https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/afp-energeticky-sobestacnou-vesnici-v-nemecku-nynejsi-rust-cen-moc-nezajima
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Energeticky soběstačnou vesnici v Německu nynější růst cen moc nezajímá

30.3.2026 04:04 | FELDHEIM (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Německu, které čelí celosvětovému růstu cen energií, působí klid ve vesnici Feldheim na východě země jako výjimka. Řešení obce, která přešla na obnovitelné zdroje, lze ale podle agentury AFP jen obtížně přenést do širšího měřítka.
 
"To, co se děje ve zbytku světa, nás moc nezajímá," řekl agentuře AFP Michael Knape, starosta vesničky se 130 obyvateli, která je napájena elektřinou a teplem výhradně z obnovitelných, místních a levných zdrojů.

Od začátku války v Íránu, kterou vyvolaly izraelsko-americké údery, znepokojuje růst cen ropy a plynu domácnosti i průmyslníky v celé Evropě.

To však neplatí pro Feldheim, obec ve venkovské oblasti Braniborska, která se od roku 2010 hlásí k "energetické soběstačnosti":

Prezentována je jako příklad energetické transformace pro samosprávy po celém světě; opírá se ovšem o místní podmínky, které je obtížné jinde napodobit, a o významné investice.

Feldheim leží na větrné pláni, kde se v okolí točí několik desítek větrných turbín, z nichž jedna stačí na pokrytí spotřeby elektřiny v obci, která je navíc vybavena solárními panely.

Vytápění zajišťuje bioplynová stanice, která využívá hnůj a obilné odpadky z místního zemědělského družstva.

Ve večerních hodinách, kdy je velká zima, se zapojuje elektrárna napájená dřevní štěpkou.

Když nefouká vítr ani nesvítí slunce, zajišťuje nepřetržitost dodávek elektřiny akumulátorová baterie.

"Přejeme si, aby to tak zůstalo navždy, tento model nás dělá šťastnými," usmívá se Petra Richterová (62), dlouholetá obyvatelka Feldheimu, kde se energetická transformace rozběhla po sjednocení Německa v roce 1990.

Stejně jako její sousedé platí tato zaměstnankyně v realitním sektoru dvakrát až třikrát méně za elektřinu než jinde v Německu. V jejím sklepě vedou trubky horkou vodu vyrobenou venku a výměník tepla ji přivádí do domu, čímž nahrazuje kotel, který byl před 15 lety vyřazen z provozu.

"Samozřejmě nemohu srovnávat malou vesnici s velkým městem," přiznává starosta Knape, který je ve funkci již 24 let, "ale ekonomicky to funguje", dodává.

Podle tohoto šestapadesátiletého muže obec ušetří několik set tisíc eur ročně tím, že se obejde bez fosilních paliv.

S válkou na Blízkém východě se závislost Německa na dovážených fosilních palivech opět dostává do popředí, a to čtyři roky po bolestivém odvykání od ruského plynu, které vyvolala ruská invaze na Ukrajinu.

V této době se Feldheim může stát "úspěšným exportním artiklem", ujišťuje Michael Knape.

Obec, kterou v roce 2024 navštívil bývalý kancléř Olaf Scholz, chce svou image udržovat pomocí návštěvnického centra, které ročně přivítá více než 3000 lidí, a větrné turbíny s kabinou otevřenou pro veřejnost.

Mezi návštěvníky jsou odborníci a politici z celého světa, z USA, Indie a dokonce i ze Severní Koreje, ale také žáci škol v Braniborsku.

Nepostradatelným pro obyvatele, kteří, stejně jako Petra, nemají elektromobil, zůstává nicméně benzín. "Musíme každý den používat auto," tvrdí Richterová, pro kterou je růst cen u čerpacích stanic "již neudržitelný".

A podle ní se také brzy vyčerpá životnost bioplynové stanice, což by obec donutilo zvažovat nové investice.

Pro Petru není nezávislost Feldheimu samozřejmostí a je třeba "přemýšlet o nových řešeních".


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (89)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

30.3.2026 07:06
Akorát se nějak zapomněli zmínit, že provoz všech těch "levných" zdrojů je dotovaný obrovskými částkami ze státního rozpočtu, takže je výsledná cena elektřiny se započtením té dotace přibližně dvojnásobná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:11 Reaguje na Emil Novák
"...platí tato zaměstnankyně v realitním sektoru dvakrát až třikrát méně za elektřinu než jinde v Německu."
Pokud by platila celou cenu, pořád je to dlr vás dobrý.
Ale důležitá je věcposun v čase. Tyhle ztechnoligie mají vysoklou ceny investice, ale provoz je už levný. Potom na další investice už vydělají jen odpisy.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.3.2026 09:20 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ne, to by opravdu nebylo dle mě dobrý. Kdyby např. slíbili z peněz daňových poplatníků obyvatelům této obce takové kompenzace, že by měli elektřinu díky nim zadarmo, platili by nekonečněkrát méně za elektřinu než jinde v Německu, z toho ale nijak nevypývá že je to dle mě dobrý.
2) Nebýt těch provozních dotací, vůbec by se ty elektrárny nepostavily, jestli je provoz levný nebo drahý nehraje samo o sobě roli, roli totiž hrají investiční i provozní náklady dohromady. Odpisy na žádné investice nevydělají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:27 Reaguje na Emil Novák
Píšete, že bez dotací by měli platit dvojnásobek.
Není tam uvedeno, kolik stály vstupní investice a jestli je provoz dotovaný, nebo jen vývoz atd. atd. to chyba rozhodně je.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.3.2026 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, nepíšu že tahle konkrétní vesnice by bez dotací platila dvojnásobek. Dvojnásobek by platilo v průměru celé Německo za elektřinu vyrobenou v OZE, tito obyvatelé by platili víc než dvojnásobek, jiní by zase platili méně než dvojnásobek.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.3.2026 07:18
jak to energetické sobectví pomůže elektrizační síti?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.3.2026 07:24
Naši předkové byli rovněž energeticky nezávislí a šťastní. A pak nastala tragédie popsaná v Elektrickém valčíku: "Byl to ten slavný den kdy k nám byl zaveden elektrický proud".
Rozpad společnosti na nezávislé komuny je nesmysl, který lidi ochuzuje. Máme tady velkou energetiku, kde jeden člověk zajistí energii pro statisíce lidí a na návrat k "holandským" větrným mlýnům nemáme ani dost lidí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.3.2026 08:30 Reaguje na Richard Vacek
žádné přechytračení není....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:14 Reaguje na Richard Vacek
Žádný cha cha "rozpad společnosti" kvůli elektřině se nekoná, kvůli vynálezu jízdního kola nebo automobilu se to taky nestalo.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.3.2026 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
V článku si pochvalují, že mají energeticky nezávislou komunu.
To takové kolo, nebo automobil naopak ani ta komuna nepotřebuje, tam se dojde všude pěšky - to máte další zajímavý směr, který se bruselským líbí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

30.3.2026 14:44 Reaguje na Richard Vacek
Táta vzpomínal, jak jeho otec každé léto vypůjčil potah, odjel asi 15 km do lesa a přivezl 3m3 bukového dřeva. To pořezali, naštípali na polínka, srovnali a nechali vyschnout na - celou - zimu. Za mého dětství jsme už topili i uhlím - bylo ho málo, příděl byl 25 q. Když jsme si udělali ÚT, už jsme si mohli koupit 50q. A teplo bylo v celé(!!) chalupě. No a teď je plyn - teplo a čisto. Ale to pohodlí stojí hodně peněz.
Odpovědět
va

vaber

30.3.2026 08:54
Energeticky soběstačná vesnice nemá spekulanty, kteří se snaží z každé krize vytřískat peníze a nezavádí si tam systém,který by takové zdražování dovoloval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:28 Reaguje na vaber
Jistě, ropáci a uhláci se tam nechytají.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.3.2026 09:38 Reaguje na vaber
dráty z krajiny nezmizí proto, že si nějaká " díra" se 130 obyvateli utratí peněz jak za " kozu" aby o tom pak mohli psát v ekolistu jako o nějakém úžasu... vytváří se tlak na růst ceny.

ostatně replikovat systém v území nejde... bioplynky nejsou všeho spásou a občasné OZE je katastrofou sama pro sebe.



Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 12:33 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pro náš barák (5 bytů) dává "občasná" fve asi 2/3 celoroční spotřeby, přes léto kompletně všechnu.
Já si ale katarofu asi představuji úplně jinak, než vy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.3.2026 17:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale pouze pro led žárovky. Co ohřev teplé vody
(asi plyn), co topení(plyn), co vaření(taky plyn),
co trouby(taky plyn), tak to je terno svítit v pěti bytech FV. A na co máte tu FV v létě? Na svícení, když je ještě v osm večer světlo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 17:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Kromě topení máme vše na elektřinu, roční spotřeba je asi 13 MWh, plyn po bytech zavedený vůbec není. Ta elektrárna tohle dá, ale v létě máme fest přetoky a v zime kupujeme.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.4.2026 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
A ten nesoulad vám vyrovnává kdo a co za něj platíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 22:11 Reaguje na Jiří Svoboda
V zimwě kupujeme elektřinu ze sítě asi tak, jako dalších 10 miliónů dalších obyvatel ČR. Je to fakt těžký zločin?
Náš dům zatěžuje výrobu elektráren výrazně méně, než vy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.4.2026 22:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší zatížení je právě v době, kdy i vy jste ta zátěž.
Takže výrazně méně opravdu nezatěžujete.
Odpovědět
pk

pepa knotek

30.3.2026 09:08
Ať si ta Richterová koupí elektromobil, ten je na tu "levnou" elektriku, co jim zbytek obyvatelstva zadotuje, a nekňučí že je drahej benzín. Pokud jsou pro zmíněnou vesnici prachy důležitější než zdraví a živ. prostředí, no tak takovým jedincům není pomoci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:16 Reaguje na pepa knotek
A ta elkára jim to životní prostředí zničí? Fakt? není to přímo naopak?
Odpovědět
pk

pepa knotek

30.3.2026 10:40 Reaguje na Pavel Hanzl
živ. prostředí ničí ty větráky přímo v okolí zmíněné vesnice a ty elektroauta tam, kde se těží vzácné kovy pro jejich výrobu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 11:42 Reaguje na pepa knotek
Větřáky nic neničí (ta technologie se používá minimálně 50 let a vliv se zkoumá průběžně) a těžba ropy a uhlí, k tomu ropné havárie a magatuny exhalací, je asi na přírodu balzám.
Elkára se dá teoreticky celá recyklovat, ale benzín a nafta nikoliv.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.3.2026 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejen teoreticky, ale i prakticky, se dá recyklovat i celý spalovák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 22:08 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A ty statisíce litrů nafty nebo benzínu zrecyklujete asi jak?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 09:21
Asi to funguje, ale připadá mi to technologicky zbytečnhě složitý. Větřáky, soláry, bioplynka, štěpková elektrárna i silná baterie, všude rozvody dálkového tepla. A ještě paní jezdí na benzín.
Asi prodávají elektřinu ve velkým, když svítí a fučí a ty biozdroje taky nestojí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.3.2026 11:02
To je jako ten Podruhův český soběstačný dům. Jeho energetickou "soběstačnost" zajišťuje 5 ha lesa a kotel na peletky, které nakupuje a dováží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 11:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Daleko jednodušší by bylo mít na všech střechách panely a nějaký větřák v okolí. Lidé by si topili dřevem, nebo tepelným čerpadlem a pro případ nouze by byl záložní dýzlák. Což není 100% OZE, ale jen asi 98%. Což by bylo investičně i provozně za zlomek toho, co tam nainastalovali. Navíc by mohli všichni jezdit elkárama, což v bilanci té dědiny dnes nepočítají.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

30.3.2026 14:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, to je perspektivní budoucnost. Jen jestli na to společnost bude mít. Já jsem např. dostal 240 000 státní dotace na zateplení staré chalupy, protože jsem vlastně důchodce "bohatý", mám nemovitost. Ale manželka, která je také bohatá - má v Praze byt - nic nedostane, protože je v činžáku. A ti chudí, co bydlí v nájmech, také nic nedostanem, naopak, jim se bere, aby se mohlo dát těm "bohatším".
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.3.2026 15:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ty peníze jste opravdu dostal vy nebo jste je obratem zaplatil firmě za předraženou zakázku?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.3.2026 14:50 Reaguje na Jiří Svoboda
No, ano, klepl jste skobičku na hlavičku. Peníze jsem dostal já, na účtu mně vydělaly pár šprdlíků, než jsem je přeposlal firmám a připlatil asi 18 000. Když jsem uvažoval, že si nechám udělat ohřev vody elektřinou - za 90 000,-, upozornil mě syn na systém - za 70 000,- který nabízel panely, střídač, bojler i baterii. Ale ten nebyl v programu státní podpory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:54 Reaguje na Jiří Svoboda
FVE postaví licencovaná firma za nějaké kačáky a kde na to vezmete peníze, neřeší. Někdy vám vyběhají i dotaci, ale na cenu to vliv nemá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 20:00 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To celé bude výrazně levnější, než to mají v Německu a dá se to pořídit mimo jakékoliv dotace. S návratností kolem 10. let. A co dál? Platíte jen nějaké komponenty (mají garenci kolem 10 - 12 let, panely 25) platíte údržbu elauta (ne palivo) a něco zaplatíte v zimě. Jinak lambáda.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.3.2026 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Každopádně ten dům má být zateplen na lepší než pasivní standard. A to tak šikovně, aby jeho stavba nebyla dražší, než běžného domu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2026 17:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Pasívní standard je asi to nejlepší (nebo ne?) a pak nemusíte topit vůbec. To mi připadá zcela zbytečné TČ a krbovky zvládnou vše.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.3.2026 09:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Pasivní standard zateplení podle normy vyžaduje asi poloviční tepelný odpor než lze velmi reálně a levně dosáhnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 09:47 Reaguje na Jiří Svoboda
To nechápu. Pasivní dům má tepelný odpor snad maximální a to velmi zadraho. Větší je asi jen u Tokamaku a levné to není vůbec a potřeba už vůbec ne.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.3.2026 09:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Když to nechápete, tak se musíte pokoušet dovzdělat se. Zkuste začít na www.optimalizmus.cz
či
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-vice-dreva-do-stavebnictvi-ale-s-rozmyslem
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

30.3.2026 12:57
"Mezi návštěvníky jsou odborníci a politici z celého světa, z USA, Indie a dokonce i ze Severní Koreje, ale také žáci škol v Braniborsku."
A kde je delegace z ČR? Červený Turek by jim mohl jet v kolovým tanku vysvětlit, že mít levný zdroje energie nezávislý na Rusku a západní Asii je zelený šílenství a nerozum. A taky že umřou na ifrazvuk!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 09:40 Reaguje na Dorian Černý
Přesně tak, naši motoristi jsou silní jako dýzlový motor a taky tak chytří.
Mě ale dost děsí, jak se zcela evidentní lži a nesmysly berou jako fakt:
"OZE jsou nesmysl a nefungují."
Přitom celá EU z nich má skoro polovinu spotřeby elektřiny.
"Emisní povolenky ničí evropský průmysl".
Byly zvadeny v roce 2005 a od té doby šlo HDP celé Eu o asi 70% nahoru.
"Grýndýl zničí naši konkurenceschopnost a ničemu nepomůže, zbytek světa na dekarbonizaci mastí".
Právě na grýndýlu si Evropa mastí kapsy (jen ČR má biliónový obrat v zelených technologiích) a OZE má nejrychlejší rozvoj ze všech energií. A v Číně jezdí nejvíce elektroaut.
Atd. atd. je toho něurékom.
Otázkou ale je, kam to povede.
Odpovědět
EN

Emil Novák

31.3.2026 10:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět plácáte nesmysly, Hanzle, HDP celé EU nešlo "o asi 70% nahoru", ale jen cca o 27 % nahoru, zatímco HDP USA vzrostlo ve stejné době o cca 46 %. Na tom je krásně vidět, jak je to s tou konkurenceschopností. A také je krásně vidět, co vy jste za dojmologa.
https://ourworldindata.org/grapher/gdp-worldbank-constant-usd?tab=line&stackMode=relative&time=2005..latest&country=OWID_EU27~USA&mapSelect=~OWID_EU27
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:38 Reaguje na Emil Novák
https://medium.seznam.cz/clanek/richard-pokorny-zapad-se-rozpada-jen-zbozne-prani-proruskych-sil-161489?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=1
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:42 Reaguje na Emil Novák
"Tato data jsou vyjádřena v konstantních 2015 US$."
Takže vám pak růst vyjde očištěný o inflaci úplně jinak. Ty moje údaje jsou v reálných dolarech v danou dobu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 09:18 Reaguje na Pavel Hanzl
No a v tom je právě problém těch vašich nesmyslných čísel, že nejsou očištěná o inflaci. Nejde tím pádem o skutečný růst, vaší "logikou" čím větší inflace, tj. znehodnocení peněz, tím větší růst HDP. Na takový "růst" ale není nikdo zvědavý, že se někomu víc znehodnocuje měna není žádné měřítko úspěchu, tím je právě růst očištěný o inflaci, na kterém je krásně vidět, jak to s tou konkurenceschopností je. Ta se opravdu neměří tím kdo má větší inflaci.
Vašimi slovy: "Mě ale dost děsí, jak se zcela evidentní lži a nesmysly berete jako fakt".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 22:03 Reaguje na Emil Novák
Dobře. Když teda HDP EU za dobu platnosti emisních povolenek stouplo jen o +27%,
znamená to, že EU totálně zlikvidují, že ztratí konkurenceschopnoat a že skončíme v jeskyních u svíčkách, jak nám tvrdí ropáci?
Určitě vám při tom hnidopišení neuniká smysl celého sdělení?
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 22:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, já jsem nikde nepsal "že EU totálně zlikvidují", ani jsem nikde nepsal "že skončíme v jeskyních u svíčkách", a řekl bych že to nepsal ani nikdo jiný, že jste si to opět vymyslel a jen stavíte slaměné panáky. Jestli jste to opět nepochopil, tak jsem vám pouze vyvracel ty vaše nesmysly s HDP a konkurenceschopností, kde EU prokazatelně proti USA ztrácí, o Číně ani nemluvě. Stačí se podívat do toho grafu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.3.2026 14:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono to uctívané HDP můžete zvýšit i tím, že necháte bujet zloděje a občané si budou muset nechat instalovat mříže a pancéřové dveře. Když jsem to v r. 1992 viděl u známých v Itálii, nevěřil jsem lastním očím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jistě, Rusi si do HDP počítají i půl miliardy dolarů denně na válku na Ukrajině, přitom je to jenom náklad.
Ale v normálně fungující společnosti (což zatím jsme) to jakýsi ukazatel je. Nějaké mříže s tím nehnou vůbec.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:38 Reaguje na Pavel Hanzl
https://medium.seznam.cz/clanek/richard-pokorny-zapad-se-rozpada-jen-zbozne-prani-proruskych-sil-161489?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=1
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy zase do HDP počítáte inflaci, takže si s Rusy nemáte co vyčítat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:58 Reaguje na Emil Novák
Já žádné HDP nepočítám, to dělají ekonomově. Ani tohle?
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 22:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem nepsal že počítáte HDP, ale že do něj započítáváte inflaci, což je vidět o pár příspěvků výše. Takže já nejsem ten, kdo z nás dvou nic nechápe a chrlí tu jednu pitomost za druhou. Stačí si tu diskusi pročíst.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

30.3.2026 14:33
Předpokládám, že na tu štěpku mají vlastní les.
Krátce po Velké Sametové se jedno městečko, pod vedením nadšeného starosty, tuším Staré Město pod Landštejnem, kterému byly vráceny lesy, rozhodlo vybudovat centrální vytápění na štěpku. Získalo od ministerstva několik desítek tisíc dotace, vzalo si půjčku a Rakousko jim také slíbilo peníze - pod podmínkou, že ta technologie bude od rakouských firem. Občané se nadšeně přihlašovali. Ta vidina - zmáčknou knoflík a budou mít teplo ......
Dokud jim nepřišla kalkulace, že budou měsíčně platit 1200 Kč, bez ohledu bude-li zima či léto. A tak začali počítat - kolik je stojí uhlí a palivové dřevo, při samovýrobě, a došli k maximálně poloviční sumě. A začali se odhlašovat. Nakonec zůstaly jen obecní budovy a škola.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

30.3.2026 14:39
Pokud by si všechno zaplatili, odpojili se od el. sítě, pro benzín zajeli k sousedům, bylo by je možno chválit.
Můj soused je nadšený do OZE. Přemluvil sousedy ve družstvu, půjčili si 4,5 mil., nechali na střeše postavit panely, do sklepa baterii a pyšní se, jak šetří. Nemám nic proti tomu. Ale samozřejmě mají činžák stále připojený k síti a někde v dáli je i pro ně v plné pohotovosti elektrárna, pro případ, že by Slunce pár dní nesvítilo.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

31.3.2026 08:18
"Feldheim leží na větrné pláni, kde se v okolí točí několik desítek větrných turbín"
Děkuji, nechci žít v průmyslové zóně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 09:53 Reaguje na Karel Valenta
V průmyslové krajině u nás žije odhadem 90% obyvatel, když vezmu do toho i město.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

31.3.2026 12:28 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste dost přehnal s těmi %, ale právě proto nemusíme přidávat další procenta a krajinu zastavovat větrníky. Máme mnohem levnější, spolehlivější a koncentrovanější zdroje - JE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 14:30 Reaguje na Karel Valenta
A kde je máte? Sem s nimi!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 14:33 Reaguje na Karel Valenta
Zemědělská krajina pod Brnem je neskutečně prodrátovaná vedeními Vn i VVN, rozvodna v Sokolnicích je něco děsivého a vedení z Dukovan je taky pěkný macek. Žádné vrtule to už zhoršit nemůžou.
Odpovědět

Radek Čuda

1.4.2026 14:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Super logika, když si zlomím nohu, tak je pak už vlastně jedno, že si tomu jako bonus zlomím i obě ruce ...

Prostě Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:57 Reaguje na Radek Čuda
NE. Vy jste zase nepochopil vůbec nic. Zlomená noha a ruka je něco jinýho. Když mi na glocnu spadne barák, je celkkem jedno, že do něj ještě naprší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 22:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vedení VN a VVN = "mi na glocnu spadne barák"? Mohl byste prozradit jméno toho lékaře, co vám doporučil "psát formulovat věty"?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.3.2026 09:51
Poměr dotací a příspěvku místních na vybudování té parády je 15/1. Proč se to ve článku nezmíní? Není to spíše odstrašující příklad, že tudy cesta nevede?

"Vytápění zajišťuje bioplynová stanice, která využívá hnůj a obilné odpadky z místního zemědělského družstva." To také není pravda. Teplo z bioplynové stanice nic vytopit nemůže. Topí se teplem z kogeneračních jednotek na ten bioplyn.

Celý článek je dokonalým příkladem konfirmačního zkreslení či greenwashingu. Zákon o trestnosti takové činnosti se blíží.

Odpovědět
KV

Karel Valenta

31.3.2026 12:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Přesně tak, už o tom mluví i Merz, nechápu proč tyto nesmysly z Německa nyní máme opakovat :
"Nyní realizujeme nejdražší energetickou transformaci na světě. Neznám žádnou jinou zemi, která by si to dělala tak složité a zároveň tak nákladné jako Německo. Zdědili jsme něco, co teď musíme korigovat, ale jednoduše nemáme dostatečné kapacity pro výrobu energie,“ uvedl letos v lednu Merz. 
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:34 Reaguje na Karel Valenta
Němčouři silně usnuli na vavřínech, velmi spolíhali na vlastní kolečko firem, které vyráběly a dodávaly vše, od železa po finál, k tomu si pořizovali výrobny v sousedních státech i v Číně. Těžili tak dobře z globalizace, jenže ta má taky odvrácenou stranu. Číňani a ostatní se vše naučili taky a začali jim do toho házet vidle. A zrovna v době, kdy si idiotsky zablokovali jaderky a z Ruska nemají žádný plyn, navíc jede hybridní válka a nutnost pomáhat Ukrajině, to je dost vražedná kombinace a pro jejich těžkopádné myšlení je to záběr.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.4.2026 10:36 Reaguje na Pavel Hanzl
A přesto všechno to dělají podle vás výborně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 10:49 Reaguje na Jiří Svoboda
A to tvrdí kdo? Dnes se snaží, předpokládám. Jaderky by už nevypnuli určitě, ale ty staré už znovu neoživí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2026 14:35
Jsem zvědavý, jak vyletí prodeje elektromobilů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.3.2026 16:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Aspoň o 2 %.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:27 Reaguje na Jiří Svoboda
Já bych výrazně přidal. Samozřejmě ne u nás, my jsme v ropákistánu zakletí, ale v celé Evropě.
Prodeje nových aut - od začátku roku 2026: ČR ~ 5 %, EU ~ 19 %
A s dýzláckou ideologií se to zlepšovat nebude.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 08:38 Reaguje na Pavel Hanzl
A co vám brání přidat? Kolik máte elektromobilů a kolik aut se spalovacím motorem vy, "ropáku"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 08:50 Reaguje na Emil Novák
Já jsem dávno v důchodu a v 70. letech jsem zrušil i živnost. A elkára pro důchodce skutečně není. Pokud jsem dělal, najezdil jsem ročně asi 20 tis., to by se už vyplatilo velmi. Dnes najezdím kulový, ani dálnici už neplatím. Líbí se mi Škoda Epiq, za těch 600 by se mi zvýšená cena vrátila za pár let. Ale stařičký Notýsek má uhlíkovou stopu daleko nižší, než jakákoliv nová kára.
I elektrokolo nabíjím ze soláru.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.4.2026 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste si zase přišel zatrollit.
Během 15 minut 8 příspěvků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 10:48 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy nestíháte ani prudit, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.4.2026 11:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Já tu nikoho neprudím Hanzle. To si zase pletete pojmy a dojmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jenom mě, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.4.2026 22:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Můj příspěvek je pravdivý, jednoduše dohledatelné.
Že se vám to nelíbí je váš problém a můžete za to sám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže Hanzlova klasika, všem tu nadává do ropáků a sám je ropák jak vyšitý, jen má u toho tisíc keců, proč zrovna on nemusí a ostatní ano. Ukázkový pokrytec.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 10:47 Reaguje na Emil Novák
Zkuste spočítat uhlíkovou stopu u jedince, který jezdí trvale 20 tisíc za rok a každých 5 let si kupuje novou káru. Nejlépe čtyřtunové suvéčko se spotřebou přes 10 litrů.
A mě, který jezdí jedním notýskem 13 let za 6 litrů a má najeto 190 tis.
A to jsem musel jezdit kvůli práci pořád.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 11:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to máte úplně normální nájezd jako běžné mediánové soukromé auto. Takže se ten "ropákistán" podle vás chová úplně stejně jako vy a ještě k tomu racionálně, podle vás. Takovou zdrcující kritiku elektromobility jsem od vás nečekal. :-D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:52 Reaguje na Emil Novák
Jenže si to posuňte o 30 let dozadu.
Kdyby mi bylo 40, tak do té elkáry jdu. Fakt to nechápete?
To mediánové auto má přestárlý duchin, ani tohle ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 22:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Prostě ropák Hanzl, co má jen tunu výmluv, proč zrovna on může dál "čadit dýzlákem" a ostatní jsou "ropákistán", ač se chovají úplně stejně jako on. Elektromobil se dá koupit i ojetý, mohl jste ho mít už dávno, když je to tak skvělá technologie. "Ani tohle ne"?
"Přestárlý duchin" máte hlavně ve své hlavě.
Odpovědět

Radek Čuda

1.4.2026 14:17 Reaguje na Pavel Hanzl
A on to staré auto pošle do hutí, nebo ho střelí aby s ním x let jezdil nějaký Hanzl z Brna;-).

Ta vaše Oktávka v dýzlu možná taky ještě někde jezdí;-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:53 Reaguje na Radek Čuda
To těžko. V Rusku, Bělorusku nebo na Ukrajině auta zrasují za pár let totálně.
Odpovědět

Radek Čuda

1.4.2026 14:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste měl v sedmdesátých letech živnost;-)???

Tak to pak jo ... asi jako si můžete jít koupit Epiq za 600 litrů;-))).

Vám už se fakt ta realita hooodně vzdaluje;-)

A, a ty emise CO2 té vaší karbice sem hoďte, ať schválně vidíme, jak je na tom líp než ty "nové káry".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2026 21:50 Reaguje na Radek Čuda
Živnost jsem zrušil, když jsem byl mlaďóčké, když mi bylo 70 let, ani tohle nedáváte?
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.4.2026 22:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Původně jste tvrdil že v "70. letech", ne "když mi bylo 70 let", takže "nedáváte" to jedině vy, Hanzle. Jste duševně úplně mimo a dost se to zhoršuje.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

1.4.2026 22:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Někdy méně je více, tak se tím příště můžete řídit místo trollování desítkami blábolů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist