The Straits Time: Půl milionu obyvatel Asie ročně umírá kvůli špatnému ovzduší
Tak jako se rozrůstá počet obyvatel Asie i její ekonomická síla, přibývá dopravních prostředků, což ovšem vede ke zvýšení úmrtnosti nebo častějšímu výskytu nemocí. "Vysoká produktivita práce a zvyšující se životní úroveň, může mít také negativní dopad," varuje ADB. Existuje mnoho případů, kdy kvalita ovzduší v asijských velkoměstech ani zdaleka nedosahuje úrovní požadovaných Světovou zdravotnickou organizací. Na zhoršenou kvalitu životního prostředí doplácejí jak samotní občané, tak průmysl i místní vlády. Podle ADB vzrostly výdaje na zdravotnictví z 392 milionů amerických dolarů na neuvěřitelných 2,16 miliardy za rok. V Indonésii a Thajsku tvoří finance uvolněné na zdraví obyvatel kolem dvou procent HDP.
Ve většině asijských měst jsou hlavním zdrojem znečištění motorová vozidla. Podle ADB je tento problém způsoben nedostatkem kvalitní veřejné dopravy, ostatně Asie je známá jako oblast největší koncentrace dvou či tříkolových vozidel a největšího počtu majitelů motocyklů. V mnoha městech jednostopá vozidla představují 50 - 90 % veškeré dopravy.
"Jasnou prioritou musí být modernizace a zavedení kontroly emisí nebezpečných látek u malých dopravních prostředků, chtějí-li se asijská města dočkat zdravého vzduchu," říká ADB. Pro zvýšení kvality ovzduší radí odborníci ADB zavést "kombinovanou strategii", zlepšit pravidla veřejné dopravy a prosazovat používání kvalitních pohonných látek. "Co se týče zlepšení kvality pohonných látek, nejde jen o tradiční pohonné látky, ale státní správa by měla brát v úvahu i alternativní pohonné hmoty, jako jsou zemní plyn nebo LPG."
Asijská rozvojová banka vyzvala ve zprávě vlády jednotlivých zemí, aby se nebály přísných emisních limitů u dopravních prostředků a prosazovaly je pomocí zvýšených poplatků z motorových vozidel.
Podle článku The Straits Times 13. 06. 2003.
reklama