https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/asociace-vodni-turistiky-obvinila-vodni-elektrarnu-lisny-z-ohrozeni-jizery
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Asociace vodní turistiky obvinila vodní elektrárnu Líšný z ohrožení Jizery

14.5.2026 10:39 | ŽELEZNÝ BROD (ČTK)
Jez Líšný za průtoku 17 kubíků v Jizeře.
Jez Líšný za průtoku 17 kubíků v Jizeře.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Asociace vodní turistiky a sportu
Asociace vodní turistiky a sportu (AVTS) obvinila provozovatele malé vodní elektrárny (MVE) na řece Jizeře v Líšném na Jablonecku, že odebírají vodu bez platného povolení a schváleného manipulačního řádu. Majitele elektrárny se ČTK nepodařilo sehnat. Podle vedoucího odboru životního prostředí v Železném Brodě Martina Hořeního není za nedostatkem vody v Jizeře elektrárna, ale sucho.
 
Předseda AVTS Petr Ptáček uvedl, že v téměř dvoukilometrovém úseku pod jezem zůstává koryto Jizery prakticky vyschlé, což ohrožuje chráněné druhy ryb a znemožňuje rekreační využití řeky.

Asociace obvinila úřady z nečinnosti, což vodoprávní úřad v Železném Brodě odmítl. Podle Hořeního byl největší problém aktuální nedostatek vody v Jizeře a šířka jejího koryta. Voda je tak jen v jeho části. "Nahoře prostě není sníh, tak tady není voda," řekl ČTK Hoření. Elektrárna podle něj změnila majitele a úřad s novým majitelem jedná o podmínkách provozu a opatřeních k odstranění závad.

"Asociace vodní turistiky se opakovaně obrací s upozorněním na nepovolené nakládání s vodami na jezu malé vodní elektrárny Líšný na Krajský úřad Libereckého kraje, na Městský úřad Železný Brod, i na správní soud Krajský soud v Ústí nad Labem. Žalobu na ochranu proti nečinnosti Krajského úřadu Libereckého kraje soud usnesením 1. dubna 2026 odmítl," uvedla na dotaz ČTK mluvčí krajského úřadu Andrea Fulková.

Jizera patří mezi nejčistší řeky v České republice, žije v ní mnoho chráněných druhů, mezi nimi i ohrožená rybka vranka obecná nebo střevle potoční, kvůli jejich ochraně platí na řece přísná pravidla nejen pro vodní elektrárny, ale také třeba při stavbách. AVTS varovala, že současný stav vede k devastaci říčních ekosystémů a žádá okamžitý zásah do podle ní nezákonného provozu elektrárny v Líšném.

Podle předsedy Cechu provozovatelů Malých vodních elektráren Vladimíra Zachovala není spor mezi elektrárnou a AVTS ojedinělý. "Vždy byla nejúspěšnější metodou spoluužívání dohoda. Poslední dobou jsme však došli k závěru, že vedení AVTS se vydalo cestou totální konfrontace," uvedl. Pod záštitou ochrany života v řekách se podle něj asociace snaží o likvidaci MVE, hlásí se prakticky do všech správních řízení provázejících jejich provoz a postupují šikanózním způsobem, uvedl v otevřeném dopise asociaci na webu cechu.

Hladina Jizery v Železném Brodě je podle údajů z měřicí stanice na 108 centimetrech a průtok pod pěti metry krychlovými za sekundu. Loni touto dobou byl průtok o dva metry krychlové vyšší. Kvůli nedostatku vody nelze podle AVTS Jizeru v Líšném využít ani k plavbám. "Dřív se u MVE Líšný využíval pro splouvání náhon, kde se dala elektrárna obnést. Nový majitel tam ale umístil ceduli se zákazem vstupu," uvedl Ptáček.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 12:12
5 kubiku/sec nerni az tak malo. Je to rekordne malo na kvetnove pomery ale v lete a na podzim v minulych dvou desetiletich klesal prutok Jizery
treba jen na 3kubiky po dobu mnoha tydnu az mesicu. Nova elektrarna pod Brodem respektuje dana omezeni a tak v minulych letech treba i dve mesice
nebyla vubec v provozu. Elektrarna na Riegrove stezce po dlouha dersetileti
nechavala Jizeru suchou ale uz asi 20 tam taky dodrzuji omezeni a vetsina vody Jizery za suche tece pruvodnim korytem. Zmineny usek pod jezem na Splzove denne vidi desetitisive motoristu na glavni silnici c.!0 a mohlu sami opticky porovnat prutoky Jizery pod dvema zminemymi elektrarnami
(na Splzove a pod Brodem) ... Ono je to ale ocividne vsem, s vyjimkou majitele elektrarny a vodaku, uplne jedno
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 12:15 Reaguje na Miloš Zahradník
Aniz bych si to romantizoval - jde o konflikt majitele elektrany a
spolecnosti, ktera provozuje splouvani Jizery v techto koncinach. Netreba ale dodavat, ze v tomto sporu jsem - jako mistni rodak, ktery tu reku zna docela dobre uz od pramene - plne na strane toho"vodackeho cirkusu" - proti "zelenemu" "ekologickemu" niceni nasich rek
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:47 Reaguje na Miloš Zahradník
"Ono je to ale ocividne vsem, s vyjimkou majitele elektrarny a vodaku, uplne jedno" ... jedno to nebude těm potvorám, které se v té řece snaží přežít.

A na těch by mělo záležet nejvíc.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 12:28
Zajímavé. Vodní túristé, museli překonat úsek snad dvou kilometrů pěšky, protože majitel vodní elektrárny, vodu v řece využil k výrobě proudu a na splouvání jí moc nezbylo. Taková drzost! Oni si přece koupili a půjčili si lodě, zaplatili si, a nějaký trouba, jim bude kazit zábavu a ještě na tom vydělávat? To se mu nebude trpět! Nejlépe, navlíkneme to na ochranu mihulí, vranek, střevlí, nebo perlorodek. Ekologie je zaklínadlo, kterého se všichni bojí. A, úřade, konej! Úřade, nemáš výsledky, nebo snad v náš prospěch nekonáš? Soude, tak teď konej ty!
O nás, vodní túristy, přeci vůbec nejde, my jen chráníme chráněné druhy vodních živočichů...
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:45 Reaguje na Tonda Selektoda
Pokud to není sjízdné ... to samo o sobě zase není taková trága ... tak je to docela průser pro celý říční ekosystém, protože nejrůznější vodní žoužel má smůlu taky.

A zrovna ty MVE, resp. jejich provozovatelé jsou ti, kteří se tím ekoblbnutím zaklínají nejvíc ... bo bez toho by nemohli čerpat nejrůznější dotace a bez nich by na těch MVE prodělali i kalhoty.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 14:06 Reaguje na Radek Čuda
Bohužel, devastace řeky nízkým až nulpvým průtokem vadí lodičkářům, ale ČIŽPO, AOPK, Okresním úřadům... a zejména nevládkám zaklínajícími se ekolokofogií ne.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 14:17 Reaguje na Radek Čuda
Vzhledem k tomu, že se podle popisu jedná o dlouhodobý stav a ti chránění vodní živočichové tam i za těchto podmínek pořád žijí, asi jim to omezení průtoku vody pod elektrárnou, až tak moc nevadí. Na rozdíl od vodáků, které obtěžuje omezení splavnosti, to proto možná nevadí úřadu, ani inspekčním orgánům.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 14:43 Reaguje na Tonda Selektoda
Vidite to - jak to rict - hodne selektivne. Na jedne strane dnesni novy majitel tech 2 km reky a jeho nanejvys bohuliba ekologicka aktivita - vydelavat na prevedeni te reky do nahonu a k vyrobe elektriny - a na druhe strane mrenky, vranky a strevlata. Nikdo dalsi? Ano, tem malym rybickam to vyschle koryto (ono samozrejme nikdy neni uplne vyschle uz kvuli tem dvema potokum, co se do Jizery u Splzova zprava vlevaji) k jejich rejdeni staci. Pstruhum a lipanum ale uz napriklad ne. A pak jeste nejaky clovek, mistni nebo navstevnik... Nebo dokonce takovy, ktery by si treba tu reku chtel sjet na lodi a nesdili nadseni "ekologu" nad tim, jak voda ktera by jinak zbuhdarma tekla tim recistem muze pohodlne vydelavat - za pomoci dotasci - penize. Ten nahon, jez ve Splzove ale i tovarna v Lisnem jsou z druhe poloviny 19. stoleti a tenkrat ta sklarska resp. textilni vyroba vyrabena za pomoci vodni sily - na elektrarnu byly ty vodni stroje premeneny uz nekdy pred 125 lety a teleso jezu a jeho okoli vypada dnes stejne - resp. zchatraleji nez pred 60 lety za bolsevika (znam to, chodil jsem se tam koupat... :) prinasela zivobyti stovkam mistnich obyvatel. Dnes to prinasi uzitek resp. zisk komu? Pomijim, ze na brezich reky z obou stran jsou nejake cedule oznacujici CHKO ci nejaky jiny stupen "ochrany"
jedinecne a ohrozene prirody naseho nejstarsiho ..." nechce se mi ty prazdne kecy, ktere neustale v souvislosti s timhle "rajem" cteme opakovat...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 17:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano, věřím Vám. Akorát je s podivem, že obdobný článek, vztahující se ke stejnému místu na vodním toku, byl na Ekolistu publikován již na prvního máje. Zatím to vypadá, že tento problém zajímá jen ty vodáky, kteří patrně utrpěli hrozné příkoří, protože museli sesednout a své lodě si přenést níže po proudu. Nikoliv místní lidi, inspekci, eko-spolky, rybáře, nebo snad i obecní úřad. Z toho mi vyplynulo, že to asi „není tak horké“.
Nicméně, z doby, kdy jsem zodpovídal za provoz čerpací stanice vody na vodním díle (přehradě), pro zásobování průmyslového podniku vodou vím, že již za éry bájného reálného socialismu, se provoz VD řídil tzv. manipulačním řádem, schváleným vodoprávním úřadem. V něm byl jasně stanoven i minimální přípustný průtok toku pod VD. Tedy věřím, že i v současné době, je využívání vody vodního toku k výrobě elektřiny, podmíněn obdobným dokumentem, schváleným vodoprávním úřadem.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 18:21 Reaguje na Tonda Selektoda
Ještě doplním, že krom vodoprávního úřadu, k podmínkám užití vody vodního toku, má co říci také jeho správce. Kdysi bývalo správcem tzv. „Povodí“ (např. Povodí Labe, s.p.).
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 21:58 Reaguje na Tonda Selektoda
Tenhle problem pro vodaky je tam jiz desitky let. Tahat 2 km lod neprostupnym lesem se skalami neni nic prijemneho, dala by se tedy alternativne vytahnout lod na tu silnici 1. tridy co vede kolem reky. Ted je tam nova cyklostezka kolem vody cili lod mohou tahat i riksove. Ja tam na lodi nebyl uz desitky let ale tim nahonem se driv dalo jezdit a prenos kolem jezu a pote kolem elektrarny v Lisnem byl pomerne snadny - proc to nejde ted? Masove splouvani Jizery kolem Male Skaly je jevem poslednich nejvyse 20 let, predtim Jizeru vyhledavali jen dobri vodaci na jare a pro ty je usek pod Brodem prilis trivialni. Ja jsem tam mistni a mivam s sebou fotoaparat cili treba tu stavbu cyklostezky nad inkriminovanym jezem jsem zdokumentoval asi tisicem snimku - kdo se chce mrknout tak je to tady https://photos.app.goo.gl/MEgShW98CtER33u36 Userk, o kterem se opakovane pise v ekolistu jsem zatim nedokumentoval ale muzu to ucinit :) Mrenkam a pulcum (tak jsme jako deti rikali vrankam) kterych bylo v tehda polovyschlem toku pod brodskym jezem tisice se ocividne lepe darilo v tech davnych dobach, kdy cisticky na rece nebyly a dnes vesmes jiz 20 a vic let zrusene tovarny barvily treba Kamenici vzdy do te barvy, jaka byla zrovna ten den pouzivana pro barveni textilii v dane tovarne, lepe nez dnes. Cili netrpim zadnou eko-nostalgii, a chapu i napr. nenavist rybaru vuci premnozenym volavkam a k brzkemu premnozeni smerujicim vydram a v posledni dobe i bobrum. Me by se taky vic libila tekouci, nevyschla napul reka klidne i bez techto predatoru... Manipulacni rad - takovych caru papiru asi existuje hodne. Moderni snahy podporovane EU ohledne stavby napriklad rybich prechodu jsou mi taky ponekud smesne, zvlast na rece kde zcela nepruchodnych vodnich stupnu je treba deset za sebou v kratkem useku (napr. kolem Tanvaldu) a s velkou pompou se za velke penize EU postavi monumentalni rybi prechod na jednom z nich. Ale i v Brode na stavidlech (na popisovanem jezu v Lisnem natoz na elektrarne, kterou vodaci z rozhodnuti majitele nesmi prenaset samozrejme zadny rybi prechod neni a nebude) se obcas ze zvedavosti mrknu, zda tam nekdy nejakou rybu na novem rybim prechodu treba neuvidim. Treba tam i jsou ale zatim jsem nikdy zadnou nevidel. Ono taky tech ryb je tam podstatne min nez bejvavalo, a misto pstruhu a lipanu tlousti, prestoze voda je dnes opticky cistsi. Zrejme ty volavky a vydry je - ty ryby - staci vyzrat
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 22:25 Reaguje na Miloš Zahradník
Jinak ale ta nova cyklostezka z Lisneho d Brodu stoji za navstevu, je to tam docela impozantni ukazka sestibokych sloupku mistniho kozakovskeho cedice https://photos.app.goo.gl/ef3wpJ5qVVcpggmg8
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 16:19 Reaguje na Tonda Selektoda
Vždy žijí nějaké breberky i ve vyschlém korytě. Ale čím sušší, tím měně. A jinak plytí co píše zahradník. Obrovská ochrana hubou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 16:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Víceméně souhlasím s požadavkem EU zprůtočnit většinu jezů a odstranit MVE. No a stabilitě sítě většibou nepomáhají.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 21:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ony ty MVE jsou většinou osazeny třífázovými točivými stroji (synchronními nebo asynchronními generátory), které mají za chodu stabilní výkon a v závislosti od instalovaného výkonu generátoru, bývají vybaveny i pro dálkové dispečerské řízení. Nejsou to tedy zdroje závislé na slunci (svítí/nesvítí) a větru (fouká/nefouká). Jakou (ne)pomoc stabilitě elektrizační soustavě máte na mysli?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.5.2026 08:15 Reaguje na Tonda Selektoda
Většinou asynchronní a proto nemohou bez sítě jet v ostrově. Doba provozu je většinou trvale, -přebytek a stále jedeme.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.5.2026 08:17 Reaguje na Tonda Selektoda
To co píšete platí většinou pro větší elektrárny s akumulací za hrází přehrady.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 09:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vždyť jo. U příliš malých MVE, v řádech jednotek, nebo nižších desítek kW, se dispečerské řízení nevyplatí. Proto píšu o řízení, v závislosti na instalovaném výkonu. A co se týče provozu MVE, právě výhodou pro distribuční síť, je dlouhodobě trvalý a stabilní výkon, dodávaný z MVE do sítě. No a ty asynchronní generátory, sice při dodávce činného výkonu, ze sítě berou stabilní jalový výkon, ale ten lze jednoduše kompenzovat. Třeba sadou kondenzátorů, nebo buzením jiného synchronního generátoru na síti.
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:52
"Elektrárna podle něj změnila majitele a úřad s novým majitelem jedná o podmínkách provozu a opatřeních k odstranění závad."

Takže Hoření vlastně přiznává, že problémy tam byly a stále trvají. Málo vody je samozřejmě činí markatnější, ale že na to v Železňáku pěkně dlouho dlabali je evidentní.

A tohle je taky zlatý ... "odebírají vodu bez platného povolení a schváleného manipulačního řádu. Majitele elektrárny se ČTK nepodařilo sehnat. Podle vedoucího odboru životního prostředí v Železném Brodě Martina Hořeního není za nedostatkem vody v Jizeře elektrárna, ale sucho."

Jako proto, že je sucho ... což samozřejmě je ... je podle Hořeního vlastně jedno, zda má MVE to povolení a schválený manipulák;-))).
Český ouřad v akci;-).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

14.5.2026 17:01
Situace, kdy průtok reguluje ten, který je finančně motivován k tomu, aby odklonil co nejvíc přes elektrárnu, není optimální.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 07:16
Za stav na vodním toku zodpovídá jeho správce ("Povodí"), nikoliv majitel MVE. A majitel MVE nesmí pro sebe odklonit libovolné množství vody. Musí při odběru zajistit alespoň minimální (sanační) průtok vodním tokem pod místem odběru (třeba pod jezem), daný manipulačním řádem, nebo uvedený ve vydaném povolení k nakládání povrchovou vodou. Změna majitele MVE není důvodem k jeho nedodržování. Zatím v článku nebylo doloženo nedodržování sanačního průtoku pod místem odběru vody z řeky. Jen projev frustrace vodáků a jejich reakce na omezení splavnosti řeky, se kterým při jejím splouváním, patrně nepočítali. Stejně jako si ostatní pěší turisté, před výletem určí a prověří si trasu svého pochodu, je přece věcí i té skupiny vodáků, předem si prověřit stav na splouvaném úseku řeky...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.5.2026 08:43 Reaguje na Tonda Selektoda
Strucne receno, jde zde o stret dvou podnikatelskych projektu (MVE versus splouvani Jizery) za "dohledu" vodopravniho urady a prislusne uzemni administrativy. Jak vypada realita je dobre videt pohledem z okenka auta pri prujezdu tim usekem silnice 1. tridy. Zde je vysek z map.cz https://photos.app.goo.gl/McVKYvDJJhs2KGJc8 v tom uzkem koridory se musi vedle sebe vejit vlak, silnice 1. tridy, cyklostezka, vyschla reka a nahon do elektrarny. Jo a jeste jsou tam - jsou videt hlavne v tom vyschlem recisti - ty mrenky, vranky a strevlata. Pstruzi a lipani uz davno ne Jiz asi pulstoleti tam take stoji detsky - kdysi pionyrsky - tabor. Za mpu nepresnou zmionku o hranicich CHKO Cesky raj se omlouvam, tyhle cedule jsou jen na useku reky pobliz stareho zeleznicniho mostu pod Brodem. Jinak je to tam vsude Prirodni park Maloskalsko :)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 10:18 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano, z Vašich informací však vyplývá, že se jedná o mnohaletý stav. Prověření skutečného stavu na místě, posouzení zda je sanační průtok pod jezem dodržován, jakož i případné stanovení nápravného opatření, je však v kompetenci správce toku a vodoprávního úřadu. Nikoliv odboru životního prostředí obce, nebo dokonce soudu.
Odpovědět
TJ

TenFranta JeBorec

15.5.2026 12:29
Nejvíc zarážející na celé kauze není samotný spor o vodu, ale pasivita úřadů. Pokud existuje podezření, že pod jezem zůstává nedostatečný průtok a dochází k poškozování řeky, měl vodoprávní úřad v zájmu ochrany přírody, ryb i veřejnosti okamžitě stanovit alespoň dočasný minimální zůstatkový průtok do vyjasnění celé situace.

Místo rychlé ochrany řeky veřejnost sleduje měsíce administrativy, výzev a odkladů, zatímco Jizera nese následky. Právě takový přístup pak vyvolává nedůvěru lidí a pocit, že ochrana provozu MVE má větší prioritu než ochrana samotné řeky.

Jizera není soukromý náhon elektrárny. Je to živý tok, veřejný prostor a součást chráněné krajiny.

Argumentovat jen suchem je pohodlná výmluva. Když je vody málo, ochrana řeky má být ještě přísnější, ne naopak. Minimální zůstatkový průtok existuje právě proto, aby z řeky pod jezem nebylo téměř suché koryto ani v době sucha.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist