https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/ministr-cerveny-plavebni-komora-v-decine-je-klicova-pro-obranu-i-ekologii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministr Červený: Plavební komora v Děčíně je klíčová pro obranu i ekologii

27.4.2026 15:33 | DĚČÍN (ČTK)
Dokončení plavební komory v Děčíně má význam pro obranu i pro snížení emisí a energetickou soběstačnost regionu. Před jednáním vlády to řekl novinářům ministr životního prostředí Igor Červený (Motoristé). Projekt připravuje pracovní skupina vzniklá ve spolupráci s ministerstvem dopravy. Celý projekt má podle Červeného stát šest až osm miliard korun. Chce ho připravit do konce volebního období.
 
Červený zdůraznil, že splavnost Labe je v současnosti omezená a v praxi funguje jen několik měsíců v roce. Dokončit plavení komoru považuje za důležité kvůli strategickému přístavu, což může hrát roli i v Severoatlantické alianci (NATO). Zároveň by umožnilo převést část nákladní dopravy ze silnic na vodu, což by vedlo ke snížení emisí z kamionové dopravy. Součástí zvažované varianty je také vodní elektrárna, která by podle ministra mohla pokrýt až třetinu energetické spotřeby Děčína a přispět k levnějším dodávkám energie pro město.

Projekt má mít i environmentální opatření, například úpravy umožňující migraci ryb či rekultivaci okolí.

Na přípravě se má podílet i německá strana. "Už jsem měl setkání se státním tajemníkem saské republiky, domlouváme setkání s ministrem životního prostředí ze strany Německa. Všechno se připravuje, je to samozřejmě mezistátní spolupráce, a my uděláme všechno pro to, abychom tady tu plavební komoru dokončili," řekl Červený.

Ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) potvrdil novinářům setkání s Červeným, které se má odehrát dnes od 14:00. Má začít fungovat pracovní skupina na téma splavnosti vodních cest a požadavků, které u plavení komory v Děčíně vyplývají z legislativy, například jako je úroveň při posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA).

"Je to priorita vlády... musíme vědět, jestli je to v legislativním procesu stihnutelné, a poté by přišla zmíněná realizace na stůl," dodal.

Současná vláda o plánech na urychlení výstavby hovořila již po volbách loni v listopadu. Takzvaný plavební stupeň Děčín má zajistit splavnost Labe po celý rok v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem.

Příprava podkladů pro výstavbu plavebního stupně Děčín, která se plánuje od 90. let minulého století, dosud vyšla zhruba na 600 milionů korun. Proti stavbě plavebního stupně jsou dlouhodobě ekologické organizace.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (51)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Radek Čuda

27.4.2026 15:52
Červený, jdi s tímhle fakt někam ...

To se zase budou cálovat studie, protistudie, padat rozhodnutí, rozklady, žaloby ...

A všechno k hovnu, bo v Říši žádné splavnění stejně nebude, ať si soudruzi ze Saska myslí co chcou ...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.4.2026 15:58 Reaguje na Radek Čuda
Němci nikdy nedělají malé chyby!!!
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tohle osobně za chybu nepovažuji.

A kdyby ty peníze místo těchto pitomostí obě strany nasypaly do železniční infastruktury ... a že je to potřeba jak sfiňa ... tak by to bylo mnohem prospěšnější.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.4.2026 13:55 Reaguje na Radek Čuda
Jo, právě na to jsem se chtěl zeptat. Němci prý nehodlají Labe splavňovat pro "velké" lodě.
Četl jsem od Jana Bati kritiku státních plánů splavnit Moravu pro 1500t lodě, když prý ona má vody pro pouhých 500t. A proto svůj kanál postavil právě na takové lodě.
Odpovědět
MS

Michael Soulè

27.4.2026 16:03
Dunaj Odra Labe už netáhne, tak je třeba vymyslet obdobnou s*ačku, na jejímž základním kameni budou hrdině vytesána jména, mezi nimiž se bude hrdinně vyjímat: úderník Igor Červený…
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.4.2026 16:49
Ta plavební komora u Děčína, měla být v provozu už před vstupem ČR do EU a
D-O-L by se postupně stavěl za peníze EU, dnes by zřejmě už fungoval celý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2026 22:12 Reaguje na smějící se bestie
Nestrašte!!! DOL byl pytlovina od začátku do konce a žádná Eu by na to nedala vorla.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.4.2026 05:57 Reaguje na Pavel Hanzl
A jak by se dnes hodil, nejenom pro přepravu plynu, ale i pro komponenty do JE Dukovany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.4.2026 07:29 Reaguje na smějící se bestie
Nehodil, je to úplná blbost. Jak chcete tím protlačit transoceánský tanker s plynem? A Dukovany jsou dost daleko od plánovaného kanálu atd. atd. atd.
Ten výpočet byl celkem jasný. Cesta z Hamburku do Tulcea (ústí Dunaje) by trvala asi 22 dní a zboží by se muselo překládat na menší lodě. Po moři trvá 4 dny a nic se nepřekládá. čus.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Kua drát .. Hanzl, nechte toho, víte jak mne sere, když s váma musím souhlasit. A že tady tedy fakt musím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.4.2026 16:40 Reaguje na Radek Čuda
Musíte jen umřít. Takový Studnička mě péruje vždycky a význam ho nezajímá.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.4.2026 12:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Já pouze vyvracím vaše šíření lží a demagogie.
Ve vašich lžích a demagogiích žádný význam hodný zájmu opravdu není.
Odpovědět

Radek Čuda

29.4.2026 15:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždy, když si to zasloužíte, či spíše vyloženě vykoledujete.

Že je to více než často, do toho fakt pana Studničku netahejte.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

27.4.2026 17:05
Lobotomie
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sebestyan-navrhl-vlade-aby-se-vodni-infrastruktura-pocitala-do-obrannych-vydaju

pokračuje
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/splavneni-labe-do-pardubic-za-pet-miliard-by-mohlo-byt-hotove-do-r.2034

Rozeběhl se závod o kanalizaci ... řek
https://www.novinky.cz/clanek/cestovani-historicky-prulom-na-batove-kanalu-nova-komora-otevira-cestu-az-do-hodonina-40575009

Citace z textu: "Samotné „odemykání“ řeky se uskuteční ve 13 hodin v areálu Veslařského klubu v Hodoníně"

Takže odemykat budou smradlavé dýzly kanysterem benzínu s kapajícím olejem od koštěte. A proč to všechno?

Protože lodní doprava je přece podle všech světových expertů nejrychleji rostoucí odvětví naší nové republiky. A na tu si sahat nedáme! ČR se do roka a do dne stane námořní supervelmocí a bude pak ísy-písy regulovat všechny zásadní dopravní uzly ... Panama, Suez, Hormuz ... máme glóbusy, takže všechno bude. I hodinky s vodotryskem do každé rodiny. Co do rodiny, už v porodnici! A modrý z nebe? Pche, zabalené na počkání, to se jeden už ani nemusí ptát, to přece dávno zadarmo.

Jojo, to se nám to podniká, dyž nám lidi pučujou.

A co teprve dybysme pyramidy postavili?! To by byl panečku majstrštyk. Inženýry na to máme, šutry taky, tak co? Joa egyptology máme prvotřídní, přece! Víte jakej to je v Egyptě turistickej byznis?! To se penízky budou kutálet takovým proudem, že je nikdo ani počítat nebude muset. Lopatama je budeme lidem na kárky rozdělovat!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2026 20:20
Ti dýzláci jsou naprosto komičtí jedinci. Ten jez se staví už asi 40 let, stál 600 miliónů a ještě se nekoplo do země. V době, kdy vody v řekách šlakovitě ubývá, je to nápad hodný génia.
Jedině, že by uvěřil Macinkovi, že klimatická krize u nás skončila. Pak má cenu to stavět, jinak nikoliv.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.4.2026 21:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Jestliže máme mít nadále lodní dopravu, ten jez bude s manipulačním řádem řešením, jak poslat po toku či nahoru (aspoň občas) lodě s nákladem či nové produkty. Díky aktivním aktivistům se to natahuje donekonečna, snad se během pár dnů ukáže, zda to má buoucnost, nebo bude lepší to odpískat. Já si doufám a věřím, že Motoristé s loďaři najdou společnou řeč, přičemž dol v časech sucha se omezí "jen"/aspoň na prohloubené Labe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2026 22:17 Reaguje na Karel Zvářal
Nic se neukáže, bude to blábolismus a vytloukání politického kapitálu jak dycky. Pokud by to na sílu snad prosadili (což silně pochybuju), stejně to nepostaví. DOL je pěkným vzorem, lodní doprava na střeše Evropy je komický nápad celkově.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.4.2026 05:59 Reaguje na Pavel Hanzl
kecy v kleci,
fanatiku zelenej
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.4.2026 07:32 Reaguje na smějící se bestie
Co je na tom preboga zelenýho? Jde čistě o ekonomiku, lodní doprava je u nás zcela marginální a překládat zboží z vlaku na loď a po pár kilometrech znovu, je přece pytlovina už od pohledu. Zvláště, když podle řeky vede trať.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.4.2026 14:20 Reaguje na Pavel Hanzl
V 90. letech jsem pracoval na MÚ v Břeclavi a na jednání okolo DOL jsem chodíval. Nikdy se tam neprojednávalo, co by se vlastně mělo přepravovat. Jen taková úvaha, že zemědělci v jižních Čechách by převezli obilí do Břeclavi, tam naložili na loď, "lacino" převezli do Hamburku a přeložili na loď námořní.
Pro informaci - předpokládané parametry: Délka asi 200 km, šířka na hladině 52 m, u dna 32 m, hloubka 3,5 m, aby se po něm mohla plavit, a vyhývat se, námořní soulodí o délce až 172 m. Kolem měly být různé "zálivy", sloužící pro rekreaci. Samozřejmě měl i sloužit pro závlahy a proti povodním. U velkých měst měly být přístavy. Jeden se už začal skoro stavět za Starou Břeclaví (stihla se postavit správní budova), druhý měl být u nádraží v Lanžhotě. Délka 2 km, šířka 0,5 km.
Kde by se sehnala voda? Až do Břeclavi by dotekla z Dunaje a dál a výš by se čerpala ve zdymadlech. Rozvodí mezi řekami Moravou a Orlicí a Bečvou a Odrou by bylo překonáno plavebními stupni. Protože na Orlici je řada rezervací, tak ty by kanál obcházel tunely v kopcích. Odhadovaná investice 300 miliad Euro.
A představte si, že na Min. dopravy stále pracovala odborná skupina zabývající se projektováním DOL. Výborný job! No a také mnohý odborník, vodohospodář, byl s takovým řešením spokojený.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.4.2026 08:10 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jistě, megalománie jak čapa. Na přípravu DOL se za Zemana utrácely stovky miliónů a všem bylo jasný, že je to totální pitomost. Ještě tam měli tunel bod Beskydami, aby se mohla čerpat voda z Váhu a podobná zvěrstva. Až Fialova vláda to rázně zarazila.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:45 Reaguje na Karel Zvářal
Co tam jako těmi šífy chcete plavit???
Plus Labe si můžeme hloubit ... zde tedy zvedat ... možná u nás. Přes spolkovou vládu to nikdy neprojde.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.4.2026 13:45 Reaguje na Karel Zvářal
kdyby bylo moře hned pod Hřenskem, tak máte, pane Zvářale, pravdu. Protože ovšem není, tak jste bohužel s doufáním v lepší příští vedle.
A v Německu to není o ekologistech, ale o státní kase. Ano, na vypnutí jaderek si čas udělali. A taky toho budou na věky litovat. To už Zeleninám nikdo neodpáře, ani kdyby jim čouhal větrník z každého tělního otvoru a na záda si nalepili panely dvouvrstevně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.4.2026 07:02
Jaký rozdíl oproti minulému zelenému ministerstvu prolezlému cizími lobisty. Bez odstavení ničitelů od dotací (jen arnika, přesto že si říká NGO, je dotována asi 5 ministerstvy) se záměr nepodaří.
Proč ekologisté nenávidí využití čisté vodní dopravy, ale proti vysušování krajiny VtE nebo odvádění vody z krajiny pro rozvoj cizího zemědělství se neozývají: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-propojeni-povodi-dunaje-a-dyje-muze-pomoci-resit-sucho-na-jihu-moravy
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jizni-morava-vysycha-pripravy-staveb-zavlazovacich-zarizeni-jdou-ale-pomalu

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.4.2026 07:48 Reaguje na Jarka O.
Poměrně dost mi uniká smysl kanálu, který by vedl vodu z Dunaje do Dyje, která se do Dunaje zase vlévá. Nebylo by jednodušší využít přímo vody z Dyje, Svratky a Jihlavy, které se vlévají do Novomlýnských nádrží?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.4.2026 13:40 Reaguje na Jarka O.
protože jediná čistá lodní doprava je ta na kánoi, ostatní, pokud nejste na Mississippi nebo dole na Dunaji, tak musíte nejdřív zničit řeku, aby došlo na vaše veletuny.

A ti lidi na kánoích a kajacích, to se po americku řekne podpora zničených regionů nebo místní ekonomika.

Přečtete si o řece Cuyahoga, psal jsem vedle:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-pomahac-prvni-den-zeme-o-spolupraci-odboraru-s-ochranci-zivotniho-prostredi#diskuse
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.4.2026 18:59 Reaguje na Daniel Fiala
Nesmysl a jaké veletuny.
Věděl jste, že v usa je voda a celé její zpracování a prodej plně v rukou státu, a půda v rukou domácích soukromníků. To je pak jimá domluva v rámci CWA. Ano, bourali přehrady, ale taky nikde není psáno, že by tu blbost opakovali nebo v ní pokračovali. V jejich subtropických státech půl roku je modrá obloha a neprší, trpí větrnou erozí, že čerpání podzemní vody vysušuje krajinu taky zjistili, zádrž vodyv půdě a sněhu stačí taktak na překlenutí léta, a musí kvůli tomu upravovat zemědělství, čili zádrž dešťovky v nádržích je ta správná cesta. Tak teď ještě abyste to objevili i vy.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

29.4.2026 18:19 Reaguje na Jarka O.
Subtropy? Máte na mysli třeba Texas a řeky vůkol Pecos, kde si zasolením vody rozsemenili Prymnesium a ryby jim tam chcípou o závod? Po 30 letech už mají "kontaminaci" přes 3/4 USA! Kdybyste si nevybírala jenom třešínky, tak zjistíte hned, jaký bolehlav mají. Jenom si nelakovat brýle na růžovo, když už je nechcete sundat.

A stát? Ne! Soukromníci. Ano, protože oni mají Water rights napočítané ještě od doby po kolonizaci, tak vyzávlahují ledaskterou řeku na nulu, od Montany přes Corn Belt až k jihu. Začali budovat megaprojekty (hl. Skalisté hory) a neměli dost dlouhé řady naměřených srážek a teď koukaj na dno. Založili si farmy v polopoušti a vono holt na Sierách nenasněžilo. Néjni. Voda prostě néjni. Adaptovat nebo dotovat nebo šetřit (=adaptovat)?
Žili si nad poměry a teď koukají na účenku a nechce se jim platit. Jak lidské, že. Takže ještě větší přehradu, pořádnou mega. No tak jó. Jako u nás: když ptáčka lapají, lidi na daních cvakají a slíbený užitek se nedostavil a přesto se žluťásci rozkutáleli.

Ale mají bazény a golfová hřiště a trávníky u baráků ... no tak si řežou větev pod zadkem ještě usilovněji a kradou budoucnost (podz.v.) i vnoučatům. Mám jim závidět nebo se poučit?

