, stěžovatelé proto mohou po firmě žádat odškodné. Dnes o tom rozhodl soud v Londýně. Při protržení přehrady v roce 2015 zahynulo 19 lidí a právníci poškozených už dříve škody vyčíslili až na 36 miliard liber (985 miliard Kč). BHP se chce odvolat, o výši odškodného se rozhodne později.
 
Britsko-australskou firmu BHP zažalovaly stovky tisíc Brazilců, desítky místních samospráv a přibližně 2000 podniků. Přehradu Fundão na jihovýchodě Brazílie tehdy vlastnila a provozovala společnost Samarco, což je společný podnik BHP a brazilské těžební firmy Vale.

Nejhorší ekologická katastrofa v Brazílii spustila vlnu toxického kalu, která za sebou vedle mrtvých zanechala tisíce lidí bez domova, zaplavila lesy a znečistila řeku Doce. Odškodného se domáhá asi 600 000 Brazilců, uvedla agentura AP.

Soudkyně Finola O'Farrellová ve svém dnešním rozhodnutí uvedla, že "přímou a bezprostřední příčinou" protržení přehrady bylo tehdejší rozhodnutí dál zvyšovat hráz, když to nebylo bezpečné. Přehrada Fundão se používala k ukládání odpadu, který vzniká při těžbě železné rudy. Verdikt londýnské soudkyně znamená, že společnost BHP je zodpovědná i podle brazilského práva.

BHP uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá a bude proti žalobě dál bojovat. Prezident americké součásti BHP Brandon Craig ve svém prohlášení uvedl, že 240 000 stěžovatelů v londýnské žalobě už v Brazílii obdrželo odškodnění.

"Věříme, že tím se výrazně sníží velikost a hodnota nároků v hromadné žalobě ve Spojeném království,“ citovala ho agentura Reuters. Oběti katastrofy považují verdikt londýnského soudu za historické vítězství ve snaze domoci se spravedlnosti.

"Museli jsme překonat Atlantský oceán a dostat se do Anglie, abychom konečně viděli, jak se těžební společnost zodpovídá," řekla Mônica dos Santosová z organizace nazvané Komise pro ty, kterých se týká přehrada Fundão (anglicky Commission for Those Affected by the Fundão Dam, portugalsky Comissão dos Atingidos pela Barragem de Fundão, zkratka CABF).

Soud začal v říjnu 2024, jen několik dnů předtím, než se brazilská federální vláda s těžebními podniky dohodla na mnohamiliardovém vyrovnání. V jeho rámci společnost Samarco přistoupila na to, že v příštích 20 letech zaplatí 132 miliard brazilských reálů (517 miliard Kč). Jde o kompenzaci za škody na zdraví a životě a dále za škody na životním prostředí a na infrastruktuře. BHP už dříve uvedla, že soud v Británii je zbytečný. Jen podle ní duplikuje to, čím se už zabývaly soudy v Brazílii.

Při katastrofě uhynulo také 14 tun sladkovodních ryb a bylo kontaminováno 600 kilometrů toku řeky Doce, uvádí studie britské Ulsterské univerzity. Řeka, kterou domorodí obyvatelé Krenakové považují za posvátnou, se ještě úplně nezotavila.

Společnost BHP, která má hlavní sídlo v Melbourne, je za katastrofu zodpovědná i přesto, že přehradu v té době přímo nevlastnila. Katastrofa se stala 5. listopadu 2015. BHP má ve společném podniku Samarco 50procentní podíl, druhou polovinu vlastní firma Vale. Společnost Samarco byla ustavena podle brazilského práva. Stěžovatelé žalobu podali v Londýně, protože jedna ze dvou hlavních částí skupiny BHP byla v té době ustavena v Británii.

Skupina BHP je největší těžební společností na světě podle tržní kapitalizace a třetí největší podle objemu tržeb. Firma podniká po celém světě, zejména v Austrálii, Evropě, Číně, Japonsku, Indii, Jižní Koreji a v Severní a Jižní Americe. Za uplynulý finanční rok, který skončil v červnu, firma na tržbách získala 51,26 miliardy USD (1,07 bilionu Kč). To je meziroční pokles o osm procent. Provozní zisk se nepatrně zvýšil a dosáhl 18,94 miliardy USD (393,6 miliardy Kč).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JP

Jaroslav Pokorný

14.11.2025 18:14
Čím jsou ty odpady jedovaté?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2025 08:40 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Čort znajet, asi tím železem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.11.2025 17:27 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Kyselinou sírovou a sírany těžkých kovů z oxidací sirníků.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.11.2025 23:53
Tak aby jim také časem nevypukla nějaká havárie:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-fotky-ze-simandou-dul-ma-zatrast-svetovym-trhem-se-zeleznou-rudou-291315
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2025 08:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tohle je dobrý případ mezinárodní spolupráce, tak by se to mělo dělat na velkých projektech všude. Vůbec tam nefigurují Rusi, ani Vagnerovci, proto to funguje. Nějaká toxická havárie asi nehrozí, železo je inertní a při těžbě se žádné chemikálie nepoužívají, pokud vím.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

15.11.2025 10:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Jestli jste si odkaz přečetl, tak byste se dozvěděl, že z většiny ten podnik vlastní Číňané.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2025 16:40 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To jsem fakt nevypozoroval. Vrazili do toho kačáky, mají z toho vejvar, na čínských kolejnicích jezdí americké lokomotivy (to je cypovina, která mě zaujala) 15% má stát atd. atd. prostě dobrý, ne?
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2025 03:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Železo je možná relativně neškodné, ale naprosto vždy je doprovázeno dalšími prvky a sloučeninami, které už takové nebývají (arzen, mangan,...), a které se po těžbě z rudy odstraňují pro zvýšení koncentrace cílového materiálu, a to často praním drcené rudy pomocí dalších chemikálií... A tím vznikají lahůdky, které je pak nutno někde skladovat, a které stejně zamoří okolí...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2025 08:40
Zajímavé je, že naše největší ekologická havárie, otrava Bečvy, byla vyhodnocena jako přestupek, navíc se nezjistilo, kdo za něj vůbec může.
Jsme tedy ještě zkorumpovanější banánová republika, ještě bez banánů?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.11.2025 17:14
Vážení čtete vůbec ty články a nebo pouze nadpisy. BHP je Britsko-Australská těžební firma těžící po celém světě a zmíněnou ekologickou havárii způsobila v Brazílii. To, že následně diskutujete o jiných
firmách má sloužit jako omluva firmy BHP pouze proto kdo za ní stojí?
Odpovědět
sv

s v

16.11.2025 20:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím jak ostatní, ale ty machačku ses ve čtení dále než k nadpisu nedostal zcela určitě. Jinak bys ve světle i v tomto článku uvedeného faktu, že za přehradu odpovídala nikoli BHP ale brazilská firma Samarco, kde BHP představuje pouze polovičního spolumajitele stěží mohl žvanit nesmysly na téma "omluvy kvůli tomu, kdo za ní stojí".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist