https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-zakazy-jizdy-naftovych-aut-v-nemeckych-mestech-jsou-mozne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud: Zákazy jízdy naftových aut v německých městech jsou možné

27.2.2018 12:00 | LIPSKO (ČTK)
Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010. / Ilustrační foto
Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010. / Ilustrační foto
Řidiči musejí počítat se zákazem jízdy starších naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku dnes totiž rozhodl, že takové zákazy jsou právně přípustné. První omezení přijdou už letos. Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, do budoucna mohou týkat až několika desítek měst. Verdikt bude mít zřejmě dramatické dopady nejen na Německo.
 

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým spolkovým zemím Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy dieselů jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím dnes vyslovil souhlas i nejvyšší správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Düsseldorf i Stuttgart s přihlédnutím na přiměřenost opatření teď musejí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově jejich součástí podle všeho budou i zákazy jízdy starších osobních naftových aut.

"My jsme v každém případě šťastní a spokojení," řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. "Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch," míní. Dnešek tak považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.

Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace NO2. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě diesely, mají dodržovat už od roku 2010. Dopady na zdraví rozhodně nejsou zanedbatelné. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k těžkým následkům.

Dopady dnešního verdiktu budou zřejmě dalekosáhlé. Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mohou například ve Stuttgartu zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 stanovil dnes soud v případě tohoto města nejdřívější termín září 2019. Primátor Stuttgartu Fritz Kuhn počítá s tím, že nový plán čistoty ovzduší bude hotov zhruba do půl roku. Očekává, že bude obsahovat zákazy jízdy i výjimky pro zásobování nebo řemeslníky.

Ostatní města překračující limity si svůj postup stanoví individuálně, ode dneška mají každopádně možnost sáhnout i k zákazům jízdy. Jako první k nim zřejmě přistoupí severoněmecký Hamburk. S uzavírkou dvou hlavních ulic počítá od konce dubna. V jedné z nich bude platit zákaz vjezdu pro všechny diesely s výjimkou těch splňujících normu Euro 6, ve druhé zákaz dopadne pouze na nákladní naftové vozy. Možné zákazy od roku 2019 zvažuje i Berlín.

Na vládu kancléřky Angely Merkelové stoupá tlak, aby zavedla takzvanou modrou plaketu, která by umožnila snadno rozlišovat mezi čistšími a špinavějšími diesely. Bez takového opatření se podle měst na dodržování zákazů bude jen těžko dohlížet. Pod tlak se dostává také automobilový průmysl, který by měl podle mnohých politiků i občanů starší diesely na své náklady upravit tak, aby produkovaly méně emisí.

Ve spolkové republice je registrováno asi 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů nejspíš obávat nemusejí. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Česko, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Weiser
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist