https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-nemeckych-alpach-nejsou-mnohym-elektricka-kola-po-chuti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V německých Alpách nejsou mnohým elektrická kola po chuti Video

14.9.2019 00:50 | LENGGRIES (ČTK)
Za lehkého vrčení motoru zdraví Robert a Ursula Wernerovi ze sedel svých kol výletníky, které potkávají. Ale v bavorských Alpách není stále větší počet elektrických jízdních kol mnohým po chuti.
Za lehkého vrčení motoru zdraví Robert a Ursula Wernerovi ze sedel svých kol výletníky, které potkávají. Ale v bavorských Alpách není stále větší počet elektrických jízdních kol mnohým po chuti.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Za lehkého vrčení motoru zdraví Robert a Ursula Wernerovi ze sedel svých kol výletníky, které potkávají. Ale v bavorských Alpách není stále větší počet elektrických jízdních kol mnohým po chuti, píše agentura AFP.
 

"První věc, na kterou se dívají, když nás spatří, je naše kolo. Máme motor, a tak nás méně respektují," usmívá se Robert Werner.

Tito hoteliéři z Lenggries na jihu Německa vyjedou asi za půl hodinky na Herzogstanf, slavnou bavorskou horu, a překonají tak výškový rozdíl 800 metrů. Na elektrickém jízdním kole cyklista šlape, ale za podpory motoru. Výkonné baterie umožňují snížit námahu a jet rychleji.

Když Wernerovi dojedou na vrchol, naskytne se jim idylický výhled na dvě jezera a desítky hor. "Umožňuje nám to těšit se z hor, i když máme jen málo času," říká šestačtyřicetiletý Robert Werner. "Kdybychom jeli na běžném jízdním kole, bylo by to velmi únavné," upřesňuje a sleduje krávu, která pozoruje jeho kolo příliš zblízka.

Avšak přítomnost elektrokol v horách vyvolává diskuse. Výletníci obviňují cyklisty na elektrických kolech, že se řítí stezkami plnou rychlostí, aniž by měli zkušenosti s běžnými koly bez motoru. Vzniká tak nebezpečí srážky s pěšími turisty.

K tomu se připojují ekologické problémy. "Elektrická kola umožňují většímu počtu lidí vydávat se na cesty, které se předtím příliš nepoužívaly, a tedy byly chráněné," říká Friedl Krönauer, mluvčí ekologické organizace BUND Naturschutz. "Způsobuje to například erozi půdy," dodává.

Podle Krönauera, který má ze své kanceláře krásný výhled na nejvyšší německé hory, nebude stačit ani zavedení některých pravidel.

"Výstup na horu musí být jaksi zasloužený. Musíte cítit všechny svaly, musíte být vyčerpaní. Kvůli elektrokolům se z výstupu stává rutina," říká. Sám jezdí na kole bez motoru.

Přes tuto kritiku je stále více Němců, jako je tomu i v jiných hornatých zemích, kteří usedají na elektrické kolo, aby se vyvezli na vrcholky hor.

Loni Němci koupili 980.000 elektrokol. To je úplná mana pro jejich výrobce, jak jsou Haibike, Cube nebo Prophete, ale i pro výrobce baterií Bosch.

"Průmysl vyrábějící jízdní kola, zejména ta elektrická, je pro Německo mimořádně důležitý," říká David Eisenberger, mluvčí německé federace výrobců jízdních kol. "Vytváří tisíce přímých pracovních míst, ale i těch nepřímých, například v turistice," vysvětluje.

V bavorském městě Lenggries s asi 9000 obyvateli si Wernerovi před několika měsíci otevřeli půjčovnu jízdních kol hned vedle svého hotelu.

"Poptávka je obrovská a klientela rozmanitá. Všichni si to chtějí vyzkoušet," říká Robert Werner.

V Lenggries jsou dnes také tři stanice, kde se dá nabíjet baterie kola. "Všude je to vidět, horská města rozšiřují nabídku pro cyklisty," raduje se David Eisenberger.

Některé lokality chtějí zavést zóny vyhrazené elektrokolům. "Jak to budou kontrolovat? To je nemožné," soudí Robert Werner. "Lépe bude sdílet hory a řídit se přitom několika pravidly soužití. Například pěší turista má vždy přednost před cyklistou," říká.

Podobné diskuse probíhaly před několika desetiletími, když hory začala zaplavovat horská kola. "Dnes už si nikdo nestěžuje," dodává.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

14.9.2019 06:29
kola vytvářejí na kopcovitých cestách erozní rýhy. Takže za pár let je ta cesta vyježděná a všichni si udělají cestu vedle. nakonec to tam vypadá jako dálnice.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

14.9.2019 06:30
Prostě jako je zákaz vjezdu všech vozidel na silnicích, musí být kvůli cyklistům i na stezkách.
Odpovědět
Šs

Šílený sadař

14.9.2019 16:52 Reaguje na Katka Pazderů
stejně tak ale pěší způsobují narušení půdního krytu a následnou erozi, zakážeme i pěší ? nakonec nám přírodu bude zprostředkovávat dron a my budem sedět u počítače... geniální
Odpovědět
Anyr

Anyr

14.9.2019 18:24 Reaguje na Šílený sadař
Zas a znova ten egosimus...
Příroda tu není pro člověka, víme?
A pokud jí člověk ve své nekonečné debilitě a aroganci spistavně a nepoučitelně ničí, tak holt ti vzdělanější/moudřejší musí té lůze zabránit klidně i násilně (což je i oficiální zákaz) zničit i to málo, co zbývá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.9.2019 08:30 Reaguje na Anyr
Typický fašistický postoj.
Odpovědět
Dana Haspeklová

Dana Haspeklová

15.9.2019 09:41 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne. Jen pravda natvrdo!
Odpovědět
Mi

Mili

16.9.2019 10:53
Bohužel tyto ulehčovátka umožňují se "vydrápat" na kopec i těm, co by se tam za normálních okolností ani nehrnuli, nepočítam-li, že by měli využít k tomu vlastní fyzičku. Ono jaksi ta fyzická vyčerpanost s vyplazeným jazykem tam nahoře jaksi lidi zpokorňuje ... Jen postřeh ze včerejška z vrcholků Jeseníků, kolem Švýcárny, kdy jsem dokonce od takových dvou borců slyšela i docela dost ostrý vulgarity vůči lidem, co se jim motali pod "kola".
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.9.2019 13:22 Reaguje na Mili
dřina a nepohodlí je jediný férový způsob regulace návštěvnosti přírody. tedy kromě peněz a drahého permitu, ale jak se ukazuje v Himalájích, ani permit za desetitisíce (dolarů) nedokáže vyřešit všechno.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist