https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spolek-zacal-zverejnovat-zabery-z-kravinu-na-nichz-zamestnanci-biji-zvirata
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spolek začal zveřejňovat záběry z kravínů, na nichž zaměstnanci bijí zvířata Aktualizováno

16.10.2024 13:34 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Spolek Zvířata nejíme dnes zveřejnil tajně pořízené záběry z 12 kravínů, na nichž zaměstnanci zvířata bijí, kopou do nich, mlátí je tyčemi, za řetězy omotané kolem krku je vláčí za traktorem nebo jim sprostě nadávají. Množství zdokumentovaných případů podle nich dokazuje, že nejde o ojedinělé případy nebo pochybení jednotlivců, ale o běžnou rutinu.
 
Podle veterinární správy je ze záběrů jednoznačné, že byl porušen zákon na ochranu zvířat proti týrání. Veterináři chystají v dotčených chovech kontrolu. Mlékárna Madeta, která mléka z těchto kravínů odebírá, šokující chování ke zvířatům důrazně odsoudila.

Státní veterinární správa (SVS) na dotaz ČTK uvedla, že se zveřejněnými záběry zabývá. Chystá analýzu nahrávek a mimořádnou kontrolu v dotčených chovech. "Na záběrech jednoznačně dochází k porušování zákona na ochranu zvířat proti týrání. Nevylučujeme, že v některých případech může následně dojít k podání trestního oznámení," napsal ČTK Petr Majer z oddělení komunikace SVS.

Případy týrání zvířat, které aktivisté dlouhodobě monitorují, postupně nahlašují veterinářům, kteří je řeší, řekl ČTK zástupce spolku Zvířata nejíme Lukáš Vincour. Spolek bude postupně zveřejňovat záběry spojené s dalšími velkými mlékárnami, do nichž je dodáváno kravské mléko z českých chovů.

Zástupci Madety se od hrubého chování některých pracovníků ke kravám na záběrech distancovala. "Společnost Madeta toto šokující chování ke kravám, o kterém jsme neměli povědomí, velmi důrazně odsuzuje a distancuje se od něj. Požádáme státní dozorové orgány, aby v této věci neodkladně zasáhly. S dotčenými dodavateli mléka jsme připraveni ukončit dodavatelsko-odběratelskou smlouvu," sdělila ČTK mluvčí největší mlékárny v zemi Marta Faktorová.

Organizace uvedla, že zveřejněné záběry pocházejí z farem Kožichovice, Slavičky, Kouty, Čáslavice, Stařeč, Budkov, Kostelní Vydří, Velká Lhota, Rudíkov, Růžená, Čechočovice a Třebětice. Většina se nachází v okrese Třebíč na Vysočině. Z kravína v Čechočovicích Madeta mléko neodebírá, doplnila Faktorová.

V chovu v Kožichovicích už zahájila kontrolu krajská veterinární správa. ČTK to dnes řekl Jakub Fukal, předseda představenstva Zemědělského družstva Kožichovice. "Jsou tam některé záběry nepěkné, my z toho budeme vyvozovat patřičné personální důsledky," uvedl Fukal.

Spolek Zvířata nejíme začátkem října spustil kampaň "MLÉK.O– konec lží o mléku", jejímž cílem je rozbít mylnou představu o šťastných kravách pasoucích se na loukách. Životy krav a telat jsou podle ochránců zvířat ve skutečnosti často plné kopání, bití a ubližování, což dokazují i tajně pořízené, mnohdy drastické záběry. Součástí kampaně je výzva za ukončení utrpení krav v mlékárenském průmyslu.

Autoři kampaně upozorňují také na rutinní praktiky v kravínech, které jsou sice legální, ale přesto kruté. "Kravám je jejich čerstvě narozené tele nenávratně odebráno do venkovního boxu, kde je krmeno sušenou mléčnou náhražkou a do měsíce svého věku zažívá bolestivé vypalování rohů bez umrtvení. Krávy jsou často dojené do jejich vyčerpání a neschopné pohybu jsou dovlečené na jatka, kde jejich bídný život končí," tvrdí členka spolku Martina Žabenská.

Spolek Zvířata nejíme svá zjištění a pořízené záběry předává veterinární správě, která se jimi dál zabývá. Případ špatného zacházení se zvířaty z jatek v Hraběticích na Znojemsku z roku 2022 skončil u soudu potrestáním tří zaměstnanců podniku. Muži při vykládce z nákladních aut do prasat a krav kopali, dávali jim elektrošoky a radili si, jak seleti šlápnout na hlavu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PK

Pavel Karel

16.10.2024 13:59
Většina zvířat zabíjí ostatní organismy jen kvůli hladu. Většina lidí je ochotná udělat cokoliv (včetně zabití) jen kvůli zvýšení svého pohodlí.
Odpovědět
MB

Miroslav Bartl

16.10.2024 14:28 Reaguje na Pavel Karel
Není to pravda, asi si nikdy neměl kočku. Moje kočky mučí rejsky, myši a ptáky a je to pro ně největší zábava. Ale NIKDY je nežerou.
Odpovědět
Ra

Radek

16.10.2024 14:54 Reaguje na Pavel Karel
Asi jste nikdy neviděl pastvinu plnou ovcí po návštěvě Vlka . Kdyby jste to někdy viděl , věděl by jste co je utrpení zvířat . Spolu Zvířata nejíme , by ten pohled také prospěl .
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

16.10.2024 15:35
Řeknu to asi tak. Vy super slušní ochránci zvířat ke zvířatům pracovat nepůjdete, tak bohužel u zvířat pracují ti méně slušní, kteří ale takovou práci vezmou. Prosila bych ještě pro vyváženost zpravodajství záběry z farem, kde se ke zvířatům chovají dobře. Nemáte? Samozřejmě nemáte. Ne proto, že by takové farmy neexistovaly, ale proto, že takové záběry nevyvolají žádoucí odezvu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 16:15 Reaguje na Marcela Jezberová
A zvlášť za ty peníze, co za to jsou !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.10.2024 17:37 Reaguje na smějící se bestie
Pane bestie.Práce je to náročná,ale pro ty kteří mají vztah ke zvířatům krásná.
A ve slušných podnicích i dobře placená.
Jsem u toho od roku 1980.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 21:53 Reaguje na Emil Bernardy
V zemědělství jsou uváděny nízké mzdy - o 10 000,-Kč pod uváděným průměrem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.10.2024 08:53 Reaguje na smějící se bestie
Já jsem v zemědělství.....dlouho.Průměrné mzdy v ČR jsou dnes velmi slušné .
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 10:30 Reaguje na Emil Bernardy
Průměrná mzda je něco jako průměrná teplota. Ukryje spoustu extrémů a o skutečnosti vám mnoho neřekne.
Odpovědět
DA

DAG

19.10.2024 06:49 Reaguje na smějící se bestie
Kde ty časy jsou. U dobytka jsou dobré platy, protože to nikdo nechce dělat. Zaměstnavatele to musí dohánět platy. Navíc si to můžou dovolit. Díky mechanizaci pracuje v zemědělství desetina lidi oproti konci komunismu. A ač zemědělci pořád brečí, tak neznám takové, kterým by se dařilo špatně ;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.10.2024 14:14 Reaguje na Marcela Jezberová
Je to umanutost pár šílených aktivistů,že něco je a musí být šššpatně.MY to zachráníme,zakážeme.
To paní Marcelo není odbornost pro nás ale snad psychologa či psychiatra.Možná je to ta nesmrtelná Werichova lisdká blbost.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.10.2024 15:57
Ono je to dost nesmysl, krávy, které by byly bité nebo které jsou jenom v nějaké nepohodě, snižují neb ve stresu úplně ztrácejí produkci mléka. A dnešní zemědělci, producenti mléka mají určitě nadbytek financí, až se v nich topí, takže jim velmi přijde vhod snížení produkce mléka a tím snížení peněz od mlékáren, aspoň si uvolní tresory zaprané tím nadbytem peněz.
Nejspíš takzvaní ochránci zvířat zase rozjíždějí další kampaň poškozující lidi, po vejcích a drůbežím mase chtějí lidem zdražit mléko a mléčné produkty.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

16.10.2024 16:13 Reaguje na Radim Polášek
Miluji ochránce zvířat, kteří přijdou v botách z hovězí kůže.
A když nejdou v kůži, tak zas jdou v ropě, nebo v uhlí apod.
A potom, co je horší.
A doufám, že ten spolek se alespoň seče louky které když se přestanou sekat a spásat, tak zarostou křovím a zaniknou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 16:16 Reaguje na Pavel Jeřábek
1* !
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

16.10.2024 16:06
Cizí osoby v kravíně nemají co dělat. Takže za zveřejnění hned zavřít.
Jednak mohou zavléci choroby, ale horší je, že v kravíně někdy je to hodně divoké, občas se kráva odváže, a potom humor končí.
V zemědělství jsem kvůli stabilizačním půjčkám na dům nějaký čas pracoval, a občas i zavážel krmení.
Neříkám, že ošetřovatelé byli všichni světoví, ale když se tam objevil nějaký sadista, tak si to s ním raz dva vyříkali.
Ale zážitek, kdy odvázaná kráva vám skočí na záda nikomu nepřeji. Je to několik metráků vývarů, gulášů, svíčkových a bifteků, a ty když se opřou na ramena, tak je to šok.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 16:16 Reaguje na Pavel Jeřábek
Tak jest !
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.10.2024 05:57 Reaguje na Pavel Jeřábek
Normálně jde o vloupání. Nahlásit a zavřít
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.10.2024 08:55 Reaguje na Pavel Jeřábek
....toto byly záběry z kamer podniku,asi někdo ze zaměstnanců.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.10.2024 20:22 Reaguje na Emil Bernardy
No nevím, ekotlupa hýká, že jsou třeba další kamery i na WC.
Každopádně jsou to tedy záběry v majetku firmy = získání nelegální cestou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.10.2024 07:03 Reaguje na Petr Pekařík
Nějak získané záběry kamer ze stájí.Víděl jinde.Na záběrech nebylo nic co by se nedalo pochopit,intenzivní pobídka krav.....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.10.2024 18:40
Bohužel podobná individua týrající zvířata, ale i lidi se najdou všude.
Začíná to už ve školce, kde se mezi sebou šikanují děti, učitelkám taky někdy ujedou nervy se zlobivci a ve škole navíc šikanují žáci učitele. Na vojně to snad zažil každý a v kriminále taky. I v práci lidé zažívají šikanu a to nehovořím o obyčejné "ulici", kde vás napadnou neznámí lidé pouze pro zábavu. Pokud zaměstnáte z nouze v kravíně takového výtečníka. tak to taky tak bude vypadat a není to pouze u velkých podniků. Oni i
někteří malí zemědělci jsou ke zvířatům krutí. I můj děda preventivně
praštil do čela berana násadou od krumpáče, protože by ho jinak beran
bolestivě udeřil hlavou do zad. Ono i krávu na pastvě bylo třeba bičem
odehnat z pole zpět na louku, protože na nic jiného nereagovala. Já
ty lumpy neobhajuji, ale problémem je najít dobrý personál a mít ho
čím DOBŘE zaplatit. Ty kamery může mít ve stájích i majitel a zbavit
se trýznitelů, ale musí mít možnost si zaměstnance vybírat a nebýt
rád za kohokoliv ochotného u zvířat pracovat.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.10.2024 19:36
Toto je chronický problém podniků se živočišnou výrobou. Stojím si za tím, že v drtivé většině u zvířat pracují lidé, kteří mají k nim vztah, ale jako všude i zde se najdou jedinci popisovaného ražení.
Ono dnes sehnat kvalifikovaného a slušného pracovníka s praxí je velký problém a proto firmy víceméně zaměstnají toho, kdo se jim přihlásí a je ochoten tuto práci vykonávat. A není to med.
A co se nakládky zvířat týká- osobně jsem mnohokrát nakládal prasata na kamion a mohu tedy kvalifikovaně říci, že občas se nedá nic dělat a ten elektrický bičík prostě použít musíte. Kdo si to nezkusil, neví, o čem je řeč. V první řadě je samozřejmě třeba zachovávat klid a z kotců zvířata pomalu vytlačovat pomocí zábranky. Bez toho není šance prase dostat ven, jakmile uvidí skulinku, proběhne a pokud se mu to povede dvakrát, většinou už ho z toho kotce bez použití donucovacího prostředku nedostanete. Dál tedy máte vyhnaná prasata z kotců a uličkou je pomalu tlačíte ven. jde to většinou dobře, ale zase se někdy najde jedinec, který se začne obracet, kvičet a je schopen celé stádo obrátit nazpět. Pak přijde na řadu bičík a výbojem ho usměrníte.
Vím, může se to zdát nehumánní, ale tohle je vážení praxe, takto se nakládá a znovu říkám, je třeba si to zkusit a pak teprve pochopíte. A to nemluvím o nakládce býků či jalovic, to je opravdu nebezpečná práce nikdo z chlapů do výběhu nešel bez kusu lešeňové trubky. Protože když po vás býk jde, tak ta lešeňovka vám může zachránit život, pokud s ní dostane přes nozdry. Mnohokrát jsem toho byl účasten a nikdo by se nad tím nepozastavil protože ti, kdo s býky pracovali, moc dobře věděli, o co jde. Takže to jen na vysvětlenou. Samozřejmě, cílené týrání není omluvitelné, ale takovéto zásahy vždy a jistě.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

16.10.2024 21:17 Reaguje na pavel peregrin
To máte těžké. Ochránci věří, že když budete na zvíře hodný, bude zvíře hodné na vás. A protože nikdy nezažili situaci, kdy po zvířeti požadujete něco, co zvíře zásadně odmítá, třeba právě nahánění na auto nebo do paznehtářské klece, nikdo není schopen jim vysvětlit, že někdy prostě musíte být vy ten důraznější a dokonce ukázat, že jste silnější, i když to není ve skutečnosti pravda. Hrubě se chovat ke zvířeti pořád je samozřejmě nevhodné, ale jsou chvíle, kdy jiné řešení není.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

16.10.2024 21:28 Reaguje na pavel peregrin
Souhlasím za skoro 40 ti letou praxi zootechnika mám stejný názor.Co se týče odmenovaní lidé pracující v zemědělství mají obvykle ještě další prací, já měl svoji malou farmu na chov masného skotu, ovcí u všeho plemenný zvířata,a kravku na mléko , které jsem finalizoval na tvaroh, sýry,jogurty
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.10.2024 07:05 Reaguje na pavel peregrin
Ta videa jsem viděl jinde,vždy šlo o snahu buď ležící zvíře postavit,nebo přesvědčit kam má jit.
Odpovědět
JN

Jan New

18.10.2024 07:14 Reaguje na pavel peregrin
Měl jsem tu čest pomáhat ve stáji 160 ks volně ustájených býků (nekastrovaných),rozděleno na 4 kotce cca po 40 ks, od telat cca 200kg, až po býky na porážku s váhou až 1 tuna a hlavně u těch velkých, když mezi ně člověk leze, musí být ten kdo má navrch a bohužel k bodnutí vidlemi či praštění býka po palici dojde.Nesmíte ukázat slabost nebo nějak zaváhat, musíte si být jisti že vše zvládnete.Jak vycítí že pánem situace jsou oni, stačí upadnout, je velká šance že vás zničí.Hlavně když se takhle přehání nebo podobně a 98 ze 100 ks odejde a 2 ks se bloknou a nejdou a začnete je přemlouvat nebo prosit, tak ten zbytek se vám vrátí a jste v prd...
Takže jde o rychlost a vy musíte být ten rychlejší a dosahnout toho co chcete. Musí být respekt z obou stran. Takže ať si to každý zkusí,pak hodnotí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.10.2024 07:27 Reaguje na Jan New
Naprosto souhlasím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2024 10:44 Reaguje na Jan New
Kdo vyrůstal v zemědělství, tak ví, že ač se ke zvířeti
chováme sebelépe, tak může dojít k opačné reakci a pak je
nutný adekvátní čin. Je to stejné u všech zvířat a taky
lidí. Dobrým slovem násilníka nezastavím a musím použít
adekvátní obranu a taky pokud mu chci zabránit v dalším
útoku. Atentátníka zastřelí bez přemlouvání a kázání, že
koná zlo a u vrahů totéž. Podobně tomu bývá u výcviku
"zkažených" psů, kde mimo dobrého zacházení musí dojít
i na adekvátní reakci při napadání lidí a dokonce pána.
Zrovna včera jsem v lese jako celoživotní pejskař
služebních plemen(NO) narazil na téměř dvoumetrového
pána s rotvailerem, který ho za sebou tahal jako dítě.
Málem se ten pes sice na vodítku, ale bez košíku do
mne zakousl a majitel psa ho taktak ode mne odtrhl.
Obratem jsem mu vytkl, že zanedbal výcvik a pes cvičí
nyní jeho. A on, že mají se psem přátelský vztah a že
ho nemíní nutit k poslušnosti za každou cenu. Tito psi
často v lepším případě končí v útulcích bez zájmu o
adopci a nebo utečou a vyvedou něco tragického. Ono
rotvailer není čivava a poradit si s ním při napadení
není nic snadného ani pro toho, co dělával figuranta
na cvičáku a zná slabiny psů pro jejich zneškodnění.
Ono to je vše o amaterismu a odcizení lidí od přírody,
kde je vše poněkud jinak, než v přírodopisných filmech
a večerníčcích pana Chaloupka o zvířatech.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

16.10.2024 21:06
U nás takové sadistu odhalili tím, že kdykoliv měl směnu, tak byly krávy ve stresu a klesla dojivost. Do kravína dali kamery a z práce letěl obloukem.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

16.10.2024 21:32 Reaguje na Karel Valenta
Já pokud na to došlo jsem takového člověka vybuzeroval tak, že buď odešel nebo se srovnal
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.10.2024 10:35 Reaguje na Josef Valenta
Dá se posadit na traktor...Toto není sadismus.Chlap možná ne příliš chytrý,co se zvířat bojí.Sadismus je něco jiného.
Chlap má metrák,kráva šest.V některých záběrech je spíše vidět srozumitelnější pobídka.Měli bychom se k tomu vyjadřovat ti,co s takovými zvířaty pracují,znají radosti i starosti se skotem.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.10.2024 06:00 Reaguje na Karel Valenta
Hm, tak u nás se to na dojivosti neprojevilo.
Dotaz - jak kráva/býk pozná , že jí sprostě nadávám ?
Odpovědět
KV

Karel Valenta

17.10.2024 09:04 Reaguje na Petr Pekařík
Tak v tom mém případu krávy opravdu mlátil - o nadávky nešlo.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.10.2024 14:20 Reaguje na Karel Valenta
Pane Valento.To není bití,ale pobídka..... viděl někdy tura ?
Odpovědět
PB

Petr Brok

17.10.2024 10:19 Reaguje na Petr Pekařík
Nepozná. Pokud budete na ní řvát hezká slovíčka, tak bude ve stresu a pokud jí budete jemně říkat sprosté nadávky, tak bude v pohodě.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 10:37 Reaguje na Petr Brok
přesně tak, to je úplě stejné, jako když svému mazlíčkovi (pejskovi/kočičce) láskyplně spíláte, tak vrtí ocáskem/vrní. zvířata neumí mluvit a nerozumí slovům, ale jsou do jisté míry schopna číst emoce člověka (například) z tónu hlasu.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.10.2024 08:53
A což těm kravám nasadit stereosluchátka a pustit jim při přežvykování Bacha, Mozarta, Párply, nebo alespoň to tuc-tuc? Takové, v rytmu hudby křepčící půltunové kravky, až by se stáj otřásala, to by mohlo být zajímavé...
Tak si myslím, že správný hospodář by měl takové aktivisty, bičem hnát od stáje svinským krokem.
Odpovědět
JK

Janik K

21.10.2024 10:37
Tady je zas nablito. Naše rodina chová na Frýdecku býky a musím říct, že chování které tady velká většina popisuje jako běžné a nutné by u nikoho nestrpěli. Nikdy.
Odpovědět
MM

Milan Milan

21.10.2024 22:41
Tajně pořízené záběry jsou najednou přípustné? Včera byla reportáž v ČT, že když vám třeba ukradnou kolo a vy to máte na kameře a tu nahrávku bez souhlasu druhé strany šoupnete na soc síť, dostanete mastnou pokutu. Takže totéž lze očekávat i v tomto případě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist