https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/lide-v-cr-letos-do-konce-kvetna-registrovali-dvakrat-vic-elektromobilu-nez-loni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

LIdé v ČR letos do konce května registrovali dvakrát víc elektromobilů než loni

5.6.2025 17:28 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lidé a firmy v Česku registrovali za prvních pět měsíců letošního roku 5552 bateriových elektromobilů, je to o 110 procent více než za stejné období loňského roku. Elektromobily drží na trhu s novými osobními auty podíl 5,5 procenta, k poslednímu květnovému dni jich v Česku jezdilo 44 500, informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV). Třetina nově registrovaných elektromobilů připadá na Prahu, druhá byla Mladá Boleslav s podílem 14 procent.
 
Od ledna do května lidé v Česku registrovali 100 431 nových osobních automobilů, což meziročně představuje zvýšení o 3,7 procenta. Bateriové elektromobily měly mezi novými osobním automobily vyšší podíl než takzvané plug-in hybridy, tedy automobily s benzinovým a elektrickým pohonem, které lze dobíjet externě z elektrické sítě.

Nejvíce nových elektromobilů, 35 procent, registrovali lidé a firmy v Praze. Je to dlouhodobě dáno tím, že v Praze má sídlo řada firem, které elektromobily vybavují své vozové parky v celém Česku. Na druhém místě byla Mladá Boleslav se 14 procenty a Brno s pěti procenty nových elektromobilů.

"Z hlediska konkrétních modelů byla nejúspěšnější novinka Škoda Elroq s 1209 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq s 850 registracemi a Teslou Model Y s 607 registracemi. Dva modely v rámci TOP10 zaznamenaly meziroční pokles, a to Tesla Model 3 s poklesem o tři procenta a Hyundai KONA s poklesem o 15 procent,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Mezi jednotlivými značkami zaznamenala největší nárůst podílu na trhu s elektromobily Škoda, která meziročně zvýšila počet registrací o 469 procent a dosáhla tržního podílu 37,1 procenta. Stala se tak lídrem trhu, nahradila na první příčce Teslu, jejíž podíl se snížil z loňských 28,8 procenta na 15,4 procenta. Významný růst registrací, a to 208 procent, si v prvních pěti měsících letošního roku připsala značka Volkswagen, která má tržní podíl 7,9 procenta.

CDV vychází z údajů na portálu cistadoprava.cz, který čerpá ze zdrojových dat ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Na konci května centrum spustilo online průzkum zaměřený na praktické zkušenosti uživatelů bateriových elektromobilů. Chce získat informace o každodenním používání elektromobilů a zvyklostí při jejich dobíjení.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 21:22
Jéžišmarjá, ropáčci budou zase bečet jak dycky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.6.2025 21:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím ječíš jenom ty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 22:21 Reaguje na smějící se bestie
Hluboký omyl, mě se to líbí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 22:21 Reaguje na smějící se bestie
Miluji postřelené kachny, které okamžitě kejhají.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.6.2025 17:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty ses střelil už dávno.
Odpovědět

Radek Čuda

6.6.2025 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, proč by měl někdo brečet?

Pokud na to e-auto někdo má a dává mu to smysl ... jedno z jakých důvodů ... tak ať si ho koupí. To nikomu nevadí. Co lidem vadí, když se z toho dělá nějaký svatý grál automobilismu a cpe se to lidem horem dolem ... zejména za situace, že i ten nejlevnější e-vergl z AZNP stojí v základu (přeloženo "s nic moc baterkou") 800 litrů. Jo, kdyby dali do placu nejakou e-Scalu, nebo raději iV, do 600 to by jim ta čísla prodejů jinak naskakovala.

I když je mi jasné, že ropák Hanzl svého Note bez boje nedá;-)))
Odpovědět
PK

Pavel Karel

6.6.2025 11:45 Reaguje na Radek Čuda
Dodal bych, že ještě více lidem vadí, že se na tyhle neefektivní předražené hračky všem zbohatlíkům z různých dozimetrů a bitcoin-story skládá v daních (alias dotacích) dolních 10 milionů obyvatel Čechistánu...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.6.2025 11:54 Reaguje na Pavel Karel
1**
Odpovědět

6.6.2025 13:03 Reaguje na Pavel Karel
přesně tak. to je systém dotací - dělníci od pásů a samoživitelky za pokladnama supermarketů žijící z ruky do huby se skládají na to, aby si boháč kromě limuzíny, esůvéčka a poršátka mohl koupit ještě elektroauto (nájemníci na hraně exekuce v panelákových bytech se skládají, aby domkář měl na střeše panely etc.).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 08:50 Reaguje na Pavel Karel
Žádné elkáry u nás nejsou dotované z našeho rozpočtu, jenom nějaké malé zvýhodnění úvěrů je placené z EU.
Odpovědět
sv

s v

7.6.2025 19:46 Reaguje na Pavel Karel
Na to si musíš karlíku stěžovat u podepisovače green dealu bureše.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.6.2025 11:53 Reaguje na Radek Čuda
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.6.2025 13:43 Reaguje na Radek Čuda
Eautům nevěřím a asi nejsem sám, proto si spíš koupí plug-in hybridy. Mi to připadá smysluplnější i když ne praktičtější. Mnohem lepší budou pohonné jednotky na syntetická paliva.
Eauto je svoje kategorie a pokud se ze 4000 zvýší na osum, tak to je to navýšení o kterém píšou ale aut je registrovaných 6.6 milionů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 09:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zajímavá kategorie je sériový hybrid, který má spalovací motorek jen na dobíjení baterie. Jenom nevím, proč se dělají litrové, stačilo by třeba jen 10 kW, je to přece jen nouzovka. Zajímavý může být Wankelům lehký motorek, ovšem ty se dělají jen vyjímečně.
Odpovědět

Radek Čuda

10.6.2025 14:44 Reaguje na Pavel Hanzl
To je už mrtvý koncept, nejrozšířenější v Evropě byla i3 v té verzi REX, ale ta už je dávno po kremaci, to samo Chevrolet Volt/Opel Ampera.

Wankel je pak už úplně slepá ulička, zkoušel to s ním kde kdo, nejdál došla Mazda s RX-7+8, a ta to už dávno vzdala. Což byla škoda, RX byly krásné auta, ale ten motor je spolehlivě poslal do kopru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.6.2025 20:24 Reaguje na Radek Čuda
To je mi divné, to by bylo přece velmi praktické. Je to to samé, jako když jsme za komára vozili v kufru kanystr s benzínem. Potřebovali jsme ho vyjímečně, na to by wankel stačil bohatě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 09:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Syntetika vychází příliš draho a stejně by jela přes palivový článek a ne do dýzlu. Ten má velmi mizernou účinnost, hodila by se do těžkých strojů s dlouhým odpisem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 09:54 Reaguje na Radek Čuda
Vám někdo cpe nějakou elkáru? Fakt? To já nikoho jiného neznám.
Odpovědět

Radek Čuda

10.6.2025 14:36 Reaguje na Pavel Hanzl
V pohodě Hanzl ... od vás nějaké chápání čehokoli nikdo nečeká.
Odpovědět
JD

Jana Dvořáková

6.6.2025 09:47
14 procent registrací je Mladá Boleslav, tedy pravděpodobně hlavně na samotného výrobce, dalších xxx aut patrně registrují dealeři, aby mohli v show roomu auta předvést a ukázat, jak se z nich stírá prach, a zbytek jsou firmy a jednotlivci, kteří nějaký milion či tři vůbec nemusí urgentně řešit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.6.2025 18:28 Reaguje na Jana Dvořáková
Vzal jste mi tu "statistiku" doslova z klávesnice. Třetina Praha,
14% Mladá Boleslav, 5% Brno a Horní-Dolní NULA ! Ono to totiž není
o ekonomice provozu, ale o kupní sile a o slevách a pobídkách pro
některé organizace a skupiny obyvatel. Nedávno jsem psal o jedné
mladé EKOmanželce staršího podnikatele, který ji koupil elkáru po
vylágrování převodovek dvou spalováků. Vozí v ní děti do 0,5 km
vzdálené školy a na nákup do 1 km vzdáleného supermarketu. Navíc
k nim přijede každý den několik kurýrních služeb s nákupy zboží, kterým plní kontejnery na tříděný odpad a které po omrzení vozí do sběrného dvora. Toto je typický zákazník kupující elektromobil k dalším třem autům( SUV, Mercedes a nějaký kabriolet).Mimochodem je
tak ekologicky uvědomělá, že posledně vyhodila do papíru 30 tašek zásilkové služby Rohlík hezky poskládaných ve dvou takových taškách.
Alespoň mám recyklované EKOtašky na své výpěstky pro mé kamarády.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist