https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyrobci-a-prodejci-biopotravin-country-life-klesl-v-lonskem-roce-zisk-i-trzby
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výrobci a prodejci biopotravin klesl v loňském roce zisk i tržby

23.8.2024 21:26 (ČTK)
Firmě Country Life, která je předním dovozcem a obchodníkem s bioprodukty, zdravou výživou a přírodní kosmetikou v České republice, loni klesl zisk i tržby. Zisk firma snížila o 13 procent na 35,8 milionu korun, tržby poklesly o 11 procent na 348 milionů korun. Vyplývá to z informací uveřejněných ve Sbírce listin.
 
Country Life se od roku 2020 potýkala s ekonomickými problémy, uzavřela tři pražské prodejny a loni získala ve firmě podíl 51 procent společnost Fermia, za kterou stojí především podnikatel Pavel Bouška. Zakladatel firmy Otakar Jiránek ČTK řekl, že Country Life po krizi začíná opět růst.

"K mírnému oživení dochází od loňského roku. Zájem o biopotraviny opět po zhruba dvouleté postcovidové krizi začíná růst, ale tempo je stále pomalé," uvedl Jiránek.

Firma má aktuálně po Česku sedm obchodů, v roce 2020 však musela přistoupit k uzavření tří pražských prodejen, a to kvůli nízkým prodejům i rostoucím nákladům. "Od té doby jsme další prodejny nezavírali, situace se stabilizovala a prodeje opět rostou," tvrdí Jiránek.

V současnosti svou firmu považuje za jedničku na nezávislém trhu v certifikovaných biopotravinách, k čemuž podle něj pomohl i vstup strategického partnera v loňském roce. "Dochází k jeho dalším akvizicím podobných firem a tím vytváření efektivnější skupiny se stejným cílem," řekl Jiránek.

Společnost Fermia, za kterou stojí především podnikatel Bouška, získala loni v Country Life majoritu 51 procent, zbytek stále vlastní Jiránek.

Zájem o biopotraviny byl v Česku podle Jiránka veliký už od vstoupení firmy na trh v roce 1991. "Byli jsme svědky toho, jak biopotraviny byly něčím novým a neznámým, poté jsme zažili nárůst poptávky a dnes čelíme velké konkurenci, především ze strany obchodních řetězců," uvedl Jiránek. Ostatní české firmy Country Life jako konkurenci nevnímá, naopak je považuje za partnery. Na český trh zatím plně nevstoupila ani žádná velká specializovaná zahraniční biofirma, doplnil.

Obrat společností, které podnikají v biopotravinách, předloni v Česku podle údajů ministerstva zemědělství vzrostl na 11,3 miliardy korun z 10,22 miliardy korun v roce 2021. Z celkové spotřeby potravin ty v bio kvalitě tvořily 1,65 procenta. Tržby Country Life dosáhly v roce 2021 přes 460 milionů korun. Rostoucí zájem a důvěru v biopotraviny potvrdil i Jiránek.

České domácnosti spotřebovaly předloni biopotraviny za 6,95 miliardy korun, nejvíce jich nakoupily v supermarketech a hypermarketech, téměř čtvrtinu biopotravin nakoupili předloni lidé prostřednictvím e-shopů.

Country Life prodává bioprodukty, zdravou výživou a přírodní kosmetikou ze zahraničí i od českých výrobců a pěstitelů. V kamenných prodejnách eviduje největší poptávku po kvasovém chlebu, čerstvém ovoci a zelenině a mléčných výrobcích. Ve velkoobchodě patří mezi nejprodávanější produkty pod značkou Country Life sirupy, luštěniny a obiloviny.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

25.8.2024 09:10
Limitujícím faktorem pro odbyt BIOprodukce bude vždy její cena a množství
potenciálních kupců tu vyšší cenu zaplatit. Pokud bude klesat kupní síla
zákazníků, tak bude klesat i odbyt dražších BIOproduktů. Nepomůže už ani
strašení závadností běžné produkce, když bude mít zákazník hluboko do
kapsy, potřebuje se nasytit a nehladovět, protože na BIO nemá. Znám
jednu mladou paní, která se kdysi zbláznila do BIOpotravin a neváhala
projezdit tisíce korun při jejich nákupu u BIOfarmářů. Po rozvodu ji
vyschnul takřka bezedný zdroj příjmů a začala konečně počítat. Dnes
nakupuje zcela běžné potraviny a aby nevypadala hloupě, tak začala BIO
produkci pomlouvat, že BIO není a že lžou. Co má totiž říci na to, že
kdysi by o běžné potraviny ani okem nezavadila a dnes je MUSÍ jako
osoba s menším příjmem z nouze nakupovat. Před půl rokem jsem ji potkal
v obchodě u regálu se zbožím na konci trvanlivosti a raději jsem ji
nepřipomínal, co o takovém zboží kdysi tvrdila. Jako VIP si vybírala
co jíst, ale dnes jí to, na co ji stačí peněženka. BIO by dávalo smysl
s cenou maximálně o 20% vyšší, než zboží běžné, ale v současných cenách
nebude nikdy zbožím pro zcela běžné zákazníky.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist