Z Londýna odstartoval první let Virgin Atlantic poháněný jen udržitelným palivem
History at 38,000ft. Virgin Atlantic is currently flying the world's first 100% Sustainable Aviation Fuel flight across the Atlantic by a commercial airline. Flight100 marks the culmination of more than a year of radical cross industry collaboration to see this take to the skies. pic.twitter.com/97mLaa4hoj
— virginatlantic (@VirginAtlantic) November 28, 2023
Svět se zbavuje uhlíku a letecké společnosti sázejí na palivo vyrobené z odpadu. To jim umožní snížit emise až o 70 procent a udržet se v provozu, než se v příštích desetiletích stane realitou letecká doprava na elektrický a vodíkový pohon.
Virgin Atlantic na první let tohoto druhu nasadila Boeing 787 poháněný motory Rolls-Royce Trent 1000. Jde o první let komerční letecké společnosti na dlouhé vzdálenosti se stoprocentním využitím SAF. Navázal na úspěšný transatlantický přelet soukromého letadla Gulfstream G600, které minulý týden použilo stejné palivo.
Mezi cestujícími jsou miliardář a zakladatel společnosti Virgin Atlantic Richard Branson, výkonný ředitel Virgin Atlantic Shai Weiss a britský ministr dopravy Mark Harper. Letadlo odstartovalo ve 12:49 SEČ a na newyorském mezinárodním letišti JFK by mělo přistát ve 20:40 SEČ.
SAF se už používá v proudových motorech jako součást směsi s tradičním kerosinem. Společnost Virgin a její partneři Rolls-Royce, Boeing, BP a další ale dostali po úspěšných pozemních testech povolení létat pouze s použitím SAF.
Odhaduje se, že letectví se podílí na celosvětových emisích uhlíku dvěma až třemi procenty. SAF je klíčem ke snížení těchto emisí, ale je drahý, v současnosti asi třikrát až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Tvoří méně než 0,1 procenta celkového množství dnes používaného leteckého paliva, uvedla agentura Reuters.
reklama