Téměř čtvrtina vytipovaných aut nesplnila emise, ukázalo pilotní měření emisí na silnicích
První fáze pilotního měření probíhala pouze čtvrt roku a pouze v Praze a odhalila, že výrazné množství vozů na českých silnicích nesplňuje zákonné požadavky a zásadně tak přispívá ke znečištění ovzduší.
Druhá fáze pilotního mobilního měření pokračovala v dalších dvou krajích a příští rok se kontroly rozšíří na celou republiku. "Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv," říká ministr životního prostředí Richard Brabec.
Už dříve bylo výzkumem Centra udržitelné mobility prokázáno, že velkou část zplodin do ovzduší vypouštějí i novější auta, pokud jsou ve špatném technickém stavu, "a to paradoxně více, než třeba auta starší výroby,“ dodává Brabec.
Vedle mechanických poškození výfukové soustavy a kouřivosti motorů odhalila kontrola další závady spojené s řídicími jednotkami emisních systémů (ze zásuvky OBD) a také vozidla se signalizovanou chybou motoru. Všechna vozidla, u kterých kontrola objevila závady, musela do 30 dní projít novu technickou prohlídkou a měřením emisí. Při nich pracovníci STK a SME překontrolují, zda byly zjištěné nedostatky odstraněny.
V mobilním měření budou specializované jednotky pokračovat i v příštím roce. „Ministerstvo dopravy nakoupilo další dva přístroje na mobilní měření emisí. Všechna zařízení chceme využívat jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech, jako jsou velké motoristické akce,“ vysvětluje ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Kvůli špatnému technickému stavu vozidel na silnicích jsou na řadě míst, zejména ve větších městech nebo v okolí frekventovaných komunikací, překročeny limity pro znečištění ovzduší.
Překračování limitů koncentrací u oxidu dusíku, jemných prachových částic nebo u benzo(a)pyrenu vykazuje například Praha nebo Brno, ale i dalších aglomerace. Například jemné prachové částice v ovzduší (PM10 a PM2,5) jsou kvůli schopnosti vázat látky, které mají karcinogenní nebo mutagenní účinky, významným rizikovým faktorem s mnohočetným efektem na lidské zdraví. Problém zvýšených koncentrací znečišťujících látek v ovzduší je vzhledem k vysoké hustotě obyvatelstva ve městech obzvláště závažný.
„Téměř u všech aut platí, že emise částic závisí na kvalitě konstrukce, seřízení a údržby vozidla. Základní problém není v samotném stáří vozidel, ale v jejich špatném technickém stavu. Pokud řidiči jezdí s nefunkčním filtrem pevných částic, pak poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné částice emitované moderními motory odfiltrovat,“ dodává Michal Vojtíšek z Centra udržitelné mobility J. Božka z Fakulty strojní ČVUT v Praze.
Specifickým problémem je právě provoz motorů se špatně udržovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic. Od roku 2018 platí díky spolupráci mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem. Nově se na STK nebo SME měří limitní hodnota kouřivosti, která je nově přísnější - 0,25 m-1, a spolehlivě tak odhalí vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic. Pokud emisní prohlídka chybu zjistí, musí ji majitel do 30 dní odstranit, jinak ztratí technickou způsobilost k provozu.
Dalším krokem spolupráce mezi oběma rezorty je právě kontrola emisí přímo na silnicích ve všech krajích ČR či namátková kontrola vozidel vyjíždějící přímo ze stanic STK nebo SME. Ministerstvo dopravy taktéž chystá preventivní akce, kdy si budou moci zájemci nechat zdarma a bez sankcí změřit emise svých vozů.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Vilda Smakal
5.12.2019 19:08Vždyť si dnes koupíte auto v bazaru a po čase zjistíte, že to má vykuchaný filtr, že je to čipované atd.......
Jak to běžný provozovatel má zjistit ?
Podívejte se na benzínová auta, žádný filtr to nemá ( krom nových ) a tuší někdo z řidičů, že má katalyzátor v háji ?
Plno lidí to ani neví, že je problém, to se zjistí na STK
a pak každý kouká.
Vilém N
6.12.2019 06:59 Reaguje na Vilda SmakalAle. Problém je, že spousta lidí to "ví". Protože si z auta buď vykuchali filtry pevných částic, nebo si to nechali "čipnout". Neříkejte, že si minálně jednoho takového denně nevšimnete.