https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/staty-eu-schvalily-pravidla-k-ukonceni-prodeje-aut-na-benzin-a-naftu-v-roce-2035
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Státy EU schválily pravidla k ukončení prodeje aut na benzin a naftu v roce 2035 Aktualizováno

28.3.2023 16:21 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU dnes definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Souhlasu unijních ministrů s dlouho projednávanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
 

Proti závazku hlasovalo dnes pouze Polsko a zdržely se Itálie, Rumunsko a Bulharsko. To však k zablokování pravidel nestačilo. Protože s nařízením už dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost.

Norma, jejíž podobu dohodlo koncem října české předsednictví, je součástí balíčku návrhů zaměřených na výrazné omezení emisí skleníkových plynů. Vedle nulových emisí oxidu uhličitého od roku 2035 postupně zavádí také cíl snížit tyto zplodiny do konce tohoto desetiletí o 55 procent proti hodnotám z roku 2021. Součástí je také klauzule, podle níž v roce 2026 komise zhodnotí situaci a navrhne případné úpravy.

"Všechny automobilky na českém trhu, zejména ten největší výrobce Škoda Auto, je připraven investovat do rozvoje elektromobility v podstatě desítky miliard korun," připomněl po jednání český ministr průmyslu Jozef Síkela, že výrobci aut se na nová pravidla již nějakou dobu připravují.

Motory na syntetická paliva prosazují hlavně výrobci dražších sportovních vozů jako Porsche nebo Ferrari, zatímco většina automobilek hodlá sázet na elektromobily.

Berlín schválení pravidel původně blokoval, neboť podle něj dostatečně nezaručovala výjimky pro využívání motorů na syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. K jeho požadavkům se přidaly i další země včetně Česka, čímž se shromáždilo dost hlasů pro zablokování návrhu. Síkela to dnes označil za "možná správné vstřícné gesto" vůči Německu, s nímž je český automobilový průmysl propojen.

Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se jim podařilo najít kompromis. Zatímco Berlín a Praha dnes s normou souhlasily, Varšava byla proti a Řím, Bukurešť a Sofie hlasování zdržely. Německý ministr dopravy Volker Wissing prohlásil, že dohoda otevře lidem cestu ke "klimaticky neutrálním a dostupným dopravním prostředkům".

Itálie se do textu neúspěšně pokusila prosadit podporu biopaliv a zástupce její vlády dal najevo zklamání. "Jsme přesvědčeni, že biopaliva mohou být zahrnuta do kategorie neutrálních paliv,“ zdůvodnil italské rozhodnutí zdržet se hlasování ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratin. Opravil tím původní informaci Rady EU, že Itálie hlasovala proti. Italská vláda podle ministra sice uvítala posílení pozice syntetických paliv, ale hodlá dále diskutovat o podpoře biopaliv, jejichž podpora by poskytla automobilovému průmyslu i zákazníkům širší možnosti.

Polsko označilo cíl za nerealistický, bezemisní závazek podle Varšavy povede k růstu cen aut. Podle ministryně pro životní prostředí Anny Moskwové navíc EU nevyhodnotila dopad omezení na ekonomiku a životní úroveň.

Komise by na základě dohody s Berlínem měla během jara rozšířit dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii vozů poháněných pouze syntetickými palivy. Později v průběhu roku by se výjimka pro tyto vozy měla dostat přímo do dnes schváleného nařízení na základě takzvané přenesené pravomoci, tedy bez předchozího schválení členskými zeměmi či Evropským parlamentem. Někteří europoslanci dávají najevo, že v případě výrazného ovlivnění původních pravidel by mohli jejich doplnění komisí následně zpochybnit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

28.3.2023 17:10
Typické! Schválila se norma týkající se syntetických paliv, které ještě neexistují a kdo ví, zda budou v dohledné době vůbec existovat.

A co náklaďáky? Ty se asi zakážou úplně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2023 20:33 Reaguje na Jiří Svoboda
Tutově. A vám zakážou se vykecávat na Ekolistu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.3.2023 11:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč bych zde nemohl vyjádřit názor, se kterým dokonce souhlasíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2023 17:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Když chcete zákazy a totalitu, tak musíte začít od sebe.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.3.2023 19:05
Vždyť je to jedno. Nikdo nepřizná, že GD císař je nahý.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.3.2023 20:43
Zajímalo by mě , jak to bude s armádou, policií , hasiči a záchrankou .:-)

To se bude bojovat přes den ? A k požáru jezdit, když bude na Baltu fukéř ?

Nebo tank Leopard II na zelený vodíkový pohon ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2023 20:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vše pojede na ropácké kecy, vsjo búdět.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

29.3.2023 06:33
EU zjevně nepotřebuje žádného vnějšího nepřítele - zničí se sama.

Navíc: zapomíná se, že syntetická paliva budou o dost dražší!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2023 07:48 Reaguje na Jiří Kvítek
Samo. No přece si každá socka nemůže vozit zadek v autě. Pak nevynikneme my multimiliardáři a vrcholní politici. Na chudej lid patří přísnost.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.3.2023 08:56
Nikdy jsem si nemyslel, co se stane z EU, když jsme tam nadšeně vstupovali!
Mám dnes ale velkou obavu, že je už nereformovatelná a je lépe ji rozpustit
a nechat rozhodování na každém státu sám za sebe. Od reality odtržení ouřadové a poslanci jsou viníky tohoto stavu, ale kapři si sami rybník nevypustí a musí to udělat občané..
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.3.2023 09:13 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2023 18:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Nikdy jste jen nepočítal, že zestárnete a budete věřit na starý kolena každé blbosti.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.3.2023 14:38
Proč to udělaly?!
Odpovědět
PB

Petr Brok

30.3.2023 10:25
Stále mi není jasné, jak to budu mít s traktorem a bagrem. Když je potřeba, tak mi běží bez zastávky 24 hod. a obsluha se střídá. Kdy budu dobíjet?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

31.3.2023 17:23
Ak by som mohol zacitovať dobrého vojáka Švejka:"Já mám moc rád, když tak lidi blbnou na kvadrát.“

Čítajte viac: https://zlatyfond.sme.sk/dielo/5111/Hasek_Osudy-dobreho-vojaka-Svejka-III-Slavny-vyprask/1#ixzz7xY7faL00
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

31.3.2023 17:30
https://www.youtube.com/watch?v=-ZeFCCvmfts

Dosť mi to pripomína kráľa čo si zaumienil, že soľ je zbytočná. Co je kyselé nemusí být slané :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist