https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ek-zemim-unie-lepe-chrante-cisty-vzduch-nebo-pujdete-k-soudu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lépe chraňte čistý vzduch nebo půjdete k soudu

30.1.2018 12:39 | BRUSEL (ČTK)
Bezodkladně odstraňte své nedostatky v ochraně čistého ovzduší, vzkázal MZP eurokomisař  Karmenu Vella
Bezodkladně odstraňte své nedostatky v ochraně čistého ovzduší, vzkázal MZP eurokomisař Karmenu Vella
Pokud členské země Evropské unie bezodkladně neodstraní své nedostatky v ochraně čistého ovzduší, nebude Evropská komise váhat s právními kroky vůči nim. Novinářům to po jednání s představiteli ministerstev životního prostředí devíti států, včetně České republiky, řekl komisař pro životní prostředí Karmenu Vella.
 
Podle mluvčího komise Margaritise Schinase dal Vella státům čas na doplnění jejich návrhů do konce příštího týdne.

"Slyšeli jsme dnes některé pozitivní nápady. Ale na první pohled nestačí ke změně celkového obrázku. Bez nových a funkčních opatření nebudou v mnoha případech standardy kvality ovzduší dodržovány po řadu měsíců i let, někdy i po roce 2020," upozornil Vella.

Pozváni byli na dnešek nejen zástupci ČR, ale také Německa, Španělska, Francie, Itálie, Maďarska, Rumunska, Slovenska a Británie. Na limity nedosáhlo celkem 18 zemí. Komise chce podle Velly s devítkou zemí spolupracovat a pomoci jim splnit limity, které se samy zavázaly dodržovat a kterých měly dosáhnout v letech 2005 a 2010. Limity se týkají klíčových znečišťujících látek, jako je oxid dusičitý (NO2) či prachové částice.

"Ještě dnes, v roce 2018, umírá každý rok předčasně 400.000 lidí kvůli rozsáhlému a výraznému zanedbávání tohoto problému," podotkl na tiskové konferenci Vella. V Česku je to okolo 4000 úmrtí ročně.

Náměstek českého ministra životního prostředí Vladislav Smrž po schůzce ČTK řekl, že komise s Českem problém řeší už několik let a naposledy do Prahy poslala své takzvané "odůvodněné stanovisko".

V Česku jsou místně - a to jen na třech místech v zemi - překračovány denní limity pro koncentrace oxidu dusíku, který pochází nejčastěji z automobilové dopravy a velké energetiky, a limity na koncentrace prachových částic (PM10), které v ČR do ovzduší vypouštějí nejvíce lokální topeniště.

"My jsme se snažili panu komisaři vysvětlit, že my s tím děláme. Máme národní plán snižování emisí, lokální plány zlepšování kvality ovzduší. Imisní situace se zlepšují. Průmysl je na nejlepších dostupných technologiích," vypočítal náměstek Smrž.

Připomněl, že Česko bude investovat devět miliard korun do výměny 80.000 až 100.000 kotlů na moderní. V dopravě se Česko soustředí na podporu veřejné dopravy. "My potřebujeme komisi v tom, aby přestala extenzivně vykládat například směrnici EIA (o posuzování vlivu na životní prostředí), aby nám to nekomplikovalo výstavbu významných obchvatů ,jako je Praha, Frýdek-Místek, Brno. A mohli jsme také stavět železnice. Potřebujeme pomoc s filtry prachových částic v autech, protože se jedná o legislativu na evropské úrovni," doplnil.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

FV

Franta Vokřahlo

30.1.2018 17:46
V České republice jsou překračovány denní limity pro koncentrace oxidu dusíku sice jen na 3 místech,ale problémem je,že jsou to místa s největší koncentrací lidí - hlavně velká města. Omezit by šlo určitě automobilovou dopravu,v těchto městech je dostupná doprava hromadná, která by měla být za co nejnižší možnou cenu,jinak lidé raději pojedou auty. Problémem může být doprava lidí dojíždějící do práce z vesnic do měst a pak zpátky pomocí automobilu kteří nemají z časových důvodů možnost sáhnout po hromadné meziměstské dopravě která nejezdí dostatečně často,zde by bylo opravdu potřeba podporovat a budovat především elektrifikované rychlé a moderní železnice a udržet ceny jízdného na rozumné výši - například provozováním státního železničního dopravce vedle soukromých dopravců a tímto vytvářet určité konkurenční prostředí. Městské dopravní obchvaty jsou též důležité, uleví centru měst od dopravy a doprava je plynulejší - méně rozjezdů a zastavování - úspora paliva. Též lepší recyklace odpadů,aby nedocházelo příliš k jeho spalování například omezení výroby všudypřítomného PVC, které nelze recyklovat ale pouze spálit - z PVC se vyrábí některá linolea, pláště kabelů - (v zahraničí ovšem již i z jiných plastů), neřešeným problémem zůstávají též plastová okna,dveře atd. vyráběná opět pouze z PVC, která jsou po skončení životnosti likvidovaná opět spalováním,PVC zahradní hadice a další. Taktéž tepelné elektrárny nahradit postupně obnovitelnými zdroji energie což je jistě běh na dlouhou trať. Tuším že též nadměrné grilování ve městech přispívá ke znečišťování ovzduší, pravděpodobně ale jen zanedbatelně. Oxid siřičitý již příliš problém nepředstavuje z důvodu odsíření tepelných elektráren. Určité znečištění prachovými částicemi má na svědomí též stavebnictví - je třeba více modernizace - například odsávání prachu. Též budování parků ve městech a zachování co největších možných zalesněných ploch po celé republice jistě pomůže snížit prašnost těchto měst a celé republiky a potažmo celé Evropy. A též volba ekologicky zaměřených politických stran není na škodu...
Odpovědět

31.1.2018 12:58 Reaguje na Franta Vokřahlo
To co navrhujete je sen nebo den? Vy nevíte jak je organizovaná společnost? Brouk Pytlík by s Vámi mohl soutěžit v oboru "poručíme větru dešti".
Kde berete informaci, že PVC je v ČR likvidováno spalováním.
Odpovědět
FV

Franta Vokřahlo

31.1.2018 15:55 Reaguje na
Stačí přijít s čímkoliv z PVC prakticky kamkoliv do sběrného dvora a dostanete tuhle odpověď, případně se podívejte na recyklační popelnice pro plast - zde je to přímo napsáno - je znát že jste asi nikdy nic netřídil,jinak byste to věděl. Jsou to právě věci posbírané z běžného života a ne sci-fi jak píšete vy. A pokud PVC recyklovat jde,kde berete vy tu informaci že to jde a kdo to provádí docela by mě to zajímalo když jdu vyhazovat odpad z tohoto plastu.
Odpovědět
FV

Franta Vokřahlo

31.1.2018 16:31 Reaguje na Franta Vokřahlo
P.S. to celé co píšu je soubor různých návrhů jak a kde by šlo co nejvíce zlepšit ovzduší v reakci na to co je psáno v článku kterého se to týká, ne žádné nařízení. Vy v tom vidíte nařízení? Kde? Píšu někde formulace typu "musíte,musí,nařídit atd."? Píšu "omezit by šlo" ne "všichni musíte hned vystoupit z auta a jet vlakem". Vám nezáleží na čistém vzduchu? Byl jste někdy například v Ostravě,v Praze když je smogová situace?
Odpovědět

4.2.2018 04:17 Reaguje na Franta Vokřahlo
Každá obec si organizuje třídění po svém, zajímalo by mne, jak běžný občan rozlišuje plast s PVC a bez PVC. Možná je to problém V Praze, protože jejich spalovna neumí čistit chlor ve spalinách. V ČR je spalováno jen cca do 20% směsného komunálního odpadu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist