https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dulezite-je-zmenit-to-jak-o-planovani-mest-premyslime-rika-urbanista-jan-gehl
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Důležité je změnit to, jak o plánování měst přemýšlíme, říká urbanista Jan Gehl

25.10.2016 01:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na veřejné přednášce, která se konala minulé pondělí, Jan Gehl potvrdil, že je skvělý a zábavný řečník. Ilustrační snímek.
Na veřejné přednášce, která se konala minulé pondělí, Jan Gehl potvrdil, že je skvělý a zábavný řečník. Ilustrační snímek.
Ano, Kodaň má spoustu cyklistů, protože je rovinatá. Praha je ale kopcovitá. Může se tu povést to samé, co v Kodani? Základní, „kopcovitý“ argument každé debaty o cyklistice v Praze zazněl i v diskuzi na přednášce Jana Gehla. „Každé město se může vydat trochu jinou cestou k tomu, aby bylo příjemné k životu. Klíč není v budování cyklostezek. Jde o tu změnu, jak o plánování města přemýšlíme. Myslet na to, že města jsou tu pro lidi,“ odpovídá Jan Gehl. „A proti kopcům pomůžou elektrokola.“
 

Na veřejné přednášce, která se konala minulé pondělí, Jan Gehl potvrdil, že je skvělý a zábavný řečník. Hlavní sdělení jeho přednášky je vlastně jednoduché a prosté. Opusťme myšlení modernistů, přestaňme plánovat auta pro větší štěstí aut a mysleme na to, aby se ve městě dobře žilo lidem.

Jako příklad modernistického omylu uvádí město Brasília, které je v duchu moderny poskládané tak, že při pohledu z letadla město lahodí lidskému oku. Vše je krásně uspořádané, jednotlivé objekty v harmonii. „Z pohledu lidí je to ale na prd,“ říká Gehl. Modernismus podle něho nenechává ve veřejném prostoru místo pro běžný život.

Pozoruhodné je, že sám Gehl se coby architekt v duchu modernismu vyučil, jeho respektovaný vedoucí se řídil heslem, že dům musí hlavně krásně vypadat z dálnice. Takto ustrojen se Gehl sám vrhl do praxe. „A pak jsem se oženil s psycholožkou,“ popisuje lakonicky zásadní bod obratu svého profesního života.

Moskevská ulice Tverská v roce 2011.
Moskevská ulice Tverská v roce 2011.
Foto | Alexey Vikhrov / Wikimedia Commons

Kdykoliv něco navrhujeme, ovlivňujeme možnosti lidí. Utváříme města a ta pak utváří nás. Podle Gehla se ve 21. století mění plánovací paradigma a už není možné budovat města tak, aby byla spokojena auta. „Potřebujeme města, kde se dobře žije lidem a která jsou pro lidi zdravá.“

Jedním ze současných problémů je podle něho to, že města nemotivují lidi k přirozenému pohybu, k chůzi a jízdě na kole. Přitom sezení je podle Gehla velká potíž naší doby. Prostě stále sedíme. „Nejlevnější státní zdravotní program je nechat lidi se přirozeně hýbat,“ myslí si Jan Gehl.

Své znalosti Gehl sepsal do knihy Města pro lidi, která doposud vyšla ve 24 jazycích. Služby Jana Gehla využila řada měst, včetně Moskvy, která byla typickým městem pod nadvládou aut. Problém s parkováním se řešil, jak se dalo: auta stála na chodnících, na přechodech, chodníky byly zúženy na nejnutnější minimum. Z mnoha míst úplně vymizel veřejný život. Starosta Moskvy pak po návštěvě Jana Gehla ze své pozice zavedl změnu a zakázal parkování, nejprve na bulváru Tverská. A pak postupoval do dalších ulic, nechal vysázet stromy, ulice osadit lavičkami. Do čtyř let se podle Jana Gehla Moskva změnila v žitelné město.

Líbí se Vám článek? Přispějete na další?

       

Jaký je kodaňský recept? Jeden z postupů byl, že se pomalu a postupně ubírala parkovací místa. „Pokud každý rok zmizí 2 % parkovacích míst, a nikomu to neřeknete, pak si toho nikdo nevšimne,“ říká s nadsázkou Jan Gehl. Kodaň je dnes oproti šedesátým letům minulého století mnohem příjemnějším místem k životu. Je to místo, které víc láká turisty. „Akorát se tam špatně dostanete autem,“ líčí Jan Gehl. Podle něho platí, že když uděláte veřejný prostor zajímavý a hezký, když ho zbavíte aut, pak jej lidé zaplní.

„Město, kde se dobře žije, poznáte podle toho, že na ulici je hodně dětí, že se dospělí o ně nebojí,“ říká Jan Gehl. A vypráví o svých vnučkách, které v sedmi letech samy chodí do školy několik bloků, protože doprava je klidná a ony cestu zvládnou bez problémů.

Pražský magistrát si od světoznámého architekta a urbanisty Jana Gehla nechá poradit, jak neblahý stav změnit k lepšímu.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MJ

Martin Jasan

25.10.2016 12:44
Každý kdo navrhne a nechá postavit cyklostezku, by měl na týden zapůjčit své děti a nechat je tam denně jezdit. Pokud se děti po týdnu vrátí nepřejeté, cyklostezka je bezpečná i pro další cyklisty. Pokud ne, je cyklostezku potřeba přepracovat a zapůjčit nové děti na další kolo testování.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2016 22:49
to jsou všechno hezký teorie, každej člověk co má srdce rád posedí na kandelábru u pěší zóny a kouká na hezký holky. leč každej kdo má kromě srdce i mozek neochotně připustí, že žrát se holt musí a že město by mělo být ekonomicky aktivní, jinak nebude mít dlouhého trvání. ty pěší zóny jsou bohužel město umírající. srovnejme jen nájmy obchodních prostor na příkopech a v pařížské například.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

26.10.2016 16:06
No to je jasná, když pojedu do roboty károu, tak jsem pak ekonomicky mnohem víc aktivní, to to je přece základní logika.
Stejně tak jako, protože žeru čokoládu, tak jsem dobrej v karate.
O tom přece nikdo kdo má mozek nemůže vůbec pochybovat.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist