https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stredocesti-krajsti-zastupitele-odmitli-nesouhlas-se-zrizenim-np-krivoklatsko
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Středočeští krajští zastupitelé odmítli nesouhlas se zřízením NP Křivoklátsko

20.1.2025 18:02 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Středočeští krajští zastupitelé dnes odmítli hlasováním návrh, který by vyjádřil nesouhlas se zřízením zamýšleného NP Křivoklátsko. Většina zastupitelů, 26, se zdržela. Byli mezi nimi zástupci koalice i opozice. Pro odmítnutí parku jich bylo 23, a to z řad opozice. Šest zastupitelů STAN bylo přímo proti návrhu. Hlasování navrhl opoziční zastupitel Tomáš Doležal (SPD). Hejtmanství vede od podzimních voleb koalice Spolu a STAN. V předchozím vedení kraje, které vznik parku podpořilo, byli zástupci STAN, ODS, Pirátů a Spojenců. Podle krajské radní pro životní prostředí Jindřišky Romby (STAN) není třeba usnesení přijímat, protože rozhodnutí o NP je v rukách státu.
 
Vláda v prosinci podpořila návrh na vyhlášení parku. Cílem má být posílení ochrany a biodiverzity v oblasti, podle obcí k tomu ale není třeba vyhlašovat národní park.

Doležal dnes poukázal na řadu argumentů pro i proti zřízení parku. "Nejde nám o to se vzájemně přesvědčovat, který z nich je víc relevantní," uvedl. Dodal, že by ale zastupitelé měli dát najevo, že vnímají nesouhlasný postoj téměř 30 obcí z Křivoklátska, které s procesem vyhlášení národního parku iniciovaným ministerstvem životního prostředí dlouhodobě nesouhlasí. K Doležalovu návrhu se připojili i další opoziční zastupitelé, například Zdeněk Štefek (Stačilo!), který též poukázal na negativní hlas obcí.

Proti návrhu, který vyjadřoval nesouhlas s vyhlášením, hlasovali hejtmanka Petra Pecková, Petr Borecký, Martin Čacký, Vlastislav Málek, Marek Michl a Milan Vácha (všichni STAN). Další zástupci starostů se zdrželi, stejně jako všichni krajští zastupitelé za ODS. Naopak všichni přítomní představitelé ANO návrh podpořili, stejně jako zástupci SPD a Stačilo!. Pecková dnes uvedla, že rozhodnutí je na odbornících a poslancích. "Nevidím prostor pro to, abychom rozhodovali," řekla. Hejtmančin náměstek Jan Skopeček (ODS) poznamenal, že návrh bude sledovat ve Sněmovně a bude se také zajímat o to, do jaké míry byly v návrhu vyslyšeny připomínky.

Vyhlášení národního parku nesplňuje podle představitelů obcí zákonné náležitosti a obyvatelé se obávají například regulace pohybu po území pro pěší i cyklisty, přílivu dalších turistů, jejichž počet už je podle řady starostů na hranici únosnosti. Zpráva MŽP o dopadech zamýšleného NP na region mimo jiné uvádí, že po vyhlášení NP lze očekávat zvýšení počtu návštěvníků téměř o 100 000 ročně.

NP Křivoklátsko má zabírat přes 100 kilometrů čtverečních, což představuje 16 procent současné chráněné krajinné oblasti. Chránit má zdejší rozmanité lesy, skály a suťoviska, stepi a další biotopy, kde žijí i desítky druhů ohrožených rostlin a živočichů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

20.1.2025 18:45
"Chránit má zdejší rozmanité lesy, skály a suťoviska, stepi a další biotopy, kde žijí i desítky druhů ohrožených rostlin a živočichů."
Ano to je potřebné. Ale nikoli ochrana bezzásahovostí, nýbrž konservace pokračováním v historických postupech a metodách, jak tento lovecký park králů vznikal a jak se udržoval. Například udržovat holé pleše, některé původní pařezáky pařezit atd.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.1.2025 05:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
Stav přírody ekologistům nevyhovuje, a je nutné ho změnit. Zlikvidovat nynější stav. Proto se mění způsob ochrany. Stejně jako na Soutoku.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:39 Reaguje na Michal Ukropec
A ozbrojený pytlák či devastátor lesů se ozval
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.1.2025 05:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
Stav přírody ekologistům nevyhovuje, a je nutné ho změnit. Zlikvidovat nynější stav. Proto se mění způsob ochrany. Stejně jako na Soutoku.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.1.2025 05:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
Stav přírody ekologistům nevyhovuje, a je nutné ho změnit. Zlikvidovat nynější stav. Proto se mění způsob ochrany. Stejně jako na Soutoku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.1.2025 06:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
" Ale nikoli ochrana bezzásahovostí, nýbrž konservace pokračováním " řekl bych, že toto souvětí je opravdová perla.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.1.2025 09:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co je na to pochybného? Co mi zbyde z úživného sadu, když ho nechám zpustnout a zarůst akátem a břízou? Já vím, je těžké to pochopit. Pořád je to příroda...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.1.2025 09:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Trol, co vytrhává slova.
"Ale nikoli ochrana bezzásahovostí, nýbrž konservace pokračováním v historických postupech a metodách, jak tento lovecký park králů vznikal a jak se udržoval."
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kdyby nebylo CHKO, dávno jsou tam smrčiny a nyní holiny...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

20.1.2025 21:48
Z té zprávy jsem voľaaký zmatený, 26 se zdrželo, 23 park odmítlo, 6 proti návrhu, tj obsah neodpovídá nadpisu. Ale zjevně jsou tam politické tlaky, neb hlas lidu je ignorován.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:30 Reaguje na Karel Zvářal
Co je na tom k nepochopení? Většina zastupitelů tedy 32 z 23 z pro návrh nehlasovala, tečka. Hlavně k tomu krajští zastupitelé nemají kompetence, aby rozhodovali o zřízení či nezřízení NP, to je záležitost poslanců a senátorů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.1.2025 11:18
Arogance moci je zde zřetelná, protože byť těsné vedení kraje kopíruje
názory vlády. Místní samosprávy tímto ignorují a myslí si, že to co nyní
násilím prosadí, bude věčně. Doporučuji se podívat na včerejší záznam,
jak Trump ruší jediným podpisem desítky zákonů a nařízení prosazených
silou. On to taky dělá silou a jiný to zase může zavádět, ale není lépe
upustit od silového řešení a dohodnout se napříč stranami a místními
samosprávami? K čemu je něco prosazené silou s jepičím životem? To má
být natruc těm, co to nechtějí a nebo chtějí v jiné podobě?
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:32 Reaguje na Břetislav Machaček
S mnohými se evidentně domluvit nejde...zkus to s Putinem naivko...
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

22.1.2025 10:21
v pořádku, pokud se jedná o státní půdu a park nebude stát na území obcí, není třeba již s nimi nic diskutovat. Už je ta kovbojka kvůli 100 km2 poněkud otravná.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.1.2025 11:32 Reaguje na Robert Jirman
To si také myslím.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 12:50 Reaguje na Robert Jirman
A co tam ta početná tlupa bude tvořit?, když park je z podstaty bezzásahový. S takovou postačí, když tam jednou za 5-10 let dojedou externí pracovníci a provedou inventarizaci. Nebo stačí zlomeček personálu, protože téměř veškerý monitoring zajistí kamery. Fyzická přítomnost je veskrze zbytečná, ale chápu nadšení ouředníčků, že chtějí pro park dýchat.-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 12:55 Reaguje na Karel Zvářal
Sto kiláků čtverečních a lidí jak na pouti... No nekupte to!
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:34 Reaguje na Karel Zvářal
Už přestaň psát ty trapné komentáře - kamery na drobné hlodavce, hmyz či další bezobratlé? Ty jsi ještě hloupější než jsem si myslel..
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 18:43 Reaguje na Karel Pavelka
Od blba mě urážky nemůžou vadit. V ChKO se nedělá monitoring?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 18:55 Reaguje na Karel Pavelka
Pavelko, ty si mnou evidentně posedlý, normální stalker, nikdo tady nepředvádí takové trapné eskapády.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:38 Reaguje na Robert Jirman
Přesně tak,....zneužívají demokracii... Za socialismu drželi hubu a krok, mnozí byli dokonce u těch komunistických zločinců..
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.1.2025 11:50
Pokud místní drahý a rizikový dotační NP na dluh nechtějí, tak snad nebude, to je demokratické. Vždyt ted se v jejich lesích šetrně hospodaří a nejsou ničeny ochranářskými zásahy, a tak by to mělo zůstat. Zažila jsem podobný spor v Rakousku, kde se místní postavili proti jednomu menšímu NP a nebyl založen. Ten také neměl být na území vesnice, nýbrž v blízkosti. CHÚ bohužel zdegenerovaly s dotacemi a spolu se zák. 114/92.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

22.1.2025 17:36 Reaguje na Jarka O.
Vidět "odbornice".....a který to byl NP? Asi spíše nějaké maloplošná rezervace..navíc na soukromých pozemcích...
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.1.2025 19:18 Reaguje na Karel Pavelka
No žádný. Co vy vite o tom, jak velké jsou rakouské NP. Nedotčené vysokohorské území. Máte pravdu, že hranice zasahovaly do selských soukromých lesů nebo pastvin, o to snad přece jde, to je jeden z důvodů, proč mají místní spolurozhodovat o statusu území, a diskuze byly podobné jako tato. Nebyla jsem u nich, je to nějaký ten pátek, ale nechala jsem si vyprávět. Nebo má rozhodovat nějaké centrum, podle vás? To území je i bez CHÚ nadále přírodní, hlavně kvůli nadmořské výšce, změnilo se jen to, že sedláci prosadili ochranu zrušením značených stezek pro turisty. Cestu najde jen ten, kdo ji z minula dobře zná, tedy tamní horal.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.1.2025 15:02 Reaguje na Karel Pavelka
Dodám: Sedláci také oplotili dříve průchozí louky, na kraje některých lesů si dali cedule se zákazem vstupu mimo cesty nebo úplně, a trhání plodů. Turisté mohou chodit po silnickách. To je výsledek zájmu státu o ochranu, ale také smluvní ochrana, která je i mnohem levnější. Na Křivoklátsku i jinde by taky fungovala smluvní ochrana, a kdo ví, jestli se dá moc věřit tomu, že profesionální ochránci se spokojí se 100 km2 a podmínkami, které slíbí na začátku fungování NP.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist