Vláda posoudí plán pro stavby s problematickým posudkem EIA
Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku přes sto dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun. Materiál ministerstva životního prostředí má obsahovat podmínky, za nichž bude možné z tohoto balíku vyjmout 11 staveb, které budou připravovány ve zvláštním zrychleném řízení a u nichž nebude nutné celý proces EIA opakovat.
Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení. Zakázku na opakování posudků odhadlo Ředitelství silnic a dálnic na 217 milionů korun.
Podle ekologických aktivistů je ale postup vlády v rozporu s evropskou směrnicí a hrozí tak zastavení financování dopravních staveb Evropskou unií. Nahrazení EIA u konkrétní stavby zákonem je totiž možné pouze ve výjimečných situacích. "Momentálně u nás neprobíhá živelní pohroma, takže vysvětlovat Evropské komisi přijetí zákona výjimečnou situací má mizivou šanci na úspěch," upozornil Daniel Vondrouš z ekologické asociace Zelený kruh.
Problém kolem posudků EIA, které EU nechce Česku uznat, se dostal i na program jednání Poslanecké sněmovny. Opoziční ODS a TOP 09 kvůli tomu minulý týden iniciovaly mimořádnou schůzi dolní komory a prosazovaly, aby Sněmovna postoj Evropské komise odmítla. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) tehdy řekl, že vláda do konce května projedná novelu, která by bez opakování procesu EIA umožní stavbu 11 převážně dálničních úseků. Sněmovna by ji pak měla schválit zrychleně na mimořádné schůzi, dodal premiér.
Sněmovna tehdy nakonec k žádnému usnesení nedospěla.
reklama