A proč trpí větrnou erozí? Protože ty kytky a keře měly kořeny do 20 metrů, kuku+soja ani centimetrů. A když Roosevelt po tragickém Dust bowl přišel s raikální ochranou půdy, tak to vydrželi i přes válku a řízli to až s bioetanolem a kuku (nechtěli platit Saudům další Věžáky). No a přišly povodně Iowa 2008 a hráze na Mississippi nestačily. A všichni věděli, že kuku je cesta do pekel. Ale agro lobby zvítězila a z dusičnanových extrémů jim v poslední 1-2 dekádě roste anoxická zóna v Zálivu (spíš déle), teďka Americkém. A pravděpodobně rakovina na trávicím traktu.

K tomu bych jen dodal: ano malý vodní cyklus se do počítačových modelů nevleze. Je to jenom empirie ... ověřená staletími. Odstraníš les, přijdeš o vodu (stručně).

Mj. V Keni, o které jste možná psala jinde šlo právě o toto. Přišla Nomura a že udělá megapřehradu a bude mít vývar (neplést s výparem). Jenže vykáceli lesy na návětrné straně a přehradu mají zaprášenou, ne zavodněnou. A navíc mrazy padají bez tepelného pufru výparem lesa až dolů, kde jim spálí i zeleninu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.4.2026 07:05 Reaguje na Daniel Fiala
Ca. Částečně tu s vámi souhlasím a nezávidím jim. Ano, roztýlené farmy mají studny a ony vysychají. Jasně že lesy mají mega roli (možná jste si tu přečetl články, kde soudruzi stále tvrdí opak), megalány a opakované setí kuku (protože GM) jsou pro půdu, nyní žlutou zeminu, zrůdnost. Nezbylo jim než zemědělství a nadprodukci korigovat. Všechno zjistili a teď dumají. Úpravny a prodej vody jsou státní na rozdíl od situace v oligarchicko feudálním kocourkově a to je obří výhoda při vymýšlení opatření, také diskutují se soukromníky. Naštěstí si nezničili všechny přehrady a už s tím asi přestanou. Kdo nezadržuje dešťovku, je tele. A sedimentace zeminy v prohlubních bude vždycky existovat, je způsobená částečně člověkem, a tak by člověk měl svůj díl všemi známými způsoby odstraňovat a vracet zpět na pole, louky... Snadněji to jde z jezu než ze zálivu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.4.2026 07:56
Ten dýzlák se musel regulérně zbláznit! Jaký význam pro obranu? Po Labi k nám popluje invazní vojsko z Německa a ten jez je zastaví? A ostatní přínosy se řeší asi 40 let a pořád nic, jen se čekalo na tohoto tutana, který o tom neví vůbec nic.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

28.4.2026 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
jde o to, jak skuteční ekoteroristé chtějí ve velkém vydojit dotace a státní rozpočet, nic víc za tím nehledám-třeba to budou chtít zahrnout do povinných výdajů pod NATO. Domníval jsem se, že odchodem Ožralce na důchod toto téma navždy skončí a ejhle stále si žije
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.4.2026 13:34 Reaguje na Robert Jirman
víte, pane Jirmane, kolik chřtánů čeká na jakoukoli změnu, aby zase roztočili kola "výroby" - tedy iluzí?!

Všiml jste si, jak rychle se po povodni v Jeseníkách vyhlásilo 40 mld povodňových škod a každej, ale úplně každej v dosahu 300 km co měl bagr letěl do lesů rovnat kameny mezi kořeny. Bez projektů, bez výběrka. Protože prachy pršely a bylo fuk, co se vykáže. Kdyby mohli rovnat jehličí podle velikosti, tak ho srovnali jako když švihne. Za ty zlatý kulatý ... kdo nekrade, okrádá svoji rodinu. A spadli jsme zase zpátky před 1997. Viník byl nalezen, tak proč se koukat vlevo vpravo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.4.2026 14:44 Reaguje na Daniel Fiala
kolik chřtánů čeká na jakoukoli změnu, aby zase roztočili kola "výroby" - tedy iluzí?! .......
Vždyť je to kapitalistická státní politika - vy neznáty ty stesky vlády, že občané moc neutrácejí a raději šetří, a tak nepodporují průmysl, "aby se jeho kola točila"? Za socialismu bylo spoření spíše podporováno. Úspory byly ve Státní spořitelně, a byly využívány pro státní investice. Teď je využívají zahraniční banky.
Pamatujete orkán v TANAPu? Kolega Slovák: "Jardo, katastrofa!" A já mu na to: "Jožo, jaká katastrofa? Je to národní park. Podívej se, kolik je tam semenáčků, které v lese nemohly růst. Škody jsou jen na poničených stavbách a nákladech na vyčištění cest." A oficiálně od slov. vlády? "Škody 8 miliard euro, náprava 35 miliard eur." Tam se platilo, až 1500 eur za odklízení pařezů. No, kdo by si do takové otevřené dlaně nehrábnul, byl by hlupák!
Na jižní Moravě u Lednických rybníků lesní závod Židlochovice "čistil" les. Známý starý lesák se chytal za hlavu: "Jaképak "čištění" lesa?" A já mu na to: "Státní nabídka na to "čištění" byla 50 milionů. Kdyby po tom ředitel nehrábnul, tak by ho gen. ředitel vyhodil." Tak se nějaká křoviska vyklučila, nějaké keře vysadily, 3 roky se to jakš takš udržovalo, polovina rostlin uschla, pak péče skončila a vládu zase převzala Matka Příroda.
Před tím byla na levém břehu Mlýnského rybníka krásná ukázka lužní divočiny. Z pohledu laiků to ovšem byl přírodní bordel.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

29.4.2026 17:36 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jo, je to smutné. Ale je třeba lopatit na tu druhou stranu! Starší kolegové mě stále učí: nelhat a nebát se.
https://www.youtube.com/watch?v=iZI8Go3FlrY

Když jsem nastoupil, seděl jsem 3 roky s jedním z prvních inspektorů ŽP (říkal tomu ministerstvo lesů vod a strání :-) To byla škola!
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.4.2026 08:31
stupeň Děčín bude naprosto k ničemu (z dopravního hlediska, budu komentovat to, neboť v tom se cítím něbýt úplným laikem), nebude-li následovat nějaký stupeň (stupně?) u Bad Schandau. pokud se s problematice správně orientuji, tak saská strana nic takového nemíní dělat - možná mi unikl nějaký názorový obrat(?). kdyby hypoteticky bylo Labe splavněné, tak narážíme na problém, že jaksi nemáme dostatečně kapacitní přístav na dostatečně kapacitní železnici (pravobřežka procházející mělnickým přístavem je na hraně kapacity) a s dostatečně kapacitním napojením na silnici.

o enviro dopadu nápadu udělat z proudící vody splavný "rybník" zde mohou zasvěceně komentovat ti, kteří tomu mají profesně blíž.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.4.2026 13:28 Reaguje na Lukas B.
neunikl, Lukáši, je to jenom našlehaná cz-pěna, vzduch zabalený do ničeho. Prachy z daní do vybraných kapes. Iluze, které nás, poplatníky, vyjdou draho a užitek žádný. Veřejný zájem naopak zanikne, protože bude zprivatizován.

Proč Teutoni neudělají nic? Protože si 1.) s povodněmi 2002 zažili svoji praktickou ukázku a kvůli iluzionistům CZ si to nehodlají zhoršit ještě více. Proto nebudou regulovat, ani kanalizovat. Žádné zkapacitnění se jim nevyplatí EKONOMICKY. Naopak potřebují odstrkat hráze dále od břehové linie, potřebují to, co cz-generalita VH vehementně a dlouhodobě popírá: potřebují ROZLIVY DO NIVY! Oni vědí, že jedině tohle je ochrání, protože to zažili a viděli. Ale nemají na to peníze, ani politickou vůli. Že rozliv nad MGD zachránil město ví u nich všeobecně každé mimino a snad na to nezapomenou. U nás Olomouc taky zachránilo právě CHKO Lit.Pom. A zasloužil se o to osobním úsilím jediný člověk: prof. Štěrba! Jinak by tam byla silnice a drobná luxusní výstavba - ochráněná později hrázemi, samozřejmě.

Na podzim 2024 se ten úspěšný a zásadní vliv přirozeného rozlivu opakoval v přímém přenosu všem na očích = v Jižních Čechách (tedy kromě Jarky a SSS). I jinak klidný Kuba musel Pražákům až vynadat "jenom to nemáme tak snadno spočitatelné." A to je klíč! Mít tu přírodu na tlačítko a určovat, komu zatopím a kdy. Ne pokorně čekat, až voda opadne. A když se namane neviditelná příležitost, veřejnost jsme vyděsili zlou vodou=povodní, tak si nameleme dotační prašule z turbíny ... a to se sejdou všichni velcí a nakrmí se tučně. A Prahu nezachránil Orlík tak zásadně jako jihočeské rozlivy, protože tam se vlna Lužnice zpomalila o 1-2 dny a tím se nepotkala se souběhem O+V, která se na kaskádě pohybuje rychlostí zvuku (150 km = spojené nádoby, žádné tečení kapaliny).

A co se týče hraničního úseku Labe ve skalách, kaňonu? Jeďte se tam někdy mrknout! Na vlastní oči uvidíte (!), jaký je tam cvrkot. I za naprostého sucha (<Q355)! A právě TAHLE LODNÍ DOPRAVA je 2.) pro místní lidi opravdu výdělečná ekonomika a oni si ji na rozdíl od hloupých Čechů nenechají zničit. Oni z té proudící vody mají živnost, protože vědí=vidí, že to lidi láká. Jen tak sednout do lodě a nechat se snášet k moři. Těch pár zbohatlíků, co brázděj Evropu na luxusním parníku je zanedbatelně, u žádné hospůdky nezastaví, zmrzlinu si dělají vlastní a postele vezou s sebou, mj. do Prahy je teď stejně vozí Busem. I na Dunaji bylo o velikonocích poloprázdno (Wien-Budapest, jel jsem to 3. rok. Ani Vyšegrád kvůli tomu neotevřeli na letní provoz - nejsou turisti. Tak jsem utřel hubu a šel zpátky do lodě.)

Ostatně i u nás chtějí lidi k turistice ŘEKU, tedy VODU KTERÁ TEČE!!! Ne tu, která stojí a hnije. Ale naše VH dělá všechno, ale věřte mi že opravdu úplně všechno proto, aby tohle "zadarmo" zabetonovali. Oni ve skutečnosti o žádný turismus nestojí (komora u Hodonína), oni chtějí prachy a ty jsou především za stavby. A bohužel pro lidi (oni to platí na daních): čím víc, betonu tím větší vývar.

A proč těch pár má navrch před tolika? Protože neexistuje žádný "gang" místních penzionů, ani "gang" místních hospodských, ani "gang" prodejců zmrzliny.

Na Labi musí kalkulovat největší experti hausnumera z prstu vycucaná, na Vltavě se za pár letních týdnů protočí miliarda Kč na dřevo! = i skrze EET (viz článek na Forbesu). Tam nepočítají iluze, ale obrat a daně do kasy+zisk. Každý se může na vlastní oči přesvědčit, jak vypadá demokratické hlasování "nohama" (via Erich Honecker: Poslední zhasne.) Stačí si vzít stoličku a na hodinu si sednout a tužkou dělat čárky (loď/člověk). A každého, kdo nemá vystřelený mozek, tak ten nebetyčný rozdíl trkne za hodinu! A pak si bez dechu nutně a automaticky položí banální otázku: O co je Lužnice, Sázava, Ohře, Berounka horší?

Stejné krásy v údolích, stejně nádherné hrady a zámky, zříceniny, koleje podél řeky, hezká tábořiště ... (no, voda trochu horší, ale koupatelná zcela v pohodě, teplota dokonce vyšší).

Protože od Vyššího Brodu TA VODA zvaná řeka TEČE, zatímco na jiných STOJÍ. A jak ta voda teče, tak se taky "čistí". Zatímco zjezovatěním padá kyslík, sedimentuje kal a zbytkové živiny vyhnívají. Každý kdo se tam projede může na vlastní oči vidět bubliny metanu.


Tak proč Vy jedna Jarko?! Proč vy jeden bestie se smějící, proč tolik nesnášíte řeky a chcete, aby je stát za vaše prachy zničil?

Jděte k Labi a spočítejte od Přelouče dolů celou sezónu. Strávíte tam za trest léto a uděláte si dvě tři čárky (jedna bude za moji pálavu a druhá za kolegy ichtyology). Pak tady klidně chrchlejte svoje budovatelský kecy o Rudé armádě a světlých zítřcích. Všichni Vám to mile rádi uvěříme.


Ale to číslo!!! Dejte sem to číslo!!!
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.4.2026 15:14 Reaguje na Daniel Fiala
👍
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.4.2026 15:42 Reaguje na Daniel Fiala
no Vy jste se pořádně rozohnil :)
samozřejmě nejsme ve sporu. vymýšlí se něco, co řece a krajině ublíží, co bude stát spoustu peněz a co bude z hlediska skutečné dopravy zcela marginální.

ad "... Prahu nezachránil Orlík tak zásadně jako jihočeské rozlivy...": orlík má kapacitu něco okolo 700 milionů kubíků (= 0,7 km3). když to zkusíme spočítat, jakým přítokem nateče kapacita za 2 dny (172.800 vteřin) - a ono je to poměrně zajímavých 4000 kubíků. samozřejmě po odpouštění pár dní před povodní nemáme k dispozici celou kapacitu, ale i tak retence orlíku nějaký význam mít asi bude. nebo se nějak zásadně mýlím?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

29.4.2026 17:19 Reaguje na Lukas B.
Nemýlíte. Nechci hanět Orlík. Stojí a dlouho bude. Ale strašně se přeceňuje a mnohem víc mezi "prostým lidem", než mezi VH experty. Tady už se ví, že nejvíc záleží na časovém souběhu srážek na přítocích a potom potopa. A přeceňuje se právě na úkor funkční říční krajiny. Když se mrknete na hydrogramy, tak jediná Lužnice má tak ploché vzestupy a poklesy. A když mě někdy kolegové hydrologové namíchnout, tak je dráždím otázkou "A pročpak?" Ani mezi 4 očima to nechcou přiznat. Ostatní povodí reagují na podobnou srážku špičatou křivkou, některá extrémně (Klabava, Litavka) - nebavím se o bleskových povodních, ale o normálních srážko-odtokových událostech.

Problém, na který jsem chtěl upozornit, je v souběhu O+V+L. A o "pomalosti" Lužnice se v 2002 prakticky nevědělo (takové rozlivy se asi ani nedají kloudně spočítat, to je jen empirie. Sám jsem byl VIII/2002 v Třeboni a lítalo se kolem Světa a najednou jsme byli v AV v Dukelské pod vodou ... odkud? zpětné vzdutí Rožmberka! To bylo překvapení a úžas nad moudrostí předků, že udrželi Mokré louky prázdné). Ale při kulminaci v Praze pak došlo na lámání chleba a najednou se ta "příroda" náramně hodila. Rezerva, o které nikdo nevěděl (a nikdy nepoděkoval). Ale když došlo na účtování a teď když dochází na paměti/vzpomínky, tak se najednou o její klíčové roli mlčí a všechnu "slávu" sežere kaskáda. Niva=delete. Přehrady jsou prostě totem a na ten se nesahá, před ním se klaní a o ničem jiném nemluví. Třeba o rozlivech. Ideologie. A když dojde na prachy na (opětovné/budoucí) rozlivy, tak se hydrotechnici mohou zbláznit a požadují přesné výpočty ... no, a to nikdo nemá, takže beton.
Kasakáda 2002 šla nadoraz a v ten moment (+doba dotoku) chybělo na bariérách Staroměstská 15-20 cm. A za 36 hodin nato se naplížila (součtově, protože těch 150 km kaskádou proletí mžikem) pomalá, plochá a dlouhá vlna z Lužnice. Problém Orlíka, a jasně že ex post a po bitvě (a taky se to s manipulačním plánem potom upravilo), byl, že nestíhá dost rychle vypouštět předem, když přijde předpověď povodně. Teda ten špunt je de facto v malé díře na Slapech. A to se za pochodu předělat nedá. Možná vůbec. (Dalešice už mají 4x150 m³/s). Proto se šlo s hladinou MP dolů (skoro na všech přehradách, vyjma pitných), a proto pořád protestují jachtaři/chataři (a pár zdejších štamgastů), že co rok mají mola na suchu.

Klasik pravil: potřebovali bychom ty přehrady/kaskády dvě, jednu práznou na povodně a jednu plnou na sucho, protože nevíme, co za měsíc bude (a čím méně sněhu, tím menší "jistota").

Teď se se zvýšením regulaceschopnosti na bezp. přepadu Orlíka ještě posune možnost manipulovat/regulovat při vyšší hladině/průtoku. Ale pořád je to kolem Q25, co se tranformuje s jistotou. Vyšší průtoky už závisí třeba na tom, jak odvážně ředitel ČHMÚ vystoupí. Kdyby byl MR jiná povaha a den dva váhal, tak by škody IX/2024 byly klidně 2-3x vyšší. Já myslím, že se jeho a jejich role (ČHMÚ) stále pořádně nedocenila. A Hladík, Výborný a ten učitel z vnitra, všichni šlapali jak hodinky! Tahle garnitura jim krutě řeže prachy.
A troufnu si říct, že kdyby si GŘ Moravy a Odry lajsli odpouštět ještě dříve než manipulační plány nařizovali, mohlo se transformovat ještě více (opět viz potřebujeme přehrady dvě a nebo vyhazov GŘ po Vranově 2006).

A rozohnil jsem se, protože vidím stále víc a líp, kolik peněz je na všemožné i naprosto škodlivé stavby, a jak se ne a ne dostat pár kaček zlepšení chemismu, natož na záchranu (nivy, šterkonosných řek, kontinuity). Kdyby se někdo zmínil se o "přehazování" úhořů přes hráz tak ho ukamenují. To je absolutní tabu. Jen Lipno I, když se to "nedopatřením" jednu sezónu spočetlo, nasekalo víc úhořů než nachytaj všichni rybáři za celý rok v ČR dohromady! Proto je od té doby zákaz vysazování nad kaskádou. Aby lidi neviděli. A teď pod N.Mlýny se budou ryby odlovovat, aby nehynuly. Ale lanovka pro pár zbohatlíků s jachtou, na to se peněz našlo přes miliardu.
Jenže o transportu úhořů se nesmí ani šuškat, natož aby někdo zadal aspoň teor. výpočet, nebo poslal pár lidí ven na zkušenou. Nepřipustit ani písmenko!

Ten systém se prostě neumí dobrovolně racionalizovat skrze argumenty, chcete-li adaptovat. Prostě nectíme léta tučná/hubená, natož zdravý rozum, vládne ideologie, zkušenostem navzdory a jedeme nadoraz každý rok. Jako RVHP. Splníme plán ...
Heřmínovy se postaví podle 30 let starého plánu a basta. Ano, šlo by to rychleji a podstatně levněji se stejným transformačním účinkem/kapacitou, ale to by znamenalo "ustoupit" přírodě a to raději budou protahovat všemožně cokoli a pak to hoděj na HD&DZ. Bude 2 km RP, bude se transportovat štěrk ... nechci vidět tu efektivitu.

A proč? Protože povodňové riziko ani nadlepšování sucha nemá takovou cenu jako namletá eletrika. A to se mlčí 100%.

A ještě k té miliardě z Brodu do Zlatky. Sám jsem tomu nechtěl věřit, a tak jsem tak do té vřavy vyrazil. A samotnému se mi ty scény ze začátku července příčí, že jsem se zařekl: Už nikdy. Holčina v deliriu se jim topí před očima a těch 15 namaštenejch svalovců na mě bez hnutí hejká sprostý nadávky. Lidi ožralý jak Rusáci před soudným dnem. Všichni kolem 20-ti.
Jenže tyhle peníze velký kluky vůbec nezajímaj, jejich kasička je jinde. A mohl bych bejt zlomyslně rád, že mám řeky "pro sebe", ale ... musí se tolik lítat k Jadranu? A jak na druhou stranu udělat doma týden s rodinou low-cost? No, třeba jet na vodu ... a byly by potom pod jezama suchý kilometry? Jasně že ne a nakonec má spousta starých mlýnů nějakou stodolu a taky už mají/si dělají stánek pivo/limo nebo zmrzku ... a mě by zajímalo, kolik v poměru tohle vyjde.
A když vidíte tu pohodu na vodě, lidi se nikam neženou, když je vedro, vyklopí se z lodě, když prší počkaj ve stanu ... low-cost taky znamená intenzivní zážitek. Některé kempy už zakázaly reprodukovanou "hudbu" s dovětkem "kytary vítány". Ono si to sedne, chce to čas a trpělivost.
A to poslední: jsou to přece NAŠE řeky. Tohle je NÁŠ domov. Staří říkali vlast. Tak proč to nemít hezké? … protože jsme se rozhodli pro rozkrádačku přes dotace na MVE?
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.4.2026 19:40 Reaguje na Daniel Fiala
co takhle zajít ho hospody? rád poslouchám když někdo mluví o něčem, o čem něco ví, nemusím souhlasit úplně se vším, ale stejně rád poslouchám.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.4.2026 08:55 Reaguje na Daniel Fiala
"Ten systém se prostě neumí dobrovolně racionalizovat skrze argumenty, chcete-li adaptovat. Prostě nectíme léta tučná/hubená, natož zdravý rozum, vládne ideologie, zkušenostem navzdory a jedeme nadoraz každý rok. Jako RVHP. Splníme plán ...
Heřmínovy se postaví podle 30 let starého plánu a basta. Ano, šlo by to rychleji a podstatně levněji se stejným transformačním účinkem/kapacitou, ale to by znamenalo "ustoupit" přírodě a to raději budou protahovat všemožně cokoli a pak to hoděj na HD&DZ." - tak přesně za toto tady schytávám bídu už 7 let:-)
K Vámi nastolenému tématu: nedávno jsme s kámošema vzpomínali na řeku (Zlatá Opavice) před/po povodni 1997 a její následné "rekonstrukci". Před - jsme na řece trávili hafo času, přes léto koupačka v desítkách tůní vymletých vodou, splouvání na "raftech" z duší do traktoru a jiné kratochvíle, v zimě na bruslích... tehdy byly v potoce běžně pstruzi, lipani, mihule, raci / po velké vodě přijel říční buldozer, či jak to nazvat, a z celého řekl bych vertikálně rozmanitého říčního dna udělal "krásnou" rovnou planinu s konstantní výškou hladiny... koupačky skončily:-)... dále následuje můj subjektivní názor laika (ze všeho co se točí kolem vody mě zajímají jenom potápníci, vodomilové, vířníci a jiná tato "žoužel", tudíž ocením zpětnou vazbu z Vašeho ranku) - poté, co bylo zplanýrováno během dvou -tří let vymizeli pstruzi, lipani, mihule i raci a přitáhl jelec. Je možné tuto změnu přisuzovat změně reliéfu dna a vlivu teplejší vody? Předpokládám, že říční dno typu "plató" se musí nemalou měrou podílet na teplotě vody.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.4.2026 19:14 Reaguje na Daniel Fiala
Není to tak, že kdo takhle ponižuje jiné, má sám máslo na hlavě? Přečtěte si článek /nebo si kupte další bo bardérek,to bude asi lepčí. Na okraj, turistice se daří v estetické, průchozí krajině s nějakou infrastrukturou (i vodní cesty jsou turistické), tak si položte otázku, jestli ji máte, ale splavnost řek do toho nemotejte. V Rakousku je turistická infrastruktura v dubnu mezi sezónami obvykle zavřená, já taky měla smůlu. No a?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

29.4.2026 17:24 Reaguje na Jarka O.
No a je to venku! "v estetické, průchozí krajině"

A jaké jsou naše řeky s nejvyšší zajezovatěností v Evropě? NEPRŮCHODNÉ.
Prostě normální lidi tu otročinu nedávaj. A podívejte se do Polska, jak tam se i na malých říčkách daří. A leckde cedulka nebo kasička nebo telefon, kde zaplatit. A kdybyste viděla, co tam dělají pro vodáky=rodiny a mladé lidi, tak hrůzou spolknete klávesnici.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.4.2026 07:08 Reaguje na Daniel Fiala
Jojo. Hrůzou byste ji spolk vy, kdybyste viděl "řeku", spíš sklad štěrkopísku po povodních, a neuklizeného dřeva, kterou jsem "sjížděla" já. Ano, blbý jez tam byl taky, hospody zavřený, kempy prázdný. Ale bylo to i přes dřinu jinak bezva.
Já bych doufala v krajináře, rybochod a splávek pro vodáky. Tu konkrétně jde o Labe, nevím, jestli ho někdo sjíždí. Infrastrukturou jsem mínila hospody, kempy, říční koupaliště, aleje, cyklo/stezky, splavné řeky.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:47 Reaguje na Lukas B.
Sasko se občas tváří jako že možná třeba trochu (a i to jsou spíš jen kecy) ... ale Berlín se tak netváří ani omylem, takže žádné blbnutí se splavňováním Labe se v Říši konat nebude.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:50
Vona není voda pořádně ani v Rýnu, a my si budeme hrát na splavňování Labe ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.4.2026 08:16 Reaguje na Radek Čuda
To si zcela ekologicky (i ekonomicky) negramotní dýzláci zase jen mediálně zviditelňují.
Odpovědět

Radek Čuda

29.4.2026 15:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Na férovku .... ono to spousta těch "zastánců" podobných kokotin moc dobře ví, že jsou k hovnu. Ale dá se na tom slušně vydělat, někdy si i založit "živnost".

Vždyť už dneska do tohodle blbnutí s Labem zahučelo 600 mega ... a buďte si jist, že nikam neuplavaly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2026 09:11 Reaguje na Radek Čuda
Aj tak sa može.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.4.2026 08:25
Kanál Rýn-Mohan-Dunaj je takovým jako vzorem pro DOL. Je sice daleko kratší, vodnatější a s méně převýšeními a možná řádově levnější, ale jeho využití se dá po letech velmi dobře posoudit. Podívejte se sem:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.4.2026 15:55
Zapněte si čt 2, "ekologové".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist