Stát zřejmě zavede zvláštní značky pro ekologicky šetrná vozidla
Elektromobil už nabízí každá významnější značka a v příštím roce s ním má přijít domácí Škoda Auto. Letos se v ČR prodalo 225 elektromobilů. Prvním masově vyráběným vozem na vodíkový pohon je Toyota Mirai, která byla uvedena v Japonsku v roce 2014, a o rok později se začala prodávat na evropském trhu. Auta na vodík mají nebo chystají i další automobilky, například Hyundai, Honda nebo Mercedes.
Vládní předloha, která nyní zamíří k posouzení do Senátu, ale řeší zejména fungování stanic technické kontroly a měření emisí. V případě stanic technické kontroly novela zejména zruší zákaz jejich propojení s autoservisy nebo s prodejci vozidel. V souladu s unijní úpravou stanoví, že kontrolní technici u technických i emisních kontrol nebudou moci být odměňováni způsobem, který by je motivoval ke zkreslování výsledků prohlídek.
Sněmovna zamítla pozměňovací návrh Piráta Ondřeje Polanského, který by zachoval nynější stav. Zatímco hospodářský výbor jeho úpravu podpořil, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se k ní postavil záporně.
Možnost propojení stanic technické kontroly se servisy přinese podle dřívějších vyjádření zástupců ministerstva dopravy motoristům výhody. Pokud se při technické kontrole zjistí na automobilu závada, řidič tam bude moci vozidlo zanechat k opravě.
Zavedení ekologických dopravních značek prosadil Martin Kolovratník (ANO). Vozidla, která by je měla, by podle něho do budoucna mohla například využívat vyhrazené jízdní pruhy a mít snazší vjezd do městských center. Motoristé by za tyto automobily nemuseli platit za dálnice. Za graficky odlišenou registrační značku by se také nehradil poplatek.
V případě kolon budou řidiči muset uvolnit prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli pravým pruhem. Změna, kterou přichystalo ministerstvo dopravy, se do novely dostala na podnět hospodářského výboru. Změna v řazení aut v koloně má zajistit, aby pravidla pro vytváření průjezdu byla v Česku stejná jako v ostatních evropských zemích.
Sněmovna schválila také návrh Martina Kupky (ODS), podle kterého bude stát informovat vlastníky vozidel, že jim za dva měsíce skončí platnost technické kontroly. Bude se to ale týkat jen motoristů, kteří mají zřízenu datovou schránku, zpráva jim přijde jejím prostřednictvím. Úprava by měla předejít situacím, kdy se o propadlé technické způsobilosti vozu řidiči dozví třeba až při policejní kontrole.
Vládní předloha stanoví, že měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel budou moci nadále už existující samostatné stanice měření emisí. Předpokládá, že po uplynutí pětiletého přechodného období budou všechny STK poskytovat tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel.
Novela má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů, zakáže měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud ale bude nutné vyměnit tachometr, automechanik o tom bude muset vystavit protokol, který pak provozovatel auta předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.
"Zákaz manipulace s tachometry dále posílí pozici policie i dalších kontrolních orgánů v boji proti stáčení ojetin. Věřím, že bude mít i zásadní preventivní dopad, protože podvodníci už nebudou moci tvrdit, že stav tachometru je možno libovolně měnit," reagovala generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová. Podle předsedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyňka Veselého konečně přichází zákon, který jasně říká, že se se stavem tachometru manipulovat nesmí. Novela sníží zisky podvodníků a přispěje k omezení dovozů nekvalitních vozů ze zahraničí, které bez stočení kilometrů u nás nejsou cenově konkurenceschopné, dodal.
reklama