https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/recyklace-je-v-cesku-nedostatecna-mini-iniciativa-pro-zalohovani
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Recyklace je v Česku nedostatečná, míní Iniciativa pro zálohování

6.8.2024 01:23 (ČTK)
"U plastových lahví v ČR byla v roce 2023 podle odhadů míra sběru na úrovni 75 procent, nicméně recykluje se jich méně než polovina," řekla Kristýna Havligerová z iniciativy.
"U plastových lahví v ČR byla v roce 2023 podle odhadů míra sběru na úrovni 75 procent, nicméně recykluje se jich méně než polovina," řekla Kristýna Havligerová z iniciativy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Česku se z použitých PET lahví využije 17 procent na výrobu nových lahví, z plechovek se nevyužije žádná, vyplývá z odhadů ministerstva životního prostředí. Z vysbíraného odpadu se stává spíše odpad ve spalovnách či na skládkách. Na problematiku poukázala Iniciativa pro zálohování.
 
"Třídění ještě automaticky neznamená recyklaci. Češi ve velké míře třídí plasty zodpovědně, často však zcela zbytečně. U plastových lahví v ČR byla v roce 2023 podle odhadů míra sběru na úrovni 75 procent, nicméně recykluje se jich méně než polovina. Stávající systém stále funguje jen na bázi statistických modelů, na rozdíl od zálohových systémů, které umí kdykoliv doložit míru sběru do poslední lahve či plechovky," řekla Kristýna Havligerová z iniciativy.

U plechovek je sběr nízký a jejich třídění podle Havlingerové téměř nefunguje. Tři ze čtyř automaticky končí v komunálním odpadu. V současném systému třídění sesbírala Česká republika podle dat společnosti EKO-KOM za loňský rok 30 procent nápojových plechovek. Ani z jedné ze sesbíraných nevznikla žádná nová plechovka.

Podle iniciativy by řešením mohlo být opakované využití obalů v takzvané uzavřené materiálové smyčce. Vyžaduje až o 95 procent méně energie a produkuje až o 80 procent nižší uhlíkovou stopu, uvádí.

"Oběhové hospodářství je skutečně oběhové až tehdy, když materiál cirkuluje. Pokud materiály končí v přírodě, ve spalovnách, na skládkách, či v nejlepším případě jako dále už nezrecyklovatelný produkt, například dětské pleny či koberečky do auta, nesplňuje to podstatu cirkulární ekonomiky. My chceme opravdovou recyklaci, a ta nyní nefunguje," dodala Havligerová.

Novela připravovaná ministerstvem má zavést čtyřkorunovou zálohu na PET obaly a plechovky a zřídit 11 000 míst pro jejich sběr, vedle obchodů by se do něj měly zapojit i čerpací stanice. Očekává se, že by zálohování obalů mělo přenést větší finanční zodpovědnost na spotřebitele a zefektivnit systém třídění.

Odpůrci zálohování však upozorňují na nutnost dopravy obalů do obchodů a s tím spojené změny plánování nákupů, nároky na prostor sběrných míst a zachování tvaru nápojových obalů. Podnikatelé a obce místo vracení zálohovaných PET lahví do obchodů, které navrhuje ministerstvo v novele obalového zákona, doporučují takzvaný digitální zálohový systém s využitím QR kódů. Podle zástupců obcí a podnikatelů jsou digitální zálohy jednodušší a pohodlnější.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (52)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TS

Tonda Selektoda

6.8.2024 07:04
Tak, samozřejmě, pokud nejsou k dispozici dostatečné kapacity pro průmyslové zpracování odpadu, velká část lidmi vytříděného materiálu, včetně PET lahví, je z ČR vyvážena, je uložena na skládkách, nebo je spálena ve spalovnách. Odkloněním PET lahví od již vybudovaného systému EKO-KOM, se tyto chybící výrobní kapacity nevytvoří. Pokud bude výroba materiálu PET z ropy levnější, než jeho sběr a opětovná recyklace, a samotná recyklace bude jen politickým zadáním EU, které se může zase změnit, sotva budou investoři riskovat svou investici do takového podnikání. Obdobné je to u hliníkových plechovek. Pokud se hliníkárny v Evropě, kvůli předražené energii zavírají, sotva bude v ČR zajištěn odběr vytříděného hliníkového odpadu pro následnou recyklaci. Moudré řeči ani lobbing nějaké účelově založené "iniciativy" na podporu byznysu některých nápojářů, na tom pramálo změní.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.8.2024 07:41
Pokud je využití petky k výrobě jiné petky dražší, je hloupost něco takového provádět. Použitý plat recyklovat na něco jiného, nebo spálit a vyrobit teplo + elektřinu. Vždyť to teplo se bude muset vyrobit tak jako tak.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.8.2024 09:11 Reaguje na Richard Vacek
tak prosté......
Odpovědět
MH

Marek Hrubý

6.8.2024 07:54
Je zajímavé, jak se čísla liší mezi ministerstvem a společností EKO-KOM. Třídirny prodávají čiré PET okolo 12 000 Kč/t, chci vidět toho kdo to koupí a ukloží na skládku nebo předá do spalovny. V těchto zařízeních se mohou objevit PET pouze znečištěné (např. jedlým olejem). Nevím co má za to Hladík slíbené.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 08:17 Reaguje na Marek Hrubý
Minnisterstvo manipuluje pro prosazení svého návrhu. Dělá to každé ministerstvo.
Ale věřit EKO-KOM, kterému jde o přežití zásadního bysnysu, pokud se začnou zálohovat PETky v obchodech, no nevím nevím ...
Odpovědět
MH

Marek Hrubý

6.8.2024 08:31 Reaguje na Michal Uhrovič
EKO-KOM úzce spolupracuje s ministerstvem a nebude na tom vůbec špatně i když se zpětný odběr zavede. Hůř na tom budou obce a města a drtivá většina třídíren. Běžní občané to všechno nakonec zaplatí
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 08:34 Reaguje na Marek Hrubý
Zase ti běžní občané.
Tak to jsem klidný, to já nejsem.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 09:03 Reaguje na Marek Hrubý
Pro zavedení systému záloh na PET lahve a plechovky jsou tři čtvrtiny populace, potvrdil průzkum Ipsos. 76 procent Čechů podporuje zavedení systému záloh na PET lahve a plechovky. Ve chvíli, kdy ví, že dojde k opakované recyklaci obalů, je pro systém záloh dokonce 9 z 10 Čechů. 25. 6. 2024

Lidi to chtějí, proč by to tedy neměli zaplatit?
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 09:49 Reaguje na Michal Uhrovič
lidé toho chtějí. třeba kdyby se udělalo referendum o trestu smrti, tak by se pachatelé násilných trestných činů zase čtvrtili na náměstích každého okresního města, o referendu o segregaci podle barvy pleti nemluvě (no dobrá, takové referendum by muselo být věrohodně pro voliče anonymizované).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 10:12 Reaguje na Lukas B.
proč dělat něco, co lidi chtějí, raději budeme dělat něco, co nehtějí. Proč nepřesvědčíte těch 75% dotazovaných a neděláte veřejné debaty, když s tím máte takový problém?
A v našem státě na každé nové věci vydělá nějaký čecháček, bez toho to nejde prosadit a u nás si ty věci vždy uděláme tak nějak po česku, že ....
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 11:15 Reaguje na Michal Uhrovič
takže byste souhlasil s znovuzavedením trestu smrti? to je, pane, argumentace, co?

mimochodem, ty průzkumy, jak to "lidé chtějí" smrdí na sto honů.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 11:18 Reaguje na Lukas B.
Na základě kterého průzkumuchtějí lidi zavést trest smrti? Vašeho? Takový průzkum neexistuje ani zmanipulovaný.
Průzkumů na zálohování PET je více a většina je pro. I kdyby byly z části zmanipulované, tak je stále většina pro.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 11:26 Reaguje na Michal Uhrovič
takže souhlasíte, že průzkum veřejného mínění zadávaný zájemci o provozování systému zálohování a sloužící k prolobování zálohování může být a pravděpodobně je zmanipulovaný? hurá.

ostatně, trest smrti je většinově podporovaný obyvatelstvem prakticky ve všech zemích světa. ale jistě dosáhnete jiného výsledku průzklumu, uděláte-li jej v aule univerzity na straně jedné a před základní školou v rozjitřené atmosféře po brutální vraždě dítěte.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 11:30 Reaguje na Lukas B.
Pokud umíte statistiku, tak každý průzkum se dělá tak, jak je zadán. Výsledek jde vždy na ruku zadavateli.
Ale když vám v průzkumu vyjde, že 75% je pro, tak si nejsem jisty, že ten průzkum je tak zmanipulovatelný, že je to právě naopak. Co myslíte?

S tím trestem smrti nemáte pravdu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 11:37 Reaguje na Michal Uhrovič
na první dobrou strejda gůgl:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/trest-smrti-podporuje-sest-z-deseti-cechu.A070611_094919_domaci_jan
https://cs.wikipedia.org/wiki/Trest_smrti_v_%C4%8Ceskoslovensku

vše ještě zkresleno (otázkou je ovšem, do jaké míry) tím, že něco říci popravdě není úplně salonfählig a podobné odpovědi jsou zatíženy vědomou či nevědomou autocenzurou (dokonce i před sebou samým).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 11:55 Reaguje na Lukas B.
průzkum starý více jak 15 let. Je to relevantní?
Já žádný průzkum z posledních 5 let nenašel. Taky jsem to zkoušel.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 12:52 Reaguje na Michal Uhrovič
ano, něco relevantního se hledá blbě. zdánlivě podpora znovuzavedení trestu smrti klesá. stejně tak, jako nechuť k osobám jiné barvy pleti. ale co takový kondelík uvede do průzkumu a jak se vyjadřujev hospodě mezi svými, může být velmi rozdílné.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.8.2024 16:55 Reaguje na Michal Uhrovič
dejte prosím odkazy na průzkumy o recyklaci, díky.
Odpovědět

Radek Čuda

6.8.2024 14:04 Reaguje na Lukas B.
Tak teď se tu dopouštíte celkem slušné argumentační prasárny, což u vás nebývá zvykem, když i ve svých vlastních postech motáte dohromady průzkumy veřejného mínění a referenda.

Což je tedy ale kua rozdíl.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 14:46 Reaguje na Radek Čuda
je to rozdíl a není to rozdíl. něčím se oboje velmi liší, a něco je velmi spojuje. něco z toho motat dohromady lze, něco nelze.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.8.2024 12:29 Reaguje na Michal Uhrovič
Věřím jen takovému průzkumu, který jsem sám zfalšoval.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.8.2024 22:56 Reaguje na Michal Uhrovič
Ano, podle průzkumu společnosti Ipsos z letošního června podporují zavedení zálohování cca tři čtvrtiny populace. Největší podporu má zálohování u mladé generace, z čehož plyne, že jak budou současní staří postupně vymírat, tak bude podpora zálohování stoupat. Mezi diskutujícími na ekolistu jsou starší lidé zastoupeni mnohem více než v celé populaci ČR, takže zde by vyšel odhad podporujících zálohování provedený stejnou metodikou zřejmě jinak.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 08:34
Já nevím, jak to dotyčná paní ví. Výrobce plechovek netaví hliník. Kupuje plechy a co bylo v tavbě ...? A proč by z PETEK musely být petky? a proč ne něco jiného? Jak sama uvádí, přece nelze očekávat, že z plen budou pleny.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.8.2024 09:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
z odpadu asi čirý a pružný plast nevyrobíme.
https://www.recyklace.cz/
Tyto výrobky roky ,/určitě 20let/používáme,i mám pocit,že občas ještě voní po nápojích,co byl v lahvích......
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 09:14
"Ani z jedné ze sesbíraných nevznikla žádná nová plechovka." Co je to proboha za povzdech?

Plechovka = zdroj hliníku. Proč by se měla recyklovat právě jen na novou plechovku? Vždyť tím se to vše jen zkomplikuje a prodraží. Důležité je recyklovat ten hliník z plechovek.

A tak zase nějací eko-aktivisté diktují, co se má jak správně dělat. Je to stejné jako žádat, že ze zlomeného šroubku 4/20 je třeba vyrobit zase je právě šroubek 4/20.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 09:22 Reaguje na Jiří Svoboda
jenom se tak zeptám - jak si tak zhruba představujete takové tavení plechovek od piva?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 10:52 Reaguje na Lukas B.
Kovošrot vykupuje odpadový hliník a ten se nějak zpracováná na hliník pro další výrobu. Takhle by měly končit i plechovky.

Asi se to taví v nějaké ochranné atmosféře, aby to neshořelo.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

6.8.2024 10:11 Reaguje na Jiří Svoboda
Ano z hliníku by měl být zase hliník - a nemusí to být rovnou plechovka. Problém je, že v Česku se vytřídí jen 29% nápojových plechovek a z žádné hliník není. Končí jako příměs při výrobě železa. Každý přitom ví, jaký je rozdíl ve spotřebě energie při výrobě hliníku a železa. Proto byla zavedena ta povinnost třídit plechovek 80% od 2026 a 90% od 2029 - získat na hromadu víc surovin, které se pak vyplatí odvézt až do hliníkárny.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 10:19 Reaguje na Daniel Vondrouš
Házet plechovky do spalovny je špatně. V Brně se hází poměrně dost plechovek do žlutých kontejnerů, kde končí no nevím.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 11:04 Reaguje na Daniel Vondrouš
Tak to je docela chaos, že hliníkové plechovky z kontejnerů nekončí v hliníkovém šrotu. Ta informace velmi demotivuje!

Ano, zálohování plechovek zřejmě zajistí, že téměř všechny budou odevzdány a využity k výrobě hliníku. Pokud budou sběrny operativně fungovat a za plechovku dostanu zpět 8x více, než je její šrotová hodnota, bude to fajn. Výkupní automat může plechovku zmáčknout a minimalizovat její objem pro skladování a přepravu. Klidně může stát v každé prodejně někde v rohu a zabírat 1 m2. Co týden by to sběrná služba odvezla.

Možná by stálo za to začít zatím zálohovat jen plechovky, protože tam je to vše jednodušší. U petek je toho spousta nedořešeného.
Odpovědět

Radek Čuda

6.8.2024 14:23 Reaguje na Daniel Vondrouš
Cíleného stavu se dá docílit i bez buzerace se zálohováním. Jednak rozšířením míst sběru ... ani v Praze těch kontíků na pixly zrovna moc není ... jednak regulací nakládání s tříděným odpadem. To druhé platí i pro ty PETky.

Řešit to buzerací občanů, kteří jednak platí za komodpad, k tomu by měli lítak ke kontíkům s tříděným odpadem a jako bohus taky do krámu se zálohovanými obaly ... a navíc to všechno ještě skladovat doma, což u zálohovaných obalů bude fest pakárna ... tak s tím ať jdou všichni někam.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.8.2024 09:17
Lidstvo kosil "mor",nyní "iniciatíva".
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 09:20
ona recyklace probíhá často mimo statistiku. třeba si koupím půldruhého litru piva v plastu (nekup to za ty peníze v lideli v akci, žánop). vypiju, vypláchnu. naleju si do toho kohoutkovku, a několikrát použiju na pitný režim v autě. pak si do toho nechám v kravíně načepovat mléko. pokud už to není vypláchnutíschopné, tak sešlapu a umístím do žlutého kontejneru. i kdyby to šlo do spalovny, tak už je míra recyklace okolo 75%.

ostatně soudím, že celá ta sranda je pokus o tunel a la fotovoltaika a s chutí bych ty zainteresované vyházel z vokna do jeleního příkopu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 09:26 Reaguje na Lukas B.
Připravují to češi pro své občany, proč by je neokradli, jako vždy. Pro své občany všechno!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 09:32 Reaguje na Lukas B.
To nenní recyklace ale znovuvyužívání, což je mnohem ekologičtější.

OK, jak tedy s PETkou nejlépe naložit? Prohnat přímo komínem ZEVO nebo s dalšími plasty zkapalnit třeba na letecké palivo nebo vytvořit surovinu pro r-PET nižší kvality, která by se asi měla oddělovat od PET, protože je již nějak recyklací degradována?

Já vidím za nejvhodnější postup vyrábět letecké palivo z obsahu dnešních kontejnerů na plast a současný způsob třídění zachovat.

Jak zabránit plastům v přírodě? Asi jen apelovat na slušnost lidí a dostatečně volné kontejnery na plast na dostatečném množství míst.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 09:46 Reaguje na Jiří Svoboda
poslední věta - absolutní souhlas. v civilizovaných zemích (rakousko třeba) nejsou na horských chatách a v přírodě vůbec žádné koše, cos přinesl, to zase odnes, ale na parkovišti (u horní stanice lanovky, u točny autobusu) je několik barevných kontejnerů. a světe div se, podél pěšin žádné odpadky a kontejnery vyvážené. jiná věc je, že se tam nějak neobjevují místní obyvatelé, co by tam cpali pytle komunálu z domácností.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

6.8.2024 10:13 Reaguje na Lukas B.
Jasně, celá Evropa to zavádí, aby okrádala všechny Evropany. Jen tady si uděláme ostrůvek špíny, kde nikdo nekrade :))
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 10:16 Reaguje na Daniel Vondrouš
1**
U nás nikdo nekrade, hlavně čech by nikdy neokradl spoluobčana nebo stát ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 11:08 Reaguje na Daniel Vondrouš
Mno, ony ty všelijaké podpory OZE (velko)krádeží nejsou? Možná, když je to děláno ve velkém a na včech, a organizuje to přímo stát, tak se to za krádež nepovažuje.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 11:14 Reaguje na Daniel Vondrouš
víte co, strčte si své argumentační fauly do ....šuplíku. jestli myslíte, že se v té slavné avropě nekrade a lobingem se organizované krádeže neorganizují, tak je to možná proto, že u toho drží větší dekorum.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 11:20 Reaguje na Lukas B.
Všude se krade, všechno je špatně, jen pan Lukas B. ví, jak se to má dělat správně.
Tak je to správně?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 11:36 Reaguje na Michal Uhrovič
Nepěstovat pro krádeže a korupci podhoubí vytvářením živné půdy nesmyslnými dotačními programy.

Problémy řešit převážně zpoplatněním negativních externalit a vrátit vybrané peníze plošně lidem, ať si s nimi naloží, jak sami usoudí.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 11:57 Reaguje na Jiří Svoboda
Ale pěstování podhoubí pro krádeže a korupci je čecháčkovské. My všechno uděláme jinak než ostatní, tak trochu po česku.
Jinak souhlasím, dotační programy jsou špatně.
Na druhou stranu si myslím, že bez EU by se naše země měla mnohem huře, teda halvně ti " běžní občané" ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 12:16 Reaguje na Michal Uhrovič
Je čecháčkovské, ale živná půda je lifrována z EU.

No nevím, jak se ti běžní občané žijící v panelácích mají dobře, když platí za teplo silně zatížené emisními povolenkami, ze kterých si bohatí zateplují vily a dělají FV ohřev bazénů.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 12:37 Reaguje na Jiří Svoboda
Nebýt v Eu, tak tu polovina lidí topí uhlím a ve městech se nedá dýchat.
Ale zase by to bylo levnější a lidi by se měli dobře ...
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.8.2024 12:55 Reaguje na Michal Uhrovič
věřil byste, že třeba v Praze zákaz tuhých paliv přišel dřív než EU? že při vstupu do EU už byly uhelné elektrárny dávno odsířené?

samozřejmě nebýt v EU pro malou otevřenou ekonomiku orientovanou na export je nesmysl. ale to neznamená, že EU nemá mouchy. má - a jaké!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.8.2024 13:23 Reaguje na Lukas B.
EU má hodně much, třeba GD v nynější podobě, atd.
Ale ČR má těch much víc
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.8.2024 13:52 Reaguje na Michal Uhrovič
Můžeme se předhánět ve výčtech.

Ano, základ EU tvořený bohatými zeměmi dal mnohem lepší startovací pozici.

Řekl bych, že počet much se pomalu vyrovnává a v obou případech stále roste.
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 16:06
Na mě to působí celé tak, že místo snahy o snižování odpadu, se z odpadu stává byznys a mezi řádky slyším Jen víc.
Takže za mě: Tudy cesta rozhodně nevede.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.8.2024 16:53
To je masáž. Není dezinformacní tvrzení, že až tím drahým dotovaným cizím systémem se zvýší zájem firem o recyklaci, a nyní firmy zájem o recyklaci nemají? Cirkulární ekonomika neznamená, že se z plechovky vyrobí opět plechovka, z potravinářské PET zase potravinářská PET. Odpad je palivo, druhotná surovina, plechovky se z recyklátu vyrábí u Plzně. A kvůli těmhle zeleným skončilo několik hliníkáren, takže menší lokální možnosti recyklace hliníku, nakonec i železa, jdou za nimi.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-pad-slovenske-hlinikarny-je-spicka-ledovce-evropsky-prumysl-ma-problem-212401
Odpovědět
pk

pepa knotek

7.8.2024 11:34 Reaguje na Jarka O.
Veškerá výroba kolem hliníku je velmi energeticky náročná, je to materiálová vlastnost Al. Pokud se v EU uměle navyšují ceny energií, mohou hliníkárny pouze navyšovat ceny svých produktů dokud to konečný spotřebitel bude akceptovat. Další varianta je provoz v EU zavřít a přesunout jinam.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.8.2024 20:36 Reaguje na pepa knotek
Maďarsko ji snad ještě zvládá...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist