https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/druhy-nejteplejsi-listopad-potvrzuje-ocekavany-nejteplejsi-rok-2024-uvadi-data
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Druhý nejteplejší listopad potvrzuje očekávaný nejteplejší rok 2024, uvádí data

9.12.2024 01:26 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Globálně druhý nejteplejší listopad v historii měření potvrzuje očekávání nejteplejšího roku 2024, uvedla v pátek meteorologická služba Evropské unie Copernicus. Zároveň ve svém pravidelném měsíčním bulletinu informovala, že letošní listopad byl nejteplejší v historii po listopadu 2023. Listopad 2024 byl druhým nejteplejším listopadem v historii měření na světě s průměrnou přízemní teplotou vzduchu 14,10 stupňů Celsia, což je o 0,73 stupně Celsia více, než byl průměr pro měsíc listopad v letech 1991-2020. Zároveň byl letošní listopad o 1,62 stupně Celsia teplejší než v předindustriálním období.
 
"Na základě analýzy listopadových dat nyní můžeme téměř s jistotou potvrdit, že rok 2024 bude nejteplejším rokem v historii měření a prvním kalendářním rokem s teplotou vyšší než 1,5 stupně Celsia. To neznamená, že byla porušena Pařížská dohoda, ale znamená to, že ambiciózní opatření v oblasti klimatu jsou naléhavější než kdykoli předtím," uvedla zástupkyně ředitele služby Copernicus Climate Change Service (C3S) Samantha Burgessová.

Na klimatickém cíli udržet globální teploty pod 1,5 stupně ve srovnání s předprůmyslovou érou se státy dohodly na klimatické konferenci v Paříži v roce 2015.

Průměrná teplota na evropské pevnině v listopadu 2024 činila 5,14 stupně Celsia, což je o 0,78 stupně Celsia více než průměrná teplota naměřená za měsíc listopad mezi lety 1991-2020. Nejteplejším listopadem v historii měření na evropské pevnině je listopad 2015 s teplotou 1,74 stupně Celsia nad průměrem.

Teploty byly nadprůměrné v severním Rusku a v severovýchodní a jihozápadní Evropě a podprůměrné v jihovýchodní Evropě. Mimo Evropu byly teploty nejvíce nadprůměrné ve východní Kanadě a ve střední a východní části USA, na většině území Mexika, v Maroku, severozápadní Africe, Číně, Pákistánu, na většině území Sibiře a v Austrálii.

Nejvýrazněji podprůměrné teploty byly na západě Spojených států, v některých částech severní Afriky, na ruském Dálném východě a na většině území Antarktidy.

V listopadu 2024 přitom spadlo na většině území západní a střední Evropy podprůměrné množství srážek.

Průměrná teplota u hladiny moře byla letos v listopadu mezi 60. stupněm jižní šířky a 60. stupněm severní šířky 20,58 stupně Celsia, což je druhá nejvyšší zaznamenaná hodnota pro měsíc listopad a jen o 0,13 stupně Celsia nižší než v listopadu 2023.

Meteorologická služba Evropské unie Copernicus pravidelně zveřejňuje měsíční klimatické bulletiny informující o pozorovaných změnách globálních povrchových teplot vzduchu a moří, pokrytí moří ledem a hydrologických proměnných.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

9.12.2024 08:46
Prudké zvyšování teploty klimatu příliš neodpovídá vypouštěnému CO2.
Příčina by mohla být snížené albedo: tání ledovců, ale i zástavba- tmavé povrchy a mraky: nízké mraky snižují albedo a zvyšují oteplování, vysoké mraky zachycují teplo a zvyšují oteplování. Úbytek nízkých mraků způsobuje menší počet kondenzačních jader vlivem čistšího vzduchu.

Je zde vidět kontroverzní působení ekologů, honba za čistým vzduchem, vše má svá pozitiva a negativa, je třeba si z toho vybrat, vidět priority. Důkaz je, že i sopky způsobují ochlazení - viz příklady z minulosti.

Dřevo je nejlepší akumulátor energie- ekologický, bez potřeby dolů a zpracování surovin, bez spalování odpadů- kouř z výtopen (i výroba elektřiny) dřeva je jistě méně nebezpečný než z plastů. Produkce dřeva je nesrovnatelně ekologičtější než OZE program: FV panely, baterie, čerpání surovin. Spalování by nemuselo být úplné, popel a zbytky dřeva by se mohly používat jako hnojivo do země- organika rovněž zvyšuje akumulaci vody.

Rovněž i ochlazování měst- bílé stavby: opět důkaz: proč asi v Řecku staví bílé domy, město v lese (viz Finsko), ne vybetonované a vyasfaltované plochy ale zatravňující dlaždice, vysoká tráva ne golfové hřiště, popínavé rostliny, zelené střechy.

K ochlazování přispívají i vodní plochy, močály, jezera rybníky výparem vody. Je třeba vodu zadržovat, bránit odtoku- široké klidné řeky, slepá ramena, meandry, překážky v odtoku. Mělké řeky, ne zpevněné vysoké břehy, písečné pláže, umožnění přetoku vody na louky při vyšší vodě, bobří hráze na vhodných místech. Takové překážky odtoku, které zklidňují tok, odebírají řekám kinet. energii, čistí řeky jsou i jezy, klidně i s vodními elektrárnami, nesmyslný boj ekologů proti tomu, co potřebujeme nejvíce, co potřebuuje celá příroda ne jen rybáři- místo rušení jezů jejich snižování a široké přechody pro ryby i na úkor elektrické energii.

https://sciencemag.cz/za-lonske-rekordni-teploty-muze-asi-albedo/
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.12.2024 08:54 Reaguje na Honza Honza
oprava: nízké mraky zvyšují albedo= odrazivost a snižují oteplování
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 09:10 Reaguje na Honza Honza
Lze spočítat, že pro sanaci spotřeby energie ČR by bylo třeba lesy asi na ploše 6krát republika. Vykácíme sibiř, amazonii a afriku.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.12.2024 10:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
správně! proto celý program OZE, stejně tak jako využívání dřeva pro teplo a výrobu elektřiny je pouze doplňkový program. Spotřeba energie v místě vzniku: ulevuje energet. soustavě (pokud přetoky elektřiny neposíláte přes celou republiku), zvyšuje nezávislost (viz Rusko, nyní i USA - odmítají spolupráci), snižuje požadavky na základní výrobu, může řešit i výpadky el. Spotřeba el. se bude neustále nadměrně zvyšovat. Kapacity výroby i přenosu budou stále více nedostatečné.
Kombinace OZE + výroba el. a tepla ze dřeva je efektivní cesta.

Základ ale je skutečně pouze a jenom JE a dorovnávací plyn. elektrárny, nikoli nestabilní OZE!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:00 Reaguje na Honza Honza
Možné je, že oteplování neodpovídá momentálnímu vypouštění CO, ale v atmosféře je toho 420 ppm, což odpovídá daleko vyšší teplotě, než je dnes (kolik, jsem nezjistil).
A tohle je klíčový parametr a přímo způsobuje snižování albeda a všechny další, pyramidové jevy. Právě proto se proti tomu nejvíc bojuje, ostatní jsou jevy závislé nebo marginální. Rozlohy zpevněných ploch v celoplanetárním rozměru jsou stále nepatrné proti ploše pouští a suchých savan které se ohřívají podobně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:07
Zemské klima je obrovský a extrémně složitý systém, který má svoji stabilitu, měnící se velmi pomalu a cyklicky. Pokud dostane nesystémový náraz (silné erupce sopek, velká impaktní událost) tak se vychýlí, ale vrací se zpět. Pokud se ale začne pohybovat, může připomínat balvan, který se už nekýve, ale už se dostal mimo stabilitu a začíná se řítit neznámo kam.
Otázka zní, jestli tohle není zrovna náš případ.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Tojste vystihl přesně. Sysifos (Evropa) jeho balvan (Sodovkáč). Díky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jistě, ale jaké máme řešení? Naprosto tvrdé zablokování emisí CO2 jako krok A), odchycování a ukládání do země jako krok B).
Zatím nikdo nic lepšího nevymyslel, ale nedaří se to. Británie letos oslavila kompletní konec uhlí a za celou dobu budování naší technické civilizace ho spálila méně, než Čína za rok.
Odpovědět
Pe

Petr

9.12.2024 10:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Řešení netřeba vymýšlet, už je dávno vymyšlené a existuje - nazývá se L.E.S.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.12.2024 10:33 Reaguje na Petr
Ano, právě že řeší ten náš největší problém - oteplování a vysušování. Je nesmysl řešit nepodstatné, méně podstatné věci a zanedbat to nejdůležitějším, to smrtelné.
Je to, jako když člověk bere vitamíny, jde na kosmetiku, aby byl zdravější, hezčí a pak nejde na prevent. prohlídku a zanedbá rakovinu, cukrovku, která jej zabije.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 13:00 Reaguje na Honza Honza
Musí se řešit vše a stále a trvale, připečený krupon nám už drtí palce.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 09:14
Důsledkem je stále zelenější Země a stále vyšší rostlinné výnosy. Prodlužuje se vegetační sezóna a to tak, že ještě minulý týden jsem měl poslední papriky z nevyhřívaného skleníku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:16 Reaguje na Richard Vacek
Vy jste kouzelný jedinec, znáte systém pomalé vaření žáby? Asi ne, že?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Několik let pěstuji kaki a fíky, docela rodí a zatím nezmrzli.
Zkouším Ciimek a pistácie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Radši jděte rovnou do kaktusů a agave, možná poroste i jihoevropská makia.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tady si poslechněte, zjistíte vařená žába jste vy.
https://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste už pravděpodobně uvařený. Proto vám zajisté nebude činit problém sdělit jak na vás má ta katastroficky rychlá změna klimatu negativní vliv.
Ne na nějaké domorodce na druhé straně zeměkoule, protože o nich to víte jen zprostředkovaně. Ale na vás, protože to máte z první ruky. Navíc ve vyšších zeměpisných šířkách se otepluje rychleji, takže tady ta katastrofa musí být cítit nejvíce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 12:35 Reaguje na Richard Vacek
Zatím nám padla jen asi třetina smrkových lesů a nastaly nějaké povodně, za desítky miliard.
Pohodička, bigbít, ale teprv se to rozjíždí, nebojte.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 13:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Vypadá to, že vám ta katastrofická změna klimatu neublížila. To, co popisujete, jsou běžné události, které tady máme od deseti ran egyptských. Je naivní představa, že když bude klima neměnné, tak se přírodní katastrofy přestanou vyskytovat.
Odpovědět
Pe

Petr

9.12.2024 12:48 Reaguje na Richard Vacek
Je libo taneček na horní palubě?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:14
"Koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší dosáhly asi 412 ppm, což výrazně překonává vše, co planeta zažila během posledních několika milionů let. U nás ve výzkumném ústavu máme jedny z nejlepších počítačových simulací na světě, díky nimž dokážeme rekonstruovat klima třeba 50 nebo 100 milionů roků zpět do minulosti. A vidíme, že nynější oteplování je stokrát rychlejší než kdykoli během této doby".
Přední světový klimatolog Hans Joachim Schellnhuber z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku
Pozn: to je článek z roku 2019 a dnes je koncentrace CO2 už 420 ppm, což je nárůst naprosto děsivý. A místo 50 mld. tun CO2 ročně emitujeme už skoro 70. Děsivé.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Náš pan profesor matenmatiky říkal. Pokud simulace potvrzuje, je třeba velice zpozornět, zda není někde chyba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 09:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
A když jde vývoj úplně jinudy, je simulace správná? Fakt vás učil matematik? Víte to jistě?
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.12.2024 10:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, jako téměř vždy máte pravdu a jako téměř vždy je vaše pravda neúplná, což je zcela normální, jinak nelze!
Věda prokázala, že CO2 je rozhodující a dokud nebudou existovat jiné přesvědčivější důkazy, tak je třeba to respektovat (podobně jako důkaz, že les v CO2 funguje jako průtokáč, dle p. Vinklera)
Ale právě tak, jako v běžném životě počítáme s Newtonovými zákony, přitom platí Einsteinova relativita, nic není jednoznačné, ani váš CO2, ani lesy p. Vinklera.
Proto je třeba se zajímat i o albedo.

Boj proti CO2 je tedy správný, musí ale být smyslplný, nikoli třeba neúčinný, zničující- o tom se stále mluví, mluví o tom i naše vláda. Víte to i vy sám.

Především se musíme starat o následky- zavodňovat, snižovat CO2 je rovněž třeba, elektrifikace je přirozený normální vývoj společnosti, nesmysl je tomu bránit, ale jeho efektivita k smyslplnému zabránění oteplování je rovněž sporná, diskutabilní, určitě to nebude jediná cesta.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.12.2024 10:57 Reaguje na Honza Honza
Podle mě není hrozná výše CO2, ale její extrémně rychlý nárůst- jde tedy o to zpomalit tento nárůst, ekolog. programy tedy mají smysl, ale ne v elektroautech ale ve velikosti, rozšířování celé výroby- jak ji ale omezit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 12:52 Reaguje na Honza Honza
A) omezit přemnožování obyvatel
B) vytvořit z planety Boha a z udržení klimatu náboženství. Jen ono dokázalo historicky vytvořit jakoukoliv civilizaci a tak by mohlo zachránit zemi. Jiná taková síla v lidské společnosti není.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 16:43 Reaguje na Honza Honza
Zkuste si poslechnou co s tím co2 lze dělat.
https://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Ani dost plochy v ČR nemáme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 12:49 Reaguje na Honza Honza
Pravdu úplnou zvádá jen Vinkler a Macháček, já nikoliv. Ty přesvědující důkazy byly podány dávno, prostě jak ty, že země je kulatá a obíhá kolem Země. Najít jinou příčinu má asi pravděpodobnost blízkou nule. Einsteinovy zákony platí v jiném spektu fyziky, Newtona rozhodně nepopírají. Albedo je přímým důsledkem CO2.
Boj proti klimatické tragédii není přímá cesta, není možno se vyhnout omylům a přehmatům. Já vždy považoval zákaz spalováků a zavření německých jaderek za nesmysl, naopak fandím OZE a cirkulární ekonomice.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
A není vám divné, že když máme tak skvělé simulace, že jsou vědci tak často překvapeni co si klima dovolí udělat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 14:34 Reaguje na Richard Vacek
Nevím, co vědci, ale pa Kalenda určitě. Podle něho se mělo už třetí rok ochlazoavt.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.12.2024 17:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechápu proč pořád krmíte trolla...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 18:51 Reaguje na Petr Elias
Ze srandy, ne?
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.12.2024 10:25
Starodávným civilizacím se dařilo lépe v periodách ještě teplejších než dnes, zatímco v těch chladnějších byla bída. Má to i svá pozitiva, rostoucí teplota má za následek růst emisí CO2 z přírodních zdrojů, díky tomu efektivněji funguje fotosyntéza, ve výsledku více zelené hmoty a potravy pro faunu i lidstvo. Buďme rádi, že se otepluje až se začne ochlazovat, to bude teprve mazec. Pamatujeme vědecké modely klimaalarmistů, kteří už před 50 lety předpovídali roztopení ledovců na pólech již po roce 2000, nic víc než propaganda, škoda slov.
Odpovědět
Pe

Petr

9.12.2024 10:38 Reaguje na pepa knotek
Připomínáte kuřáka, který celý život čte jak kouření zabíjí, a jemu je přitom už 70 a pořád žije. Sice nevyjde schody bez dušení a v jednom kuse chrchlá, ale nezabilo ho to, má důkaz, byla to jen propaganda.
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.12.2024 11:47 Reaguje na Petr
Jste plně mimo, pokud něco tuto planetu likviduje, myslím tím živočišné a rostlinné druhy, tak je to tzv. Homo Sapiens a ne CO2, kterého je v atmosféře ubohých 0,04 %
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 11:50 Reaguje na Petr
Snad naopak. Připomíná člověka plného sil, který má šanci dožít se delšího věku než naši předkové a alarmisté mu už 50 let tvrdí, že si sportem opotřebuje klouby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 12:57 Reaguje na Richard Vacek
Fakt? takové dezoláty neznám.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2024 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť patříte mezi ně. Strašíte, že s oteplením přijde katastrofa a přitom i krátká lidská historie ukazuje pravý opak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 18:22 Reaguje na Richard Vacek
Píšete o kloubech. Ale lidstvo takovou změnu ještě nezažilo, kromě těžkého kataklizmatu za mladšího dryasu, ale to byly teploty o nár stupňů niže.
Byly studené periody i malá doba ledová, ale prudké oteplení nikoliv.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.12.2024 05:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Takto měla teplá perioda mezi roky 1100-1400 vliv v Evropě:
"V období středověké teplé periody došlo v Evropě k populační explozi, ke které zajisté přispělo příznivé klima. Obilí bylo v té době pěstováno i v severnějších oblastech - v Norsku a na horách ve Skotsku."
Vidíte tam něco katastrofického? Proč to je katastrofické dnes, kdy se tam vracíme?
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 15:36 Reaguje na Richard Vacek
Až na to, že v té vámi uvedené teplé periodě byla průměrná teplota nižší než dnes. Takže sice to byla teplá perioda, ale jen proto, že předtím bylo chladněji.
Všiml jste si třeba grafu průměrných teplot, který je tam uvedený? Po roce 2000 to vystřelilo nahoru...
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99edov%C4%9Bk%C3%A9_klimatick%C3%A9_optimum
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 15:38 Reaguje na Petr
Pokud by byl odkaz nefunkční, tak se jedná o Středověké klimatické optimum na Wikipedii.
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 15:53 Reaguje na Petr
A ještě navíc jsou tehdejší teploty zjišťovány dost složitě a nepřímo. Abychom mohli posoudit tehdejší realitu, potřebovali bychom znát skutečné teploty. A ty neznáme, takže ani nemůžeme říct, jestli bylo opravdu nějak tepleji, jestli byly nějaké teplotní extrémy jako dnes (třeba 50stupňové vedro), případně jaké, nebo jestli a jaký to mělo vliv na vegetaci, atd.
Takže jediné co se dá říct - ano, bylo tepleji než chvíli předtím a chvíli potom.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.12.2024 21:07 Reaguje na Petr
No veď, ak sú tie teploty získané len z proxy dát, tak je záznam zahladený a extrémy sa tam nenájdu.
Píšeš, že teploty po roku 2000 vystrelili nahoru, ale to nie je pravda, práve po roku 2000 prišla pauza v globálnom oteplení. 15 rokov teplota stagnovala.
Práve popieranie pauzy a spätné upravovanie meraní globálnej teploty svedčí o zaujatosti klimaalarmistov.
Takto si písali v dikusii klimatológovia Milan Lapin a Radim Tolasz v roku 2013: Milan Lapin napsal(a):
Ahoj, Radim, dobre si zhrnul závery tejto správy IPCC a som rád, že sú korektné aj príspevky v diskusii. Trochu ma zarazilo, že IPCC sa nechce podrobnejšie vyjadrovať k stagnácii globálnej teploty v posledných 15 rokoch. Ako som prezentoval aj na seminári v Prahe pred necelým mesiacom, dá sa to celkom elegantne vysvetliť zmenami v oceánickej cirkulácii, ukladaním väčšieho množstva tepla v oceánoch a aj zoslabením slnečnej aktivity. Je takmer isté, že najbližšia epizóda ElNiňo zdvihne globálnu teplotu najmenej o 0,2 °C a bude po prechodnej stagnácii globálnej teploty. Viac sa o tom zmieňujem na mojej stránke www.milanlapin.estranky.sk, ku ktorej som ale neotvoril blog s verejnou diskusiou. Píše mi však dosť ľudí mailom.
28. 09. 2013 | 10:03
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 22:36 Reaguje na Vladimir Mertan
V odkazu, který jsem dával, je graf. Podíval jste se na něj?
A jestli po roce 2000 přišla pauza, dejte odkaz na graf i vy, ať se na to podíváme.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.12.2024 06:07 Reaguje na Petr
Chcete graf? Ako chcete aby taký graf vyzreral? Pretože grafy sa robia tak ako vyhovuje klimatológom. https://blog.sme.sk/vanovcan/nezaradene/vedecky-konsenzus-revisited-vi
Niečo o pauze je aj na wikipedii aj s informáciou že pauza bola v roku 2015 vymazaná a teploty dodatočne nahradení iným datasetom. https://cs.wikipedia.org/wiki/Pauza_glob%C3%A1ln%C3%ADho_oteplov%C3%A1n%C3%AD
Viete o tom že v obdoní 2000 až 2015 boli aj u nás chladnejšie zimy s viac snehom ako v rokoch 1985-2000 ? Aj takúto drobnosť si málokto pripomenie, len Jarek Nohavice nám spieva o Ladovskej zime. https://www.youtube.com/watch?v=pxfE0SSgjMw&ab_channel=zahorizont
Odpovědět
Pe

Petr

11.12.2024 08:57 Reaguje na Vladimir Mertan
Jen manipulujete s významem slov, takže ten kdo něco zkresluje, jste vy. Pokud byla nějaká pauza v oteplování, tak to neznamená že se opět ochladilo na původní úroveň, ale že trend oteplování zpomalil, nebo se třeba i na chvilku zastavil, ale pořád je mnohem tepleji.
Už jsem tu dával příklad s výrobou aut. Když výroba aut roste každý rok o deset procent, a pak jednou o pět procent klesne, je to zpomalení a propad výroby, klidně se může i propouštět. Ve skutečnosti je to ale stále mnohem vyšší výroba než před několika lety. Otepluje se stále, grafy to jednoznačně ukazují. Jen se neotepluje rovnoměrně, ale někdy rychleji a někdy trochu pomaleji, zato pořád. A tomu vy říkáte pauza.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.12.2024 22:04 Reaguje na Petr
Stále sa bavíme o Vašej vete, že po roku 2000 to prudce vystřelilo nahoru. Tak teda nevystrelilo.
Odpovědět
Pe

Petr

11.12.2024 09:15 Reaguje na Vladimir Mertan
Technicky ale máte pravdu, neotepluje se stále stejně rychle, někdy trochu pomaleji, takže ano, v rychlosti oteplování je občas pauza. Asi jako když v autě za jízdy uberu plyn, ale pořád jedu. Jen nevím co by to mělo podle vás znamenat, to jste nenapsal. Ale ono asi není co.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.12.2024 22:09 Reaguje na Petr
Ale je čo. Ak si prečítate čo píše Milan Lapin, tak to ochladenie alebo pauza bolo vyvolané znženou slnečnou aktivitou a zmenami morského prúdenia. Takže odrazu klímu neriadi koncentrácia CO2 ale úplne iné vplyvy. Potom Milan Lapin veľmi správne predpovedá ďaľší cyklus El Nino a globálne zvýšenie teploty. Takže zase tu nie ne vplyv CO2 ale oteplenie v roku 2015 vyvolal jav El Nino a zvýšnená slnečná aktivita v rámci 11 ročného slnečného cyklu.
Odpovědět
Pe

Petr

11.12.2024 09:54 Reaguje na Vladimir Mertan
A i tu Ladovskou zimu jste otočil. Nohavica nezpívá o ladovské zimě protože se ochladilo a přibývá sníh, ale naopak zimu paroduje, protože už žádné nebývají. Sníh už v zimě není, a když náhodou napadnou dva centimetry, je to pro nás kalamita, na kterou nejsme zvyklí.
Já naopak pamatuji zimy v 80. a 90. letech se sněhem.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.12.2024 15:09 Reaguje na Petr
To mokré bílé svinstvo
padá mi za límec
už čtvrtý měsíc
v jednym kuse
furt prosinec
Večer to odhážu
namažu záda
ráno se vzbudím
a zas kurva padá
Děcka majů
zmrzlé kosti
sáňkujú
už jenom z povinnosti
Mrzne jak sviňa
třicet pod nulu
auto ani neškytne
hrudky se dělaju v Mogulu.
Iste, pamätám si aj Zimy zo snehom aj bez snehu. Ak sme pri spevákoch tak Dežo Uriny spieva je teplá zima 82-83, sneh nenapadol zver sa neukladá na zimný spánok.
Zase napríklad zima 84/85 bola celkom slušná a 86/87 legendárna aj veľkou snehovou kalamitou na začiatku januára. Ale zimy 88/87, 88/89 89/90 boli dosť slabé. Mimoriadna zima bola v roku 1995/96.
Séria chladných zím sa naštartovala po veľmi teplej zime 97/98 a trvala bez prerušenia do roku 2005/6. Potom bola 2 roky pauza a chladné zimy boli ešte v období 2008/9 až 2013/14. POsledná studená zima bola v roku 2016/17.
Odpovědět
Pe

Petr

11.12.2024 15:46 Reaguje na Vladimir Mertan
A toto má podle vás dokazovat, že se neotepluje, nebo proč to píšete?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.12.2024 22:01 Reaguje na Petr
Prečo to píšem? Iba stále reagujem na Váš komentár, že sa po roku 2000 oteplovanie zrýchlilo. V skutočnosti sa ale naopak sa zastavilo na 15 rokov. Ak hľadáme dôvody oteplenia a prípadne skúmame jeho potenciálnu škodlivosť, tak musíme vychádzať zo správnych údajov.
Odpovědět
PE

Petr Elias

11.12.2024 08:35 Reaguje na Petr
Vůbec s tímto zoufalcem a jeho ,,pauzou,, neztrácejte čas. ;)

Zde krásná animace, jak si tihle zoufalci vybírají data.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_hiatus
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 12:55 Reaguje na pepa knotek
Člověku je taky lépe, když si dá panáka dobré slivovice, klidně dva i tři. Ale když vypije půl litru, silně mu přitíží a po litru je na Pravdě Bóží.
A my pijeme kolikátého? Druhého? Třetího? Nebo už nalíváme čtvrtého?
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.12.2024 10:35
No jo - článek o klimatu a teplotě, takže blábolivé komando ihned nastoupilo. :)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.12.2024 14:23 Reaguje na Petr Elias
Tak zase aspoň tá Antarktída sa dostala podpriemer :-) Nemali sa vplyvom CO2 najviac oteplovať polárne oblasti? Smola, Antarktída a Sibír sú pod priemerom.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.12.2024 14:55 Reaguje na Vladimir Mertan
To víš že jo kámo. Všichni ti to baštíme. :)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.12.2024 15:04 Reaguje na Petr Elias
Ty si chcel debatovať o článku, tam to píšu. Vysvetľuj, rád sa niečo dozviem.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.12.2024 15:13 Reaguje na Vladimir Mertan
Ale to víš že jo. Napíšou že v listopadu jsou tam a tam podprůměrné teploty a ty už chytáš svrbění a už tu zase budeš psát ty tvé chujoviny o tom, jak vše okolo CO2 je lež. Tak se do toho pusť ty chudáčku... :)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.12.2024 18:26 Reaguje na Petr Elias
Ty asi fakt nevieš diskutovať bez urážok a hrubých výrazov. Tu a tam je práve v polárnych oblastiach. Diskutujeme o najteplejšom novembri, ktorý by mal byť spôsobený skleníkovým efektom nadmernej koncetrácie CO2. Podľa tejto teórie tu a tam v polárnych oblastiach má pôsobiť CO2 najsilnejšie, pretože v suchom vzduchu sa stáva dominantnejším skleníkovým plynom.
Odpovědět
PE

Petr Elias

10.12.2024 08:56 Reaguje na Vladimir Mertan
Že si takto nekvičel třeba v červenci až říjnu, kdy na té tvé sibiři a antarktidě byly nadprůměrné teploty, co? Jooo, to se ti nehodilo... :D :D Hele kámo, u mě se vůbec snažit nemusíš, já ty tvé blbiny už dávno znám... Oblbuj si zoufalce z toho vašeho klubíku myslitelů. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.12.2024 09:19 Reaguje na Petr Elias
Okrem urážok a hrubých výrazov si sa opäť nezmohol na žiadne vysvetlenie. Osobne si myslím, že trpíš poruchou osobnosti a mal by si sa liečiť. Je mi ťa úprimne ľúto, skús porozmýšľať o návšteve nejakého špecialistu na poruchy správania.
Odpovědět
PE

Petr Elias

11.12.2024 08:40 Reaguje na Vladimir Mertan
Sleduj kámo jak mě ten tvůj názor zajímá.... :D Mazej se raději krmit ,,zaručenou,, pravdou na wattsup nebo k jelitům jako je vanovčan. :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.12.2024 17:37 Reaguje na Petr Elias
https://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Poslechněte si, co lze s CO2 udělat a do kdy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 18:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ten jedinec je úžasný demagog a přednáška (zkousl jsem sotva půlku) je asi celá na téma, proč to nejde.
Každá správná demagogie je založena na tom, že se v úplném základu udělá chyba a pak se na ní vystaví velmi logická kostrukce. Ta zní: budeme potřeba asi 440 TWh ročně. Dnes je to asi 70. čus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2024 18:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co kdyby se ten člověk jel někam podívat, kde to už mají skoro hotové.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist