Společnost zveřejnila podrobnosti ke zpracování lithia vytěženého v Krušných horách
Ruda se bude drtit už v dole. Věže pro dopravník nebo stožáry lanovky budou vysoké zhruba 50 metrů nebo polovinu v případě, že nepovedou nad korunami stromů. Vliv záměru na životní prostředí se bude teprve hodnotit při tzv. EIA. Trasa překonává řadu údolí, přemosťuje silnici, klene se nad vodními plochami. Někteří místní se obávají, že bude mít významný vliv na krajinný ráz dotčené části Krušných hor. Překladiště v Újezdečku plánuje Geomet mezi zrušeným nádražím Teplice – Lesní brána a osadou Dukla. Původně se počítalo tady i se zpracovatelským závodem, proti tomu se ale razantně postavili místní a těžaři poté lokalitu změnili.
Geomet, jehož většinový podíl vlastní Severočeské doly patřící skupině ČEZ, se chce v dalších fázích přípravy zaměřit na zpřesňování technických, ekonomických a environmentálních detailů, které budou podkladem mimo jiné pro posouzení vlivů na životní prostředí. Ze zveřejněných podkladů vyplývá, že v Prunéřově ve zpracovatelském závodě by mohlo pracovat 500 lidí, v Dukle sto.
Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zásob - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Možnost těžby lithia v Česku se stala jedním z diskutovaných témat před parlamentními volbami v roce 2017.
reklama