Vláda schválila adaptační strategii ČR na změny klimatu
Rozhodnutí vlády ocenil ministr životního prostředí Richard Brabec. Před jeho úřadem teď stojí úkol zpracovat navazující Národní akční plán adaptace na změnu klimatu. „Ten bude formulovat již konkrétní opatření určená k realizaci, včetně výše finančních nároků, které by měly jednotlivé rezorty každoročně v průběhu příštích pěti let vyčlenit ze svých rozpočtových kapitol,“ řekl ministr. Předložit vládě by jej ministerstvo mělo do konce letošního roku.
Materiál, který připravilo MŽP společně s meteorology, vědci a dalšími úřady, se dotýká zejména 8 rezortů. Prioritními oblastmi, na které se strategie zaměřuje, jsou zemědělství, lesní hospodářství, vodní režim v krajině a vodní hospodářství, biodiverzita a ekosystémové služby, urbanizovaná krajina, průmysl a energetika, doprava, cestovní ruch, lidské zdraví, hygiena a mimořádné události, ochrana obyvatelstva a životního prostředí.
V Česku by se měla do roku 2030 podle odborných prognóz zvýšit průměrná roční teplota vzduchu zhruba o jeden stupeň Celsia. V nejteplejších oblastech se pravděpodobně posune začátek hlavního vegetačního období na začátek března a konec až do závěru října. Vyšší teploty vzduchu dovolí dřívější setí a následně ovlivní růst a především vývoj plodin. Uspíší se tak i doba zrání.
Náměstek ministra Vladimír Dolejský připomněl jako z jeden očekávaných dopadů i sucho, které ČR zasáhlo i letošní léto. Strategie proto v oblasti zemědělství počítá například se systémovými změnami, které přispějí k zadržování vody v krajině. „Na nás je proto diametrálně změnit přístup k využívání přírodních zdrojů od, řekněme, živelného k udržitelnému. V tomto se změny budou týkat zejména využívání zemědělské a lesní půdy,“ uvedl. Souhrn opatření proti suchu připravený rovněž MŽP, schválila vláda letos v červenci.
Pokud Evropa k takovým opatřením nesáhne, hrozí jí dle jejích odhadů likvidace škod způsobených změnou klimatu, která bude stát až 250 miliard eur ročně. Proto se počítá s tím, že EU na adaptační opatření do šesti let přidá minimálně 20 procent svého rozpočtu.
reklama