Správa železnic získala dotace za 7,9 miliardy korun z evropského programu CEF
Správa uspěla v prvním kole dotací od CEF u devíti projektů. Půjde například o rekonstrukci stanice ve Vsetíně, dále zkvalitnění tratě z Čelákovic do Mstětic, modernizaci plzeňského železničního uzlu, úseků Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb či Praha Bubny – Praha-Výstaviště. Peníze také půjdou na instalaci zabezpečovacího systému ETCS, který umožní zastavovat vlak v případě potřeby na dálku, na trati od státních hranic s Německem přes Dolní Žleb ke Kralupám nad Vltavou a také na úseku Praha Uhříněves - Lysá nad Labem - Milovice.
První dotaci dostane projekt přípravy vysokorychlostní železnice v Česku, konkrétně na zpracování projektové dokumentace k rychlodráze z Prahy do Německa. Peníze správa využije na dokumentace pro územní rozhodnutí pro úseky Praha Balabenka – Lovosice a Ústí nad Labem – přeshraniční tunel po státní hranici s Německem. Součástí bude projektová příprava vysokorychlostních terminálů v Roudnici nad Labem a Ústí nad Labem.
Další peníze má Správa železnic na informační systémy pro jízdní řády. Přes 20 milionů tak například využije na digitální řízení kapacity železnice včetně přeshraničních úseků. Půjde zejména o pořízení softwaru a hardwaru, který umožní koordinaci a výměnu dat pro přidělení kapacity dráhy jednotlivým dopravcům.
Správa železnic se zároveň chce ucházet o další peníze z programu CEF, které by mohla využít na další modernizační projekty na tuzemské železnici včetně přípravy vysokorychlostních tratí.
Nástroj pro propojení Evropy CEF zřídila Evropská komise k financování výstavby a modernizace transevropské dopravní sítě TEN-T. Členské státy EU z něj mohou čerpat peníze na významné dopravní projekty.
reklama