https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-berline-zacinaji-platit-zakazy-jizdy-pro-starsi-diesely
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Berlíně začínají platit zákazy jízdy pro starší diesely

26.11.2019 00:11 | BERLÍN (ČTK)
Řidiči směřující do Berlína se musí připravit na zákazy jízdy pro starší dieselová auta. / Ilustrační foto
Řidiči směřující do Berlína se musí připravit na zákazy jízdy pro starší dieselová auta. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | geralt / Pixabay
Řidiči směřující do Berlína se musí připravit na zákazy jízdy pro starší dieselová auta. Německá metropole je na úsecích několika ulic začíná uplatňovat v těchto dnech. Zákazy pro naftové vozy emisní normy Euro 5 a starší měly původně platit už v září, město ale nesehnalo včas příslušné dopravní značky. Za porušení zákazu hrozí řidičům osobních aut pokuta 25 eur (637 korun).
 

První zákaz, který má přispět ke snížení emisí škodlivého oxidu dusičitého (NO2), se v německé metropoli objevil v pátek na části ulice Silbersteinstrasse ve čtvrti Neukölln. V tomto týdnu má dopravní značení se zákazem vjezdu pro starší dieselové osobní i nákladní auta přibýt také na dalších ulicích této čtvrti, o něco později pak v samém centru města.

Celkem se opatření, které zasáhne především osobní naftové vozy schválené do provozu před 1. zářím 2015, bude uplatňovat na 2,9 kilometru berlínských silnic, což odpovídá asi jen 0,05 procenta celé zdejší silniční sítě. Nejkratším úsekem se zákazem bude 150 metrů ulice Alt-Moabit, nejdelším 840 metrů ulice Leipziger Strasse, která směřuje od Postupimského k Alexandrovu náměstí.

Na dodržování zákazu má dohlížet policie. V praxi to pro ni ale může být dost komplikované, protože to, jakou emisní normu dané auto splňuje, může být prakticky nemožné poznat na první pohled. Výše pokut je stanovena na 25 eur pro osobní vozy a 75 eur pro nákladní auta.

V Berlíně je podle zdejších úřadů celkem přes 192.000 vozů, kterých se zákazy dotknou. Bude z nich ale platit řada výjimek, a to třeba pro těžce postižené, taxikáře, řemeslníky nebo pečovatelské služby.

Pokud se kvalita ovzduší v daných ulicích zlepší, mohou být zákazy časem zase zrušeny. Podle kritiků ale ve skutečnosti opatření k čistšímu ovzduší nepřispěje, protože aut neubude, jen budou místa s nejvyšší koncentrací NO2 objíždět jinudy.

Zákazy jízdy umožnilo loňské rozhodnutí berlínského správního soudu, na jehož základě je německá metropole musela zapracovat do svých plánů dodržování čistoty ovzduší. Podobné opatření platí už i v několika dalších městech, kde není dodržován limit 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru. Týká se to například Hamburku nebo Stuttgartu.

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Weiser
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

26.11.2019 01:05
Je to v podstatě jedno, protože pokud https://archiv.ihned.cz/c1-66548880-berlinske-hnuti-chce-vyvlastnit-ctvrt-milionu-bytu tak se sociální složení Berlína změní tak, že stejně nikoho ani nenapadne tam jezdit.
Odpovědět
VN

Vilém N

26.11.2019 12:37
Vrhnout tu všechnu energii a peníze místo do zákazů do podpory MHD a možná by bylo lépe. MHD zdarma a u nás hlavně promyšleněji by určitě přinesla čistší dýchání, než zákazy vjezdu sociálně slabším skupinám obyvatel do prominentních částí měst .. ne počkat. Sociální kredit dle vzoru Číny nás teprve čeká :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.11.2019 17:29
V 90. letech si lidé diesely kupovali na základě agitace zelených, že jsou šetrnější k ŽP. Najednou jsou ovšem "škodlivé" a zakazují se. Nevěřím, že to není zlá vůle ze strany zelených (jednoduše dělají z lidí blbce).
Bohužel, Němci jsou příliš stádní vypatlanci, než aby tuto zlovůli zelených nějak reflektovali u voleb. Ještě tak možná obyvatelé bývalé NDR, ale západní Němci jsou totálně tupé stádo. Možná potomci těch zvířat, co tam posílal sv. Václav.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist