https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ve-meste-bezne-ziji-divoka-zvirata.v-brne-jsou-to-nejcasteji-zajici-nebo-lisky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ve městě běžně žijí divoká zvířata. V Brně jsou to nejčastěji zajíci nebo lišky

20.4.2026 19:40 | BRNO (ČTK)
Lidé ve městě sdílejí svůj životní prostor se zajíci, srnci, liškami nebo divokými prasaty. Jejich vzájemné soužití není náhodné a má své zákonitosti. Ve společném výzkumu to zjistili vědci z Mendelovy univerzity v Brně, Masarykovy univerzity v Brně a společnosti SocioFaktor. O zjištěních informovali v tiskové zprávě. Jejich výzkum má napomoci omezit situace, kdy se lidé s volně žijícími zvířaty ve městě dostávají do konfliktu.
 
Výzkum spojil biologické obory, veterinární zdraví a sociologii, odborníci tři roky analyzovali více než 150 000 snímků z fotopastí, tisíce terénních záznamů a stovky biologických vzorků. Mapovali situaci napříč Brnem.

Biologická část detailně mapovala výskyt a chování zvířat ve městech pomocí fotopastí, nočního monitoringu s využitím termovize a terénního sledování pobytových znaků. Díky tomu výzkumníci získali data o tom, kde, kdy a jak jednotlivé druhy městské prostředí využívají.

Ve druhé části se výzkumníci zaměřili na zdravotní aspekty společného soužití lidí a zvířat a jeho rizika. Odebírali biologické vzorky a zjišťovali v nich přítomnost patogenů přenosných na člověka nebo domácí zvířata. U téměř třetiny zvířat byl zjištěn alespoň jeden patogen, nejčastěji parazit či bakteriální infekce. "Přítomnost patogenů je v přírodě běžná. Neznamená to automaticky riziko pro člověka. Klíčové je tato rizika znát a řídit," uvedl Omar Šerý z Ústavu biochemie Masarykovy univerzity.

Sociologové se zaměřili na vnímání přítomnosti zvířat ve městě. Analyzovali postoje veřejnosti, mediální obraz i pocitové mapy. Právě postoj veřejnosti je často určující pro to, jak správa měst k výskytu volně žijících zvířat přistupuje.

Na sběru dat vědci spolupracovali s brněnským magistrátem, útulkem městské policie, myslivci a dalšími partnery. Zjistili, že nejčastějšími volně žijícími druhy jsou zajíci, srnci, lišky, kuny nebo divoká prasata, a také kdy a kde se ve městě nejčastěji pohybují.

Projekt vědcům potvrdil domněnku, že střety mezi člověkem a zvířaty nejsou náhodné a každý konflikt má své prostorové a časové příčiny. Odborníci se shodují, že pokud vědí, kde a kdy ke konfliktům dochází, jsou schopni jim předcházet. Data ukazují například časté výskyty prasat v okrajových částech města nebo lišek v městské zástavbě. V některých případech se jednalo o škody na majetku či neobvyklé situace řešené městskou policií.

Výstupem výzkumu budou konkrétní doporučení pro městskou správu od monitoringu výskytu zvířat přes řízení jejich populace až po komunikaci s veřejností. "Největší problém není samotná přítomnost zvířat. Problém je, že o nich nemáme dostatek dat. Jakmile je máme, můžeme situaci začít řídit místo toho, abychom jen reagovali," uvedl hlavní řešitel projektu Jakub Drimaj z Ústavu ochrany lesů a myslivosti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EB

Emil Bernardy

21.4.2026 08:09
V městských parcích,u divadla,to bývali králíci.
Odpovědět
AI

Animoid II

21.4.2026 08:10
Většinu z nich přejedou Motoristi nebo se otráví jedy a postřiky z AGROFERTU.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2026 08:12
K synantropizované škodné je nutné v budoucnu přistupovat stejně důsledně, jako mimo města. Lovit do sklopců, prasata na výjímku či s pomocí policie, neb když se nám ve městě baška "okotí", dá násobně více práce se prasat zbavit.
Odpovědět
va

vaber

21.4.2026 08:14
Ve městech běžně žijí a v přírodě běžně nežijí a mizí? Podivné.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2026 08:20 Reaguje na vaber
Nacházím běžně ve městě vypredovaná hnízda kunou, včetně hřivnáče, který do měst utekl před jestřábem, kání ap. Když se kosům povede vyhnízdit u někoho na balkoně či ve vysoké tůji, je to jeden z mála úspěšných odchovů. Díky poštolkáme a sojkám/strakám vymizel kdysi hojný chocholouš, vrabčáků dramaticky ubylo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.4.2026 12:10 Reaguje na Karel Zvářal
Myslíte, že chocholouši vymizeli kvůli kunám, poštolká a strakám? Kdybyste napsal, že kvůli ostřížům a krahujcům, tak bych vám více věřil. Jiní autoři uvádějí, že kvůli vymizení koní. Co se týče vrabců - za mého dětství a mládí jich byla hejna, i když kuny, poštolky a sojky také byly. A jako kluci jsme je houfně lovili se vzduchovkami. Ornitologové jejich masivní úbytek přičítají jiným příčinám. Podobně jako v případě kavek.
Hřivnáči se v lesích báli nejen jestřábů, ale i lidí. A hle, nastěhovali se k nim do měst. Podobně jako kuny, poštolky, straky a už i sojky. Ve městech mají větší bezpečí a více potravy. Ku podivu se do měst nenastěhovaly hrdličky divoké.
Jinak v Praze v Letenských sadech potkávám více ježků než u sebe u chalupy na kraji lesa. Likvidují je zde prasata, lišky, možná i jezevci a výři.
1
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2026 13:07 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano, to si myslím, resp jsem o tom přesvědčen. Pamatuji časy, kdy byl chocholouš/pár každého ca půl kiláku, ale poštolka byla vzácnost, stejně jako káně či straka, o kunách nemluvě. Ale o to více lasiček hranostajů, tchořů, kalousů a sýčků, o vrabčácích nemluvě.

Pro mě pojem predační TLAK je často tím rozhodujícím činitelem, který rozhodne o vymizení druhu - viz invazní druhy v panenské přírodě. Pokud by zde platila mantra, že "predátor si svou kořist nevyhubí", jaktože k tomu došlo na tolika místech? Viz Nový Zéland a vyhubení dokonce cvrčka Weta/y.

Psal jsem o tom opakovaně, pak už je na jiných, nakolik jsou schopni naslouchat a vyhodnocovat data poklesu (nedávno hojných) druhů, přičemž jiné (predátoři) jsou na vzestupu. Ale jak se zdá, je to marný, je to marný, je to marný...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

23.4.2026 00:38 Reaguje na Karel Zvářal
No, ty wety přežily. Sice jeden druh (prý jich je asi 100) už byl na hraně, ale byl zachráněn. Je ale pravda, že na rozdíl od jiných - efektnějších - druhů je o ně starost malá.
Četl jste o tom, že byla zachráněná i strašilka humří? I když ne přímo lidským úsilím, ale tak jaksi přírodně.
Odpovědět
Pe

Petr

21.4.2026 13:38 Reaguje na Karel Zvářal
"vymizel kdysi hojný chocholouš, vrabčáků dramaticky ubylo."
Přesněji: kdysi přemnožený chocholouš a přemnožení vrabčáci.
A my jsme si na to přemnožení zvykli, považujeme ho za normální, a když ustává, tak máme pocit, že to přemnožení musíme navzdory přírodě udržovat, nejlíp likvidací zase jiných druhů, u kterých nám množení naopak vadí a navzdory přírodě se ho snažíme potlačovat. A tomuto říkáme ochrana přírody a péče.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2026 14:08 Reaguje na Petr
Mno, nejde pominout fakt, že vymizení chocholouše zdůvodňují "vědci" změnou klimatu. Řekněmě, že podobně budou vidět i úbytek u vrabčáka, příp koroptve... V časech, kdy sněžná zima je jednou za iks let - dříve naprosto běžná, tak by to mělo ptákům pomoci, že?-) Nic víc, než omílání lží, před kterými neustále varuji.

Početné vymizelé (dříve hojné) druhy lovil i sýček, který šel dolů (mnohde až na nulu) nejen kvůli predaci kunou, ale i vymizení potravní základny - zejména pro zimní období. A "vymizel" i hraboš, který v letech gradace dával sýčkům šanci na vysoké odchovy (5-6 pull.), v horších letech lovil ("jen") žížaly, ptáky a chrousty. O hraboše je v posledních dekádách tuhý boj, neb přibylo všech myšilovných druhů, synantropní poštolkou počínajíc, a potom tedy je pidi/sýček "poslední v řadě" v bitvě o chleba... A jelikož kult predátora se promítl i/zejména do státní ochrany přírody, není šance na systémové změny, bez nichž se dříve hojný chocholouš či sýček tzv "vrátí" zpátky.
Odpovědět
Pe

Petr

21.4.2026 14:24 Reaguje na Karel Zvářal
Já ale mluvil o tom, že to zmíněné "kdysi hojné" je ve skutečnosti jednoduše přemnožené. Jen to využilo lidskou činnost v krajině a vyhubení predátorů lidmi ke svému prudkému přemnožení. A toto tedy nelze považovat za nějaký množstevní standard, nebo etalon, ani zmenšení tohoto přemnožení nelze považovat za jakousi povolenku pro likvidaci jiných druhů a nazývat to systémovými změnami pro návrat (onoho přemnožení). Systémové změny mohou být pouze jednoho druhu, a to vytváření vhodných podmínek pro existenci. Přírodu přece nelze chránit a opravovat tím, že budu něco likvidovat. To by totiž bylo přesně stejně komické, jako ono známé "pořád to řežu a pořád je to krátké".
Odpovědět
Pe

Petr

21.4.2026 14:34 Reaguje na Petr
Ubývá něčeho vinou predace? Pak není chyba v predátorech, ale v nás, že jsme těm ubývajícím druhům vzali a zničili podmínky pro jejich přežití. A řešením není likvidace predátorů, ale vytvoření takových podmínek pro ubývající druhy, aby se dokázaly před těmi predátory samy ubránit.
Když musíte ptákům věšet budky, protože nemají kde hnízdit a kde se množit, můžou za to predátoři?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2026 14:57 Reaguje na Petr
Regulace je taková "prořezávka" nikoliv holorub... Pletete si pojmy, vozíte do záchr stanic dravce, ale na koroptve kašlete. Toť vše, i tak to byla ztráta času.
Odpovědět
Pe

Petr

21.4.2026 15:39 Reaguje na Karel Zvářal
Ne, žádná prořezávka to není. Je to střílím co vidím, tedy úmyslná likvidace.
Prořezávka je výchovný zásah, který má zlepšit kvalitu podporou lepších jedinců.
Odpovědět
va

vaber

22.4.2026 09:10 Reaguje na Petr
Co je to přemnožené, vlaštovek i vrabců bylo dříve mnohem víc. Znamená to ,že byly přemnoženi. Jak se určí přemnožení, kolik vlaštovek je přemnoženo a kolik ne. Než přišel bílý člověk do Ameriky, byly tam desítky milionů bizonů.Potom jich zůstalo několik tisíc a stejně člověku překáželi? Přemnoženi začali být až když přišel člověk , protože někdo to řekl. Kam vstoupí člověk vše se stane přemnoženo.
Přemnožení patří do přírody a má své plusy . Jak říkají odborníci i ohen má své plusy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist