https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/dovozci-aut-vyzvali-vladu-aby-podporila-nakupy-bezemisnich-vozu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů

2.6.2021 13:37 | PRAHA (ČTK)
"Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
"Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
Licence | Volné dílo (public domain)
Svaz dovozců automobilů (SDA) vyzval vládu, aby podpořila soukromý nákup elektromobilů a aut na vodík 200 000 korunami a plug-in hybridy s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr 100 000 Kč. Zároveň by se mělo snížit nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům z jednoho na 0,5 procenta měsíčně, aby se srovnaly podmínky s vozy se spalovacími motory a firmy tak byly motivovány k pořízení ekologických vozidel. Podpora má být dva roky. Oznámili to dnes zástupci svazu na tiskové konferenci. ČTK zjišťuje vyjádření ministerstva průmyslu.
 

Návrh, kterou svaz poslal předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO), ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, ale i představitelům hlavních politických stran, nelimituje podporu cenou vozu. To je podle zástupců automobilek spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých peněz a přispět tak ke snížení emisí v dopravě.

"Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný. Odbyt zejména ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhl loni v EU 11,4 procenta, Česká republika zaznamenala jen 2,6 procenta a obsadila tak poslední příčky.

V souvislosti s propadem prodeje i výroby během pandemie nemoci covid-19 přistoupila řada vlád k podpoře automobilového odvětví a nákupu nových vozů. Využila této příležitosti i ke zlepšení podmínek pro zavedení ekologických vozidel, omlazení vozového parku a snížení emisí z dopravy, upozornil svaz.

Důvodem pro podporu elektrického pohonu je podle Pokorného jasně stanovený kurz Evropské komise, pokud se jedná o další vývoj emisních limitů pro osobní a lehká užitková vozidla. To se týká i obnovy státních flotil. Podle legislativy platné pro ČR musí do čtyř let státní nákupy vozidel tvořit z jedné třetiny právě vozy na elektřinu nebo vodík.

"Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy," podotkl Pokorný.

Řada států Evropy se také rozhodla ukončit prodej vozů na fosilní paliva. Od roku 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v roce 2030 se přidají Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další. Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

2.6.2021 14:05
auto je předražené spotřební zboží....z těch peněz v ČR nezbyde takřka nic
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.6.2021 17:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zvlášť ty nejnovější modely všech značek, o elektromobilech ani raději nemluvit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 15:04
Pohled na elektromobily jako ne bezemisní vozidla je hodně zjednodušený. Nelze za emise považovat pouze to, co jde z výfuku. Když neberu v úvahu, že i tu elektřinu je třeba nějak vyrobit a leckdy to není z obnovitelných zdrojů, pak je třeba se zamyslet ještě nad dvěma položkami. Jednak je to opotřebení vozidel. Auto se bateriemi o váze několikaset kilogramů má mnohem větší opotřebení pneumatik. Je to o 20 - 30%. Což jsou další emise, o kterých se mlčí. Pak je to opotřebení brzd. Těžší auto logicky znamená větší opotřebení brzd a tím pádem i větší emise. Proč se o těchto věcech nemluví?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.6.2021 17:26 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ojetina neprodejná a ekologická likvidace náročná = drahá. Zatím zelenými nejen v EU nebráno v potaz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.6.2021 09:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ono to zase není tak dramatické. Malý Nissan NOTE benzíňák má pohot. hmotnost 1225 kg, (v dýzlu by byl těžší) a Nissan Leaf v elektrice váží 1550 kg.
Takže ten rozdíl není nic moc a na opotřebení gum a brzd má vliv nulový, někdo jezdí sám a někdo vozí nějaké náklady.
Ovšem benzíňák vypustí během 100 tis. najetých kilometrů možná 10? tisíc kg. CO2 do atmosféry. A o tom se točí, o ničem jiném.
Samozřejmě nabíjet elektroauto fosilní elektřinou je úplná blbost....
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.6.2021 15:09
Srovnání podmínek?

Takže žádné dotace ze státní kasy, zákaz křížových dotací z výroby aut se spalovacími motory, z prodeje emisních povolenek atp. a hlavně (!!!) na elektřinu používanou k pohonu uvalit spotřební daň jako na benzín.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.6.2021 09:11 Reaguje na Viktor Šedivý
Česko dotuje špinavé uhlí ročně řádově 50 mld. korun.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.6.2021 15:17
"Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů."
Spíš se začnou vymýšlet různé způsoby, jak auto "repasovat", aby ještě pár let vydrželo. A ceny ojetin vystřelí nahoru, jakou u každé vzácné komodity.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.6.2021 15:42
Jsem se schválně pro srandu podíval na kolik vyjde to nejmenší, co v tomto segmentu Škodovka dělá. iV Oktávka ... 800 litrů a víc. Ale stát nám přispěje skvělých 100 litrů.

Takže přeloženo do normální mluvy ... ti, kteří horko těžko dají do kupy 330 litrů na Fabku (a s mediánem mzdy někde u 36,5 tis. hrubého ani to zas tak easy není) v základu budou přispívat ze svých daní těm, kteří si mohou dovolit dát za auto víc jak dvakrát tolik.

Bolševik, a taky Jánošík:-), tvrdil, že vezme bohatým a dá to chudým. SDA kreativně navrhuje to obrátit:-).
O stavu našich veřejných financí snad ani nemá smysl mluvit.

I když na druhou stranu SDA chápu, je živí prodej právě nových aut, takže kopou za sebe jak jen umí. Akorát bych do toho netahal nějaké vyšší dobro, když jde čistě jen o prachy.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

2.6.2021 17:00 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, požadavek SDA by měl být klasifikován, jako trestný čin proti českému národu. To jsme si tady vypěstovali za téměř 32 let pořádné darekáky, kteří hodlají okrást i ty, co od nich nic nekoupí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.6.2021 17:28 Reaguje na Jiří Daneš
To by mělo hlavně platit na ten pojízdnej královsky/nekřesťansky placenej cirkus v Bruseli.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

2.6.2021 17:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, požadavek SDA by měl být klasifikován, jako trestný čin proti českému národu. To jsme si tady vypěstovali za téměř 32 let pořádné darebáky, kteří hodlají okrást i ty, co od nich nic nekoupí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.6.2021 17:32
Takže chudí mají bohatým přispívat na drahá auta? Snad když je někdo fanda do e-vozu, tak si ho za své koupí.
Ať stát přispívá 20 tis. Kč tomu, kdo dá sešrotovat auto Euro 0, 1, nebo 2. A 50 tis. za Euro 3. Tím staré plečky zmizí a udělá se pro ovzduší podstatně více.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.6.2021 19:48
Ekologické vozy? Tím myslí snad kola? Jinak, v Německu se vytyčil cíl v r. 2019 mít asi 50% elektrických vozů pro státní úřady. Jenže ty úřady plán nejak nezaregistrovaly nebo co, najednou nic nekupovaly, proste bylo tech el. aut ve státních službách asi 10%. Clanek je výsledek lobbingu zde, kdyz u nich jim do toho lidi hází vidle. El. auto si v SRN koupili ti, kdo si spočítali, že to s nějakými dotacemi a srotovnym vyšlo jednu dobu skoro zadarmo a bohatí městští singles.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.6.2021 08:12
Jako skoro ve všem jsme i v tomto opět poslední.... země politováníhodných ubožáků, kteří pořád všechny svoje neúspěchy přisuzují jiným než jsou oni sami... je mi opět stydno....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2021 09:30 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak, naprosto u nás převažuje otrocké myšlení a mentalita somráků a nešťastníků, kteří jsou vždy poslední proto, že jim všichni ubližujou.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

3.6.2021 10:13
Bydlíme na vesnici a tak jsou pro nás nutností 2 denně používaná auta.Uvažovali jsme i o elektromobilu https://www.elblesk.cz/city-s/ ovšem užitné vlastnosti a komfort zcela evidentně nekorespondují s cenou (244 000), takže za stejnou cenu jsme koupili fabii i když se skřípěním zubů.
Přes proklamovaná technická zlepšení je reálná spotřeba dnešních aut stejná, ne-li horší než byla u aut 20 let starych(fabie ma prakticky stejnou spotrebu jako mel favorit, s oplem s 1,5 l dieslem bez turba na dalnici z čech do francie spotreba 3,9 l/100km).Technicka "vylepšení" sice snižují podíl "škodlivin" ve vyfukovych plynech ale druhym dusledkem je snížená účinnost, vyšší váha a tím vyšší spotřeba.Z trhu zcela zmizela jednoduchá laciná auta na dojíždění do práce, pro nákupy atd.Nutit lidi do obměny auta každych 5 let take příliš ekologické není, používat auto 15 let(s odpovídající péčí) je ekologičtější než vyroba 3 novych aut.
Dle studií zveřejněných na autowebech se firemní hybridy ukázaly být kontraproduktivním řešením -firmy je nakoupili kvuli jinym výhodám(dotace,parkování zdarma,vjezd do uzavřených oblastí,osvobození od dalniční znamky) a v provozu jezdí jen na spalovák ktery musí navíc tahat vahu baterií navíc, takže spotřeba oproti stejnemu konvenčnímu typu je vetší.
Budou volby, při nich by jsme se měli orientovat i podle vztahu politiků k energetice a dopravě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2021 09:28 Reaguje na Jarda Bobr
Na dědině by neměl být pro vás problém pořídit si vlastní fve na střeše a pak by to elektroauto mělo i dobrý ekonomický výsledek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2021 09:39
Je až neskutečné, jak nás EU podporuje nejen dotacemi, ale i vzděláváním, obchodními podmínkami atd. atd. a my jen na ni plujeme špínu a když potřebuje pomoci s imigrační vlnou, jásáme nad prohlášením "ani jednoho"!!
Co jsme to za svoloč?
Mentalita somráků tu převážila, ale tak zdegenerovaní jsme přece v 90. letech nebyli, tenkrát se podnikalo a bojovalo za "dohánění vyspělé EU", kdežto dnes ani ťok. Dnes jsme si nechali nakecat, že EU je nějaká propadlá ekonomika kterou sežerou muslimáci a podobné blbosti, jak je to možný?? Nejsme přece přirozeně tak blbý národ. Já hlavního viníka vidím v hybridní válce.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist