https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/deti-zeme-soud-priznal-odkladny-ucinek-zalobe-kvuli-rozsirovani-pristavu-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Děti Země: Soud přiznal odkladný účinek žalobě kvůli rozšiřování přístavu

20.5.2025 01:15 (ČTK)
Baťův kanál.
Baťův kanál.
Krajský soud v Brně přiznal odkladný účinek žalobě Dětí Země podané kvůli rozšiřování přístaviště Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. Podle Dětí Země to znamená, že se práce musí prozatím zastavit. Spolek, který poukazuje na zásah do biotopů chráněných živočichů, o tom informoval v tiskové zprávě. Mluvčí Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Jan Bukovský ČTK řekl, že se na místě stavby momentálně žádní živočichové, kteří jsou předmětem výjimky vydané ministerstvem životního prostředí, nenacházejí. Stavba tak v částech, na které výjimka nedopadá, plynule pokračuje, dodal.
 
V částech, kterých se žaloba týká, práce ještě nezačaly. "Jestli se jejich zahájení zpozdí proti harmonogramu a zda to bude mít dopad na plánované zprovoznění stavby, záleží na tom, jak rychle soud rozhodne," doplnil Bukovský.

Žalobu podal s Dětmi Země ještě spolek Voda z Tetčic. Krajský soud se jí podle databáze InfoSoud zabývá od loňských Vánoc, věcné rozhodnutí zatím nepadlo.

"Krajský soud správně odvodil, že i když část území s cennými biotopy byla již urychlenou realizací zničená, tak přístav a ani silnice ještě nejsou dokončené a navíc je s ohledem na českou a evropskou judikaturu nutné do vydání rozsudku zajistit účinnou ochranu veřejného statku, kterým jsou právě dotčené biotopy," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Spolek v žalobě namítá, že Ředitelství vodních cest a ministerstvo životního prostředí v řízení o povolení škodlivého zásahu do chráněných biotopů neprokázaly konkrétní veřejný zájem dotovat soukromou rekreační plavbu na řece Moravě a Baťově kanálu rozšířením přístavu a vybudováním nové silnice. Žaloba se také opírá o zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, která se zabývala efektivitou jednotlivých variant rozvoje Baťova kanálu.

Podle Bukovského ovšem ŘVC postupuje v souladu s právními předpisy a stavebním povolením. "Přitom respektujeme předběžné opatření. Autorizovaný biolog provedl podrobné místní šetření a prokázal, že žádné chráněné druhy živočichů, které jsou předmětem napadené výjimky, se aktuálně na místě stavby nenachází," doplnil Bukovský.

Město, které má v řízení postavení osoby zúčastněné, doufá, že soud brzy spor rozhodne ve prospěch projektu. "Stavbu plavebního okruhu, jehož součástí je právě i rozšíření laguny veselského přístavu, vnímáme jako klíčovou investici směřující do rozvoje celého regionu," napsal ČTK starosta Petr Kolář (Společně pro Veselí).

První etapa rozšíření přístavu Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou začala slavnostně v březnu. Práce za 78,4 milionu obnášejí kromě jiného vybudování 31 lodních stání, která měli turisté využívat od příští plavební sezony. Dosud měl přístav 35 stání.

V nejbližších letech chce ministerstvo dopravy do rozvoje rekreační plavby na Baťově kanále i přístavišť dále investovat. Jedním z cílů je vybudování plavebního okruhu přes Veselí nad Moravou a Vnorovy s lodním zdvihadlem.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

20.5.2025 07:23
Děti Země - měli stát už dávno před soudy, co by sabotéři ekonomiky státu !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.5.2025 10:38 Reaguje na smějící se bestie
by spíš zajímalo, kdy se ten Baťův disneyland zarazí.

Je z toho akorát obludné monstrum.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.5.2025 10:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ostatně na jižní Moravě mají asi dost vody :-)
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

20.5.2025 09:18
Z iného kraja:
"Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu ekologického hnutí Dětí Země proti stavbě přehrady v Nových Heřminovech"
Zaujímavé je, že o tejto udalosti Ekolist mlčí už 2 týždne, pritom mainstream o nej informoval hneď:
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/deti-zeme-zaloba-soud-stavba-prehrada-nove-herminovy.A250506_125842_ostrava-zpravy_pjen
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.5.2025 09:33
Ekoterorista opět v akci. Baťa měl to štěstí, že v době kdy se kanál stavěl tu o žádném Patrikovi nebylo ani vidu ani slechu. Pokud by škodil už tenkrát , tak by žádný kanál nebyl.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.5.2025 10:44 Reaguje na Jarek Schindler
Doprava je mnohem levnější a dostupnější, ekonomicky by to nedávalo smysl.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

20.5.2025 11:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano a preto tú "mnohem levnější a dostupnější dopravu" tzv. Děti Země úspešne sabotujú. Dokonca v tom istom tandeme s "Vodou z Tetčic":
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/zeleznicni-most-bubenickova-zidenice-aktiviste-odklad-prestavba.A250516_852506_brno-zpravy_azu
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.5.2025 02:33 Reaguje na Peter Sládek
Zatím úspěšně celoplošně celokrajsky sabotují zástupci KDU-ČSL, ODS a STAN s TOP09 potřeby občanů ve smyslu přepravy bicyklů spoji MHD mimo "vyjmenované linky", kde naopak vyhovují pražákům. Je třeba se podívat, kdo škodí, Děti Země to v tomto případě nejsou. Krajští mocipáni opomenuli na určitých linkách ve vozovém parku zřídit možné místa pro ukládání kol, v autobusech vlastně nemožné.
<rl>
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

20.5.2025 18:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Obecně to neplatí. Výstavba DOL měla stát minimálně 800 mld korun + stovky miliónů ročně na údržbu. Stejný objem nákladů by převezly dva nákladní vlaky, které by jely po stávajících tratích, přičemž prostor pro ně v jízdním řádu je.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

20.5.2025 10:47 Reaguje na Jarek Schindler
Kášňu zbúrať, kanál zasypať!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.5.2025 11:19 Reaguje na Jarek Schindler
A nebýt 2.sv. války, tak byla dálnice Aš - Mukačevo mimo Prahu, došlo by i na D-O-L.
Bohužel po " sametu ", na něj nikdo nenavázal !
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.5.2025 15:49
Správně! Je načase zarazit zvůli vrchnosti! Není možné, aby v dnešní ekologické době se děli taková zvěrstva jako za Karla IV, kdy se bez souhlasu ekologických iniciativ vybudovalo třeba Máchovo jezero. A v jižních Čechách dostala příroda totálně na zadek! To co tam provedli Rožmberkové s Jakubem Krčínem, to nemá ve světě obdoby! Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.5.2025 02:25
"Krajský soud správně odvodil, že i když část území s cennými biotopy byla již urychlenou realizací zničená, tak přístav a ani silnice ještě nejsou dokončené a navíc je s ohledem na českou a evropskou judikaturu nutné do vydání rozsudku zajistit účinnou ochranu veřejného statku, kterým jsou právě dotčené biotopy," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Takže je tím úředně známo, že došlo ke zničení biotopů stavbou, a tedy by měla neprodleně správním řízením konat ČIŽP i příslušné odbory MěÚ Veselí na Moravě, od ochrany přírody po stavební a neprodleně konat i Policie ČR či MěPO.

Budou ?

<rl>
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.5.2025 02:45
Pan starosta JUDr. PhDr. Petr Kolář, Ph.D., by měl jako klíčovou investici spíše chápat odstranění staré ekologické zátěže, která je již prokazatelně známa nejméně 35 let, a postarat se o to, aby neutralizační kaly a soli, spolu s PCB oleji a dalšími pochutinami místních firem se ze skládky nevymývaly do chráněného vodního útvaru Kvartér řeky Moravy, který je chráněn i legislativou EU. Jak může takové Město obdržet dotaci na rozvoj, když neplní direktivy EU a EK, je záhadou.
Místní úředníci to mají ve spisech, tak by se měli pohnout. A tím je též vysvětleno, proč v otázce likvidace biotopu nekonali. Tam je totiž takové šafáření běžné.
Běžnému občanu stačí se podívat, jak vrchnost řádila v místním parku.

<rl>
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.5.2025 08:59
Můj názor na současný Disnyland zvaný Baťúv kanál je ten, že tu jde už čistě o kšeft. Pamatuji ho z doby před 35 roky, kdy býval oázou klidu a přínosem pro přírodu. Dnes je to v sezóně lunapark a mimo ni nekončící staveniště. Břehy, které víření vody lodními šrouby naruší, se neustále opravují, staví se přístavy, plavební komory a všemožná přistávací mola.
Z mé strany je to poněkud "překrvená" lokalita, kde je ke klidu a pohodě
sakra daleko. Opět zvítězil byznys nad pokorným obdivem přírody a lidské
práce. Je zajímavé, že tam, kde se točí peníze, tak se na infrastrukturu
potřebné peníze vždy najdou. Co tak samofinancování? To by těm, co jsou
na Baťák přisáti, asi´nevonělo. Stát a kraj investuje do toho, aby prosperoval soukromý byznys a ještě se s tím chlubí. Je vidět kdo kraj
a stát vede a jaké má priority. Je to jako se splavněním Vltavy pro rekreační lodě a splavnit Labe pro lodě nákladní není ani snaha. O splavnění Odry do Ostravy už ani nehovořím. Stát se bez mrknutí oka
zbaví daní od stavitelů lodí, od lodních dopravců, od producentů velkých
výrobků potřebujících k přepravě lodě atd. a raději prodělává výstavbou
staveb pro rekreační dopravu, které mají návratnost stovky let. Prostě
za státní peníze staví to, z čeho mají prospěch ti, kteří by si to měli
investovat sami. Znám pána, co nám nabízel pronájem hausbótu za nemalý
obnos a po dotazu na fakturu odpověděl, že ať si najdeme někoho jiného.
Pak jsme se dozvěděli, že není sám, kdo takto "podniká" a přitom ale
využívá všech těch státem investovaných staveb. To se nám to bohatne,
když stát investuje náš byznys a neumí od nás vybírat daně!
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist