https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/iniciativa-svazu-moderni-energetiky-chce-vyvracet-myty-o-obnovitelne-energii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Iniciativa Svazu moderní energetiky chce vyvracet mýty o obnovitelné energii Aktualizováno

4.6.2026 16:19 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vyvracet mýty a dezinformace o obnovitelných zdrojích energie (OZE) chce iniciativa Nová energie Česka, kterou založil Svaz moderní energetiky (SME). Jeho cílem je prostřednictvím nové iniciativy posílit veřejnou debatu o roli obnovitelných zdrojů v ČR, energetické bezpečnosti a moderní energetice obecně.
 
Podle programového ředitele SME Martina Sedláka iniciativa reaguje na rostoucí vlnu mýtů a strachu, které z jeho pohledu brání české modernizaci energetiky. "Je v pořádku, pokud regiony výstavbu nových OZE odmítnou, ale chceme, aby se rozhodovaly na základě faktů, ne dezinformací," uvedl Sedlák. Podle něj každá kilowatthodina vyrobená z domácích OZE posiluje českou energetickou bezpečnost a pomáhá udržet peníze v české ekonomice, proto považuje jejich rozvoj za velmi důležitý.

Inspiraci čerpala iniciativa mimo jiné i z dat polského Institutu pro monitorování médií, který mezi lety 2022 až 2024 identifikoval přibližně 70.000 publikovaných příspěvků šířících energetické dezinformace, které měly více než miliardu zhlédnutí. Polsko učinilo z obrany proti dezinformacím jedno z klíčových témat svého předsednictví v Radě Evropské unie, čímž by se Česko podle Sedláka mělo inspirovat.

Do činnosti iniciativy se zapojí řada odborníků, mezi kterými bude třeba meteorolog Michal Žák, který se zaměří na obavy veřejnosti z toho, že by výstavba větrných elektráren mohla způsobit větší sucha nebo tornáda. Jako jeden z odborníků se v připravované naučném videu iniciativy objeví ředitel České společnosti ornitologické Zdeněk Vermouzek, členem iniciativy ale není. Bude objasňovat to, zda mohou větrné elektrárny představovat zvýšené riziko pro ptáky a jaká opatření při jejich výstavbě tomu mohou případně zabránit.

Iniciativa se chce věnovat i obavám veřejnosti z infrazvuku větrných elektráren a jejich možných negativních dopadů na zdraví obyvatel žijících v jejich blízkosti.

Podle výkonného ředitele Solární asociace Jana Krčmáře mají nepravdivé informace a mýty často negativní dopad na povolovací procesy, kdy musí například investoři při přípravě projektů vyvracet na úřadech nepravdivé informace. "To pak prodlužuje délku přípravy projektu, jeho náklady a ve finále i cenu, za kterou elektrárna elektřinu vyrobí," zdůraznil.

Z březnového průzkumu ekologického hnutí Duha vyplynulo, že s podporou větrné energie souhlasí 63 procent Čechů, naopak nesouhlas projevilo 13 procent.

Iniciativa Nová energie Česka se chce vedle propojování odborníků z energetiky, vědců, regionálních aktérů a veřejnosti zaměřit i na práci v regionech, sdílení konkrétních zkušeností z obcí a podporu odborné debaty.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (72)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jaroslav Studnička

4.6.2026 16:41
Tak na to jsem zvědavý, jak se k tomu postaví sami iniciátoři.
Zatím to vypadá jako "zloděj křičí chyťte zloděje"

Ani reportáž v ČT tomu nepomohla, když následně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) rozhodla, že Česká televize porušila zákon o objektivitě a vyváženosti v reportáži „Vítr kolem větrníků“,
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.6.2026 08:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
mají asi smysl pro humor, to bude ohromně důvěryhodné, kdy organizace, která je připojená na dotační cecek bude sama sobě dokazovat, proč dojí dotace.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 10:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, je to tragikomické :-).
Odpovědět
ad

5.6.2026 11:11 Reaguje na Jaroslav Studnička
Toto ale není o ČT ale o Svazu moderní energetiky, který chce vyvracet šířící se lži o moderních zdrojích energie.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 11:54 Reaguje na
Samozřejmě, proto bych očekával, že SME zaujme k reportáži kritické stanovisko, pokud to myslí opravdu vážně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.6.2026 13:12 Reaguje na
Takže když SME neuvání o OZE zcela podstatné informace a jiné překrucuje, tak je to vyvracení šířících se lží?
Odpovědět
FO

František Orság

4.6.2026 23:38
Vypadá to, že Svaz moderní energetiky začal využívat fakt, že 100krát opakovaná lež se stává pravdou. Sice stále je to lež, ale více lidí ji uvěří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 07:18 Reaguje na František Orság
Zkuste nějak naznačit, co tam jsou lži.
Odpovědět
ad

5.6.2026 11:11 Reaguje na František Orság
Lži právě chce vyvracet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 07:18
To je velmi potřebný počin, bo naše společnost je stále mohutně masírována dezinformacemi a vylhanými kampaněmi proti OZE a vůbec státu, EU i demokracii.
Bohužel i tady, na diskusi v Ekolistu, převládají jednoznačně vylhané, až někdy ropácké názory a s tím je potřeba bojovat.
Jak?
Pouze pravdou, informacemi a argumenty, což sice velká část téhle bubliny vůbec nebere, ale další se nad tím aspoň zamyslí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 07:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to by v první řadě měli rozjet kampaň proti Hanzlovi, ten patří mezi největší lháře a dezinformátory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 07:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jenže to tvrdí jedinec, žijící v ruském světě naopak, kde se vůbec nelže, bo takový pojem tam vůbec neznají.
"U nás skončila klimatická krize". Ministr ŽP Macinka.
"SVO byla spuštěna právě proto, aby ochránila Petrohrad před Ukrajinskými drony". Peskov
"Nechceme napadnout žádnou zemi, Ukrajinu jsme taky nenapadli". Lavrov
"Miliardy pro ČT a ČRO se nebude platit z daní, bo žádnou novou daň vypisovat nebudeme". Klempíř
"Zavedení EET v roce 2016 a 2017 zdvihla naše HDP o asi 3%." Schillerová.
A tak by se dalo pokračovat velmi dlouho - tohle je váš svět a vaše cha cha "pravda".
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 07:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, já tu nemluvím o Macinkovi, Schillerové nebo Lavrovovi, pokud jste si nevšiml.
Já tu mluvím o vás. Vašich lží a dezinformací je tento web přeplněný.
Mimochodem, Lavrov je ve lhaní oproti vám "nula".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 08:24 Reaguje na Jaroslav Studnička
A já vám tvrdím, že žijete ve světě Lavrova, Schillerové, nebo Klempíře, který je postaven na lžích - ty zde konkrétně uvádím.
Velmi vám doporučuji Timothy Snydera, samozřejmě marně. Právě on tenhle svět dokáže definovat velmi přesně a srozumitelně.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste mě nikdy ze lži neusvědčil.

Vy jste mnohokrát usvědčený ze lží byl.
Vy jste usvědčený ze lží pokaždé, když tu začnete svůj hnojomet dezinformací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 10:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tam je ten základní problém vašeho světa naopak. Lež se stává pravdou, kdo ovládá současnost, ovládá minulost a tím i budoucnost, válka je mír, tohle popsal už George Orwell v románu 1984 po delší návštěva SSSR v roce 1948.
Tohle není nic nového, píše o tom více historiků, (třeba zrovna Snyder) to je ten váš svět naopak vytvořený hybridní válkou (jak popisuje Putin).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 10:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vás usvědčuji ze lží na základě argumentů doložených z oficiálních zdrojů.
V posledních případech se jedná o data z ENTSO-E nebo ERÚ.

Evidentně ty vaše návštěvy SSSR přesně souvisí s tím, co tu blábolíte.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.6.2026 11:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
stejně by mě upřímně zajímá, jaké informace vyplavou po desítkách let o pozadí zaříznutí jádra v německy mluvících zemích. nepřekvapilo by mě, kdyby v tom měl prsty.... no víte kdo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 12:35 Reaguje na Lukas B.
Pokud myslíte, toho co byl na druhém konci trubky Nord Stream I a II?
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 13:55 Reaguje na Lukas B.
Myslím, že žádné. Bo už dávno po útoku na UA Merkelová řekla, že závislost na ruském plynu byla sice problematická, ale že Německu umožnila odklon od JE a tím pádem to za to stálo.

Prostě v Říši ta fóbie z JE objektivně existovala a zejména po Fukušimě ji nebylo nutno nijak přiživovat.

Jistě, mohly být i nějaké externí vlivy, aby ty byly vždy zcela marginální.

Rakušáci si tu svoji JE zazdili sami a nepotřebovali k tomu nikoho dalšího.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 14:44 Reaguje na Lukas B.
Kdo? Studnička nabo Čuda? Nebo oba?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 14:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve vašem případě nemusíme čekat desítky let.
Na webu je dohledatelné, jak jste podporoval vzrůstající závislost na zemním plynu z Ruska.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 15:24 Reaguje na Pavel Hanzl
No jasně, Studnička a já jsme zařídili odstavení JE v Německu;-))).

Cywe, co to do vás ti doktoři perou;-)))?
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 13:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, a že tam nemáte babu Merkelovou s tím, jak to všechno Němci zvládnou;-))).

A nebo nějakého Hanzla, která ještě v 21 tady měl plnou hubu keců, jak je Německo a celá Evropa v poho a vůbec se nemusí být Ruska kvůli utažení kohoutků s plynem, bo všechen plan se obchoduje na burze v Rotterdamu a tam ho bude vždycky dost;-))).

Bože můj, co vy jste za křiváka, to je neskutečné ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 14:49 Reaguje na Radek Čuda
Co zase mektáte za nenávistné urážky? Merkelová nám brutálně ulevila od imigrační vlny, bo ji vzala na sebe a zvládla to, plyn jsme kupovali skutečně v Rotterdamu a NIKDO!!! (slovy VŮBEC NIKDO!!) nečekal, že Putin je totální idiot a spáchá hromadnou sebevraždu.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Podle Hanzla to zvládla, tak co na to kancléř ... https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/nemecko-situaci-kolem-migrace-nezvladlo-rekl-kancler-merz-s-odkazem-na_2507181354_cen

;-)))

Všichni vám tu psali, že závislost na Rusku je riziko. Ale Pytlík Hanzl věděl vše nejlíp.

A ostatně, třeba Amíci léta jasně Německu říkali, a to zcela oficiálně, že závislost na ruském plynu je chyba. A Němci na to prděli.

Takže další vaše lži a nepravdy. Vy máte blbé, že si tu ty vaše žblebty tolik lidí pamatuje ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.6.2026 13:14 Reaguje na Pavel Hanzl
A kdo sem ty dezinformace zatáhl? My dva víme - Kreml.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 14:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě, Putin tomu říká hybridní válka, jako příprava na válku ostrou.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

5.6.2026 11:08
"Z březnového průzkumu ekologického hnutí Duha vyplynulo, že s podporou větrné energie souhlasí 63 procent Čechů, naopak nesouhlas projevilo 13 procent."
Tak to potom nechápu, proč stát přes akcelerační oblasti tlačí na sílu větrníky do krajiny a chce tak obejít právo lidí na místní referendum. AO je tedy nutné zrušit, jak potvrzuje průzkum hnutí Duha.
Odpovědět
ad

5.6.2026 11:16 Reaguje na Karel Valenta
To se mýlíte. Stát akcelerační zóny zmenšuje, násobně v porovnání se stavem za minulé vlády. Obcházení nijak neumožňuje a referenda obcí ukazují, že se lidé k tomu vyjadřují a samosprávy k tomu pak podle toho přistupují. Zóna neznamená stavbu elektrárny, pouze její snazší stavbu pokud bude někdo mít zájem investovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.6.2026 11:11
co prokazatelně desinformace NENÍ:
1. slunce svítí přes den, v noci slunce nesvítí.
2. někdy fouká, jindy je bezvětří. oboje dny až týdny.
3. akumulace tuzemských přečerpávacích elektráren představuje málo jednotek procent tuzemské denní spotřeby
4. o bateriových úložištích se hodně mluví, ale zatím představují řešení a) velmi drahé a b) jejich souhrnná kapacita je v kontextu denní spotřeby zanedbatelná
5. energie při dálkovém přenosu a) se snižuje ztrátami a b) pro přenos energie potřebuje tlusté (a drahé) vedení (které v celoevropském měřítku nemáme a jen tak mít nebudeme)

kdo tyto skutečnosti popírá, sám je desinformátorem.
Odpovědět
ad

5.6.2026 11:18 Reaguje na Lukas B.
To co jste uvedl ale nediskvalifikuje tyto zdroje z en. mixu. Pouze budou omezenou součástí. Bateriová úložiště jsou používána hlavně domácnostmi, tam umožňují lokálně vyrobenou energii (výhoda!) uchovat i na večer.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.6.2026 11:28 Reaguje na
to jistě. baterie někdy a někde mají smysl. třeba v mém oboru (mostní stavitelství) je jednoznačná budoucnost baterií jako "vyrovnávacích" zdrojů, kdy na stavbu stačí poměrně nízkokapacitní přípojka, a stavba potřebuje velké ale krátkodobé odběry - typicky svařování, hydraulika (předpínání, synchronizované zvedání, rozběh aktivační míchačky a podobných strojů apod.).

ovšem baterie smysluplně řešící dvoutýdenní "dunkelflaute" ve velkém měřítku nikdo nikdy nezaplatí.
Odpovědět
ad

5.6.2026 12:17 Reaguje na Lukas B.
Částečně lze řešit nižší výkon ze solárů větrnou energií, protože podle statistik, je výroba z větru často vyšší právě když je nižší výkon solárů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.6.2026 12:42 Reaguje na
jako že si objednáme že celou noc bude foukat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 15:02 Reaguje na
Zatím se to řeší záložními zdroji, především plynovými. Ale jsou projekty na studenou zálohu na biomasu, která jede jen v zimních měsících.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 15:00 Reaguje na Lukas B.
Jistě, tohle je pravda, ale ne celá.
ad 1) Pokud svítí a fučí, spotřeba el. stoupá, bo cena jde dolů a jedou silné spotřebiče a akumulátory.
ad 3, 4) akumulace elektřiny bude další technická revoluce, dle pí. Drábové.
ad 5) to je samozřejmě pravda jen do určité míry, běžně se posílá elektřina na dlouhé vzdálenosti (v Německu ze severu na jih a taky do Polska i k nám), ale přetoky jsou zadara a tak ztráty nevadí.
Celkový výsledek:
Normální státy EU s tím pracovat umí, z OZE mají v průměru asi 45% spotřeby, uhlí dělá 8 - 10%. Takže to jde, i když v noci nesvítí a za bezvětří nefouká.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 15:18 Reaguje na Pavel Hanzl
ad 1) Gratuluji za nejhloupější příspěvek dnešního dne a že jste jich již dneska napsal.
Cena jde dolů až do záporných hodnot, protože není poptávka spotřeby el. energie. To je zákon nabídky a poptávky.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 15:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
Von je fakt úplně vymletej ... to se nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 21:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt není poptávka? A proč ne? Když svítí a fučí, lidé vypínají spotřebiče a hibernují? Fakt nekecáte jak dycky?
Určitě to není naopak, například že výroba je ještě větší než vysoká poptávka? To je na vaši koblihu asi už moc, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 21:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikoliv hloupá kobliho.
Stačí sledovat spotové ceny el. energie a kdy ty rekordní záporné hodnoty byly.
Odpovědět
ad

5.6.2026 11:21
Dobrý počin. Zde dokument na jejich stránkách:
https://www.modernienergetika.cz/wp-content/uploads/2025/09/Infolist_myty_a_fakta.pdf
https://www.modernienergetika.cz/wp-content/uploads/2026/06/Nenechte-se-zmast-1.pdf

https://www.obnovitelne.cz/clanek/4136/myty-a-fakta-o-obnovitelnych-zdrojich-ceny-domu-u-vetrniku-neklesaji-naopak-rostou
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 12:33 Reaguje na
Lehce jsem si přečetl první článek a hned jsem našel několik dezinformací. Tomu říkáte dobrý počin?

Strana 6: Realita okolních zemí, které jsou v instalaci VtE mnohem dále, je taková, že průměrný roční koeficient využití je mnohem nižší. Rakousko kolem 23 %, Německo dokonce pod 20 %.
U FVE je hodnota 12,5 % taky silně nadsazená. Realita je kolem 10 %.

Sice se jedná o modelový příklad AV ČR, ale pokud chce někdo bojovat proti dezinformacím, měl by pracovat s reálnými hodnotami.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 15:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tyhle zdroje jsou řidší, s tím se počítá, ale zase se neplatí za palivo.
Ale to využití je dost ošidné. Máte moderní, vyšší turbínu s dvojnásobným píkem, než je ta stará a dává o polovinu více elektřiny, ale to procentuální využití vám vyjde nižší.
Já vím, když někdo nedá ani 1+1 (natož kachňála), asi to píšu zbytečně.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 15:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to blábolíte Hanzle? Kdo tu zpochybňuje nějaké platby za palivo?
Tady není řeč o nějakém píku, ale o průměrném ročním koeficientu využití. Víte vůbec, co to je?


Masochista Hanzl se chce opět ztrapnit s kachňákem. Když jsem ho posledně k tomu vyzval, tak již srabácky neodpověděl.
Klidně to zkusím znovu. Chcetě řešit kachní křivku nebo pouze blábolíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 21:01 Reaguje na Jaroslav Studnička
Roční koeficient je právě nižší u turbíny, která má daleko vyšší pík a pracuje ve stejných větrných poměrech, já věděl, že to nedáte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 21:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste absolutní energetický analfabet a já si myslel, že váš předchozí nejhloupější příspěvek dne nic nepřekoná. No a vy jste trumfnul sám sebe.

Mimochodem, co s tou kachní křivkou? Jste srab, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 21:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
"U větrných elektráren v Severním moři bývá koeficient využití (capacity factor) zpravidla kolem 45–60 %,"
prostě plkáte jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 21:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Energetický analfabete Hanzle, zjistěte si nejprve rozdíl v Onshore VtE a Offshore VtE.

Nebo jsem netušil, že ČR má moře, abychom se mohli bavit o Offshore VtE.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.6.2026 22:14 Reaguje na Pavel Hanzl
A podíváme se opět na realitu, protože ta je vždy velmi vzdálená od blábolů, co tu šíří dezinformátor Hanzl.

Offshore VtE a roční koeficient využití za rok 2025:

Německo: 31 %
Belgie: 34 %
Dánsko: 43 %
Nizozemsko: 38 %

Zdroj: https://energy-charts.info
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.6.2026 22:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to je zvláštní, že průměr německých offshore větrných elektráren za loňský rok je 30,6 %. "Prostě plkáte jak dycky"
https://energy-charts.info/charts/percentage_full_load/chart.htm?l=en&c=DE&source=wind_offshore_unit_eex&legendItems=0wn
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 07:43 Reaguje na Emil Novák
IRENA (International Renewable Energy Agency) o nákladech obnovitelných zdrojů za rok 2024 dosahovaly nově uvedené evropské offshore větrné farmy v roce 2024 kapacitních faktorů přibližně **45–53 %** (5.–95. percentil). cite
https://www.cleanenergywire.org/news/offshore-wind-power-yield-german-north-sea-8-2024?utm_source=chatgpt.com
Jak dycky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.6.2026 07:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Až na takovou drobnost, že ve vašem odkazu se nic takového nepíše a vůbec nic tam o kapacitních fakorech není. Četl jste to vůbec, nebo jen tupě kopírujete co vám Chat GPT nakuká?
Plácáte nesmysly "Jak dycky", data hovoří jasně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 08:12 Reaguje na Emil Novák
Řešíme to přece pořád. Každý najde nějaké zdroje a ty se vždycky a i dost zásadně liší. Takže se hádat o nějaké procento nějakého ročního výkonu čehokoliv je zcela zbytečné, Protože přesně to neví nikdo a my to k ničemu nepotřebujeme už vůbec. Hnidopišení mě fakt nebaví.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.6.2026 08:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, řešíme to vždycky, když už jsem vložíte nějaké informace, tak ani nevíte co to ve skutečnosti je.
AI není zdroj informací. Musíte si následně vytažené informace ověřit a zkontrolovat.

Web Energy-charts pracuje s daty přímo od ENTSO-E, což je Evropská síť provozovatelů přenosových soustav elektřiny. Nic přesnějšího na webu o provozu nezískáte.

Tento zdroj jsme vám tu uváděli mnohokrát a stejně ho nepoužíváte a místo toho tu blábolíte nesmysly.

45-60 % nebo 30-40 % je v energetice zásadní rozdíl, to není žádné hnidopišení.
To ale energetický analfabet nikdy nepochopí, když si nedokáže spočítat ani 1+1.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.6.2026 08:33 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ano, řešíme to pořád, Hanzle, vy žádné zdroje nemáte, jen nějaké ničím nepodložené výplody AI, zatímco já jsme doložil reálná data z výroby těch zdrojů. Takže přesně to nevíte vy, ne nikdo.
2) Mluvte za sebe, když ta data vy k ničemu nepotřebujete, tak proč se tu s nimi oháníte, a ještě s prokazetelně špatnými?
3) Pokud je pro vás "hnidopišení" to, že jste nejprve uvedl interval 45-60 %, pak jste ho upravil na 45–53 %, aby se ukázalo, že reálný průměr německých offshore větrných elektráren je o třetinu nižší než spodní hranice toho vašeho intervalu, tak to o vás vypovídá vše. Když vás to nebaví, tak se tu neohánějte nesmysly.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

5.6.2026 11:49
To je fakt už bizár tahle doba. Co je proboha na těhle monstrech ekologického.
Odpovědět
ad

5.6.2026 12:19 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Nespalují fosilní paliva, takže čistší vzduch a nižší vliv na globální oteplování klimatu (což nás stojí a bude stát peníze).
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

5.6.2026 12:26 Reaguje na
Předpokládám, že jejich výroba, montáž a likvidace se tedy obejde bez fosilních paliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 07:25 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Dnes a u nás ještě rozhodně ne, ale v budoucnosti jistě ano.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2026 15:13 Reaguje na
Navíc jsou to strategické prvky energetické bezpečnosti Evropy, která nemá dost fosilních zdrojů. A to je ještě výrazně důležitější.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2026 13:47
Lobbisté jak vyšití ... jako noc proti, to je něžné všude, jan nesmé očekávat, že jim bude veřejnost baštit něco o objektivitě a nezávislosti.

Prostě podporují, snaží se podporovat svůj byznys a to je celé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 07:48 Reaguje na Radek Čuda
Hormuz je zablokovaný a nedá se očekávat vůbec, že bude úplně volný v dohledu desetiletí. Rusko má trvale ničeny ropné kapacity a další války jsou na obzoru.
Tj. ropa se bude nejspíš pouze stále zdražovat. A s tím půjde každý fosil.
Fakt není dobré si pořídit maximum kapacit výroby el. ze zdrojů, které vůbec palivo nepotřebují?
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.6.2026 07:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete vysvětlit, jakým mechanismem dojde ke zdražení domácího hnědého uhlí, kde je typicky majitel lomu zároveň majitelem elektrárny, takže "prodává" uhlí sám sobě, když podle vás "s tím půjde každý fosil"? A co to má společného s objektivitou a nezávislostí OZE lobbistů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 08:09 Reaguje na Emil Novák
Majitel si cenu připočítá k ceně el. jako vždycky každý výrobce čehokoliv na světě.
Hnědé uhlí máme řádově na 25 let, ale doba kamenná taky neskončila proto, že by došlo kamení.
Uhlí je velmi cenná surovina pro chemický průmysl a pálit ho v elektrárnách je ryzí prasárna, především proto, že existuje řada daleko vyspělejších technologií. Technické zaostáváná nás může stáhnout skutečně do chudoby, to platilo vždycky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.6.2026 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem se neptal co si podle vás kam majitel připočítá, ale "jakým mechanismem dojde ke zdražení domácího hnědého uhlí", když jste tvrdil že "s tím půjde každý fosil". Odpověď tedy zjevně neznáte. Proč tu zase melete nějaké nesmysly o době kamenné nebo technickém zaostávání je taky záhadou. Otázka "co to má společného s objektivitou a nezávislostí OZE lobbistů" rovněž zůstala nezodpovězena, ale hlavně že jste vychrlil další sadu nesmyslů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.6.2026 18:57
OZE jsou požehnáním pro investory, kteří u nich prolobovali dotace na
výstavbu, provoz a odbytovou protekci před jinými zdroji energie. Taky
jsou požehnáním pro odpůrce jádra, kteří doufají, že se prostředky na
stavbu JE vyčerpají na OZE + akumulace a tím se oddálí a nebo zruší
výstavba JE. Nově se upnuli k "malým" modulárním reaktorům s argumentací,
že nemá smysl už stavět "velké" JE, protože ty modulární už jsou nadohled,
což ale není pravda. Už ani neargumentují zbytečnost JE úsporami spotřeby,
protože ta bude elektrifikací veškerých nároků na energie pouze narůstat.
Zastánce OZE bych nechal rok odkázané na OZE a na akumulace s náklady bez
dotací a jiných výhod. Pak by se jim snad v hlavách rozsvítilo, že občasné
zdroje energie jsou drahý a nespolehlivá zdroj elektřiny a co teprve když
by měly nahradit tepelné zdroje, napájet průmysl a hlavně hutě. Existuje
propočet, že pro napájení pouze TŽ Třinec by musela být pokryta plocha celé
Severní Moravy solárními panely a v zimě by se musely hutnické pece utlumit, nebo vyhasit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 07:34 Reaguje na Břetislav Machaček
"Obnovitelné zdroje pokryly přibližně 54,1 % německé spotřeby elektřiny.
Podle analýzy Fraunhofer ISE dokonce obnovitelné zdroje pokryly asi 62,7 % veřejné spotřeby elektřiny.
To odpovídá zhruba 286 TWh (terawatthodinám) elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů.
Když použijeme německý objem elektřiny z OZE (asi 286 TWh), pak samotná německá výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů je téměř 5× větší než celková spotřeba elektřiny celé České republiky."
Současná spotřeba TŽ je přibližně 1 TWh (terawatthodina) elektřiny ročně."
Fakt nemáte pocit, že zase plácáte úplné pizdoviny, jak dycky?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.6.2026 07:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Současná spotřeba ano, protože huť používá černouhelný koks
a zemní plyn, což nejsou OZE a přechod od koksu a zemního
plynu bude znamenat ten nárůst o kterém píšu. To snění o
průmyslu bez uhlí a bez zemního plynu je v mozcích takových
fanatiků bez technického vzdělání jako vy. Vy nemáte šajn
kolik energie je třeba k výrobě železa a oceli a že bez
koksu a plynu je to z říše pohádek a bájí o přechodu na OZE.
Je ti možnost se zbavit výroby železa a oceli a jít cestou
totální závislosti na dovozech a k výrobě tanků z překližky
a staveb bez oceli a cementu při jehož výrobě jsou fosilní
paliva taky stále nenahraditelná. Zdar vašemu nedouckému
OZE fanatismu, neboť budiž blahoslaveni chudí duchem!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 08:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste ten můj příspěvek vůbec nečetl, že? Tak se aspoň pokuste, není to nic složitého.
Uvádím Německo, což je průmyslový gigant a i tanky vyrábí ve velkém, jak to teda dělají?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2026 08:19
"V 19. století se rozjížděl vlak technické revoluce a Češi stáli na peróně s lístkem v ruce a nastupovali mezi prvními a on je protáhl 20. stoletím na špičkové pozici mezi sousedními zeměmi.
Dnes jede další a my sedíme na peróně, pojídáme křupky a chtěli bychom taky nastoupit. Ale nemáme na lístek. A je nám řečeno, že je klídek, nikam nespěcháme a až nám ten vlak ujede, někdo nám dá další pytlík křupek".
Petros Michopulos - Kecy a politika.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.6.2026 08:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak jsem vám dokládal včera. Z pohledu bezuhlíkových zdrojů výroby el. energie nejsme nikde vzadu v rámci EU.
Podíl OZE není vůbec zásadní.

Co dokáže mix JE + OZE u zemí jako Švédsko, Francie, Slovensko je zcela zřejmé.
Co dokáže nesmyslné odstavování JE a nutný mix OZE + fosil + import alá Německo je taky zcela zřejmé a opravdu to není vzor pro provádění dekarbonizace.

Vaše ideologické žvásty bez racionálního pohledu z vás dělají totálního hlupáka.
Navíc bez elementárních znalostí v oblasti energetiky.

Mimochodem ještě navíc jste srab, který tu začne z ničeho nic psát o kachní křivce a potom na výzvu ani neodepíše.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist