https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/jakub-hruska-proc-je-lipno-zelene
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Proč je Lipno zelené?

16.6.2026 | Jakub Hruška |
Lipno molo.
Lipno molo.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Odpověď ve zkratce: protože do něj čím dál víc se…me a ty odpadní vody dost nečistíme.
 
Odpověď ve zkratce: protože do něj čím dál víc se…me a ty odpadní vody dost nečistíme.

Ano, tak jednoduché to je. Jenže samozřejmě, jako všechno v přírodě, dostat se k tomuto závěru je složitější. Protože chemie/limnologie fosforu, jako hlavní živiny, která zelené Lipno „způsobuje“, je sama o sobě velmi složitá. Rozhodně neplatí teze hejtmana Kuby, který prohlásil, že za zelené Lipno může revitalizace rašelinišť na Šumavě. To je hloupost všech hloupostí, případně lež všech lží.

A pozor, teď to začne být složitější. Varuju ty, co nechtějí číst složitější texty. Těm musí stačit ten první odstavec....

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Vltava sice přináší do Lipna nejvíc fosforu, jenže to u naprosto největšího přítoku (asi 80% vody) není tak překvapivé. U fosforu ale velmi záleží na jeho chemické formě. A pro řasy a sinice je nejdůležitější anorganický, pro organismy lehce dostupný, fosforečnanový fosfor. Další formy (například organický, který se vykytuje v těch prokletých rašeliništích) už tak dostupný není. Dostupného fosforu Vltava přináší jen polovinu (viz koláčový graf), a to je zcela přirozené pozadí. Prostě příroda. Pokud by byl jen tento zdroj, Lipno by možná v létě trochu zelenalo, protože udělat tak velkej rybník, jako je lipenská přehrada, přináší rizika už z principu. Ale taková hrachovka, co je vidět dnes i z vesmíru, by to určitě nebyla.

Dramaticky důležitější jsou zdroje blízko přehrady, kterými do ní legálně (z čistíren odpadních vod) či nelegálně (z černých odpadů či nevyvezených jímek, viz graf) proudí v řádově vyšších koncentracích, ale v malých objemech vody hlavně právě fosforečnany. A sám člověk je velkým zdrojem fosforu – každý z nás denně v průměru vyprodukuje (vyexkrementuje a vypustí v pracích prášcích a tabletách do myčky) 2,4 gramu fosforu. To je množství, které stačí, pokud by se všechno rozpustilo v Lipně, poničit ca. 160 litrů vody (denně!), a to za předpokladu, že by v ní vůbec žádný fosfor nebyl. Jenže on tam i přirozeně nějaký je, takže ve skutečnosti ty naše výpustky dokážou dostat fosfor nad kritickou hranici v daleko větším množství vody.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Dalším významný zdroj fosforu do vody je mobiliazce (rozpuštění) fosforu ze sedimentu. To se dějě v létě, kdy se vyčerpá kyslík ve vodě nade dnem, vznikne anoxická (bezkyslíkatá) zóna, a chemické a bakteriální pochody způsobí rozpuštění pevných sloučenin fosforu ze sedimentu do vody. V létě je na Lipně až povina fosforu ve vodě ze sedimentu. A v létě se samozřejmě také dobře daří řasám a sinicím (teplo a světlo), které mají ze sedimentu další zdroj žrádla. No a sedimentu je v nádrži čím dál víc. Je to jednak přirozený proces, protože když zaplavíte něco, co pod vodou nebylo, sedimentace se pomalu rozbíhá, a ze začátku není co do vody v létě mobilizovat. Lipno bylo napuštěno v letech 1958-1959, a přestože je to ještě „mladá“ nádrž, sedimentu už má dost na to, aby remobilizace fosforu ze sedimentu byla problém.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Zdrojem fosforu je i – rybaření… A to hned dvěma způsoby: 1. Vnazení při chytání kaprů (prostě se do vody nahází směs všech možných rostlinných věcí – od kukuřice po obilí, šroty a další fosfor obsahující návnady) a 2. do Lipna se vysazují ryby (hlavně kapři), kteří se pak neuloví, ale v nádrži uhynou, nebo je sežerou v poslední době hlavně sumci, kteří ale uhynou z různých důvodů následně. A fosfor je ve vodě.. (viz graf a fialová čára „zůstatku“ fosforu v Lipně).

No a v neposlední řadě se na zelenání Lipna podílí klimatická změna. Teplota vody v průměru vzrostla o 2 C (stejně jako vzduchu) a ubylo vody v přítocích (asi o 20-30%). To proto, že při podobných srážkách se daleko víc vody odpaří. Takže ta „polívka“ je teplejší a hustší. Což samozřejmě řasám a sinicím vyhovuje.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Takže relativně malý, ale absolutně docela vydatný zdroj fosforu z nečištěných odpadních vod v těsném okolí nádrže je to, co přehoupne množství fosforu do koncentrací, při kterých už Lipno „kvete“ skoro celý rok.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

No a budoucnost? Pokud se okolo Lipna bez velmi sofistikované čistírenské infrastruktury bude dál „rozvíjet“ turismus formou apartmánů, hotelů a dalších staveb, situace se samozřejmě bude zhoršovat. Protože i když budou podchyceny všechny odpady a projdou ČOV, která plní všechny normy, stejně ve výtoku z nich nějaký fosfor bude. A každá další kapka bude jen zvyšovat nadbytek v už tak přefosforované nádrži. Asi nakonec nezbyde, než vyčištěné odpadní vody nevypouštět do Lipna, ale „někam jinam“. No a tam tedy radost mít nebudou…

Všechny grafy pocházejí ze skvělé zprávy „Studie stavu a návrhu řešení pro vodní nádrž Lipno“, jejíž titulka je také dole v obrázcích. Fakt jsem tak skvělou studii už dlouho nečetl, autorům dík, uznání, čest a sláva!


reklama

 
foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.6.2026 06:11
No proč asi tak -
no protože místní samosprávy sr * ly na to, aby všechna nová stavení po " sametu ",
měla též odpovídající odpadové hospodářství/septiky pravidelně vyvážené a kolaudace schvalovaly jak na běžícím pásu, no !
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 11:30 Reaguje na smějící se bestie
Jenže to "odpadové hospodářství", které musíme nazývat hospodářstvím vodním (kvůli těm pohodlným 160 L/os.d uvedeným v textu), někdo celou dobu "řídil". A soudě podle přibývajících sinic, alias přírodních zákonů, dost nekompetentně.

Třeba k tzv. zákazu fosfátových pracích prášků jsme se doplandali až Vyhl. 78/2006 Sb., tedy 40 let za rozvinutými státy.
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/z-ceskych-obchodu-zmizi-fosfatove-praci-prasky_200610011825_mhromadka

Inu 89-92 zavládlo ve vlasti klausiánství a HDP utěšeně rostl. Na dluh samozřejmě. Z definice. Ale to si ekonomisti nikdy nepřipustí, protože by museli ten přiblblý totem DPH navěky spálit (škody na ŽP se na HDP projevují jako jeho růst i poškozováním stavu i nápravou poškození, takže 2x).

Ale jsou tam i horší věci. Třeba vyvážet septik zřídkakdy na vzdálenou a přetíženou ČOV, navíc bez smysluplných P limitů, je legální a škody vidí každý "pako". Naproti tomu vyvézt obsah často a na blízké pole (= za levno) a navíc s užitkem recyklace vzácné živiny je nelegální, pod pokutou až 100.000 Kč (sic!). A lze uložit opakovaně. To je čirá pomsta hygienismu MZd a každá reklama na voňavé toto či ono tuhle debilitu* jenom podporuje.

O separačních záchodech 15 let ani vidu, ani slechu. Už mě bolí ruce.

Že jsou přísné limity asociální (P nejen na ČOV, ale i v průmyslových OV) ... řekli naposledy v kr. volbách 2016 na bilboardy ČSSD pod heslem "zabráníme zdražení vody" a shodili připravený balík tzv. poplatkové vyhlášky. Podle vypuštěného P se měl plnit státní měšec (SFŽP) a tudíž stát mohl zcela spravedlivě a motivačně (kdo odstraní, neplatí) a naprosto podle svých priorit, přidělovat extra dotace na extra potřeby. Třeba v povodích vodárenských nádrží "vydrtit P na nulu". Tam to bolí nejvíc - lidi to pijou. Vítězný argument "zdražení o 5 Kč na m³" by dneska nikdo nepoznal, mj. protože cena vyrostla o 50 %.

Tím tlakem 2016 prošla jediná malinká skulinka ... a NSS 24/4/2026 jménem republiky rozhodl (kauza Čestice - https://www.zakonyprolidi.cz/judikat/nsscr/22-as-23-2025-55), že to zpřísnění udělat lze! UŽ DESET LET!!! Čímž učinil přítrž všem dalším výmluvám VPÚ, že to nejde. JENOM SE MUSÍ CHTÍT!!!

Naopak zrušit výjimku všem silnicím, aby se dešťovka v kanalizaci platit musela a tím pádem by se generovaly peníze na smysluplné řešení = zasakování/retenci, tak to je na MD naprosté tabu a ani p. Kupka nechtěl slyšet jediné slovo, ba písmeno. Prostě platit nebudeme, protože chceme srač.y v potocích a řekách. Je to přeci ekonomické! Velký houno ... je to čirý ekonomismus/klausiánství.

*pozn.: Nedoporučuji před obědem, ale k těm septikům názorně na obr. 10 "nedělní podvečer, Karlovy Vary Doubí, Studentská ulice". Je to možné vnímat jako sebereklamu, ale jinak to zveřejnit neumím. A potkalo se to náhodou.
https://www.raft.cz/Clanek-Ohre-mezi-Chnebem-a-ustim-I-II.aspx?ID_clanku=2671
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2026 12:24 Reaguje na Daniel Fiala
počkej, chceš říci, že je legální pouštět odvodnění silnic do jednotné kanalizace u velkých rekonstrukcí a novostaveb? chápal bych, že status quo takový je a nejde všechno předělat ze dne na den...
(dovolil jsem si tykání, když vidím, že máme společného měchuřinového koníčka)
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 16:07 Reaguje na Lukas B.
Ahoj Lukáši,
nebudeš-li se hněvat, tykání bych nechal na tam a tady pokračoval v rukavičkách :-)

Tuším, na jaký detail se ptáš a precizní odpověď neznám. Nová dálnice hádám bude OK, novostavba silnice 1.tř. v obcích tipuji možná také, ale směrem dolů (nižší třídy/menší vlastníci např. obce) vůbec netuším (bavíme se o novo+rek.).

Ale potěšilo by mě, kdyby tomu bylo aspoň někde jinak, než jak mám zafixovaný ten generální pardon:
https://mze.gov.cz/public/portal/-q357993---EsF4BFa_/zakon-vodovody-kanalizace-vyklad-26-a

Asi by to chtělo dohledat poslední ČSN/ISO ... ale nejsem stavař, tedy krčím rameny nad dotazovanými detaily.

A rozvedu-li "modro-zelenou infrastrukturu" ještě o krok, tak i u novostaveb bytových domů jsem byl překvapen snadností napojení deštové vody na VK. Myslel jsem, že jen těm na konci a na vyložené přání provozovatele VK (aby to od konce aspoň jedna střecha proplachovala až na ČOV). A ono stačí opožďování píku za deštěm a nemusí být do zásaku vůbec nic ... a za chvíli zas budou usychat trávníky a města se rozpálí do běla :-(
Odpovědět
II

Imarr Imarr

16.6.2026 13:12 Reaguje na Daniel Fiala
Joo to byly Klausovsko Zemanovské doby! Pokud si pamatuji, to tehdy DUHAisti bojovali proti ukládání organiky a uhlíku do půdy, podporovali " cílené " umělé hnojení....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.6.2026 07:55
Na rozdíl od nesmyslů, které p. Hruška píše o zemědělství, tento článek má hlavu a patu. Je vidět, že je dobře, když se švec drží svého kopyta. V tomto s p. Hruškou souhlasím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2026 08:27 Reaguje na pavel peregrin
Ono se ani nic jiného nedá napsat, ale i hejtman Kuba má díl pravdy
v tom, že se zvýšil i podíl živin z revitalizovaných rašelinišť a
mokřadů. No a odumírající dřevo v lesích je taky větším zdrojem
živin, než když bylo z lesů odváženo. Je to souběh všemožných
příčin a snahou všech viníků je vinit pouze druhé a minimalizovat
vinu svou. To se děje ve všech oborech lidské činnosti nikoho
nevyjímaje. Kdož jsi bez viny, hoď kamenem. Takto se dočká kamene
každý, pokud svou vinu bagatelizuje a nepřizná i ten svůj díl.
Odpovědět
JH

Jan Horník

16.6.2026 09:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Revitalizovaná rašeliniště živiny daleko lépe akumulují, než vypouštějí. Kuba jen účelově vytrhává věci z kontextu. Vliv živin z odumírajícího dřeva na Šmavě bude také naprosto marginální, jednak se rozkládá velice pomalu, druhek zůstává na místě, nikam se ve velkém nesplavuje.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilař

16.6.2026 08:26
Nepomohlo by přidání železa ( typicky jako zelená skalice FeSO4)? Se železem tvoří fosfor těžko rozpustné fosforečnany a je tak vytažen z koloběhu. Nakonec FeSO4 se v čistírnách běžně používá právě k tomuto účelu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.6.2026 08:45 Reaguje na Tomáš Pilař
samozřejmě by to pomohlo (jakož i přidání dalších chemických substancí fosfor lapajících). ale to by bylo, pane, nějakýho železa.

lipno naráží na problém, že je příliš mělké a příliš velké. taky by určitě fungovalo lipno na dva-tři roky vypustit a bahno odtěžit a "někam" vyvézt (proboha kam?!). ale bylo by to nějakýho bahna.

jednoduché a levné (respektive normálně drahé, ne ukrutně drahé) řešení neexistuje.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 09:59 Reaguje na Tomáš Pilař
Nepomohlo, protože: 1) tady nestačí vysrážet přítok = Vltavu, neboť ze stran jde živin mnoho.
2) když už srážet (a ono se kolem Lipna sráží leckde, ale pořád málo!), tak srážet u zdroje a ne s mnohem menší efektivitou až na přítoku (ani ty potoky a řeky nemají mít tolik P)
3) musíte udržet sediment v oxickém stavu, jinak se v redoxním prostředí FePO4 opět rozpustí (PO43- uvolní do vody).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

16.6.2026 09:12
Kdy to čeká Nové Mlýny?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 09:46 Reaguje na Michal Uhrovič
Nerozumím významu slova "to". Můžete TO, pane Uhroviči, prosím, upřesnit? Jestli myslíte taková/podobná studie, tak nabídka už delší dobu leží na stole, ale zadarmo ji udělat neumíme.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

16.6.2026 09:56 Reaguje na Daniel Fiala
pardón. Myslel jsem zelenou vodu i v zimě a po celý rok kvůli velkému množství fosforu. Už několik let se s tím na NM bojuje v letních měsících.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 10:06 Reaguje na Michal Uhrovič
Když nerozumím, tak se optám. To se vůbec neomlouvejte.

Ulevilo se mi, čekal jsem náraz na komoru ... odpovím s lehkým pousmátím: Jéje, kéž bych se jednou dočkal stavu NM, kdy budou "trpět" sinicemi v zimě, to by byl krásný "problém" ... teď jsou ve stavu, kdy letálně ohrožují celou řeku pod hrází (3. hrází).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

16.6.2026 10:21 Reaguje na Daniel Fiala
Jestli to správně chápu, tak je na tom NV hůř než Lipno a letos se dá opět čekat demonstrace rybářů u hráze?
Žiji u NM přes 10 let a ještě jsem si tam ani nohu nesmočil a vypadá to, že ani nesmočím. Je to smutné
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.6.2026 11:54 Reaguje na Michal Uhrovič
Kolem r. 89 se proti devastaci ŽP demonstrovalo na třech místech ČSSR (4. Gabčíkovo vynechávám = SR):
1) Severočeši = hnědouhelny/spálené lesy v pohraničí: odsířeno, +/- zalesněno.
2) Pražské matky = Praha/smog: uhlím se netopí, olovnatý benzín nahrazen a Euro 6/Euro VI.
3) Ochranáři = Akce Dno, zločin proti přírodě/ Nové Mlýny: teprve to nabírá na obrátkách. Těch 250 tun v lednu 1984 bylo upozornění. Nikdo to nepochopil, zvítězila strana a sliby.

A bude to šíleně drahé a nikomu se do toho nechce (platit). Hůř než smutné. Beznadějné.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

16.6.2026 11:58 Reaguje na Daniel Fiala
Děkuji.
Je to smutné, letos uhynem zase mnoho ryb
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.6.2026 15:36 Reaguje na Michal Uhrovič
Nemusely by nadarmo hynout, kdyby zelení nebo vlastně rybáři začali vydávat zadarmo nebo velmi levné rybářské lístky pro zatížená jezera.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

16.6.2026 10:04
Souhlasím.
Odpovědět
Vendula Hrdličková

Vendula Hrdličková

16.6.2026 15:00
"....a ubylo vody v přítocích (asi o 20-30%)." Na vodní bilanci v krajině má ztráta celých lesních celků na Šumavě zřejmě velký vliv.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.6.2026 15:33 Reaguje na Vendula Hrdličková
Vliv na množství i na kvalitu. Ale vládne zelený paradoxon, čili fosfor z nadarmo tlejících stromů, ze zbytečné degradace půdy, stojatá voda z novodobých močálů, nebo zdegradované louky se zhutnělou půdou bez pastvy evt. bez kyslíku - nová příroda - nic nedělají, zatížení ze zahraničí taky ne, namísto toho bude hledán fosfor po půlkilech u malých chalupářů.
Odpovědět
PZ

Petr Znachor

17.6.2026 16:36 Reaguje na Jarka O.
Fosfor z tlejících stromů dle mého do Lipna vůbec nedoputuje.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.6.2026 16:52 Reaguje na Petr Znachor
Změřeno?
Odpovědět
PZ

Petr Znachor

17.6.2026 17:04 Reaguje na Jarka O.
Víte, co je problém? Vy chcete od odborníků všechno přesně naměřit, zatímco sami jen spekulujete. Takže ne, pro účely studie jsme to neměřily. A teď ukažte vlastní měření a výpočty, ať máme s čím polemizovat?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.6.2026 17:21 Reaguje na Jarka O.
Kapka vody prořízne i skálu. Těch chalupářů po půl kila jsou ale statisíce.
Odpovědět
PZ

Petr Znachor

17.6.2026 17:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Statisíce chalupářů na Lipně? A na to jste přišel jak? Já nijak nezpochybňuji, že i malé zdroje mají svůj význam, zejména když jich je hodně, ale Vaše tvrzení je přehnané.
Odpovědět
Vendula Hrdličková

Vendula Hrdličková

19.6.2026 20:46 Reaguje na Petr Znachor
Fosfor z tlejících stromů možná ne. Ovšem rozsáhlý úbytek živých vzrostlých lesů na Šumavě má vliv na to velmi podstatné, a to, že ubylo vody v přítocích. Ještě nikdy nebylo vědecky prokázáno, že úhyn celých lesních celků nemá na vodní bilanci v krajině vliv.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.6.2026 00:13 Reaguje na Vendula Hrdličková
Když, p. Hrdličková, někdo právě popřel smysl ochranných pásem a lesů kolem zdrojů vody, tak asi nemá smysl víc řešit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist