https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vikingy-z-gronska-vyhnal-nedostatek-mrozu-uvadeji-vedci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vikingové z Grónska odešli i kvůli vylovené populaci mrožů, uvádějí vědci

8.6.2020 00:55 | NUUK (ČTK)
K úplnému odchodu Vikingů přispěly i další okolnosti, popisuje ve studii vědecký tým. Patřila mezi ně například změna klimatu během takzvané malé doby ledové a neudržitelné postupy při pěstování plodin.
K úplnému odchodu Vikingů přispěly i další okolnosti, popisuje ve studii vědecký tým. Patřila mezi ně například změna klimatu během takzvané malé doby ledové a neudržitelné postupy při pěstování plodin.
Foto | Jay Ruzesky / unsplash.com
Za odchodem Vikingů z Grónska v 15. století možná nestálo pouze ochlazování klimatu, jak se dosud soudilo, ale i nadměrné lovení mrožů. Vikingové jich zabili tolik, že se tamní populace ploutvonožců ocitla až na pokraji vyhynutí. Při výzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny v odborném časopise Quarternary Science Reviews, k tomu dospěl tým vědců z Británie a Skandinávie.
 

Vikinské komunity v arktických podmínkách Grónska vzkvétaly přes 400 let, od 11. století, kdy k jeho pobřeží připlul mořeplavec Erik Rudý. Vikingové se pak na ostrově živili lovem mrožů pro jejich kly, které na trhu prodávali jako velmi ceněnou komoditu - slonovinu, respektive takzvanou mrožovinu. Podle studie však evropské trhy ve 13. století zaplavila opravdová slonovina a mrožů zároveň kvůli masivnímu lovení drasticky ubylo.

Vědci z univerzit v Cambridgi, Oslu a Trondheimu zkoumali předměty vyrobené před rokem 1400 z mrožoviny z celé Evropy a zjistili, že téměř všechny z nich pocházely z mrožů lovených Vikingy v Grónsku. Novější předměty byly vyrobené z klů menších zvířat - pravděpodobně samiček a mláďat - což naznačuje, že se stáda mrožů tenčila.

"Severští Gróňané potřebovali od Evropy železo a dřevo a na oplátku vyváželi převážně produkty z mrožů," uvedl archeolog James Barrett z Cambridgeské univerzity. "Severští lovci se museli vydat hlouběji za severní polární kruh, aby získali čím dál tím skrovnější množství mrožoviny. Jak se populace mrožů zmenšovala, ubývaly i komunity Seveřanů," vysvětlil Barrett.

K úplnému odchodu Vikingů přispěly i další okolnosti, popisuje ve studii vědecký tým. Patřila mezi ně například změna klimatu během takzvané malé doby ledové a neudržitelné postupy při pěstování plodin. "Pokud se začaly hroutit ceny za výrobky z mrožů i jejich populace, muselo to zásadně narušit odolnost obyvatel," dodává však Bastiaan Star z univerzity v Oslu.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 08:02
Neudržitelnost lidského tažení za neustálým růstem už stálo "život" mnoho starých civilizací.... Vikingové, původní obyvatelé Yukatanu, půdovní obyvatelé Velikonočních ostrovů, Řím a mnoho dalších....

Člověk ale dělá pořád stejné chyby a pořád dokola se chová neudržitelně.... bylo to tu vždy, JENOMŽE NIKDY JSME NEŽILI V GLOBÁLNÍ SPOLEČNOSTI, KTERÁ JE TAK OHROŽENA CELÁ VČETNĚ CELÉ PLANETY.... DNES SE NENÍ KAM JINAM PŘESUNOUT, KAM PŘED PROBLÉMEM VLASTNÍ NESCHOPNOSTI VIDĚT REALITU UTÉCT....

Jedno je jasné..... BUĎ SE LIDSTVO KONEČNĚ POUČÍ A NASTAVÍ SE NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ, NEBO ZKOLABUJE JAKO VŠECHNY PŘEDEŠLÉ CIVILIZACE, KTERÉ TO NEDOKÁZALY..... je to velice prosté.....
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.6.2020 08:17 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A jako první dobrovolník k redukci počtu obyvatel planety se hlásí Kašpárek Lukáš, narozený ... bytem ...
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

8.6.2020 10:37 Reaguje na Viktor Šedivý
Je to od vás vtipné, ale musím říct pan Kašpárek má naprostou pravdu. Jako druh máme strategii vytěžit přírodní zdroje a pak se přestěhovat o kus dál. To dnes už není možné. Je ale možné změnit strategii a zdroje nevytěžit. Vzhledem k tomu, že se nám po milióny let vyplácel první přístup, je velmi obtížné přejít na udržitelný způsob života, a to zejména mentálně. Vy jste toho příkladem. Ani já nemám vždy čisté svědomí, ale i když k tomu nemám nejlepší podínky, dokázal jsem za poslední roky podstatně snížit dopady mé existence na žp. Pokud nastane celospolečenská změna (a zdá se, že nastává), bude pro všechny mnohem snažší žít tak, aby jsme si totálně nezplundrovali celou planetu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 11:35 Reaguje na Šimon Špidla
Vypadá to tak, že pan Šedivý je jeden z těch co má opravdu hodně másla na hlavě... zjevně ho pak takové prohlášení jako to moje rozruší.... že ale nabádá k mému odstranění už trochu přehnal, a tak si chudák sám zavařil... nevím, proč si takto šlape po štěstí....
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

8.6.2020 12:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nečtu to jako nabádání k vašemu odstranění. Jen jako názor, že bez redukce obyvatelstva to nepůjde a jako blbý vtip. Nic víc.

Ač s Vámi v mnohém souhlasím, nemusím ten tón třídního boje a urážení oponentů.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 13:00 Reaguje na Šimon Špidla
Tón třídního boje a urážení oponentů? Oponentů na ekolistu moc není... tady jsou spíš provokativní bezcharakterní žvanilové... a že to zní hrozně? Ano, protože to je hrozné....

Šíření nenávisti, třídního boje proti všemu dobrému a podrážděné reakce na názory a poznatky jiných tu předvádějí jiní... ti, kterým pak dávám zrcadlo jejich chování a na které nevybíravě reaguji...

Pokud někdo šíří nenávist, pokud někdo tvrdí, že ekologové jsou fašisti a podobné, pokud někdo pošlapává snahu všech co se snaží tuto zemi chránit před totálním rozvratem a pokud si na tom ujíždí jako například pan Šedivý, tak je na místě, aby takový člověk vyslechl neradostnou pravdu o svém intelektu/charakteru....

Jedna věc je někomu říct, že je primitiv a bezcharakterní hovado (když je to očividná realita) a druhá, že "jste první dobrovolník na redukci obyvatel"... pořád máme v ČR nějaké zákony a že někdo nevidí rozdíl v těchto vyjádřeních, neznamená, že v tom rozdíl není...

Nemoralizujte....


Odpovědět

Viktor Šedivý

8.6.2020 13:51 Reaguje na Lukáš Kašpárek
No, tak jste se pěkně rozepsal.
Samozřejmě, že je vhodné chovat se efektivně, neplýtvat zdroji a neničit prostředí.
Potíž je v tom, že aktivistické akce EU k žádné efektivitě nevedou, jen omezí osobní spotřebu (nikoli však celkovou) - což je obratem smáznuto populačním přírůstkem zejména v Africe.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 14:11 Reaguje na Viktor Šedivý
volič SPD co?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.6.2020 14:09 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pane Kašpárku, ani já to nevnímám jako nabádání k vašemu odstranění. Beru to jako uštěpačné rýpnutí, které lze klidně nechat i bez odezvy. (Pro mne - snazší jiným doporučovat než se svými radami také řídit.) Myslím, že není třeba mít vždy poslední slovo.

Tvrzení, že ekologové jsou fašisti, je typické pro pana Šimůnka. Periodicky a v různých variacích se v jeho komentářích vyskytuje tak často, že už to neberu vážně, spíše tenhle šimůnkovský folklór rovnou přeskakuji. U pana Šimůnka to je často za hranou a také ho proto občas někdo právem napomene nebo mu to vtipně oplatí. Oponovat často názorům bystrého důchodce, pro něhož je zapojování se do debaty a popichování velmi oblíbeným trávením volného času, nemá cenu přehánět. Ekonomicky aktivní člověk, který není "Vyvolený", nemá šanci vyhrát nad stále se recyklujícím produktem Matrixu.

Ač s Vámi v mnohém souhlasím, nelíbí se mi urážení oponentů ani od vás, ani od kohokoliv jiného.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 14:25 Reaguje na Majka Kletečková
Šimůnek není ani náhodou jediný a pokud tyto věci budeme přecházet tak, jako mnozí přecházejí celkový stav této země, tak o ni dost pravděpodobně přijdeme. A jen záleží jestli svým vlastním přičiněním nebo cizím....

Klidně budu nosit stigma toho urážejícího aktéra na ekolistu a klidně budu ten špatný celkově.... jestli to takovým jako Vy pomůže k tomu, aby jste se cítili jako ti skvělý a ušlechtilý, prosím.... někdo si hold ušpinit ruce musí.... mě na mojí reputaci nezáleží...

Vůbec nevíte co všechno pro ŽP dělám a proč tím pádem tak zarputile bráním ty, co dělají dobré věci pro ŽP a jaké pohnutky celkově mám..
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:24 Reaguje na Lukáš Kašpárek
"Nosit stigma" vám samozřejmě nepomůže. Měl byste to spíš brát jako podnět k zamyšlení, proč u významné části lidí vyvoláváte stejné obavy jako druhdy komunisté nebo nacisté.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:23 Reaguje na Majka Kletečková
Vážená paní: Chová se to jako fašista, projevuje to stejné smýšlení jako fašista, má to v politickém programu fašistické prvky, a kde se to dostane k moci, chová se to jako fašista -> pak je to jednoznačně fašista, bez ohledu na to zda si to momentálně říká ekolog, ochránce zvířat, nebo ještě jinak.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:20 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Je mi líto, třídní nenávist, hodnou komunistů z 50. let nebo předválečných členů NSDAP, i tady, na Ekolistu, předvádí především zelení.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 11:28 Reaguje na Viktor Šedivý
Jako podnět pro prošetření policií ČR dobrý, ale jinak nic moc... :)
Odpovědět
ig

8.6.2020 08:26 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A jak takový udržitelný rozvoj vypadá?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 11:29 Reaguje na
Hledej šmudlo :)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 11:37 Reaguje na Lukáš Kašpárek
No, aby jsi neřekl, že jsem na tebe příliš zlý, tak tady taková ochutnávka z našich oficiálních sfér....

https://www.mzp.cz/cz/udrzitelny_rozvoj
Odpovědět
ig

8.6.2020 11:47 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Dočetl jsem pouze po "prohlubující se nerovnosti". Já mám takový blbý zvyk, že u prvního podstatného omylu schopného ovlivnit zbytek textu přestávám číst.

Nějak po lidsku by to vysvětlit nešlo? Tyhle výplody špatně placených a neadekvátně vzdělaných referentů ministerstva mi opravdu nic neříkají.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 11:58 Reaguje na
Máš PC? Máš... Máš internet? Máš.... tak hledej... já nejsem nějaký pomocný pracovník méně intelektově vybavených...
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.6.2020 12:27 Reaguje na Lukáš Kašpárek
pane Kašpárku, možná byste si mohl vygůglit Dunning-Kruger efekt. a chytit se za nos. jestli jste tedy toho schopen - ale dejme tomu, že Vás podceňuji a jste.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 13:43 Reaguje na Lukas B.
Bla bla bla...
Odpovědět
ig

8.6.2020 12:52 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nacházím samé tautologie, leč myslím si, že by to tak u vědecky formulovaného problému být nemělo. Proto se tážu, zjevně o tom víte něco víc.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

8.6.2020 13:49 Reaguje na
Kdo hledá najde...
Odpovědět
ig

8.6.2020 15:28 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Zjevně nemáte ponětí o čem je vůbec řeč :-) Ale mně to nevadí, já i bez té informace umím žít.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:30 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Snůška neomarxistických žvástů, ignorující realitu.
A, pochopitelně, řada praktických aktivit zelených organizací je s ní v příkrém rozporu - viz chovy kůrovce a následná devastace lesů, prosazené těmito organizacemi.
Mimochodem, právě rozpor mezi tím, co se hlásá a co se prakticky dělá, je typický pro totalitní organizace.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:43
Stejně tak by se dalo to, co objektivně našli, interpretovat tak, že v souvislosti s vymíráním, zmenšováním počtu i zhoršováním fyzické kondice obyvatel, nedostatkem dřeva na opravy a stavbu nových lodí, se lovecké teritorium Vikingů postupně zmenšovalo, včetně toho, že si poté troufali už jen na slabší kusy. Vzhledem k tomu, že patrně část mrožoviny dostávali obchodem od Inuitů, mohl se do toho promítat i postupně se horšící ekonomický stav osad a schopnost obchodovat na větší vzdálenost.
Druhou věcí je, že grónští Vikingové neměli na mrožovinu monopol, dalším zdrojem mrožoviny bylo Rusko a země kolem (severní pobřeží Sibiře) a snad i sever Skandinávského poloostrova (kde by se dalo se zvyšováním počtu obyvatel to vybíjení mrožů očekávat spíš).

Ovšem, na výzkum s takovýmto výsledkem by se nesehnaly "oteplovací" granty na "výzkumy", které mají za cíl co nejvíc oslabit nebo nejlépe vymazat změny klimatu v historii.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist