Praha si zaplatila uznávanou značku: architekt Jan Gehl má poradit, co s magistrálou
Osmdesátiletý dánský architekt jako jeden z prvních začal upozorňovat na to, že v moderních městech stále více prostoru mezi domy patří automobilům a stále méně lidem. A začal navrhovat opatření, jak nepoměr obrátit ve prospěch lidí. Jeho poradenských služeb založených na podrobných znalostech o chování lidí v městském prostoru využívají desítky světových metropolí. Gehl pomáhal změnit ve prospěch chodců například slavné Times Square v New Yorku či vybrané oblasti v historickém centrum Moskvy.
Jak Gehl na tiskové konferenci toto úterý řekl, Prahu zatím navštívil jen jako turista a z oborného hlediska ji nezná. Tuší však, že vypracovat smysluplný návrh na zklidnění magistrály bude velmi náročné. Pokud s ním Praha podepíše smlouvu, což by se mělo stát v nejbližších týdnech, vyrazí příští rok do Prahy lidé z Gehlova týmu provádět první průzkumy. Na konci jejich práce by potom měl být dokument obsahující analýzy a doporučení, jak magistrálu proměnit v městský bulvár umožňující klidnou koexistenci automobilů i pěších, případně cyklistů. Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové zaplatí magistrát Janu Gehlovi za jeho služby „ne víc než dva miliony korun“.
Nutno dodat, že Gehl nebude první, kdo bude zkoumat pražskou magistrálu a navrhovat, co s ní. Minulý rok pražští radní schválili záměr zpracovat „Koncepční studii humanizace Severojižní magistrály“. Zpracováním byl pověřen Institut plánování a rozvoje (IPR) s tím, že má vycházet z již předchozí studie vypracované v roce 2010 předchůdcem IPRu, Útvarem rozvoje hl.m. Prahy (ÚRM) a Technickou správou komunikací (TSK). Vlastní studie zklidnění magistrály vypracovaly též některé městské části.
Například již v roce 2011 Ekolist.cz informoval, že v Praze lze pozorovat značný nepoměr mezi množstvím vypracovaných materiálů navrhujících zklidnění magistrály a politickou vůli návrhy uvádět do praxe.
reklama