https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-si-zaplatila-uznavanou-znacku-architekt-jan-gehl-ma-poradit-co-s-magistralou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha si zaplatila uznávanou značku: architekt Jan Gehl má poradit, co s magistrálou

19.10.2016 08:18 | PRAHA (Ekolist.cz)
Hustý provoz je na magistrála u Národního muzea i kolem poledne, ráno a odpoledne je to ještě horší. Zachrání to Jan Gehl?
Hustý provoz je na magistrála u Národního muzea i kolem poledne, ráno a odpoledne je to ještě horší. Zachrání to Jan Gehl?
Hyzdí město a kvůli častým dopravním zácpám neslouží dobře ani řidičům. Přesto pražská magistrála – v podstatě dálnice vedená centrem města – zůstává více méně tak, jak byla dokončená v osmdesátých letech minulého století. Do centra města denně přivede až sto tisíc automobilů. Pražský magistrát si od světoznámého architekta a urbanisty Jana Gehla nechá poradit, jak neblahý stav změnit k lepšímu.
 

Osmdesátiletý dánský architekt jako jeden z prvních začal upozorňovat na to, že v moderních městech stále více prostoru mezi domy patří automobilům a stále méně lidem. A začal navrhovat opatření, jak nepoměr obrátit ve prospěch lidí. Jeho poradenských služeb založených na podrobných znalostech o chování lidí v městském prostoru využívají desítky světových metropolí. Gehl pomáhal změnit ve prospěch chodců například slavné Times Square v New Yorku či vybrané oblasti v historickém centrum Moskvy.

Jak Gehl na tiskové konferenci toto úterý řekl, Prahu zatím navštívil jen jako turista a z oborného hlediska ji nezná. Tuší však, že vypracovat smysluplný návrh na zklidnění magistrály bude velmi náročné. Pokud s ním Praha podepíše smlouvu, což by se mělo stát v nejbližších týdnech, vyrazí příští rok do Prahy lidé z Gehlova týmu provádět první průzkumy. Na konci jejich práce by potom měl být dokument obsahující analýzy a doporučení, jak magistrálu proměnit v městský bulvár umožňující klidnou koexistenci automobilů i pěších, případně cyklistů. Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové zaplatí magistrát Janu Gehlovi za jeho služby „ne víc než dva miliony korun“.

Architekt a urbanista Jan Gehl
Architekt a urbanista Jan Gehl

Nutno dodat, že Gehl nebude první, kdo bude zkoumat pražskou magistrálu a navrhovat, co s ní. Minulý rok pražští radní schválili záměr zpracovat „Koncepční studii humanizace Severojižní magistrály“. Zpracováním byl pověřen Institut plánování a rozvoje (IPR) s tím, že má vycházet z již předchozí studie vypracované v roce 2010 předchůdcem IPRu, Útvarem rozvoje hl.m. Prahy (ÚRM) a Technickou správou komunikací (TSK). Vlastní studie zklidnění magistrály vypracovaly též některé městské části.

Například již v roce 2011 Ekolist.cz informoval, že v Praze lze pozorovat značný nepoměr mezi množstvím vypracovaných materiálů navrhujících zklidnění magistrály a politickou vůli návrhy uvádět do praxe.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Adam Šůra

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist