https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-plose-po-porostech-ponicenych-vichrici-u-jablunkova-vzniklo-devet-tuni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na ploše po porostech poničených vichřicí u Jablunkova vzniklo devět tůní

16.11.2024 01:50 (ČTK)
Zdroj | Lesy ČR
Na desetihektarové holé ploše, která loni vznikla po porostech poškozených vichřicí v Mostech u Jablunkova na Frýdecko-Místecku, vytvořil státní podnik Lesy ČR devět tůní. Řada dřevin se tam přirozeně obnovila, sdělila mluvčí podniku Eva Jouklová.
 
Zdroj | Lesy ČR

"Koncem loňského srpna vítr poškodil 50 000 metrů krychlových dřeva. Vodohospodáři ze Správy toků pro oblast povodí Odry z Lesů ČR vybudovali na 1600 metrech čtverečních za 100 000 korun devět tůní, které dnes na kalamitní holé ploše zadržují vodu," uvedla Jouklová. Tůně jsou i biotopem vodních živočichů a rostlin.

"Krajině to určitě prospělo, protože se rychle v půdě ujala semena a plody tamějších dřevin, jako je třeba buk, smrk, bříza, javor, jeřáb a další," uvedl lesní správce z Jablunkova Oldřich Gajdušek.

Zdroj | Lesy ČR

Lesy ČR ročně přirozeně obnoví asi čtvrtinu zalesňované plochy. "Od roku 2019 to bylo 25.500 hektarů, loni 4700 hektarů a letos 4500 hektarů, tedy 37 procent z roční obnovované plochy," uvedla Jouklová.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.11.2024 08:55
Takhle kaskádovitě, je možno dělat rybníčky na každém potůčku.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.11.2024 09:14 Reaguje na smějící se bestie
Kdysi jsme jako rybáři přehrazovali chovné pstruhové potoky nízkými
hrázkami z kmenů stromů a kamením. Pak to orgány ochrany přírody
zakázaly jako překážky, které může dělat pouze bobr a povodeň. Co
hrázka, to nějaký pstroužek a nebo střevle, co hrázka mladý rak,
ale co, hlavně že se podařilo rybářům zamezit množení raků a ryb
a predátoři mohou snáze v toku bez úkrytů a hlubší vody lovit.
Ať žijí predátoři a je v řekách co nejméně ryb. Tím skončí rybaření. Čím méně zvěře, tím skončí více myslivců a to vše pouze
v zájmu svaté války za uzurpaci přírody ochranáři! Mimochodem ty
piditůně už za deset let nebudou. Budou zaneseny listím, půdou
a budou zastíněny v hustém náletovém porostu. Naopak hlubočiny
pod hrázkami a nad nimi na potoce voda proplachuje a nehrozí to,
co čeká vybagrované díry v lese.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 09:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Rybáři si chovají a loví ryby, myslivci zvěř, ale ochranáři jsou ti, kdo si uzurpují přírodu? Není to divné?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.11.2024 11:18 Reaguje na Petr
1*
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.11.2024 11:36 Reaguje na Petr
A co tak říci, že rybáři vrážejí do svého koníčku vlastní peníze. Musí složit zkoušky a koupit si lístek, povolenku. O výbavě ani nemluvím. A ano, zarybňují.
Myslivci vrážejí do svého koníčku vlastní peníze. Ta povinná praxe je delší a zkoušky náročnější. O potřebné výbavě je zbytečné se bavit. Musí zaplatit nájem honitby, provoz honitby ,potřebné krmivo , navíc neustále se nad nimi houpe položka škoda. A ano, hospodaří se zvěří.
No a ochranáři? Stačí si zaregistrovat ekospolek a jsem ochranář a můžu bez čehokoliv kecat pomalu do všeho co se přírody týká. Pokud máte k této stručné charakteristice nějaké výhrady tak prosím.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 11:41 Reaguje na Jarek Schindler
Mě jen zarazilo kdo že je ten, kdo si uzurpuje přírodu. Že do toho strká svoje peníze na tom nic nemění.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 11:44 Reaguje na Jarek Schindler
Příroda není něčí soukromý majetek, je to nezbytné životní prostředí nejen všech lidí, takže ano a stojím si za tím, že každý má právo kecat do toho, co s ní někdo jiný dělá, obzvlášť když to dělá jen pro svoji potřebu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.11.2024 11:52 Reaguje na Petr
Je a není, že.
Ne všechna pole, lány, lesy, Říp - patří státu !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 16:08 Reaguje na Petr
Stačí se podívat do katastru nemovitostí a každý kousek půdy je někoho, je tedy soukromý. Ne že ne.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 16:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Že se odhlasovalo, že ke všemu jde připsat nějaké jméno jako že majitel, neznamená skoro nic. Odhlasovat a uzákonit lze cokoliv, třeba že se zimě bude říkat léto. A bude to léto? Nebude.
Vlastnit přírodu, nebo životní prostředí je nesmysl, podobně jako vlastnit vodu, nebo vlastnit vzduch. Ale nepochybuju, že jednou se i toto odhlasuje, uzákoní a umožní.
No a nejspíš vás překvapí, že existují i pozemky bez vlastníka.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 18:18 Reaguje na Petr
A ti šibe? Kdo co odhlasoval? Zemské desky se vedou už od středověku přes Rakousko-Uhersko...
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

16.11.2024 19:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ve středověku ale nešlo o vlastnictví půdy v dnešním pojetí, které přišlo až s kapitalismem. Do Zemských desek se zapisovala panství (kdo je kde pánem a které vesnice k panství patří). Katastr nemovitostní, který zachycuje jednotlivé pozemky a stavby, se vede od 2. poloviny 18. století. Současné pojetí vlastnictví půdy tu máme až od reformy z r. 1848, s přerušením komunistickou vládou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 19:20 Reaguje na Jaroslav Štemberk
No já to nehodlal pro Petra trola tak detailizovat.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 19:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
A ještě daleko dřív jsme se domlouvali kamenem. Ani to už není, stejně jako mamuti. Svět se mění, lidstvo dospívá a některé věci už začíná chápat. Jako první pochopilo, že člověk není věc. Dnes si začíná uvědomovat, že ani zvíře není věc. A už brzy pochopí, že příroda není věc.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 19:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bože, dědo :-)
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 19:29 Reaguje na Slavomil Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.11.2024 19:32 Reaguje na Petr
Vaše myšlení je v úrovni fantasmagorie a hraničí s psychickou poruchou. Doporučuji medikaci.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 19:44 Reaguje na pavel peregrin
To tak bylo vždycky. Ti kdo přicházeli s novými myšlenkami, nápady, vynálezy, názory, bývali v očích těch, kteří se báli, že jim to něco vezme, za blázny, snílky, někdy i čaroděje a podobně. Ale jen díky těmto lidem dnes nesedíte v jeskyni s klackem, ale sedíte si v teplém traktoru a užíváte moderní civilizaci. A celé se to znovu a znovu opakuje - dnes vy máte strach, že s novými myšlenkymi přijdete o svoje poklidné drancování půdy a hrozí, že se budete muset začít chovat jako moderní člověk, což se vám vůbec nechce.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.11.2024 14:27 Reaguje na Petr
Jenže těch, jejichž myšlenky byly skutečně nové a progresivní, bylo jako prstů na ruce a vy k nim se svými bláboly rozhodně nepatříte. Vy patříte k té většině, jejichž"moderní" myšlenky skončily na smetišti dějin, víte?
Odpovědět
Pe

Petr

17.11.2024 15:01 Reaguje na pavel peregrin
Ano, chápu vás, máte strach ze změn, protože vám nevyhovují. A pro každého je progresivní něco jiného. Váš kořistnický přístup těží jen ze zbytků minulosti, které vám mizejí před očima, takže daleko pravděpodobněji na tom smetišti nebudu já, ale vy.
Odpovědět
Pe

Petr

16.11.2024 19:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
A jak myslíš že vznikají zákony?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.11.2024 11:18 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 16:10 Reaguje na Břetislav Machaček
Mě se to líbí. Než to zaroste, tak v tom budou několik let obojživelníci. A taky první liják protrhne hráze a bude povodeň. Snad malá.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.11.2024 17:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ty plytké díry ve svahu možná do jara dokonce vyschnou a nebo vyschnou po nakladení vajíček žábami. No a pokud nevyschnou, tak ty vajíčka a pulci nakrmí predátory. Tůně mají být plné překážek z větví mezi kterými se volavkám a čápům blbě chodí
a taky loví pulce mezi větvičkami, než ve volné vodě. Efektivita těchto louží je mizerná na rozdíl
od tůní podél toků, které je trvale zásobují vodou
a které jsou plné překážek v lovu predátorům. Já
ve svém rybníčku na zahradě musel letos chránit
pulce ropuchy starou záclonou zakopanou po obvodu
i před užovkami. Neudělat to, tak nedokončily ani
vývoj a dvě užovky by je vyplenily všechny. Ono
příroda je příroda, ale když je hlad, tak kořist
končí prvá a po ní i hladem umírající predátor.
Většina žab má strategii množit se hromadně na
větší vodní ploše, kde je naděje, že část žab
přežije, ale v malé tůni padnou za oběť jedinému
predátorovi všechny. Loví je tak dlouho, dokud
tam nezbude nic. Je to jako u kaluží po povodních,
které od všeho živého zbaví predátoři za pár dnů.
Plytká, přehledná kaluž, či tůňka je snadno
slovitelná na rozdíl od těch velkých a hlubokých,
kde se před zobákem volavky pulec ukryje do hloubky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 19:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Berete to hodně pesimisticky. Jako podle Nerudy.
Co může být horší než mladý pesimista? Snad starý optimista.
Ony i ty užofky chtějí žít, ni?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2024 19:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo a nemáte tam skokany zelené? ti sežerou vše.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2024 11:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ne, byla to jen jedna samice a jeden samec
ropuchy obecné. Samice už u mne na zahradě
žije několik let a letos se dočkala i samce
odjinud. Neputovala jako jiné roky 350 m
daleko do pískovny a využila poprvé ten
rybníček. I tam jsem ale pulcům pomáhal
přežít dodáváním okřehku a naloveným
vodním hmyzem. V přímém přenosu jsem tak
denně sledoval přeměnu od vajíček po
malé žabky i s rozdílnou dobou vývoje
samců a samiček. A taky to, že rozdíly
nejsou pouze u pohlaví, ale i mezi
jednotlivci. Rybníček opouštěly žabky
až za rosy v noci a podle mého odhadu
jich bylo asi 200. Snad se to v okolí
brzo projeví, ale fandím i těm užovkám
v hadníku (dřevnatý kompost) a v okolí
jsou i intenzivně kosené trávníky těmi
traktůrky, co semelou při mulčování vše
živé a tak bych byl rád, kdyby jich
přežilo alespoň pár kusů. Jsem zvědav
na jaro, zda se stará ropucha vrátí
na ten rybníček a naláká i nějakého
samce. Jinak tam žijí spolu s karasy
obecnými, ale ve velikosti, která není
schopna pozřít vajíčka a ani pulce. Ty
větší odchytávám a vysazuji marně do
tůní, kde je likvidují predátoři.
Odpovědět
Pe

Petr

17.11.2024 13:05 Reaguje na Břetislav Machaček
A kteří predátoři jsou vlastně dobří a kteří ti špatní?
Ti, kteří se živí rybami? Nebo ti, kteří se živí žábami? Nebo ti, kteří se živí hmyzem a drobnými půdními bezobratlými?
Je to jeden potravní řetězec, který lidé zcela zlikvidovali.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2024 17:20 Reaguje na Petr
Dobří jsou ti, co se vyskytují pouze
v množství, kdy má kořist šanci přežít a špatní jsou ti, co s těmi stavy kořisti zamávají tak, že je kořist na hraně vyhubení.
To snad pochopí i malé dítě, že když
nemá predátor co žrát, tak dožere
zbytek a zahyne hladem taky. Když
mu v tom pomáhají navíc všežravci,
kteří dokonají i to, co by smrt
predátorů přežilo. Divočina je totiž
o houpačce nahoru a dolů, ale tady
už skutečná divočina není tisíc let
a už nikdy nebude. Samoregulace je
tudíž utopický názor hodný tak leda nedouků a blbů.
Odpovědět
PE

Petr Elias

16.11.2024 16:52 Reaguje na Břetislav Machaček
:D :D A že tě zvěře je méně a méně, co? :D
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.11.2024 14:10
Dává smysl dělat tůně tam, kde relativně hodně prší, a pouštět proto méně vody (dost se jí v tůních odpaří) v tocích dolů, kde je srážek nedostatek?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.11.2024 19:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Ale stromy odpaří taky hafo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist