https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ceskym-draham-na-hrbate-zatim-konkurence-nehrozi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Českým drahám na Hrbaté zatím konkurence nehrozí

28.1.2008 18:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Od prosince loňského roku měli mít cestující na železniční trati Praha - Rudná u Prahy - Beroun v sobotu možnost svézt se na české poměry luxusními motorovými vozy RegioShuttle. Společnost Veolia Transport (v autobusové dopravě známá spíše díky své dceřinné firmě Connex Morava, a.s.) tak hodlala na této železniční trati, přezdívané též "Hrbatá", propagovat svůj záměr provozovat zde od roku 2009 veřejnou osobní dopravu namísto Českých drah. O záměru Veolie jsme informovali v červnu 2007 a nyní jsme zjišťovali, proč její vlaky v prosinci nevyjely.
 

Motorová souprava RegioShuttle RS-1
Vlak, kterým se cestující přes Rudnou nesvezou. Motorová souprava RegioShuttle RS-1 firmy Hohenzollerische Landesbahn v Tübingenu, Německo. Tato fotografie je zveřejněna pod licencí Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5.
Foto: Klaus with K/Wikimedia Commons
Jiří Schmidt, zástupce oddělení železniční dopravy firmy Veolia Transport, na otázku Ekolistu tuto záležitost s odvoláním na “rozsáhlé organizační změny ve vedení společnosti” odmítl jakkoli komentovat. Dceřinné společnosti Connex Morava, Praha, Východní Čechy či Příbram přitom již řadu let úspěšně provozují v ČR autobusovou dopravu. Connex Morava, a. s. je dokonce jedním z největších českých autobusových přepravců. Do železniční dopravy u nás již společnost také vstoupila, a to na Šumpersku v oblasti povodí říčky Desná. Její vlaky zde jezdí hned na dvou trasách. Zde ovšem je trať ve vlastnictví "Svazku obcí údolí Desné" a Connex Morava zde cestujícím nabízí dopravou klasickými starými motoráčky řady 810, které jsou pouze jinak natřené než ty provozované Českými drahami.

Celou situaci blíže vysvětlil až mluvčí Krajského úřadu Středočeského kraje Martin Kupka, jenž uvedl, že je kraj s ČD dohodnutý na podmínce zlepšování úrovně dopravy. Zvýšit kulturu cestování v této oblasti bylo i hlavním záměrem Veolie Transport. Větší konkurence v železniční dopravě je podle Kupky žádoucí, studie předložená Veolií Transport však zatím musela být zamítnuta, resp. Veolii bylo navrženo její přepracování. Důvodem je především nutnost zvýšení dotací ze strany kraje v případě, že by Veolia na trať pronikla. V souvislosti s pokrytím této trasy také Kupka hovoří o poklesu zájmu ze strany cestujících z důvodu konkurence alternativní autobusové dopravy.

“Pro zatraktivnění železniční dopravy na zmiňované trati a jedním z limitních faktorů přijetí nabídky je kromě nezvyšování finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty také garance odstranění stávajícího omezení traťové rychlosti na dopravní cestě a dobudovaní stávající drážní infrastruktury nejméně o 2 nové zastávky, a to v Rudné a ve Zbuzanech z důvodu přijatelné docházkové vzdálenosti,” dodává Kupka. Úpravy tratě s cílem odstranit omezení traťové rychlosti navrhovala ve svém projektu rovněž Veolia Transport.

Dle slov tiskového mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly jsou ČD v případě vypsání výběrového řízení na provozování trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun připraveny se o tuto zakázku utkat. “Každé konkurenční prostředí je zdravé a motivuje stávající firmy zlepšovat služby nabízené zákazníkům,“ dodává Kubala.


reklama

 
Pavla Hložková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist