Vláda odložila řešení problému se seznamem chráněných lokalit
Ministerstvo životního prostředí je přesvědčeno, že existují jen dvě řešení problému, kvůli němuž Evropská komise zahájila s Českem řízení. Buď nebudou lokality na seznam zařazeny a Česko bude muset nést případné důsledky, nebo dostane přednost chráněná příroda a seznam se doplní. Ministerstvo doporučuje druhou variantu.
Pokud by se lokality na seznam nedostaly, hrozila by státu mnohamilionová pokuta a vnitrozemská vodní doprava by mohla přijít o sedm miliard korun z evropských dotací. Jejich zastavení podle ministra Richarda Brabce (ANO) hrozí již nyní vzhledem k zahájenému řízení z Bruselu.
Vládu, na níž dnes chyběl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), vyzvala k řešení záležitosti opoziční TOP 09. "Ministři Brabec s Ťokem pokračují ve svém destruktivním tažení, při kterém Českou republiku systematicky odstřihávají od evropských peněz a projektů. Pokud ministři mluví o pozastavení sedmi miliard korun, pak je to nejoptimističtější možná varianta. Ve skutečnosti by se ale jednalo o desítky miliard," uvedl poslanec a odborník TOP 09 na životní prostředí Michal Kučera.
Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na stavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně. Bez splnění této podmínky nebude možné peníze z Operačního programu na roky 2014 až 2020 čerpat, uvedl již dříve ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Jez v Děčíně nemá splněný ani předchozí krok před stavebním řízením, kterým je zhodnocení dopadu stavby na životní prostředí (EIA). Investor již dokumentaci dvakrát přepracovával a naposledy ji na posouzení ministerstvu životního prostředí předložil před několika týdny. Materiál nicméně vychází z varianty, že se chráněné lokality v údolí Labe nebudou rozšiřovat. Jejich zahrnutí by vyžadovalo celé přepracování dokumentu a zdržení celého procesu minimálně o řadu měsíců.
reklama