https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tereza-stckelova-nikoli-skromnost-ale-mizeni-solidarity-je-hrobarem-verejnych-sluzeb?sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tereza Stöckelová: Nikoli skromnost, ale mizení solidarity je hrobařem veřejných služeb

7.6.2011 | Tereza Stöckelová |
Tomáš Feřtek nás ve svém posledním komentáři postavil před tvrzení, že bez konzumu, tak jako ho známe a praktikujeme v soudobých západních společnostech, by se zhroutily důchodové, zdravotní a sociální systémy v Evropě a Americe. Autor nás o tomto tvrzení nepřesvědčuje, prakticky vůbec totiž vazbu mezi konzumem a kvalitou veřejných služeb nevysvětluje. V jednom má však pravdu. Soudobé ekonomiky jsou založeny na spotřebě – a jejím dalším růstu. Jinak je ale v článku řada zavádějících argumentů a vývodů. Včetně toho, že neexistují alternativy.
 

Fordovská idyla je minulostí

Tomáš Feřtek tvrdí, že současná ekonomická krize byla způsobena poklesem spotřeby. To je ale hrubé zjednodušení toho, co se v posledních letech v globální ekonomice dělo. Autor nám zamlčuje dlouhodobější dynamiku vývoje v ekonomice a na finančních trzích. Od 70. let minulého století stagnovaly ve Spojených státech, odkud se krize do globální ekonomiky v roce 2008 rozlila, mzdy drtivé většiny zaměstnanců, zatímco finanční zisky plynoucí ze zvýšené produktivity práce se hromadily v rukou velmi úzké skupiny lidí (viz např. tento text v časopise The Nation). Velká část společnosti se tedy musela zadlužovat proto, aby dosáhla na vysokoškolské vzdělaní, zdravotní péči, vlastnické bydlení (viz např. tato reportáž Financial Times). Feřtkem evokovaná fordovská idyla sociální a ekonomické rovnováhy, kdy si kapitál vytváří slušnými podmínkami zaměstnávání i své spotřebitele, se tedy pomalu, ale jistě stávala minulostí. Spotřeba probíhala na dluh – nejen na dluh třetích zemí, ze kterých si byl Západ zvyklý vozit levné suroviny a kam byl zvyklý vyvážet vlastní odpadky, ale ve vzrůstající míře také na vnitřní dluh vlastního obyvatelstva. Podobné vychýlení spotřeby v rámci evropského prostoru bylo také jednou z klíčových příčin „řecké krize“. Řecko a další státy jižní Evropy se staly vývozní oblastí pro Německo, které jim na tuto spotřebu rádo půjčovalo, když na ni podle reálného výkonu svojí ekonomiky neměly.

Tržní ekonomiky poválečného střihu, tak jak je znaly evropské „státy blahobytu“ s rozvinutými veřejnými službami, mají tedy nejen ekologickou vadu na kráse, které si všímá Tomáš Feřtek, ale nejsou dnes funkční ani ekonomicky.

Z čeho platit veřejné služby?

Tomáš Feřtek chce udržet důchodové, zdravotní a sociální služby, je ale přesvědčen, že to lze udělat jen prostřednictvím ekologicky problematické nadspotřeby. Neoliberální hlasy v Evropě i ve Spojených státech dnes naopak volají po (dalším) dramatickém omezování veřejně a solidárně financovaných služeb v oblasti zdravotnictví, školství a v případě Spojených států třeba i bezpečnosti. Nemáme na to, tvrdí, je potřeba posílit princip spoluúčasti (ve formě poplatků za zdravotní péči, školného, penzijního fondového pilíře). Při současném trendu příjmové distribuce ovšem tato spoluúčast přinese jen další zadlužování domácností. V trojúhelníku státu, obyvatel a soukromého kapitálu dojde k částečnému přesunu dluhu od státu k domácnostem, kterému bude kapitál jen pobaveně přihlížet jako lidskému hemžení.

Řešení Feřtkova dilematu přitom, domnívám se, spočívá ve změně právě na straně kapitálu. Britský investigativní novinář Nicolas Shaxson publikoval nedávno knížku o fungování daňových rájů Treasure Islands: Tax Havens and the Men Who Stole the World (viz např. tato ukázka v Guardianu). Daňovými ráji není podle autora zdaleka jen několik tichomořských ostrůvků. Jako daňové ráje se vůči sobě chovají i etablované země (v Evropě např. Irsko nebo Nizozemí), které poskytují možnost výrazně nižšího korporátního danění a utajení zdrojů peněz zahraničních firem. Podle autora probíhá dnes prostřednictvím daňových rájů polovina (!) světového obchodu. Firmy využívají veřejných statků země (vzdělané obyvatelstvo, silnice atd.), odmítají ale prostřednictvím daní přispívat na jejich vytváření a pomocí často zcela legálního „kreativního účetnictví“ odvádějí své zisky tam, kde prakticky žádné daně neplatí. Neamerické zisky společnosti Google jsou tak například daněny pouhými 2,4 procenty (viz např. tato analýza agentury Bloomberg). Nejde tedy jednoduše o potírání „korupce“, o jehož potenciálu pro záchranu veřejných rozpočtů Feřtek oprávněně pochybuje. Jde o změnu pravidel pro pohyb a danění kapitálu. Daňové ráje je potřeba omezit mezinárodními dohodami. Stejně tak je potřeba zavést v určité podobě daň na kapitálové transakce.

Jeden nebo více světů

Vezměme ale vážně i ekonomický argument, že veřejné služby jsou stále dražší. Neoliberálové z toho dovozují, že tyto výdobytky nemohou být „pro všechny“, a to ani pro všechny v bohatých západních společnostech. Např. zdravotní péče se má definitivně a legálně rozdělit do dvou (nebo více) kolejí: na „standard“ pro obyčejné smrtelníky a „nadstandard“ pro bohaté. Někdo na ni možná nedosáhne vůbec, tak jako dnes miliony lidí ve Spojených státech. Proč jsou ale veřejné služby stále nákladnější? Část odpovědi je v tom, že se stávají byznysem, na kterém někteří velmi vydělávají. V oblasti zdravotnictví vydělávají farmaceutické firmy, v oblasti školství jsou např. rektoři amerických a britských univerzit dnes zaměstnáváni za horentní platy a dostávají „bonusy“ jako burziáni. Tuto tendenci lze oslabit dobrou lékovou politikou nebo rozumným zákonem o vysokém školství. Zároveň však také platí, že např. zdravotnictví je dnes stále nákladnější kvůli své technologizaci (která kromě jiného vyžaduje dlouhodobý výzkum). Politickou a morální otázkou je, zda chceme vytvářet společnost, která nabízí úžasné vymoženosti (např. v oblasti zdravotní péče), na než ale dosáhne jen úzká vrstva lidí, a nebo méně oslnivé prostředky a statky, které ale budou moci užívat v podstatě všichni. Musíme si v technologizované společnosti nově položit a zodpovědět otázku volnosti, rovnosti a bratrství (solidarity).

Západní kapitalismus a demokracie byly po druhé světové válce založeny na relativní sociální souměřitelnosti. Socio-ekonomické rozdíly existovaly, ale v rámci jednoho společně obývaného světa. Místo toho, aby se Západ vyrovnával se svou koloniální a postkoloniální historií (a současností) a rozšiřoval hranice společně obývaného světa o ty, kteří z něj byly historicky vylučováni, sledujeme dnes přesný opak. Stále silnější tendenci k oslabování solidarity ve společnostech, k jejich drobení na oddělené světy, některé z nich obestavěné vysokou hlídanou zdí, jiné plotem ghetta.

Myslím, že důchodové, zdravotní a sociální systémy v Evropě a ve Spojených státech dnes stojí před daleko závažnějšími problémy a výzvami než těmi, které by plynuly ze skutečnosti, že jsme začali spotřebovávat „zeleněji“.


reklama

 
Další informace |
Článek Tomáše Feřtka Za co vděčíme konzumní společnosti najdete tady.
foto - Stöckelová Tereza
Tereza Stöckelová
Autorka pracuje v Sociologickém ústavu Akademie věd ČR, je členkou Komise pro životní prostředí AV ČR a mluvčí iniciativy ProAlt.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - Eva

To co říká pí. Tereza je tvrdá skutečnost, potvrzená výzkumnou činností.Je ovšem smutné , že tato slova jsou málo vhodná pro naše média i naše politiky ve vládě, včetně pana profesora na Hradě.Ještě ,že je ProAlt.cz. , kde pí. Tereza publikuje i další své názory.Stojí to opravdu za přečtení.Moc doporučuji všem , kteří nezavírají oči před skutečností.
Eva

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Pokud si pletete investigativní žurnalisty s "potvrzenou výzkumnou činností", tak je to opravdu smutné.
To, co tu autorka předvádí, je ryzí ideologie, s vědou jako takovou to nemá nic společného.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - vh

Pane Šimůnek, vy jste zvláštní. Často píšete uvážlivě, se znalostí věci. Běda ale, když něco není v souladu s vaší ideologií. To z každého máte hned potřebu udělat buď nedovzdělance nebo nepřítele civilizace.
Ono nic není jen černé nebo jen bílé.
Jste zřejmě příznivec "reforem" současné vlády. A zřejmě také "volného trhu". Zkuste mi tedy vysvětlit, čím budeme "roztáčet kola konzumu", když lidi budou mít míň peněz a budou tedy míň utrácet. To byla podle mne podstata "sociálního státu" - chudí neutrácejí, proto z nich uděláme méně chudé.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - fafnir

vh
vy jste zaměstnanec státu,že tvrdíte,že budete mít méně peněz?Tak jděte do výrobní sféry,tam mzdy rostou.
A vážený,nebudou li reformy,půjdeme li dále cestou rozhazování,pak opravdu nebudou peníze na nic.Víte on ten váš sociální stát něco stojí,někdo pracovat musí.Nelze žít věčně na sekeru.Nebo tak doma žijete.Utrácet více než vydělám,to činí jen velmi nemoudrý člověk.A to tento stát činí.Ta mantra "zdaňme více bohaté" by přinesla ,pokud vůbec něco tak maximálně 7 miliard.Pokud by ti opravdu bohatí neplatili daně třeba na Kypru,nebo Lucembursku,nebo na Panenských ostrovech.A druhá mantra zdaňme více podniky,by jenom vedla k vyšší nezaměstnanosti.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - vh

Jsem soukromník neboli OSVČ, a to od roku 1991 a dosud jsem nezbankrotoval, takže základy ekonomiky ovládám. Od státu žádný podpory nevyžaduju. Že žít trvale na dluh není možné vím taky. Chtěl jsem upozornit na to, že systém "víc vydělávajte a víc utrácejte" se nějak zadrhává. Zadrhávání se řešilo (a vlastně dál řeší) zadlužováním ať států nebo jednotlivců. A teď se zjistilo, že ani to donekonečna nejde.
Čimž prohlašuju, že "něco" se s tím dělat musí. Mám ale silný pochyby, že recept je to, co navrhuje naše vláda.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - fafnir

vh
děkuji.Obdiv,že se necháte škubat a nadávat si.Také jsme měli malou stavební firmičku,ale společník si vzpoměl a umřel.Tak jsem firmu bez dluhů zlikvidoval,lidi vyplatil a nechal se zaměstnat u nadnárodní společnosti a poté po 2 letém přesluhování odešel do penze.
Lišíme se v jednom,já si myslím,že reformy jsou nutné a slušně nastavené,jenom jaxi Věci Vyděračské spíš bojují o koryta než aby pracovali.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - vh

I já děkuji za uznání (za chvíli si začnem pochlebovat :-))
Lišíme se jen na půl, podle mne jsou reformy nutné ale špatně nastavené.
Máte chuť se o tom bavit? A podíl VV bych neřešil, to ja ztráta času...

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - fafnir

vh
špatně jsem vás četl.Normální hospodářský kolobeh by měl být:vydělávat,šetřit ,investovat,ale nikoli do spotřeby ale rozvoje.Jedině tak se dá něco ufinancovat.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - vh

Absolutní souhlas.
Jenže - dnes ti nejbohatší "investují" do zlata, obrazů apod. Pro ně je to jistota udržení majetku. Pro mne umrtvený kapitál.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - fafnir

vh
jenže,když chcete mít krytá záda,část do mrtvého kapitálu uložit můžete.Navíc cena investovaná do uměleckých děl v ose času roste.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - vh

Cena roste i u zlata, jistotu investice nezpochybňuji. Mně vadí, že lidi, kteří mají na to dát x milionů za obraz, se tváří jako chudinky okrádané "sockama".
Tím se dostávám k "morálnost" některých příjmů. (mně jako drobnopodnikateli zbývá pro rodinu tak 20000 měsíčně) Nezávidím a nezpochybňuji 100000 plat poslanců, ministrů apod. Uznám, že úspěšný manažer úspěšné firmy dostane plat 200000. Že jsou ale šéfové, kteří podnik zbankrotují, inkasují 0,5 mega měsíčně a dostanou zlatý padák! To bych nejjemněji označil jako podvod.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 12. 6. 2011 - Aleš

Ten padák jim , ale vyplatí majítel a to je jeho soukromé rozohodnutí ne , promiňte co je Vám do toho co lidé dělají ze svými penězi , předtavte si že by Vám někdo diktoval co si máte koupit za svých 20 tisíc. Vždyť jsou to sakra jejich peníze , mohou si za ně koupit auto , nový stroj nebo ai je úžít s děvčaty. To samé můžete dělat Vy se svým platem a až se naučite vydělávat více třeba 40 tisíc měsičně , budete také přemýšlet jak výhodně investovat své peníze.
Pokud nebudou reformy , tak mi věřte že ti co jsou bohatí zůstanou bohatí , ale Vy a další běžní lidé zůstanete dole ( když tu bude 800 tisíc nezaměstnaných a do důchodu v 60 ti můžete pracovat jak chcete a budete se mít pořád blbě)
Lidem co jsou zabezpečení a ´mají plat 50 tisíc , ti reformy nepotřebují když jim nebude stoupat reálný příjem 20 let tak se budu mít 20 let dobře, ty reformy se dělají pro Vás. Pro ty co jste dole máte 20 hrubého nebo ještě méně, pro Vás se dělají aby rost HDP , aby jste neměl 20 , ale 30 tisíc nebo více. A aby Váš důchod nebyl almužna nebo aby jste sice dostal léčnu chřipky zadarmo a pak v nezemřel na léčitelnou nemoc. Můžete nadávat vládě jak chcete , ale bohatí lidé ani ministři ty reformy nepotřebují kdyby nedělali nic byly by populární jako Fišerova hrůzovláda, která dovolila vystavět 2000MW FV panelů...



Slova, která nikdo nechce slyšet. - 13. 6. 2011 - Šárka

děkujeme, že jste nás upozornil, že reformy jsou pro nás běžné lidi, nikoli pro vás a měli bychom líbat ruce politikům, že s nimi konečně začli a v žádném případě nebýt tedy zřejmě proti způsobu jakým jsou vytvářeny a představovány, asi bychom se ani zajímat neměli, ne natož vyjadřovat skepsi? už vzhledem k našim prťavým daním. tím akorát zdržujeme.
jdu se zavrtat pod zem. tato souvislost mě nenapadla, jsem tak blbá.

ad padák - pokud ho platí stát, či státní firmy taky nám to vadit nesmí? stejně jako jiná podivná rozhodnutí se kterými nesouhlasíme a propojení politiky a lobby, která umožňuje proměňovat námi předané (zanedbatelné samozřejmě) daně, na některé 50 tis. a více výplaty?

ono kdyby stát byl efektivní, důvěryhodný a úsporný a nad 50 tis. budou mít žádaní experti, dobří manažeři a dobří obchodníci a ne náhodný výběr populace, tak bychom ty reformy asi očekávali s větším klidem.

jenom doufám, že podle vás můžeme mluvit aspoň do té ochrany ŽP, protože to zase nemůžeme podle jiných diskutérů, protože se tím omezuje jejich svoboda. ale když se ty reformy nepovedou tak nám nic jinýho než zpátky ke kořenům čili do přírody nezbyde.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 10. 6. 2011 - Pepa

Problém se zadrháváním systému je jednoduchý.
Pro zjednodušení, do sudu čerpáte vodu více čerpadly, ale když potřebujete vodu, pak zjistíte,že sud je prázdný.
Můžeme se dohadovat, které čerpadlo čerpá málo, ale podstata je v tom, že sud je děravý.
Které státy nyní mají problémy?


Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - JZD

Ano. Žasnu co tady článek vhodný do Haló novin dělá. Že by pro tu ozdobu u autorčina jména? Ta samozřejmě řešení zná. Měl by to být socialismus. A nejlépe celosvětový, aby nebylo kam utíkat. Takový skromný, lokální, nutně opět potřebuje dráty na hranicích, aby ti nejlepší měli omezené pokušení vydat se do světa, zkusit tu rvačku se životem. A případně se mít lépe, než ti doma, v tom "nejspravedlnějším" společenském zřízení.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - Viktor

To víte, ProAlt - tam je podobných dost a dost.
(Jen nechápu, proč tuhle bandu pomáhá Ekolist propagovat)

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - veronika

pan Šimůnek definuje slovo věda. celému světu.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - veronika

ale ideolog není. kdepak :)

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - fafnir

veronika
zato tenhle článek propaguje levicovou ideologii až až.Jako by ho opsala z úvodníků Rudého přáva nebo Práce v 50 nebo počátkem 60 let.Nebo by z ní byl vynikající politruk jak nás školili na PŠM.Autorce se zřejmě stýská po časech,kdy myslet jinak než takto bylo trestné.
Mimo jiné,vezmeme li jí tak zatracované farmaceutické firmy,které vydělávají,a zdokonalují se lékařské postupy,tak autorka se zřejmě domnívá,že nové léky a léčené postupy se trhají na stromě,který ty ošklivé farmaceutické firmy uzavřeli před veřejností.To už tady jednou a dost nedávno bylo,kdo nepracuje rukama, nepracuje.Zajímavé na tom všem ovšem bylo,že na manuální práci posílal bolševik lidi za trest.
A budu ideolog,klidně a z romyslem pojmenuji autorku jako neobolševičku,ať je správně Gender.
Jinak její volnost rovnost bratrství bylo prosazováno hlavně Gilotinou,a od této praxe levice dodnes neustoupila.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Věda se mj. opírá o fakta. A v tom článku jednoduše žádná fakta nejsou, jen pár citací více-méně žurnalistického charakteru, případně "jedna paní povídala".

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 8. 6. 2011 - jonáš

Taky ho snad nikdo neoznačuje za "vědu" .. strawmane.

Slova, která nikdo nechce slyšet. - 7. 6. 2011 - thr

Já si myslím, že je to daleko složitější. Jedna věc je to, co píše autorka, ale další věc je nárůst výdajů všeho druhu.
To není jen o "populárních" sociálních dávkách, je to daleko širší.
Vezměte si třeba,jak neskutečné prachy se utopily v ekologii - třeba prudký růst nároků na čističky, přechod na RoHS a x dalších věcí. S něčím člověk souhlasí, s něčím ne, jenže i kdyby se mi líbilo všechno, tak to všechno společně to zvedá náklady a ceny a někdo to zkrátka musí zaplatit - něco stát ve veřejných rozpočtech, něco výrobci, kteří to přenesou na spotřebitele.
Nebo u medicíny - jo, farmaceutické firmy mají veliké zisky. Jenže zároveň je "morálně" tlačíme, aby se do rozvojových zemí dávaly léky skoro zadarmo a tolerujeme, že se kvůli tomu navýší ceny u nás. Zase - třeba s tím jako morálním rozhodnutím může souhlasit většina lidí, ale ty peníze někdo zaplatit musí.
Další příklad - hygiena restaurací a potravinářství - jistě to vypadá krásně, ale podívejte se, kolik vybavení musela mít restaurace za první republiky a kolik dnes a zas to někdo musí zaplatit, v tomto případě hlavně spotřebitel.

Jde to kousek po kousku, procento po procentu, ale když se to sečte, tak tu najednou máme náklady (i po očištění od inflace) na několikanásobku stavu před několika desítkami let. A otázkou je, zda na to společnost má - já se začínám obávat že ne. A řekl bych, že většina kritizovaných metod bank i států má původ právě v tomhle - náklady nám zkrátka rostou rychleji, než příjmy. Ale popravdě cestu z toho ven nevidím :-(

Nárůst výdajů - 7. 6. 2011 - Viktor

Ono to zvyšování nákladů na kdeco má dost často silně "zelený" základ. Stačí jen vzpomenout statečný boj neohrožených šiřitelů Al Goreovy víry proti CO2. Do cenové hladiny se promítl ať už zdražením energií nebo poněkud oklikou vyšší cenou potravin vskutku nezanedbatelným způsobem. A to ještě není vítězná bitva vybojována - ještě bychom měli zaplatit mnohonásobně víc. Tak se pak nedivme, když nezbývá na zdravotnictví.

Pan Feřetek si snad přečtením tohoto článku uvědomí... - 7. 6. 2011 - Petr

Pan Feřetek si snad přečtením tohoto článku uvědomí, že se má věnovat školství, eduinu a maturitám a nelézt do oblastí, kterým evidentně nerozumí...

Pan Feřetek si snad přečtením tohoto článku uvědomí... - 7. 6. 2011 - ps

Evidentně těmto oblastem rozumí více než různé mluvčí ...

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 7. 6. 2011 - ps

Nezdaněné peníze tekoucí přes daňové ráje zcela určitě nejsou příčinou toho, že se v důchodových, zdravotnických a sociálních systémech nedostává prostředků. Vždyť přes tyto úniky objem peněz v těchto systémech každoročně roste. Jak by si asi dnes zdravotnictví či sociální a důchodové systémy poradily s rozpočtem z let 60tých nebo 50tých o kterých autorka mluví jako ho době sociální souměřitelnosti? Skutečnou příčinou nedostatku prostředků je fakt, že počet klientů těchto systémů roste rychleji (populační exploze, výrazný růst délky života, šíření civilizačních chorob). Taky podstatně rychleji rostou náklady na výkony. Je logické, že každý chce tu nejlepší péči, která je ovšem extrémně drahá. Léčba na špičkové úrovni dnes představuje náklady mnoha miliónů, mnohdy i víc než je daný jedinec schopen vydělat za celý život. V dnešní době kdy každý druhý šedesátník má při dobré péči před sebou ještě dvacet let ale na krku cukrovku, alzhaimra, rakovinu, problémy se srdcem, s klouby atd. prostě není špičková úroveň ufinancovatelná i kdyby se všechny firmy a všichni boháči zdanili až do mrtě. Diskuze o standartech a nadstandardech rozhodně není o zavádění nějaké horší péče ale o tom, že za luxusnější péči si člověk bude moci připlatit, což zvýší příliv peněz do systému a tedy i prospěje i méně majetným. Mimochodem už dávno se to děje, jen jaksi v šedé zóně a tudíž peníze jdou bokem. Co mě úplně dostalo je tvrzení, že „Politickou a morální otázkou je, zda chceme vytvářet společnost, která nabízí úžasné vymoženosti (např. v oblasti zdravotní péče), na než ale dosáhne jen úzká vrstva lidí, a nebo méně oslnivé prostředky a statky, které ale budou moci užívat v podstatě všichni.“ Volně přeloženo, má být zanecháno výzkumu a nemocní rakovinu či HIV pozitivní se mají nechat zemřít, lidé postižení Alzhamirem či Parkinsonem mají být ponecháni bez naděje na zvrat jejich choroby jen proto, aby bylo dost aspirínu a brufenu zdarma pro všechny. Naopak, myslím, že každému střízlivě uvažujícímu člověku je jasné, že má-li být zachována slušná úroveň péče pro všechny, kteří to potřebují je špičkový zdravotnický výzkum naprostou nezbytností. Protože jen ten umožní aby se ze starých lidí nestávali nemohoucí ležáci, jejichž péče stojí statisíce a milióny ale aby se vysokého věku dožívali v relativně dobré fyzické a psychické kondici a nezatěžovali tak zdravotnické a sociální systémy a možná, pokud budou chtít a pokud se jim to vyplatí, i do vysokého věku pracovali. Bohužel mám dojem, že různí rádobyetici a zelení rovněž dělají vše proto aby se tak nestalo. Výzkum kmenových buněk a různé zrůdné zákony které ho mají omezovat jsou toho příkladem.

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 7. 6. 2011 - Viktor

Asi bychom měli připustit i to, že skutečně část zdravotní péče bude dostupná jen bohatším resp. těm, kteří budou ochotni brát péči o zdraví jako svoji prioritu. Nejsme na to zvyklí a nezní to příliš pěkně. Raději ale ať rozhodují peníze než aby zdravotní péči přidělovala nějaká komise.

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 8. 6. 2011 - vh

není to cesta do středověku? A nebojte, bohatší projdou i u komise (za peníze)

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 8. 6. 2011 - Lukas B.

rozvineme li základní myšlenku (všichni mají nárok na nejmodernější a tedy velmi drahou medicínu), potom nutně dospějeme k závěru, že všichni mají nárok na dům se zahrádkou, auto s klimatizací a telefon. nemají.
zdravotnictví "zadarmo" padne. otázkou je jestli včas, slušně a nějakou rozumnou mírou (tj. nemajetní nebudou chcípat na chodníku před špitálem, ale za špičkovou nejmodernější medicínu se sakra zaplatí, a to buď z kapsy, nebo z komerčního pojištění)

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 8. 6. 2011 - fafnir

Autorka mimo jiné pomíjí,že v jí tak obdivované době,např.dializa se dostala jen lidem,kteří ještě nebyli v důchodu.A pacienti se dělili na perspektivní a neperspektivní z hlediska léčby.Evidentně chce toto znovu zavést.

