https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volkswagen-musi-majitelum-vozu-z-dieselgate-uhradit-i-uroky-z-pujcek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volkswagen musí majitelům vozů z dieselgate uhradit i úroky z půjček

19.4.2021 01:39 | KARLSRUHE (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Německá automobilka Volkswagen musí plně odškodnit zákazníky, kteří si vzali půjčku na nákup vozu s naftovým motorem, u kterého se prokázalo, že je vybaven zařízením umožňujícím podvody při emisních testech. To znamená, že podnik musí zaplatit rovněž úroky z půjčky. Rozhodl o tom Spolkový soudní dvůr (BGH), který zamítl odvolání automobilky. Odvolání se týkalo případu, ve kterém jedna ze zákaznic požadovala po automobilce za vůz, který si koupila, zaplacení téměř 3300 eur (téměř 86 000 Kč), včetně úroků z půjčky.
 

Podle soudce Stephana Seiterse musí kupující dostat zpět vše, jako kdyby se nákup vozu nikdy nekonal.

Případ u nejvyššího občanského soudu je jedním z několika, kterým automobilka čelí v souvislosti se skandálem z roku 2015 přezdívaným dieselgate. Skandál už stál automobilku Volkswagen více než 32 miliard eur, uvedla agentura Reuters.

Dnešní případ se týká zákaznice, která si na koupi ojetého vozu Volkswagen Golf vzala půjčku od VW Bank, což je dceřiná společnost automobilky. Po skandálu vrátila vůz, který měl motor EA 189, tedy ten, který umožňoval podvody při testování, a požadovala náhradu škody včetně úroků a pojištění rizika neschopnosti splácet úvěr. Volkswagen však odmítal tyto peníze navíc zaplatit.

BGH před rokem rozhodl, že Volkswagen motorem EA 189 systematicky podváděl své zákazníky a ti, kdyby věděli, že naftová auta vypouštějí mnohem více znečišťujících látek, než se u nich naměřilo při testech, by si pravděpodobně koupili jiný vůz. Ve většině případů tak mají zákazníci právo auto vrátit. Nezískají však zpět všechny peníze, ale odpočítává se jim část peněz za dobu, kdy auto používali. Volkswagen se od té doby dohodl na urovnání s desítkami tisíc zákazníků.

Volkswagen ale uvedl, že rozsudek nelze použít na všechny financované nákupy vozů. Většina zákazníků kupujících auto za pomoci koncernové banky souhlasila s právem na vrácení, což znamená, že v době poslední splátky může být vůz vrácen prodejci za původně stanovenou cenu. Zákazník v tomto případně podle automobilky neutrpěl žádné škody. K tomuto tvrzení automobilky se BGH nevyjádřil, informovala agentura DPA.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

19.4.2021 01:44
"kdyby věděli, že naftová auta vypouštějí mnohem více znečišťujících látek, než se u nich naměřilo při testech, by si pravděpodobně koupili jiný vůz."

No určitě :-) :-) :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.4.2021 08:33 Reaguje na
Moc se nemluví o tom, že větší vliv na emise má dneska opotřebení pneumatik a hlavně brzdových destiček. Kromě toho ještě jedna věc. Pokud váží auto o půl tuny více, dochází k opotřebení pneumatik o 20% vyššímu. Jinými slovy - elektromobily v této položce znečišťují přírodní prostředí mnohem více než auta s klasickými spalovacími motory.
Odpovědět
ig

19.4.2021 09:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pravda, o tom by se taky mělo víc mluvit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.4.2021 10:16 Reaguje na
Tady je celá řada věcí spojených s elektromobily, o kterých se nemluví. Minulý týden jsem četl rozhovor s jedním majitelem autobazaru v USA, který řekl, mimo jiné, že elektromobil starý deset a více let je vpodstatě neprodejný. Nikdo nahlas nemluví o problémech při hašení elektromobilů. Předloni v Rakousku havarovala jedna Tesla. Hořela 4 dny. Hasiči na ni vyplýtvali více než dvacet kubíků vody a nakonec ji uhasili tak, že celý vůz ponořili do velké nádrže s vodou. Jak takové hašení chcete provést, pokud ten elektromobil vzplane třeba v obchodním domě v podzemních garážích? Nevytáhnete ho, neodvětráte to, ale tohle nikdo neřeší.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.4.2021 08:40
Je zajímavé, že hříšníků přistižených při falšování bylo mnohem více (Citroen, Peugeot,...), obětním beránkem je ale jenom VW. Přitom třeba letecká doprava nebo kontejnerová lodní doprava znečišťují životní prostředí mnohem více než auta se spalovacími motory. Zejména lodní doprava, kde se v lodích spaluje ten nejhorší mazut, dává přírodě na frak. V jednom pořadu probleskla informace, že jedna obří kontejnerová loď za jediný den vyprodukuje tolik emisí, jako polovina aut se spalovacími motory v Německu za celý rok. Těch lodí jezdí po světových mořích a oceánech asi 60.000. Ale perzekuuje se jenom Volkswagen. Nevím jak Vám, ale mi to připadá jako cílená buzerace.
Odpovědět
ig

19.4.2021 09:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jistěže je to cílené. Kdyby mi VW patřil, tak bych si dal stranou pár set miliónů eur na pohodlné dožití a firmu bych položil, ať mají lidi co chtěli :-) Já už jsem holt takový recesista.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

19.4.2021 14:02 Reaguje na
Postupoval bych stejně, Vaše úvaha je správná, ale obávám se, že je a ostatní podobné úvahy, zcela mimo myšlenkové možnosti i těch nejlépe placených bruselských úředníků.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.4.2021 15:05 Reaguje na Jiří Daneš
Vybudovat firmu v hodnotě stovek miliard eur, abych ji pak položil a získal pár stovek miliónů je podobné, jako když se v Addamsových otec rodiny radoval, že prodělal na burze desítky tisíc dolarů a proto nebude muset platit daně. A ještě jedna věc. Volkswagen nemá jediného vlastníka a pochybuji, že by se na valné hromadě všichni domluvili, že takovou operaci provedou.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist