Studie: Počet aut v Evropě vzroste na 273 milionů, pak klesne
"Posun k autonomním a sdíleným vozům sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší," uvedl partner PwC Česká republika Pavel Štefek.
V souvislosti s vývojem nových technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na výrobu součástek a tím i celých vozidel. Jen následkem regulace podraží součástky k sestavení průměrně vybaveného auta v roce 2030 o 18 procent ve srovnání s dnešním základním vozidlem bez konektivity (okamžité propojení aut s aplikacemi). Přidání povinných prvků konektivity a základní prvky autonomní technologie zvýší dohromady cenu vozu přibližně o zhruba dvě procenta. O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacího motorů na elektromotory, ke kterému jsou automobilky emisní regulativou nuceny.
Vozidlo plně vybavené dostupnými technologiemi bude v roce 2030 obsahovat součástky o 42 procent dražší ve srovnání se základním modelem roku 2018, plyne ze studie. O nárůst dvě až tři procenta v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12 až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.
Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ale k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu. Podíl tradičních odvětví (prodej nových a ojetých aut a prodej dílů) se ale zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém zisku nových hráčů vzroste z dnešních pěti procent na 26 procent.
reklama