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 8. 6. 2011 - vh

Konečně jste napsal něco k věci a ne jen nadaval těm druhým do nedovzdělanců. A v principu s Vámi souhlasím. Pokud bude rozumně nastaven "nadstandart", je to řešení. Jenže hned první, aktuální příklad mně vede k pochybnostem, zda to bude rozumně. Myslím tím plomby, které by si každý měl platit. Kde je ta levná alternativa, jak si nechat spravit zub? A řeči o tom, že kazům lze předejít hygienou jsou nehodné lékařů. Moje žena, poctivka, pravidelně chodí na preventivní prohlídky, plní pokyny zubařky, zuby si čistí několikrát denně. A přece tak jenou za dva roky plombu dostane. Navíc, podle výše uvedené logiky si brzy budou platit léčení: rakovinu plic kůřáci, cukrovku otylí, jaterní problémy alkoholici (když týdně vypiju 2 krát po 3 pivech - nejsem už alkoholik?).
A k Vašemu závěru - proti výzmumu kmenových buněk nejsou "zelení" ale věřící křesťané. Všechno na nás zase neházejte, za první světovou tak nemůžem.

Článek je plný demagogie a nepřesností. - 8. 6. 2011 - ps

Pokud jsem zvolil někdy ostřejší tón tak to bylo pouze v reakci na záměrnou provokaci nebo napadení z druhé strany. Slovo "levná" už samo o sobě implikuje, že to není zdarma, tudíž mi není jasné kde vydíte problém. Amalgámová plomba jistě nebude stát tisícovku. Podle jaké výše uvedené logiky? Já jsem pouze tvrdil, že připlatit si za péči není nic ďábelského ale normální stav, běžný ve všech západních zemích. Připoměl jste ale zajímavý moment, který tady ještě nezazněl, a to deregulace zdravotního pojištění. To, že kuřáci a alkoholici, což je stav, který není problém klinicky určit, by měli víc platit na zdravotním pojištění je bez diskuze. To ovšem nepůjde pokud bude zdravotní pojištění takové jaké je, tj. pevné procento z příjmu pro všechny. Nezbytností je změna tohoto stavu.
Jistě, militantní křesťané jsou hlavní silou ve škodlivém omezování výzkumu kmenových buněk ale organizace typu Greenpeace taky přihodili své lobbistické polínko ve snaze zabránit výzkumu a používání kmenových buněk.

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - veronika

"včetně toho, že neexistují alternativy". - to je snad největší dogma stoupenců všech "sektářských" směrů, že tvrdí, že jinak to prostě NEJDE :) několik tisíců let adaptace na život bez nomádství a hle, jak strach z prvně viděného zavírá před ním oči :)

současná ekonomická krize samozřejmě nebyla způsobena poklesem spotřeby, ale pokles spotřeby, který způsobila, ji nakonec bude dále prohlubovat, až nakonec povede k nutnému zhroucení ekonomického systému. za nadspotřebu nelobbuje jenom Feřtek, ale kdokoli, kdo se jako tonoucí chytá stébel. pád se tak uměle prodlužuje, ale setrvačnost nárazu to patrně v konkrétních následcích neovlivní. tato nadspotřeba však, ač by si to páni podnikatelé ze srdce přáli, již není v podmínkách rozvráceného šapitó nijak realizovatelná, takže nejen, že není co zachraňovat, ale už není ani kým.

v historii byli různí naši předci mnohokráte svědky nutného návratu od oněch tzv. "technologických vyspělostí". nejenom v archeologických vrstvách, ale i později v písemných i reálných dokladech nacházíme prudké změny směrem k využívání starších, tradičnějších, a z dnešního hlediska méně rozvinutějších technologií - které jsou ovšem z hlediska budoucnosti dlouhodobější a jediné trvale udržitelné (existovala i etnika, která se těchto cyklických koleček pádů a vzestupů dobrovolně vzdala ve prospěch udržitelných - tedy z dnešního pohledu méně vyspělých technologií). pochopitelně tu jde o pojmenování pojmů optikou aktuálních společenských měřítek. vyspělost člověka nemá lineární vývoj a jejím ukazatelem není hustota technologické vyspělosti, a tedy dokonalejší zbraně.

nevím, před jakými problémy stojí zdravotní, důchodové a sociální reformy, ale před problémy určitě budou stát hlavně ti konkrétní lidé. pozastavíme-li se u soudobého pojmu zdraví, vidíme za ním vývoj ideologie 20. století, která z tohoto plného pojmu vytvořila komerční komoditu, s níž se obchoduje mezi několika ochodníky: pojišťovny, vědci, nemocnice, pacienti. nikdo z nich zde ale ve skutečnosti není lékařem, a nikdo tu není léčeným. stejně jako jiné obory i tento se stal vhodným nástrojem pro udržování monetárního víru, a tak tedy vlastně oně milované a podporované nadspotřeby. ve zdravotnictví je ideologie nadpostřeby patrná velmi dobře: nemoc se stala směnným artiklem, možná jednou z nejúspěšnějších komodit obchodu 20. a 21. století. přemýšlet o tom, jak budou vypadat zdravotní reformy, je tedy spíše rovno tomu, zda při příjezdu k nemocnii zaparkujeme vlevo nebo vpravo. ve skutečnosti bude naše práce mnohem efektivnější, nepřijedeme-li k nemocnici vůbec a soustředíme-li naše "reformní" úsilí v tvorbu zcela nových struktur, ve kterých budou mít i zdraví a nemoc zcela jiné postavení. obdobně bychom měli postupovat i v případě důchodových reforem a stáří, příp. sociálních reforem a "blahobytu".

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Problém je, že ty:
"prudké změny směrem k využívání starších, tradičnějších, a z dnešního hlediska méně rozvinutějších technologií"
zpravidla souvisí s dobytím území méně vyvinutým etnikem, nebo nějakými vysloveně katastrofickými událostmi. A civilizace, které se dobrovolně vzdaly technologického pokroku (typický příklad je Čína) šly do kopru hned poté, co se setkaly s civilizací, která se toho pokroku nevzdala. Evropské válečné lodě rozstřílely čínské válečné loďstvo jako pajduláky na střelnici jen proto, že v Evropě se technologický pokrok nezastavil. Evropská děla byla o mnoho tříd lepší, přestože jednou z možností příchodu černého střelného prachu do Evropy je technologický import z Číny.

A v případě těch nemocí opět jen prozrazujete rozsah svých neznalostí. Řada velice drahých technologií diagnostiky a léčby se průběžně slevňuje (i na úrovni řádů). Vyžaduje to ovšem takovéto drahé technologie vůbec vyvinout a poté racionalizovat, nebo v některých případech dojde k poklesu ceny zdostupněním a propojením některých technologií (i z oblastí mimo zdravotnictví).

IMHO ideálním modelem poklesu spotřeby, jakého se někteří ekologové dožadují, je období vlády Rudých Khmerů v Kambodži. Pak se ovšem nedivte pojmu "Zelení Khmerové".

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - veronika

nesouvisí pane Šimůnek, to jste špatně informován. byly 1/ přirozeným následkem koncí "civilizací" (Aztékové), 2/ zvolenou strategií společnosti při potřebě rychlé adaptace (Pueblané), 3/ zvolenou strategií společností jako výsledek dlouhodobé strategie (všechny nativní indiánské kmeny, které nebyly dobyty španělskými a americkými dobyvateli v první a druhé vlně a celý kontinent nativní Austrálie i přilehlých ostrovů), 4/ sociálně-politickou strategií konkrétní vládnoucí vrstvy (Čína), a jen v několika historicky ojedinělých případech byly důsledkem dobytého území (Řecko zlikvidované Římem)

zlevněná diagnostická zařízená - máte na mysli ta, která umí označit jednu z pacientových obtíží, vzniklou důsledkem života v podmínkách této, jak říkáte, dokonalé civilizace, aniž by mu nabídla řešení, nebo máte na mysli spíše ta, která nemoc při diagnóze dokonce přímo způsobují? díváte se na nemoc způsobem každoročního stavění papundeklových domů v tornádových oblastech. dejme tomu, že ti lidé nemají na výběr a úrodné neoblydené části Ameriky nehodlají přivítat jako svoji novou vlast, protože k tomu mají své důvody. u nemocí ale existuje i možnost v "tornádových oblastech nestavět". pak můžete ušetřit diagnostická zařízení a velkou většinu nákladného vývoje. je to způsob praktičtější nejenom z finančního hlediska, ale především je to způsob dlouhodbě funkční a stabilní, a dokonce dokáže pružně reagovat i na neustále se měnící biologické prostředí.

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - fafnir

veroniko
ty nemoci,za jejich příčinu označujete současný civilisovaný život,se vskutku dříve tolik neprojevovaly.Oni ti lidé jednak stačili dříve umřít na něco jiného,co dnes léčí v pohodě každý doktor,jednak střední délka života byla podstatně kratší.Nikdy v dějinách nebylo v běžné populaci tolik osmdesátiletých ,natož stoletých, jako je dnes.
Když už hoby rozumíte technice,tak byste měla aspň znát historii.Jednak azzékové mimo zpracování zlata byli stále v době kamené,jednak jech statisícové každoroční lidské oběti,způsobili,že doslova pár set ˇ3panělů ji bez potíží rozvrátilo.A co byste jinak chtěla,vše co označujete dále nebylo ani na stupni ,který byl v Evropě před 3000 lety.Možná že vy tato společenství považujete za ideální,avšak to s jakou snadností padla vámi uvedená společenství svědčí o opaku.Váš idál ušlechtilého divoch a nefungoval a nefunguje.
Vy jste fakt marxistka jako vyšitá.

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Drobné upřesnění: Předkolumbovské civilizace znaly ještě měď a dokázaly ji slévat a jinak zušlechťovat, že si špičkové nástroje nezadaly s ocelí. Jinak je pravda, že Aztékové dojeli především na podmínky své vlády, kdy byly všechny podmaněné národy ochotny se spojit třeba s ďáblem, aby jim od nich pomohl. A ti Španělé přece jen o fous lepší než ten ďábel byli. A vydělali na tom v tom smyslu, že středoameričtí indiáni jsou v současnosti početnější než před Kolumbem (jako jediní).

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Motáte tu do kupy mnoho věcí a výsledkem je nesmysl. Aztékové nezanikli "přirozeně", ale likvidací Španěly za nadšené asistence národů, které se tím dostaly z jejich područí. Pueblané - o tom je vícero a rozporných názorů. "Nativní indiáni" šli naopak vlivem kolonistů technologicky nahoru. Dokonce "dobytí prérií" se konalo až poté, co Španělům utekli a zdivočeli první koně a dali základ stádům mustangů. Aboridžíni žili na úrovni starší až střední doby kamenné (lovci a sběrači), k technologickému poklesu u těch, co nebyli vyhlazeni, nedošlo. Polynésané naopak byli materiálně na úrovni mladší doby kamenné, ale sociálně vytvářeli cosi jako protofeudální protostáty (alespoň někteří). V dalším vývoji je omezoval totální nedostatek kovů na sopečných a korálových ostrovech. Opět řada z nich si příchodem Evropanů spíš polepšila.

K těm diagnostickým zařízením: V řadě případů včasná diagnóza = vyšší pravděpodobnost úspěšné léčby (a dokonce i levnější, takže touto cestou se ta "drahá" zařízení zaplatí). Úvaha "v tornádových oblastech nestavět" je v souvislosti s léčbou a diagnostikou nemocí poněkud příliš avantgardní. Pokud tím narážíte na možnosti prevence, tak ty zcela jistě existují, zcela jistě se na tomto poli dá mnoho zlepšit, ale je třeba si uvědomit, že stávající populace, čím je starší, tím víc se to projevuje, se už v řadě případů ovlivnit nedá, a pokud bystě chtěla přehodit peníze a aktivity jen na prevenci, tak byste ji musela odepsat. A pak, pochopitelně, existují choroby s nízkou nebo žádnou preventabilitou.

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - veronika

pane Šimůnek

"1/ přirozeným následkem koncí "civilizací" " nerovná se "přirozený konec civilizace".

"3/ zvolenou strategií společností jako výsledek dlouhodobé strategie (všechny nativní indiánské kmeny, které nebyly dobyty španělskými a americkými dobyvateli v první a druhé vlně" ... které NEBYLY dobyty šp. atd.
tedy nikoli váš příklad s prérijními indiány

před podáváním dalších přednášek bych doporučovala nejprve řádně číst, na co odpovídáte, abyste si je potom nepodával jen sám sobě ;)

díky za pěkný příspěvek - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

přirozeným následkem koncí "civilizací" - je shluk slov beze smyslu

Prérijní indiáni vydrželi až téměř do konce 19. století, na rozdíl od usedlých, jejichž sídla byla dobyta dříve.

díky za pěkný příspěvek - 12. 6. 2011 - Aleš

Víte proč evropani vyhrávali většinu Válek světa a proč byly až do určité doby nejúspěšnější, protože byly nejsvodobnější a svobodný člověk vytvoří vždy mnohem více hodnot než otrok. To je ten pravý důvod úspěchu ! Anglie byla nejsvobodněšjí zemí v 19 století a také nejúspěšnější. Pak se tím stala Amerika , kterou svobodní lidé přeměnili v nejbohatší stát na světě. Právě ta lidská svoboda a spontální vývoj to je to , co táhne státy nahoru - proto všichni diktátoči světa vládnou chudým zemím a nevyhrajou. Touha po nějakém uměle spravedlivém světě je jen omezená falešná předtava , která vede ke katastrofě.


díky za pěkný příspěvek - 13. 6. 2011 - veronika

"Pak se tím stala Amerika , kterou svobodní lidé přeměnili v nejbohatší stát na světě."

vy byste to s těmi lysohlávkami měl možná trochu mírnit... :)

díky za pěkný příspěvek - 15. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Údajně pro západoevropany představuje příjezd do USA asi stejný šok jako pro nás za minulého režimu, když jsme vyboxovali či vyškemrali výjezdní doložku a mohli se podívat za železnou oponu.

řešení tady je, ale poměrně tvrdé - 8. 6. 2011 - Lukas B.

a to nechat padnout rozežrané a zadlužené na hubu do bláta. je na čase se smířit s tím, že jaksi nelze proflákat školu, mít pohodička práci na osm hodin denně a zároveň dovolenou na druhé straně planety, barák se zahrádkou, plazmovou televizi přes půl obýváku, špičkovou zdravotní péči (úroveň medicínské vědy je už taková, že by bez problémů zdravotní péče spolkla téměř jakýkoli násobek státního rozpočtu libovolné země), důchod stejný jako předchozí plat už v pětapadesáti a dvě ošetřovatelky k tomu. recept je jednoduchý - každý jak chce a za svoje, a zdravotní a sociální pojištění ppřestane být daní ale stane se skutečným pojištěním na komerční bázi. samozřejmě s nějakým státním záchytným systémem (komunitním? církevním?) který nenechá umřít zimou a hladem. a bude to zatraceně bolet. ovšem na rozdíl od fantasmagorií to má trošku šanci fungovat (ostatně fungovalo to tak po staletí a ve skutečně funkčních a dravých ekonomikách to funguje furt).

ne nevolám po takzvané dobrovolné skromnosti, ale po návratu k maloměšťáckým hodnotám (v dobrém slova smyslu), to jest systematicky utrácet méně než vydělávat, a to jak na úrovni rodiny, tak státu. (kupodivu na úrovni drobně či nadnárodně komerční o tom nikdo nediskutuje)

to jsem zvědav jak budu zaškatulkován.

řešení tady je, ale poměrně tvrdé - 8. 6. 2011 - Jan Šimůnek

Že by "pravicový extrémista" ? :-)

řešení tady je, ale poměrně tvrdé - 8. 6. 2011 - vh

reálně uvažující centrista - optimista.
myslím si, že k onomu stavu se nedostaneme dobrovolně - všichni chtějí to, co jste popsal na začátku. Jako pesimista si myslím, že oproti stavu 19 stol (dejme tomu, že to tak tehdy bylo) se propadneme daleko hlouběji do minulosti

Jen to ne... - 8. 6. 2011 - Karl

"Místo toho, aby se Západ vyrovnával se svou koloniální a postkoloniální historií (a současností) a rozšiřoval hranice společně obývaného světa o ty, kteří z něj byly historicky vylučováni, sledujeme dnes přesný opak. "

Tak zrovna tohle většina Evropanů nechce - nemáme zájem o nějaké primitivní pastevce z Alžíru co sem utíkají za socdávkami...

Jen to ne... - 8. 6. 2011 - fafnir

Karl
neměli oni všichni lidé na počátku stejnou startovní šanci.Prč ti ubozí Afričané,nekolonialisovali nás.A proč máme vítat Alžírského pastevce,a platit mu jeho nicnedělání.

Jen to ne... - 12. 6. 2011 - Aleš

Ted důvod je průměrný inteligenční kvocient. První čílo pořadí , 2 číslo IQ

příklad : 3- Japonsko IQ 105
68 - Uganda IQ 73 (debilita )

(Čeští romové mají průměrné IQ dle výzkumu 79,6)

Rank
Country
IQ estimate[4]

1 Hong Kong
107
2 South Korea
106
3 Japan
105
4 Taiwan
104
5 Singapore
103
6 Austria
102
6 Germany
102
6 Italy
102
6 Netherlands
102
10 Sweden
101
10 Switzerland
101
12 Belgium
100
12 China
100
12 New Zealand
100
12 United Kingdom
100
16 Hungary
99
16 Poland
99
16 Spain
99
19 Australia
98
19 Denmark
98
19 France
98
19 Mongolia
98
19 Norway
98
19 United States
98
25 Canada
97
25 Czech Republic
97
25 Finland
97
28 Argentina
96
28 Russia
96
28 Slovakia
96
28 Uruguay
96
32 Portugal
95
32 Slovenia
95
34 Israel
94
34 Romania
94
36 Bulgaria
93
36 Ireland
93
36 Greece
93
39 Malaysia
92
40 Thailand
91
41 Croatia
90
41 Peru
90
41 Turkey
90
Rank
Country
IQ estimate[4]

44 Colombia
89
44 Indonesia
89
44 Suriname
89
47 Brazil
87
47 Iraq
87
47 Mexico
87
47 Samoa
87
47 Tonga
87
52 Lebanon
86
52 Philippines
86
54 Cuba
85
54 Morocco
85
56 Fiji
84
56 Iran
84
56 Marshall Islands
84
56 Puerto Rico
84
60 Egypt
83
60 Saudi Arabia
83
60 United Arab Emirates
83
61 India
81
62 Ecuador
80
63 Guatemala
79
64 Barbados
78
64 Nepal
78
64 Qatar
78
67 Zambia
77
68 Congo
73
68 Uganda
73
70 Jamaica
72
70 Kenya
72
70 South Africa
72
70 Sudan
72
70 Tanzania
72
75 Ghana
71
76 Nigeria
67
77 Guinea
66
77 Zimbabwe
66
79 Democratic Republic of the Congo
65
80 Sierra Leone
64
81 Ethiopia
63
82 Equatorial Guinea
59


Jen to ne... - 13. 6. 2011 - veronika

a jeje, koukám že nejenom s lysohlávkami, v tom bude spíš něco ostřejšího :)))

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Omyl

Problém všech krizí ekomonických je vždy problémem morálky kapitálu, tedy těch kteří jej ovládají - nenasytnost, pýcha, hamižnost, lakota, pocit neomezené moci, představa, že i lusk fazole roste do nebe, jako v oné pohádce, jako zisky, je představa zcela mylná - je především o morálce, těch kteří především kapitál ovládají - i současná krize je o morálce, ekonomové nabízeli nereálné půjčky a služby lidem - ty byli v podstatě obětmi kapitálu.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Ender

Pokud si vezmu půjčku, kterou zjevně nebudu schopen splatit, tak nejsem žádná obět, nýbrž spolupachatel krize. A nebo nejsem svéprávný a zodpovědný za své činy a v tom případě bych měl být zbaven způsobilosti k právním úkonům.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - fafnir

Omyl
chudáci,půjčí si a neumí si spočítat,že nebudou moci splácet.Ti lidé jsou evidentně nesvéprávní a měli by být dáni pod kuratelu,a neměly by jim být svěřeny ani peníze,natož volební právo.Blbci nebo podvodníci,žádné oběti kapitalismu.Jen tupec utrácí víc než vydělá.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - vh

Z poloviny máte pravdu - jsou to tupci (nebo podvodníci).
Ale co druhá polovina: proč někdo půjčuje lidem, o kterých by MĚL vědět, že mu nebudou splácet?

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Viktor

Protože i tyto půjčky jsou (v průměru) dostatečně ziskové. Sice leckdo nesplatí vše, mnoho dlužníků ale přinese spoustu peněz na různých penalizacích a pokutách.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - vh

Ale tím už se dostaneme k morálnosti takového postupu. Půjčím na 20% úroku (dnes běžné) a počítám s tím, že dalších X% dostanu navíc na penale apod. Kde je hranice lichvy?
Já vím, nikdo ty lidi nenutí úvěr brát - ale ta reklamní masáž na ony lidi působí (vždyť ji dělají odborníci).

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - fafnir

vh
ale vždyť to byly Džamily a Kocábové u nás a v USA demokratičtí Bostoňané kdo ječeli cosi o diskriminaci,když si hypobanky chtěli ověřovat bonitu žadatele.A opakuji,kdo si půjčí a neumí spočítat na co má,patří pod kuratelu a nepatří mu žádné právo rozhodování o čemkoliv.Natož o vládě.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - vh

Co se týče chráněnců Dž a Ko, tak to je kapitola sama o sobě. Ti ale asi moc půjček (normálních, od solidních firem) nemají, na ně je potřeba doklad o příjmech ze zaměstnání. To jim povětšinou chybí.
Jak to mají v USA nevím, slyšel jsem ale pohádky o dost zajímavém přístupu (vy si chcete ve 40 půjčit a nemáte "úvěrovou historii"? To jste divný, to vám nepujčíme.)

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Karl

Aha, takže když k socce přijde exekutor, tak za to může Home Credit... Geniální levicová logika :-DDDDDDDDDDDDD

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - veronika

kdepake pane, to není čistá levicová logika, nýbrž mj. také nedostatek té pravicové - společnost, která si nepojišťuje svoje investice (kterou je v tomto případě půjčka) zajištěním její návratnosti (v tomto případě splácení), a půjčuje i těm, u nichž ví, že návratnost vpodstatě neexistuje. a to není pochopitelně jediný střípek celého tohoto problému, jak již bylov diskuzi správně naznačeno. rozdělování světa na levý a pravý je ovšem tou nejsvědomitější cestou k nulové návratnosti téměř čehokoliv.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Lukas B.

ta půjčka nepochybně (v průměru, když vezmeme třeba deset tisíc dlužníků) návratná je. někdy přes vysoký úrok, jindy za penále, exekutora a polepení ledničky a pračky.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - vh

u nás zatím ano. Ale vzpomeňte, z čeho vznikla poslední krize (říkejme tomu pracovně tak) - z přemíry neplacených hypoték v USA.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - ps

A z čeho vznikla ta přemíra neplacených hypoték? Nebylo to náhodou zajištěním těchto hypoték, které bylo sponzorováno vládou USA?

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - vh

dost možná. Ale to mně vrací k původní myšlence - podpora kolabujícího trhu podporou života na dluh. Jak se v USA něco tak levicového (jak je v diskuzi tvrzeno) mohlo dít za pravicového Bushe?

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - ps

Jenže tento institut nebyl zaveden jako podpora kolabujícího trhu. Bylo to zavedeno v dobách konjunktury za Clintona s představou, že každý má nárok na dům bez ohledu na příjmy. Taky bych rád upozornil na to, že americký prezident není samovládce nemůže rušit zákony bez ohledu na mínění parlamentu.

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - fafnir

veronika
uvažovala jste někdy o tom,že člověk má být zodpovědný za sebe.Moje máma,když jsem se jako dítě vymlouval na druhé,mi říkala:když ti řeknou skoč z okna,tak také skočíš?

Morálka kapitálu - 8. 6. 2011 - Šárka

člověk by měl být zodpovědný za sebe, v první řadě. ale svoboda jednotlivce pořád ještě končí tam, kde začíná svoboda dalšího. to taky pořád rozumný rodiče říkaj. myslím že se to vztahuje i na tu ekonomickou. já chápu že kdo byl bit za komunistů, je alergický na sociální prohlášení a pravicový za každou cenu. u mladých lidí to nechápu. někdo tu osočuje autorku že by zakázala dialýzy pro lidi. vy je chcete zakázat pro chudé. co je v tom za rozdíl? není to třeba současně trochu i tak, že právě "bohatý" má možnost žít zdravěji (koupit si lépe lokalizovaný dům, kupovat kvalitní potraviny bez ohledu na ceny, sportovat s trenérem na míru, jíst vitamíny, postavit si saunu, konzultovat výživu s expertem, nechat se hlídat ze všech stran, může si zkrátka udělat víc času na sebe) zkrátka je to v podstatě ten největší blbec, pokud v první řadě nemyslí na své zdraví (tím neříkám, že vše může ovlivnit). zatímco dělník živící rodinu, pracující v nezdravém prostředí přijde vyřízený, cestou nakoupí v Penny v akci nahnilé maso a jde si lehnout, protože navíc nemá energii, kterou mu to shnilé maso nedá. uvádim extrém, ale trošku cejtím, že na tom něco je. takže my řekneme, pane jestli jste si při tomto způsobu života ušetřil na dialýzu, tak ok, jinak sorry, máme tu frntu manažerů, kteří táhli naše HDP a byli takoví idioti, že se udřeli?

Morálka kapitálu - 9. 6. 2011 - Lukas B.

1. ech, vyhodili jsme to dveřma a leze nám to oknem? co? přece oblíbená teze, že jediná opravdová práce je těžká fyzická práce rukama (já jsem horník a kdo je víc) a že "kancelářskej" nemůže být unavený a vyčerpaný a že má po práci fůru času.
2. nikdo nechce chudým dialýzu zakazovat (a zrovna dialýza je blbej případ a je to na hraně toho nechání chcípnout na chodníku před špitálem). jde o to, že na některé luxusnější zákroky či terapie (typu keramicko-nerezový kyčelní kloub) se bude připlácet, a bude volbou každého soudruha, jestli se (komerčně) pojistí, bude držet finanční rezervu pro případ nouze nebo bude kupovat dovolené a plazmové televize, chlast a cigarety. stejně tak, jako za za peníze vstup do sauny, fyzioterapie, vitamínové tablety, ovoce a podobně (tedy věci nepochybně zdraví prospívající).
3. šárko, promiňte mi prosím osobní otázku: kolik Vám je? zkusila jste si někdy skutečnou nefyzickou práci?

Morálka kapitálu - 9. 6. 2011 - Šárka

1. můj příspěvek nebyl zaměřen na rozdíl náročnosti práce v kanceláři a horníka. ale je prostě statisticky průkazné, že např. sportují více lidi s vyšším vzděláním a "duševně" pracující než lidi vzdělaní méně a pracující rukama. myslím, že obě skupiny se potřebují vzájemně, tak nějak nevím co s morálkou, že pro jednoho bude pojištění dostupné a pro druhého ne.
"bohatý" (a je jedno, jestli je geniální řemeslník, umělec nebo manažer) dostane už druhou výhodu - má prachy na to zdravě žít a je jeho osobní volba, že dál maká a huntuje se, místo aby s postupem věku myslel na své zdraví. bude mít ještě možnost mít pojištění.

dělník nebo prodavačka tuto volbu většinou nemá a my chceme aby pracoval, protože jinak ho čeká pracák a soc. úřad, a systém bude zatěžovat taky. takže pokud ho chceme nakonec ostrouhat ještě v nemocnici, je to vaše volba, ne moje.

2. dialýzu jsem použila jako příklad. myslím, že je dobrý právě proto, že je určitě taky velmi drahá, protože probíhá kontinuelně a předpokládám, že je do určité míry související se způsobem života (o tom ale nechci vést diskusi). jestli chcete použít kloub, nemám tucha, tam bude např. levnější alternativa se železa, která se bude muset měnit a bude blbnout. takže nepojištěnec bude absolvovat operaci víckrát a bude invalidní, protože mu to neumožní jeho původní práci? Ok. já to ale nechápu, proč. vás by napadlo se pojistit ve 20 třeba na keramicko nerezovej kloub? mě ne. pojišťovnám v tomhle ohledu moc nevěřím, že by až tak mysleli za nás.

nejsem znalec zdravotnictví, ale myslím, že cesta pojištění je riskantní, když už platíme šíleně nákladný státní zdravotnictví, plaťme i výzkum a péči takovou, která udrží v kondici CO NEJVÍC lidí, ne ty BOHATŠÍ. ty ať se staraj hlavně na svoji odpovědnost, když o ní tolik vykřikujou tady v celé diskusi ohledně dluhů tak proč se to netýká i zdraví.

3. bude mi třicet a netuším co myslíte nefyzickou prací, mě by spíš slušelo asi dělat fyzickou práci (tu jsem si nějak moc bohužel nezkusila). názory mám tedy nabyté z kanceláře mladých kolegů vysokoškoláků, kteří určitě mají informace jak se starat o své zdraví a mají na to prachy. ty prachy co jsou za stresovou práci jsou za ní proto, aby člověk nejedl ještě k tomu nejlevnější polotovary a aby takovou práci nemusel dělat celej život a moh si dovolit aspon jinak klidnej život. takovým lidem je svůdné být totálně pravicový ale je dobrý se stýkat i s jinejma lidma.

na závěr DOTAZ PRO VŠECHNY DISKUTUJÍCÍ na straně pravice:
kdo pojistí a zda nadstandardně vrozeně nebo od malička tělesně a mentálně postižené lidi, žijící již tak pouze z veřejných prostředků? to je jediný případ, za který si oni opravdu nemůžou, jsou i případy, kdy za to zřejmě může lékař porodník. nejsou to právě oni, kdo často extrémní lékařskou péči nejvíc potřebují? udělá to stát tedy my všichni? anebo se budeme pojišťovat proti postižení svých dětí? šlo by vlastně i pojistit předem vlastní dítě že se nepřipojistí? že na to nebude mít peníze? ze začátku by mohly být slevy pro první zákazníky, tak bych to nerada prošvihla.

Morálka kapitálu - 9. 6. 2011 - fafnir

Šárka
Bohatý řemeslník,umělec,vědec se o své bohatství zasloužil svou prací,ten chudý má také možnost lépe pracovat.
váš bod 2.Ledviny vám mohou odejít i po běžné chřipce,za toho vámi obdivovaného režimu,kdo byl v důchodu na dialyzu už neměl nárok.nes jsou jiné možnosti dokonce si ji dělám sám.
k vašemu bodu 3.bude mi třicet a netuším co myslíte nefyzickou prací, mě by spíš slušelo asi dělat fyzickou práci (tu jsem si nějak moc bohužel nezkusila).
Za bolševika jsem směl studovat až po vyučení a 5 letech práce a napravení dělnickým kolektuivem.Na rozdíl od vás znaám obojí.Sice jsem byl z práce také unaven,ale jen fyzicky a to jsem měl D 8 nejvyšší dělnickou kvalifikaci potvrzovanou zkouškami,ale že bych přišel domu a padnul,tak to určitě ne.Ještě mi zbyl čas na sport,i zábavu ,později i na distanční studium.Tak tady nemalujte Dickensovské marxistické obrázky.Je to od vás ubohé,zvláště když ani netušíte o čem mluvíte.
Otázka,podle vás dělníci,nebo řemeslníci jsou jiní lidé?Vážená,já znám spoustu instalatérů zámečníků a elektrikářů,kteří začínali sami nebo ve dvou,a po 10 letech práce měli firmy s více zaměstnanci,a jsou to,čemu vy možná říkáte bohatí lidé.A konec konců sám jsem byl dělník,než jsem vystudoval.Je zajímavé jak vy levičáci pohrdáte dělníky ač se jimi stále oháníte.
A pojišťovat se proti postiženívlatních dětí.Proč ne,když se mi narodily děti,do týdne po narození měli svou pojistku.Dřívější produkt nebyl.Každý zodpovědný člověk své děti pojistí.
Dodatek,jak zřejmo,jsem pravičák,a na rozdíl od vás jsem byl do ukončení studia fyzicky pracující a nikdy jsem se za to nestyděl,nikdy jimi nepohrdal ani z nich nedělal nesvéprávné ubožáky tak jako vy.

Morálka kapitálu - 10. 6. 2011 - Šárka

fafnir,

to zda má každý stejnou šanci být bohatý nechám stranou - jistě nějakou šanci možná, ale předpoklady a výchozí situaci určitě ne a určitě ne v 18 letech kdy je najednou za sebe plně zodpovědný. předpoklady z rodiny nejsou ani trochu stejné ani lidské vlastnosti. vaše děti mají pojištění od narození, určitě ne všechny.

dokud máme systém kdy učitelé v státní MŠ berou deset nebo patnáct tisíc hrubého nemusíme se bavit o dělnících. a učitelé dosáhnou průměrného platu po 33 letech praxe?? jistě mají šanci dělat něco jiného, ale do té doby učitelé MŠ na nadstandard určitě mít nebudou. pěkný obrázek společnosti.

my dva se nedomluvíme protože máme odlišné vnímání slov vaše alergie na moje použití slova "dělník" převyšuje moje vyjadřovací schopnosti dosazujte si učitelku v MŠ.
já napíšu /bohatý - a je jedno jesli umělec, řemeslník nebo manažer/ a vy mi mravoučně dáte příklad řemeslníka který má firmu. tak však to píšu ne - třeba řemeslník? tak se vždycky nadechněte, před tou odpovědí. a nevkládejte mi do mysli pohrdání dělníky, vy jste se snad zbláznil - nevěděla jsem že je to politicky nekorektní slovo. já vás za opačný názor taky neodsuzuju, tak mě nenapadejte. odsuzuju vás jen za to fanatické bránění svého názoru jako jediného existujícího.

taky kamarádím se zahradníkem co je vegetarián, jí pohanku, sportuje a je výrazně víc fit než my kancelářský, ekologii a sociální myšlení neřeší (abyste ho hned nehodil na kompost), ale až se mu něco stane, a dojde na zaplacení lékařského zákroku na který nebude mít nárok, tak na něj mít z té své vejplaty nebude, přestane moct dělat svojí práci a bude namydlenej.
kdo dělá v kanceláři, má např. mnohem větší šanci že s většinou zdravotních komplikací může pracovat s jistými omezeními dál. např. při té dialýze, pokud já vím se do kanceláře chodit dá. znám pána co dělal na úřadě až do transplantace a po zotavení zase a stavebního mistra stejné věku, pro kterého to samozřejmě byla pracovně konečná.

proto si myslím, nikoli že bych někým opovrhovala, naopak, že některými zdravotními komplikacemi jsou lidi fyzicky pracující ohroženi už tak víc (a na "úkor" těch ostatních kancelářníků, protože někdo to dělat musí). (1/ vyšší riziko úrazu, opotřebovanější organismus (i ta chřipka má pak horší důsledek pro namáhané tělo), 2/ následná nemožnost výkonu stejného povolání a menší možnost rychlého přestupu jinam, 3/ většinou menší objem volných prostředků po dobu práce a hlavně potom následkem ztrát příjmu )

jestli vy jste chodil po práci do loděnice, nebo ne, nezlobte se, a které D jste měl (myslíte že mi to něco řekne? :-) - pokud se bavíme v obecné rovině, je úplně jedno i když to sem budete psát padesátkrát dokola, aby každý věděl, že jste za bolševika nemoh studovat a kam jste to dotáh.

x

moji závěrečnou otázku - vlastně jedinou jste také neodpověděl. tedy ano, pokud by to šlo, pojistil byste asi nadstandardně děti proti jejich postižení a neschopnosti platit si nadstandardní pojištění. kromě toho, že to jistě neudělají všichni rodiče, a pykat bude to dítě (to se mně u zdravotnictví nelíbí) doporučuju pojistit je taky proti neschopnosti zaplatit takové nadstandardní pojištění proti jejich neschopnosti v daném případě pojistit jejich vlastní děti. tou dobou už to bude jistě dost drahé a nedostupné zboží .-(

já tohle dělat nebudu a budu prosazovat spíš myšlenku rovnostářského přístupu ve zdravotnictví, zdravý životní styl související se zdravým životním prostředím, tolerance k druhým a možnost volby druhu povolání svých (snad) budoucích dětí ne podle výše příjmu.

a v tomhle je mezi námi rozdíl. třeba kdyby vám bylo dnes 30 a mě /60?/ by to bylo naopak, já to za sebe nevylučuju.

PS: za zavilé čtení environmentálního newsletteru s vašimi již pevně utvrzelými protizelenými názory máte mou konsternaci a přeji pevné zdraví.

Morálka kapitálu - 10. 6. 2011 - fafnir

Šárka
začnu od konce.Rovnostářský styl a volba povolání.Proč si myslíte,že jsem v tom vašem rovnořtáském stylu šel do učení?Protože jsem měl nevhodný třídní původ.
Co se týče rovostářství ve zdravotnictví.Tu dialyzu jsem jmenoval úmyslně,za socialismu důchodci už na ni neměli nárok,natož na transplantaci.Totéž bylo u onkologických onemocnění.Mojí matce dokonce zabavovali léky,které jí posílali známí z Anglie,prý je jakodůchodkyně už neperspektivní.
Co se týče vegetariánství.Kdo vám řekl že je to zelený postoj,a zdravý životní styl.Vždyť se oháníte stále přírodou,a člověk je nějaké to desetitisíciletí všežravec.To vy jdete proti přírodě.
A co se týče pojištění.Jsem v důchodu a platím si ho a platit budu,budeli.Raději oželím nějakou dovolenou,ale chci mít po operaci klid a být sám na pokoji než mezi různě hekajícími lidmi,a sám je tímtéž rušit.Závěrem,vy pojmem solidarita podporujete neschopné a líné,a potlačujete ve jménu kolektivismu individualitu.Jistě máte na svůj názor právo,avšak nemáte právo to nutit jiným lidem.Ten váš kolektivismus byl od samého začátku prosazován Gilottinou a pokračovali v tom všechny levicové režimy,jak naci tak komunisté.A tomu je třeba se tvrdě postavit.

Morálka kapitálu - 11. 6. 2011 - Aleš

Přesně tak fafnire , lékaři a sestry dokonce museli podepsat že nebudou mluvit o poměrech ve zdravotnictví. Například o tom v kolika letech umírají horníci z uranových dolů atd.

Morálka kapitálu - 12. 6. 2011 - Šárka

vy ekologii považujete za odnož nacismu (také jeden příspěvek v diskusi na ekolistu); volná volba povolání a co nejrovnější přístup ke zdravotnictví je zase hned komunismus.
proč myslíte, že já svůj názor chci nutit, a váš názor pokud je u moci není vynucován?
u moci je teď názor více váš a v opozici můj a ve většině normálně uvažujících lidech se oba perou a hlasovali by pro kompromisy. jen vy jste si celkem jistý co a jak.

Morálka kapitálu - 12. 6. 2011 - Aleš

Je krásné říkat že jste pro rovnostářský systém , ale výsledku tedy musíte říct komu vezmete lepší zdravotní péči - těm co celý život pracovali a snažili se. Má s takovým člověkem pak ve stáří společnost zacházet stejně jako s tím alkoholikem a feťákem od vedle co se jen celý žívot válel. Já myslím že. Každý je více či méně pánem svého osudu jen velmi málo lidí má tak mizerné genetické předpoklady že jsou všestraně nepoužitelní. 9 z 10 lidem co nemohou za boha najít práci chybí jediné ochota na sobě přiměřeně a stále pracovat. Ten jeden člověk trpí těžší debilitou a prostě nemůže a ten jedinný má podle mého názoru nárok na solidaritu ostatních. Těch 9 potřebuje jen motivaci a tou jsou nižší dávky , nic jiného pak to jde.
Co se týče toho Vašeho zahradníka , pak já ho přeci nenutil aby dělal zahradníka , může jít do rekvalifikačního kurzu a může dělat zedníka a mít peněz dost za několik let mít svojí vlastní firmu třeba - nechce a to jako já mu mám svojí prací zvyšovat jeho životní uroveň proč ? Protože ho jeho práce baví proto ? nebo proto že zahradníci jsou neoprávněně špatně placeni a společnost by je měla nějak protěžovat. Další kategorie je učitelka na ZŠ , mylím ta s titulem. Kolik mají za hodinu skutečně odvdené práce - 200 korun, 230 ? cca a nedělejte ze mě hlupáka s přípravou. Kdybych učil na střední dělám jí maximálně 2 roky a pak tu fyziku nebo matiku popř. odborný obor můžu učit do důchodu. Na ŽŠ je novinek ještě méně.

Lidé, kteří jsou dnes v bezvýchodné situaci se do této situace dostali sami svojí volbou - Jo když se někdo vyučí prodavačkou a pak se nechá v 19 zbouchnout místním ožralou, pak je skutečně v bezvýchodné situaci. Ale za to nemůžou ostatní odpovědní lidé ani stát. Úspěšní lidé se prodavačnou neučili oni dřeli celá léta na školách a mnohdy studovali při zaměstnání.
Osobní odpovědnost to je to co lidem chybí. Mít se dobře chce každý , ale roky kvůli tomu dřít a žít za pár korun to se nikomu nechce , pak nastupuje závist vůči těm , co se něco naučili a stali se odborníky v nějakém oboru nebo vybudovali vlastní firmy a teď se mají dobře. Jo každý nemůže být dobrý , každý nemůže být schopný, ale většina lidí má ve svém výkonu silné rezervy a mají tendenci se je využívat tím méně čím více jim to systém umožňuje, proto každý krok směrem k zhoršení situace těchto lidí vítám pozitivně a to proto, že "potřebných" pak bude méně !



Morálka kapitálu - 13. 6. 2011 - Šárka

píšu tady svůj názor pouze ke zdravotnictví, nikoli o celém systému. tam jsem pro použití dostupné léčby v rozsahu a dle parametru, aby zůstalo zdravých, "funkčních" a přeživších co nejvíce obyvatel co nejdéle. provedení toho a určení hranice - co bude určeno a v jakém poměru na výzkum, prevenci, fungování systému, léčbu farmaky, léčbu jiným způsobem budu těžko rozhodovat, protože o konkrétních číslech vím asi tolik jako vy, takže předpokládám v podstatě nic. kromě toho, že všude v západním světě funguje nekontrolovatelná faraceutická lobby jsem přesvědčená, že určitá hranice existuje už dnes, určitě existují léky či terapie které nejsou předepsány všem/ nebo vůbec nikomu z důvodu peněz nebo dostupnosti materiálu (transplantace) a operace, které nepodstoupí všichni ve stejném termínu, ale někdo. jenom se o tom nemluví, asi proto že to je trochu nepříjemné téma. bude to morálnější když to bude placené?
btw je vidět že o učitelské profesi toho víte hodně, a že k ní máte úctu, hlavně např. o administrativě s tím související. ono většina státních zaměstnanců se může dost ve svém zaměstnání flákat když na to má morálku, bylo by bezva aby takových bylo co nejvíc - zahradníka nechme bejt, může se rekvalifikovat to já vím - on se kvalifikuje ve svém oboru velmi dobře, a uživí se, ale je tu ten problém jeho 18-30, kdy to tak neni/nebylo a 50 a více, kdy už to dělat těžko bude tak efektivně. protože k tomu většina lidí takto za posledních pár let přistoupila a rekvalifikovala se, stěžujeme si že nemáme dobré řemeslníky. všichni šli na práva a ekonomku a máme se teď mnohem báječněji jak máme právo a ekonomiku v cajku. proto bych lidem, kteří pracují rukama, mají platy těm pracím odpovídající i neodpovídající, ráda dopřála zdravotní péči stejnou a rozhodně je nehodila do jedné hromady s lidmi co nepracují účelově dlouhodobě schválně, což se stane pokud bude péče placená.
důvody proč si myslím, že ve zdravotní péči bychom se měli navzájem mezi sebou rozdělit jsem popisovala výše (myslím tím, mysleme na své zdraví když můžeme a máme na to - vzdělání, prostředky a nechtějme pak naopak my, aby stát na nás myslel víc, když jsme přece tak odpovědní - což jsme prokázali tím, že jsme se rekvalifikovali či více pracovali a vydělali víc než utratili).

Morálka kapitálu - 13. 6. 2011 - Aleš

NE vy je právě hážete do té hromady , která nikdy nic nedělala , protože bohatší lidé si zaplatí na soukromé klinice cokoli. Jenže tohle si člověk s průměrným platem dovolit nemůže, ale mohl by si připlatit v rámci svého pojištění na něco lepšího , pokud si ani to nemůže připlatit je na tom přesně stejně jako ten alkoholik od vedle co celý život nic nedělal. Váš humanismus je dojemný ,ale výsledky jsou takové , že lidé běžně nedostávají na své onemocnění dostupnou léčbu a nemohou si na ní ani doplatit , maximálně mohou jít na soukromnou kliniku , která nejede na pojišťovnu a tam dotanou vše - jenže na to má tak 2% populace.
Příkladem je třeba očkování dětí. Máme asi 6 dětských nemocí s veráškou (spalničky , přiušnice , zarděnky , neštovice, 5,6 nemoc) , proti 4 existue očkování. očkuje se proti 3 , když si chcete zaplatit i plané neštovice , pak není možnost si připlatit na rozdíl mezi státem hrazenou 3 valentní vakcinou a 4 valentní vakcinou, ale zaplatit celou cenu 4 valentní vakciny + aplikaci. Výsledkem je vysoká cena očkování proti planým neštovicím. Pro většinu lidí je tato cena tak vysoká že očkovat své děti nedají. Stát na tom prodělá ,protože děti onemocní neštovicemi , léči se na pojišťovnu a platí se jejich ošetřovatel. Teď mi řekněte jedinný důvod proč si nelze připlatit za nadstandart , ale pouze koupit soukromě a zaplatit celou látku včetně aplikace. Kdo by se měl díky tomu hůř ?? už chápete.
Ten důvod proč to nejde je závist , dnes má málo-kdo tolik peněz aby si zaplatil lepší zdraví , ale se zavedením nadstandartů by na lepší péči dosáhly řádově miliony lidí , ale ne nezaměstnaní a lidé neodpovědní co si nedělají rezervy - vesměs voliči ČSSD a komunistů. To je pravý důvod toho , proč jsou levicové strany proti , oni nechtějí nic pro své voliče , ale hlavně aby nedostal něco navíc někdo jiný o to jim jde a jejich voličům taky. Já nemám tak nemá ani soused a o tom to je.


Morálka kapitálu - 13. 6. 2011 - Šárka

předně mě nejde o humanismus prvoplánově, já prostě budu radši polochudá a v bezpečí, relativním, než bohatá v uzavřeným baráku vozit děti do soukromý školy mezi gangy lidí co nemají co ztratit anebo mezi sirotky vůči kterým budu mít špatný svědomí (přeháním). to je princip levičáctví v mém podání, taky sobectví ale na jiný bázi. závist v tom roli hraje taky, ale ta v lidský společnosti moc dobrýho nenadělá a je celkem přirozená takže je s ní třeba počítat.
zpátky k diskutovaným ideím.
proč se to vlastně řeší: vzhledem k tomu, že jsme přestali chtít žít na dluh (pomiňme všechny související fakta jakože neefektivní způsob na dálnice a jezy a jejich údržbu máme a na zdravotnictví ne) jsme se rozhodli zvyšovat finanční podíl na základní zdravotní péči. dokonce jsme to neudělali zvýšením pojištění ale zavedením poplatků - to více penalizuje chudší lidi, protože jsou fixní a ne v poměru k příjmu a nemocné lidi, kteří zaplatí víc. buďto to bude takto pokračovat a v určité chvíli to bude neúnosné a začne být na místě povinnost platit zdravotní pojištění zrušit a naopak možnost zvolit různou výši a standard. to nemůže vést k ničemu jinému než že chudší lidé a jejich děti budou nemocnější a bez pomoci a není možné rozlišovat kdo se do té kategorie dostal smůlou nebo svým zaviněním. zkrátka peníze začnou hrát opravdu naprosto definitivně klíčovou roli, nikoli osobní zodpovědnost - osobní zodpovědnost dovede člověk k rozhodnutí vydělat co nejvíc peněz a nikoli dělat co umí nebo co ho baví.
jaká by byla výše takové pojistky je pak otázka, stejně jako seznamy těch služeb které by byly v dané hladině. trefit zrovna nemoc, která člověka postihne, věřit pojišťovnám, že se nebudou vykrucovat, zkoumat s kým má kdo smlouvu a co vlastně zahrnuje u akutních opatření, která pojišťovna zkrachuje a kdo za ni ručí..
důvodem proč je nebezpečné odstranit státní systém zdravotnictví a zavést soukromý s pojištěním, různými standardy není závist ale to, že pak dojde k odlivu kapitálu a tím i kapacit k tomu nadstandartu ze státního sektoru. nevěřím, že by tedy tento přístup umožnil zachovat stávající úroveň státního aparátu. vedl by ke zlepšení pro bohaté a zhoršení pro chudé.
vámi zmíněný příklad neznám - proč rodiče neočkují nic raději než 3 valentní když se bojí že pak děti dostanou neštovice? pokud je to nějaké rizikové je to jen nablblost systému či něčí lobby nikoli principielní důvod to měnit.
fafnir jmenoval jako nadstandard samostatný pokoj, který může mít v nemocnici. to je ale samozřejmě něco trochu jiného, tam je jasné, že těch nadstandardů může být xy na kolik lidi budou mít, a ostatní to nepoškozuje když leží po 3,a vedle jsou tři samostatné pokoje, ale šlo by si v případě lepšího pojištění taky předplatit přednostní ledvinu?

Morálka kapitálu - 13. 6. 2011 - Aleš

OK Já vám rozumím, chcete životní jistotu, já Vám jí dám jedinná Vaše jistota do budoucna je smrt. Vše ostatní je více či méně nejisté. Pokud chcete být raději malá a polochudá a v relativním bezpečí , pak jste na nejlepší cestě k tomu, že se budete celý život něčeho bát. Já jsem třeba vždycky věřil tomu , že i neúspěch je lepší než být při zemi a nic nezkusit prot se nebojím přiměřeně riskovat. Takže místo termínovaného účtu , který máte asi Vy já mám akcie. Na Vašich úsporách vydělává někdo jiný , Vám to vyhovuje mě ne , proč bych měl někoho nechávat na sobě vydělávat , když mi to nic nepřináší.
Ale vraťme se ke zdravotnictví zrovna dneska jsem potřeboval vyšetřit, tak jsem zavolal řekl že buďto mě vezmou hned nebo příslušné vyšetření absolvuji v soukromém zařízení ti lidé berou od pojiš%toven velké peníze tak ať se snaží , jsem přece zákazník . A vidíte nemusel jsem čekat 14 dní na vyšetření měl jsem ho za půl hodiny. Někdy si kupuji část zdravotní péče mimo pojištění, když mi to ušetří čas nebo když nejsem spokojen s úrovní státního zdravotnictví. Mrzí mě , že jste nepochopila ten příkad s očkováním prostě stát Vám dá 3 valentní vakcinu zadarmo, když chcete 4 valentní musíte si jí zaplatit celou a ne rozdíl ceny mezi 3 a 4 valentní vakcinou už chápete ?
příklad 3 valentní stojí 1000 4 valentní 1400. Vy máte platit 400 , ale ve skutečnosti platíte 1400 ! 2 dávky = 2800kč místo 800. Za 2800 si nechá očkovat dítě proti neštovicím jen málo kdo za 800 by to udělalo násobně více lidí.

Jinal jestli si myslíte že všichni jsou léčeni stejně tak na to zapoměňte. Když máte známé zařadí Vás do programu a dostanete zcela jinou léčbu než standartní pacient. 9 z 10 ti lidé zemře na rakovinu plic, ale Václav Havel při své chatrné konstituci a věku přežil jakýž to šťastlivec , když to samé potká Vás tak nemáte šanci. Už jen proto, že něž to u Vás zjistí není už dávno operovatelné. VK si po výměně kyčlí lyžuje v krkonoších. Běžní lidé jsou rádi že chodí - to jsou právě rozdíly v následné péči po peraci. Ale to nejsou jen politici , to jsou všichni bohatší lidé. Máte prostředky ke zpomalení stárnutí , silnější rozvoj mozku u dětí.
Jen to všechno stojí nějakou tu korunku buď jí máte nebo prostě nedostanete nic. Bohužel dnes si můžete oficiálně zaplatit buďto vše nebo nic výsledkem je horší zdravotní péče pro každého. Ono totiž vyděláte i na tom že někdo jiný má lepší zdravotní péči než vy , když bude vedle Vás očkovaný člověk proti chřipce nebo žloutence typu A , tak tu žloutenku nebo chřipku od něj nechytnete ani Vy. Když si část populace bude platit dobrou péči v nějakém oboru , třeba endoprotézy ve skutečnosti zaplatí vývoj nových materiálů ,které se pak stanou standartem pro každého. Ve skutečnosti na tom prostě vydělají i ti chudí, jen ta závist a umět domyslet souvislosti.

Jinak dálnice a Jezy jsou investice , které vydělávají. Investice do zdravotnictví zejména lidí v důchodovém věku jsou peníze do spotřeby (nejlevnější důchodce = mrtví důchodce) , aby jste mohla něco spotřebovávat musíte mít něco co vydělává. A to jsou ty jezy a dálnice. Pokud omítáte to co vydělává , pak nemáte na tu zdravotní péči a na mraky ostatních věcí. Jinak žití na dluh je krásné , ale dlouho to nevydrží. Odboráři klidně mohou zablokovat celou Prahu , ale věřitelé budou chtít své peníze zpět a názory odborářů mají vcelku nulovou hodnotu buďto musíme zastavít zadlužování a růstem daní, které zastaví růst HDP nebo udělat jiná opatření, která umožní srovnat bilanci státního rozpočtu a ty jsou v podtatě tyto - nahnat lidi do práce novelou zákoníku práce, sociální reformou, a věkem odchodu do důchodu a dále pak zmenšit množství služeb , které stát poskytuje.
Menší stát = méně korubce

Jistě že zdravotní poplatky penalizují chudší lidi , jenže ono to jinak nejde, když máte systém že jedni platí a druzí využívají jeho služby , pak vám roste raketově poptávka do nekonečna. Můžete zvyšovat daně , ale upozoňuji Vás , že když stát zvedne daně nad určitou mez , pak lidé přehodnotí svoje ekonomické aktivity tak aby jim to vyhovovalo a ve výsledku to bude znamenat, že zaplatí mnohem menší daně státu a naopak budu více poptávat jeho služby. Jen málo lidí v populaci je ochotno pracovat pro obecní blaho , proto je socialusmus tím rovnoměrným rozdělením chudoby - on se nikdo pořádně nesnaží.

Dám Vám příkad, když vyděláte 20 tisíc a Váš můž 35 tisíc , A najednou máte dát 25 tisíc na daních , protože jste bohatá rodina co to má všechno zaplatit. Asi si rozmyslíte jestli dáte 6 tisíc měsíčně ženě za vyzvednutí dětí ze školy a hlídání do Vašeho příchodu z práce nebo jestli nepůjdete raději na sociální podporu s vědomím že zpadnete do zcela jiného daňového pásma.... Najednou zjistíte že díky tomu že jste doma měsíčně ušetříte ne 6 , ale 17 tisíc ( doprava ,stravování , hlídání , vaření, daně) a Vám už se prostě pracovat nevyplatí. 9 z 10 ti lidé v tomto okamžiku přestane pracovat. Svobodný člověk třeba přijde na to , že v USA jsou lepší příležitosti nižší daně než v ČR a "na čas" se tam po studiích odstěhuje. Proto když stát zvedne rasantně daně - zničí ekonomiku , protože demotivuje schopné lidi.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - jonáš

Že "dálnice a jezy jsou investice , které vydělávají" je asi nějakej axiom. Platil byste za kilometr svezení po dálnici reálnou cenu? Jen z investičních nákladů a očekávaný životnosti vychází u zatíženějších jako je D1 cca 5 Kč/km pro průměrné vozidlo, u méně zatížených tras klidně i 10 Kč/km. Dokud nejsou provozovány v ekonomicky soběstačnym režimu, tak je "vydělávání" jen chiméra pokrokářů.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Mám obavu, že se tu diskutuje o relativně nepodstatných věcech a zapomíná se na to důležité. Dnes si podnikatel velmi uvědomil cenu spolupráce s politiky, kteří mu mohou dohodit státní zakázku nebo zadotovat jeho obor podnikání. A najednou tím vzniká vír v peněženkách všech lidí a nejvíce to pociťují ti sociálně slabí. Toto je základní příčina našich současných vážných problémů a omezování sociálního státu, protože spolupráce mezi politiky a podnikateli vyžaduje stále více peněz pro korupci a již není odkud brát - privatizace jako zdroj příjmů nenávratně vyschla, další zadlužování již není možné, ale peníze na stále rostoucí spolupráci jsou potřeba - jediným zdrojem zůstaly peněženky lidí.

Pokuste se, prosím, milí diskutující, zaměřit na tento aspekt a myslím, že se vám začnou zdát vaše půtky směšné. A k tomu je jen třeba přidat, že současná nesystémová prokorupční politika pro ekologii, klima či OZE do toho ohně přilévá olej z pořádně velkého sudu.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - jonáš

No hještě jdete málo do hloubky. Opravdu prozíravej podnikatel si předevšim cení toho, že mu poslanci píšou zákony na míru, že mu Kalousek sníží zdanění na úkor těch "méně schopných" a že takto těžce vydělanej kapitál může poté vládě půjčovat na zajištěnej úrok. Prostě samý dobrý perspektivy a životní jistoty .. korupce nebo třeba i rozkulačení původně parkových ploch na developerskou výstavbu, to už je jen taková ta třešinka na dortu.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Jiří Svoboda

To bychom, samozřejmě, mohli popsat tisíce stran příklady. Jenže jak tento zoufalý nárůst začít efektivně brzdit? Vždyť když tento problém pojmenujeme a jasně vysvětlíme, skoro nikdo nereaguje. Skoro nikdo nechápe jeho závažnost. To jsme pak k jeho řešení na hony vzdáleni. A NGO se nepřipojí, ty ze současného korupčního prostředí také profitují tím, že na zakázku pro něco lobují (oni to však považují za práci, za kterou dostanou zaslouženou odměnu).

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Aleš

Všechna ta korubce to je tak 10 mililiadr ročně a na nulu to omezit nejde jenže Vy potřebujete 150 miliard ročně. Typický příklad korubce jsou stravenky , režijní jízdenky , úlevy na daních. Hloupost populace představují dotace , do zemědělství do OZE dvojí DPH - ztráty díky dotacím jsou vyšší než vyplacená částka , protože se s těmito statky zachází nehospodárně a něco jiného je dražší než by mělo být což zase znamená nehospodárné šetření.
Jinak co se týče dálnic, pak dálnice vyplatí , protože ty dálnice ekonomicky rozvíjejí danou oblast a tím zvyšují danňové příjmy , ty příjmy pak řádově převýší náklady na stavbu dálnice. A to nemluvím o zvýšení životní urovně obyvatel.
Přesvědčení, že se peníze někde najdou a že jsou je pěkná blbost. Nejsou a nenajdou se. Je to jen lákadlo na blbce , aby volili levici , která jim slibuje že někde bezbolestně vykoouzlí těch 150 miliard , které každý rok potřebujeme. Nevykouzlí - Taková je prostě realita. Ty peníze se dají jen ušetřit nebo vydělat, jak to udělat o tom jsem psal výše. Vše ostatní jsou pohádky pro dospělé děti.





Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Ale ta výše korupce může být opravdu jen 10 miliard, ale její důsledky v předražení mohou býti ony hledané stovky miliard ročně právě díky Vámi zmiňovaným dotacím či podporám (OZE, či Zelená úsporám) a předražením státních zakázek. Ty peníze jsou vytaženy přímo z našich kapes a prakticky bez užitku jdou do kanálů, protože z toho žije spousta parazitů. A předražení státních zakázek? Vlastní výše úplatku je jen zlomek z předraženosti zakázky - a to je to, co platíme navíc, ne pouze ten úplatek.

Takže závěr: korupce ve výši X způsobí společnosti (lidem) škodu řádově 20X. Toto jsou peníze, které není třeba vydělat ani ušetřit na spotřebě. To jsou naše peníze, které za řádově 1/20 jejich výše jsou ochotni naši politici vylívat do kanálů. To je hyenizmus nejhrubšího zrna provádět zisky na úkor mnohonásobně vyšších ztrát bezbranných anonymních lidí. Koneckonců toto je i princip podpory fotovoltaiky, což nás vyjde na půl bilionu.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Aleš

Jo máte v něčem pravdu , ale FV nebyla žádná korubce to bylo přání občanů - ten zákon udělala ČSSD KSČM a napsal ho Bursík , tyhle strany mají dnes podle průzkumů velkou popdporu veřejnosti , takže politika OZE je přání lidí. ( propaganda dělá své)
A to platí ne jen u nás odmítnutí Atomu je pro Itálii ze střednědobého hlediska velký problém a ohromující ekonomická ztráta, ale lidé oslavují. Prostě když si to přeje vetšina populace tak se tím nená nic dělat.

Navíc stát investuje neefektivně a čím dál je zdroj peněz tím neefektivněji jsou využity to je dávno známe , nejhůře jsou využívány evropské peníze , pak peníze státu , obce hospodaří lépe dle velikosti směrem dolů. Čím větší daně , tím větší podíl neefektivně využitých prostředků ve společnosti.
Například důchody by měl stát zajišťovat jen pro nemocné lidi a vybírat na to peníze formou sociální daně. ostatní ať se pojistí nebo nepojistí... je přece každého věc jak se zajistí na stáří.
Zdravotnictví to samé nejvíce poptávají zdravotní péči státní pojištěnci a stát za ně platí tolik kolik sám uzná za vhodné = nejméně ze všech pojištěnců. Proč má existovat nějaká státní pojišťovna.
A už vůbec nemluvím o podnicích typu Budvar proč má stát vyrábět pivo ?
A jestli něco má být v evropě společného tak by to měla být armáda... ( proti sousedům už dnes armády nemáme, takže národní armády jsou nám k ničemu - co si budem povídat je to tak)

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Pepa

Aleši, bohužel pan Svoboda má pravdu ve všem.
Tady nejde o to, kdo co předložil z hlouposti, či jisté motivace.
Nevím co je horší.
Tady jde o to, co ostatní dobře placení, jak sebe sami nazývají,odborníci dělali?
Taky zapracovala hloupost,nebo pozitivní motivace.
O tom dalším nemá cenu diskutovat.
Proč má stát vyrábět pivo?
Proč neuvedete výrobu elektřiny?
Již feudálové si hlídali monopol na výrobu a prodej alkoholu , protože na tom nemohli prodělat
Vy za své názory nemůžete, tak jako dříve komsomolci, protože nemáte všeobecný přehled,zejména historie.
Pozor na sluníčko,ať nemáte úpal, či úžeh.


Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Lukas B.

důkaz úporným tvrzením :)

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Aleš

Politika není o odbornosti , ale o volebním programu. Pokud by to bylo naopak nepotřebujete ani politiky ani volby ani volební program. Lepší alternativa k tomu co taky je může přijít teprve tehdy až společnost bude po ní skutečně volat.
Pokud se bude věřit dotacím , křivým daním , výhody pro tu či onu skupinu lidí a všemocnému státu dalším bludům bude to tady pořád stejné.
Výroba el. enegie není 100% v rukou státu. Ale na rozdíl od Budvaru na tom stát vydělává na Budvaru nevydělává nic, tak proč to vlastnit! Ale tím nechci říkat že obhajuji nadpoloviční podíl státu v ČEZU. Také se mi nelíbí že tady není otevřený trh pro nové investory , třeba do jaderné energetiky... ale to není nikde v EU , proto tady jsou takové ceny energií jaké jsou.



velký vůdce a odborníci. Podívejte se do historie jak to dopadlo.
Za to co se děje ve společnosti mohou lidi. Oni volí ty programy.



, stačí totalita odborníků a vše je OK. Jinak já za své názory nemůžu stejně jako Vy.



jestli jste si toho za 20 let demokracie nevšiml Vy historiku.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Pepa

Bohužel nemáte pravdu.
Politika je o odbornosti, protože volební program připravují odborníci.
Společnost nevolá po prosperitě?
Daňový systém je součástí volebních programů ….
Výroba elektrické energie není 100% v rukou státu, ale penízky se hodí, že?
Než něco napíšete o Budvaru, tak si to prosím ověřte, viz
http://budweiser-budvar.cz/o-nas/ekonomicke-informace.html
Opravdu, Vy za to nemůžete.
Učit se, učit se.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Aleš

Pokud Vím , pa za celých 10 let neměl stát z Budvaru ani korunu na rozdíl od ĆEZU ! Politika není o odbornosti - chemik řídí ministrstvo financí třeba. Volební programy připravují odborníci , jo ale tak na společenské mínění..
Dokonce ČSSD svého času podle něho kontinuelně upravovala svůj program. Víte co je to zastupitelská demokracie, to nemá s odborníky nic poslečného , jak může být někdo tak zabedněný jako Vy ?

Jo peníze se hodí ...
Vy také ne.
Jo Lenin Vám v hlavě zůstal... já vím.




Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Zde se musím zastat Aleše - volební programy a politika jsou sice vydávány za dílo odborníků, ale ti lidé rozhodně jako odbornící nepracují, protože politika je výslednicí sil vyvozovaných lobbistickými tlaky úzkých zájmových skupin a ti "odborníci" tam tvoří pouze neprůhledné křoví (případně tam jsou pouze namalovaní).

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - Pepa

V tom nejsme v rozporu, tím ale strany a „odborníci“ ztrácejí důvěryhodnost.

Morálka kapitálu - 16. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Ano, u mne se už tak stalo docela dávno a snažím se to jasně dávat najevo. Pokud "odborník" či politik kritické věcné poznámky shazuje se stolu, je to jasný důkaz diskutovaného jevu.

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - Pepa

Upřesnění
Lenin řekl, učit se 3x.
Kdo to řekl 2x?
Nemáte pravdu, že stát neměl z Budvaru ani korunu.
Nikdo nechtěl privatizovat ČEZ?
Když volíte takové strany, pak se nemůžeme divit, že jsme tam, kde jsme.
Já se na Vás nezlobím, Vy za to nemůžete.

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Řekl bych, že v rozhodovacích procesech v politice je to jakási směs nekompetentnosti, hlouposti, namyšlenosti, pohodlnosti a koneckonců i korumpovatelnosti, která velmi lehce podlehne lobbistický tlakům, které nakonec vše rozhodnou. Většina energie je pak vlastně věnována kamuflaci, že ta politika je výlučně dílem odborníků.

Jestliže za "odborníky" přijde lobista a položí na stůl hotové řešení přinášející profit těm odborníkům a politikům, odborníci na to řešení rádi přistoupí (vykáží to jako své dílo) a politici se těmi odborníky rádi zaštítí. Toť zhruba vše, jak to běžně funguje.

Morálka kapitálu - 16. 6. 2011 - jonáš

No obecně je odborníků spousta, takže není problém vybrat si mezi nima toho "správného" kterej vám potvrdí váš názor, že ;-)
Jinak za ty dotace do solárních parků bohužel bojovali docela jiný lobysti než nějaké zelené NGO. Stačí se podívat, které firmy se chystaj podat na vládu arbitráž. Tahle rozlišovací schopnost "cui bono" vám tak nějak furt uniká, přitom to je zrovna podstata tý "morálky kapitálu" - peníze nesmrdí.

Morálka kapitálu - 16. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Nevím, co mi uniká v rámci rozlišovací schopnosti "cui bono". Prostě ti solární ziskuchtivci využili zelené NGO k lobbingu a nějakou korunou to ohodnotili. Nebo jak to jinak v NGO podle Vás chodí? Tady se prostě lobbuje v zastoupení - je to efektivnější, lépe to vypadá a lidé více věří v čistotu těch akcí.

Copak fosilní lobby mohou přímo lobbovat proti jedinému vážnému konkurentu - jádru? Ti to musí dělat přes zelené NGO, slíbit jim pár vrtulí a FV panelů navíc a zbytek se po likvidaci jádra vykryje fosilními palivy, aby síť zůstala bezpečná. Až je mi těch zelených mozečků líto, k čemu se tak ochotně propůjčují.

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Aleši, musím zde stále opakovat, že kdyby byl zákon 180/2005 státní správou dodržován, tedy kdyby již v roce 2005 ERU striktně dodržoval podmínku o výši podpory odpovídající 15-leté návratnosti investice (tehdy ERÚ svévolně navýšil výkupní ceny o 30% - opřel to o vyhlášku 475/2005 jsoucí v rozporu se zákonem 180/2005), nikdy by k takto drsnému FV tunelu nedošlo! Zákon 180/2005 vzniklý z vůle lidu byl přijat v obstojné formě (samozřejmě se mu dá zoufale moc vytýkat), ale státní správa ho od začátku díky nátlaku lobbistických skupin nedodržovala. Nedodržování zákona státní správou je prapříčina toho FV tunelu, který nás příjde na půl bilionu - toto číslo buchom měli připočíst ke státnímu dluhu.

Není to zoufalost? Není to důkaz, že ekologie a ochrana klimatu slouží jako kvalitní rouška pro plošné okrádání lidí ve prospěch úzkých skupin v rozporu se zákonem? A propaganda k tomuto mlčí a zametá to pod koberec - a možná jsou lidé už tak zpitomnělí, že jim toto nevadí (a nebo prostě jen nedokážou uvěřit, že i něco takového je možné)!

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - jonáš

Propaganda k tomu nemlčí (kdyby aspoň, zaplaťpámbu). Propaganda to bohatě využívá jako klacek na mlácení nepohodlných NGO který "narušujou pokrok" ačkoli je to všechno v režii a zájmu úplně jinejch ekonomickejch a mocenskejch skupin. Těch co tady vládnou doopravdy a tahaj těm kašpárkům z vlády a sněmovny za provázky.

Morálka kapitálu - 16. 6. 2011 - Jiří Svoboda

Je pravda že NGO jsou za narušování pokroku klackovány, jenže to jejich narušování pokroku se opět neubírá správným směrem - žádají jeden korupční systém nahradit jiným korupčním systémem založeným na dotacích jimi prosazovaných konkrétních zelených technologií. Jim nejde o vytvoření obecného prostředí příznivého pro všechny zelené technologie, které by si v něm mohly vzájemně konkurovat. V tom je ta zásadní zoufalost práce NGO. Prostě jim tato drobnost jakoby nedochází. Je si totiž třeba uvědomit, že pokud by přestaly lobbovat za konkurenční výhody vybraných zelených opatření, připraví se o významný zdroj peněz. Proto si myslím, že NGO v současném stavu více škodí, než jsou užitečné.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - jonáš

Jaká morálka?

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - ps

HOvořit o morálce kapitálu je blbost na ntou. Kapitál je pouze prostředek či nástroj stejně jako rýč, krumpáč, pila, atd. Má snad rýč morálku? Je sekyra nemorální když je zaražena v něčí hlavě? To stěží. Morální nebo nemorální je pouze ten kdo sekyru nebo kapitál používá, a to podle toho jak ho používá. Kapitál může používat soukromník nebo stát a historie jasně ukazuje, že v nemorálním využívání kapitálu je stát rekordman, o jeho nefetkivitě ani nemluvě.

Morálka kapitálu - 14. 6. 2011 - Viktor

Ale když to tak pěkně zní ... a lze se vedle toho tvářit ušlechtile, jako že já s tím kapitálem nemám nic společného ;-)

Morálka kapitálu - 15. 6. 2011 - jonáš

Nebo s morálkou .. mam pilu, tak řežu, ne? ;-)

solidarita a věřejné služby - 11. 6. 2011 - Aleš

Autorka článku předvádí své pokřivené vidění světa. Západní evropa není úspěšná kvůli solidaritě , ale proto že právě do konce 70tých let byly lidé motivováni k práci. Evorpská unie na konci 70tých let patřila mezi světovou špičku !
Bohužel v 80tých letech se Eu nakazila východního bloku a začala vytvářet tzv. sociální státy ,kdy státy systematicky okrádaly schopné lidi a dávali sociální těm méně schopným. Ze začátku to fungovalo , rozšířil se veřejný sektor , klesla kriminalita , protože lidi co nechtěli pracovat dostali peníze zadarmo a rzošířil se veřejný sektor, části populace se zlepšila životní úroveň
Jenže pracovitá část populace se pomalu začala přestávat snažit - proč se dřít , když moje peníze dostane někdo jiný. Méně lidí bylo ochotno studovat těžké obory vysokých škol a část těch co je vystudovala prostě odcházela do zemí, kde není takové daňové zatížení. Výsledkem bylo méně inovací a tím i nižší růst HDP , ale přestali se snažit i lidé ,kteří by jinak práci našli - výsledkem byt totální nezájem o méně zajímavé, nicméně společensky důležité profese, uklízeč , dřevorubec, stavební dělník , obecně manuelní práce , to vedlo země jako NSR k otevření hranic přistěhovalcům. Východní blok byl tehdy zavřený a proto se do evropy začaly valit hordy přistěhovalců z Turecka , Tuniska a dalčích zemí , ti neměli nárok na demotivijící sociální dávky a proto byly ochotni dělat ty práce, které nechtěli dělat lidé , kterým stát za to dával sociální dávky. Levná pracovní síla na čas ukryla bobtnajíci problémy. Co se stalo dál ? Více a více lidí nebylo díky sociálnímu státu ochotno naplno pracovat - poloviční uvazky pro ženy se staly samozřejmostí, nižší výkony části obyvatelstva nutili státy dále zvedat daně
až 50% daně z hrubé mzdy například v NSR a ještě 15% DPH naprosto zdemotivovali lidi v motivaci k osobnímu růstu. Jakákoli práce znamenala podobnou životní úroveň a nemělo smysl se snažit o nic lepšího. Navíc vytvořila se početná společenská vrtsva lidí ,kteří využívali služeb státu aniž by za ně adekvátně odváděli daně a tito lidé volili strany , které jim slybovali další a další rozšíření služeb zadarmo. Daně už dosáhly takových rozměrů , že jejich další zvyšování už nemělo kýžený efekt, protože díky globalizaci hrozil masový odchod průmyslu z Evropy. Aby strany dosáhly svých slybů začaly se zadlužovat na úkor budoucnosti. Přestali zvyšovat daně a zároveň nepřestali zvyšovat rozsah veřejného sektoru to vedlo. EU na to zareagovala tzv. omezením zadlužování na 3% HDP , které však bylo často porušováno. Selhali i pravicové strany , které někdy snížili daně, ale nedokázali odpovídajícím způsobem snížit armádu státních zaměstnanců, sociálních dávek a roztrhat klubko firem nabalených na státní rozpočet. Také nedokázali zničit nadbytečnou evropskou byrokraci, která každoročně ukrajuje část růstu HDP. Od roku 2000 už bylo jasné že zadlužování a prakticky mizivý růst HDP zpěje ke kastastrofě. Tu odstartovala nikoli světová , ale Euro - Americká ekonomická krize ,která jen obnažila problémy , které evropské státy mají.
Státy evropské unie za 20 let prohospodařili velkou část svého technologického i ekonomické náskoku, který měli. Je neuvěřitelné že stát jako Taiwan je bohatší než Anglie nebo Holansko ,Německo, tedy státy kde začala průmyslová revoluce nejméně o 100 let dříve! Dnešní průměr evropské unie je podobný jako má Jižní Korea , které byla ještě v roce 1960 prakticky zemědělskou zemí bez průmyslu s nevzdělanou populací. Spojené státy Americké odskočili evropě v ekonomické úrovni o celou jednu generaci!
Je jasné že dál tímto směrem už jít nelze , za 20 let by se totiž evorpská unie svojí ekonomickou úrovní podobala státům jako je Malaysie nebo Rusko , ne to není nadzázka
Tyto státy budou mít při růstu 6% za 20 let HDP zhruba 57tis USD /na občana v paritě kupní síly , při růstu 5% 47 tis USD - Eu při růstu HDP při růstu 1,5% jen 44tis USD - takový růst HDP však dnešní hospodářský systém v EU dlouhodobě neudrží.
Co to znamená ? bez zásadních reformem budou dnešní malé evropské děti mít podobnou životní uroveň jako dnešní Ruské děti (první plat) až budou starší ( založení rodiny) tak je předběhnou i Čínské děti.

Záměna konce a začátku. - 19. 6. 2011 - Ivan Sommer

Nick Aleš píše: "Bohužel v 80tých letech se Eu nakazila východního bloku a začala vytvářet tzv. sociální státy". To je jen Alešova lidová tvořivost, světově uznávaný sociolog 1986 Ulrich Beck v díle Riziková společnost popisuje, jak začíná rozpad západních sociálních států, vzniklých nedlouho po 2. světové válce. Současná vládnoucí moc u nás přistupuje k likvidaci sociálních práv občanů, jak U.Beck předvídal v obecné rovině už r. 1986.

Rozhodně - 13. 6. 2011 - Jiří Svoboda

jsem článkem této autorky docela příjemně překvapen, protože jsem tam našel řadu zdravých úvah. Přesto si myslím, že článek zaslouží doplnění.

Předně kapitalizmus je zřejmě obdivuhodný systém, který dokázal lidskou touhu po zisku překovat v profit okolí. Tak by to v kostce mohlo fungovat dodnes, nebýt prorůstání podnikatelských aktivit s politikou, kdy si "podnikatelé" uvědomili, že cesta k zisku je jednoduší "spoluprací" s politiky a toto v poslední době nabývá exponenciálně na mohutnosti. Samozřejmě, na takových aktivitách okolí neprofituje, nýbrž tratí. A právě tímto směrem se začala ubírat ekologická témata jako je ochrana klimatu či OZE a v tomto vidím obrovské nebezpečí. Bohužel, takovému tématu se autorka systémově vyhýbá - asi sama nejlépe ví proč.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist